Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilket isf strider helt emot konkurranslagen samt det syfte de påstår sig ha.
Hela verksamheten borde granskas mer ingående.
En av de som haft stor roll i hela soppan har fanns inte ens med bland de källor och personuttalanden som rapporten bygger på.
Det finns mängder av hundar begravda där :meh:
Nu är det några år sedan så jag vet inte om hon ratades av svensk polis innan hon hamnade i Norge, men hon kom aldrig tillbaka efter sista testerna utan fick enkel biljett med flyget.

Appropå alla dessa hundar som 8-9 veckor gamla ska säljas igen av olika anledningar. Funderar på om det inte är ett nytt sätt att prångla ut smuggelvalpar? Om man inte är uppfödaren behöver man ju inte visa upp några föräldrardjur.
Smart, så långt har jag aldrig tänkt. :idea:

Nu är det några år sedan så jag vet inte om hon ratades av svensk polis innan hon hamnade i Norge, men hon kom aldrig tillbaka efter sista testerna utan fick enkel biljett med flyget.
Att polisen säljer vidare är kanske annorlunda, men FM ska ju bara förse svenska myndigheter m hundar. Dock har de samarbete m Norge iaf hur det ser ut vet jag inte. Kanske har de nått bytessystem ;)

Fast hon blev aldrig polishund utan åkte som unghund efter sista testerna till Norge.
Fodervärdarna som får sina kasserade hundar får ju göra vad de vill med dom.
Tyvärr rätt vanligt att de säljs både en och tre ggr och hamnar i den oreggade aveln.

Alla vet ju hur svårt det är att hitta en bra fodervärd, FM beviljar 200 nya per år, och då går ändå alla med tävlingsambitioner i princip bort :grin:

Fodervärdarna som får sina kasserade hundar får ju göra vad de vill med dom.
Tyvärr rätt vanligt att de säljs både en och tre ggr och hamnar i den oreggade aveln.

Alla vet ju hur svårt det är att hitta en bra fodervärd, FM beviljar 200 nya per år, och då går ändå alla med tävlingsambitioner i princip bort :grin:
Känner sista fodervärden på henne, det var inte denne som sålde henne utan FM. ;)

Har precis plöjt igenom den utredning/sammanställning som gjorts om FMs avel. Resultatet av den är att FM rekommenderas att böja sig för SKK och införa MH och börja registrera sina hundar igen :devil:
Bland argumenten för detta finns:
-Fodervärdarna begränsas för mycket iom att hundarna blir klassade som blandraser.
-Med endast 2000 utvärderade hundar blir underlaget för dåligt för att kunna göra en stabil avelsutvärdering.
- Med oregistrerade hundar utsesluter de sig själva från sammarbete med privata aktörer vilket försvårar att få in nödvändigt blod i aveln (något FM själva ser som ett problem)

Förvånande :angel:
Ja för det där var det ju ingen som sa till dom innan de valde att sluta med MH:banghead:

Halvt offT men när en tjej på ett gravidforum lägger upp bilder på sin nya "pitbull" och skriver de exakta orden "hundar blir ju vad man gör dem till" ivrigt påhejad av alla som skriver hur superbra just pitbulls är för de som väntar smått.
Alltså det kan ju mycket väl funka jättebra men just att så många dels verkar se en korsning (detta är en blocketvariant så ja definitivt lite vad som helst i) som en helt homogen ras och dels att allt beror på träning.. Blir lite less ibland. Och så postar folk bilder på stackars hundar poserandes med barn i diverse situationer där man bara tänker att ja, hunden är uppenbarligen snäll, men det där är inte ok (typ småbarn som sitter på hunden i soffan, drar den i mungipan osv). Såå gulligt.. Not.

Någon skrev ett rätt oskyldigt inlägg om hur sorgligt det var med mopsar och deras obefintliga nosar i en facebookgrupp. Lite hetsigt men ingen total shitstorm än - vad jag kan se, jag är tydligen blockad av åtminstone en trubbnosfantast. :cool:

Stöter på några frallor ibland när jag är ute och går, hundarna kutar runt som skottspolingar så just de verkar också vara friska och krya hundar :)

Jag själv har varit i diskussion på facebook om oseriös kattavel :D Otroligt att det inte blivit massutvisning ur gruppen, men minst 7st medlemmar har lämnat frivilligt. Och själv fick jag en hatkommentar som hetteduga :grin:. Annars var det mest OMG TRÅDKAP ÄR SAMMA SAK SOM TROLL och KRITIK ÄR SAMMA SAK SOM HAT :confused::crazy::banghead:.

"Men skojar du med mig eller?! Konfliktssökande jävla ***! Helt jävla ärligt!! Är du helt jävla störd från topp till tå?!"
:cool:

:eek:
Jag hoppas att det inte är en registrerad uppfödare som beter sig så?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 874
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30