Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den var så här ::banghead:
Och den där mentaliteten han tjatar om : :rofl:
Och den viktiga exteriören::down: (5 av 30+ var ställda utan några höjdarresultat)
Hela hans fantaaaaastiska avel och erfarenhet bygger på kullar han tagit på EN tik.:grin:

Jag tror att admins aversion mot mig delvis bygger på när jag började ta upp kohasigheten hos e-schäfrar och frågade om det var rimligt att schäfrar med tydlig kohasighet kunde dömas fram trots att bakbenen enligt rasstandarden ska vara parallella sedda bakifrån och mellanfoten stå lodrätt under hasleden. Jag tror till och med att jag tog upp Pacco som ett exempel denna avvikelse som man helt verkar bortse från.

9725058093_b50cfd87d4.jpg

Jag tror att admins aversion mot mig delvis bygger på när jag började ta upp kohasigheten hos e-schäfrar och frågade om det var rimligt att schäfrar med tydlig kohasighet kunde dömas fram trots att bakbenen enligt rasstandarden ska vara parallella sedda bakifrån och mellanfoten stå lodrätt under hasleden. Jag tror till och med att jag tog upp Pacco som ett exempel denna avvikelse som man helt verkar bortse från.

9725058093_b50cfd87d4.jpg

Jag får ärligt säga att jag orkar inte bry mig längre om alla tråkigheter i e-aveln. Jag har länge försökt lyssna och förstå deras argument men 90% går så tvärs emot vad jag själv står att det förblir obegripligt för mig.
Det är bara så ledsamt och frustrerande.

Oftast skrollar jag bara förbi dårskapen numera. Samtidigt vill en liten del av mig ändå ha ett hum om deras resonemang så länge e och b är samma ras. På något sätt vill man ju vara insatt i sin ras. Det blir svårt när man samtidigt tycker hälften av aveln är förkastlig :crazy:

Nu är det många år sedan jag var på en utställning men jag minns ännu med fasa på My Dog nån gång vid år 2000 och jag såg schäfrarna där, vingliga ben och stora hundar med ängslig blick. Inte blev det bättre av att jag tyckte de hade fula huvuden. "Köttiga" är väl det närmaste jag kan komma, klumpiga med i mina ögon mycket hud.

Kollade blocket igen. Just nu 12 annonser på hund om "julklappar" (ska jämföra och se hur det ser ut veckan innan jul).
Det har tillkommit 4 annonser sedan jag kollade förra gången. Nu finns även 6st Chihuahua-valpar där pappan ska vara reggad i skk. Det finns 4 Yorkshire/malteser-valpar där föräldrarna ska ha stamtavlor. 3st pomeranian/papillon. 3st pomeranian där pappan ska vara reggad i skk.

Tillägg: 32 annonser om man söker på allergi (orkar inte läsa annonserna, men ska kolla hur det ser ut efter nyår igen...)

Om uppfödare som gjort MH/likn. på hund som har helt förfärliga siffror och det verkligen beror på rädslor och dylikt. Jag tänker mig att dessa hundar omplaceras ut från kenneln. Och i händelse av att det är ras som ofta dyker upp i blandraser, hamnar kanske även dessa hundar hos sådana bybs? Om dessa hundar istället kastrerades innan omplacering så skulle man ju förmodligen sätta stopp för några av de här "Thailandkullarna".

Jag gjorde dubbelmissen att inte bara ifrågasätta något som skrevs i gruppen som bedriver korståg mot veterinär(kostnader), ifrågasättandet gällde dessutom om operationer på trubbnosar verkligen var onödigt. :angel:
Det är klart det är onödigt. Det är ju normalt för de där raserna att inte orka gå långa promenader, att snarka/snorkla och kräkas emellanåt efter mat.

:banghead::banghead::banghead:

Det är klart det är onödigt. Det är ju normalt för de där raserna att inte orka gå långa promenader, att snarka/snorkla och kräkas emellanåt efter mat.

:banghead::banghead::banghead:
Mötte en gång en fralla som inte ens klarade av att gå promenader... Faktum var att den knappt klarade av att gå öht, ofta(!) satte sig för att försöka klia med frambenen mot halsen osv.. Rosslade på både in- och utandning och tja, alla tecken som finns på andningsproblem fanns i extrem mängd hos den hunden. Det gjorde ont i mig bara att se den.

Mötte en gång en fralla som inte ens klarade av att gå promenader... Faktum var att den knappt klarade av att gå öht, ofta(!) satte sig för att försöka klia med frambenen mot halsen osv.. Rosslade på både in- och utandning och tja, alla tecken som finns på andningsproblem fanns i extrem mängd hos den hunden. Det gjorde ont i mig bara att se den.
Det mest skrämmande är att så många ser det som normalt. För "rasen är sån". Snacka om att vara hemmablind.

Har du missat diskusionen om avelshunden Pacco och sett hunden i Admins ögon faaaaantaaastiska modprov? :wtf:
Inte ens jag va tyst i den bildtrådden. Men alltså jag måste ju vara helt korkad för jag fattar verkligen inte att det ens kan e-schäfrar kan vara levande diskussioner. Att människor på fullt allvar inte kan se något problem med dom och dessutom stödjer det i sådan grad att man kämpa för att de linjerna ska leva vidare.
Kan någon snälla ge mig en förklaring jag kan acceptera

Inte ens jag va tyst i den bildtrådden. Men alltså jag måste ju vara helt korkad för jag fattar verkligen inte att det ens kan e-schäfrar kan vara levande diskussioner. Att människor på fullt allvar inte kan se något problem med dom och dessutom stödjer det i sådan grad att man kämpa för att de linjerna ska leva vidare.
Det blir jävligt svårt, för det finns inget vettigt argument till det.

Det jag sett på schäfer sidorna på fb så hade några argumenterat för att schäfern är en travande hund så då måste ryggen vara så sluttande.

Bortser vi från ryggen så tycker jag många e-schäfrar ser så vansinnigt tunga och slöa ut. Ser inte ut som en schäfer utan mer en slags molosser

En malle-kull ute på blocket nu, andra gången de gör om samma kombination. Hanen är född 2015, har ED 1. Tiken är född 2014 och har ED 2 samt brutet MH... :(

Även en kull med "Härliga valpar Schäferkorsning" med Schäfer 62,5%, Rottweiler 25%, Malinois 12,5%.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar