Öppna innan piruett

Sv: Öppna innan piruett

*KL*

Piruett är en slutarörelse för att hästen ska träda in under tyngdpunkten med ytter bak, precis som i sluta på rakt eller diagonalt spår. Ytter hov ska sättas ner framför inner hov.
Nu är det en rörelse under galopp- där bägge benen går åt samma håll under samma takt- ingen pendelrörelse.
En kort stund bär båda bak.
Så nej i det här fallet går ytter bak aldrig in längre, men det bär mest

Svårigheten är, precis som i piaff, att även inner bak måste träda in djupt för att rörelsen ska bli bra. Det är därför som piruett är en svårklassrörelse. Det krävs så mycket samling och rakriktning.

Om du kan rida in hästen i piruetten rak och samlad så har du bästa utgångsläget för en bra piruett. Då är det minst risk att ytter bak spretar, samtidigt som hästen är tillräckligt under sig med inner bak för att få upp sin bog och kunna vända.

Om ytter bak inte är med korrigeras detta med sluta. Om hästen inte kommer upp med bogen korrigeras det med öppna.

Med det inte sagt att skolorna måste vara så tvära att hästen genom att göra den ena skolan helt tappar den andras fördelar. Man måste inte rida öppna och sluta på 3 eller 4 spår. Man kan rida dem på 2,5 eller till och med 2 1/4 spår och komma åt den effekt man önskar, och det räcker med 2-3 bra steg.
...............

Undrar om det blir grova missförstånd pga användning av ord (som vanligt? :crazy: ) för att hästen är mer "under" med ett bakben är samma sak som att hästen bär mer med det i mitt språkbruk, även om den inte bokstavligt talat är mer under med ytterbak.

Nej jag har inte ändrat min åsikt. Du tolkar mig som du vill i så fall. En piruett är en koncentrerad sluta på volt. Det tycker jag än, men det betyder ju inte att man måste rida sluta innan man går in i piruetten.
Det som borde vara rätt (borde alltså) enligt mig är att man rider något språng i öppna för att placera hästen rätt och sedan byter riktning in i piruetten. Anledningen till att diskussionen blir rörig och att vi ser saker på olika sätt här i tråden tror jag beror mest på att tråden faktiskt ligger i just detta forumet.
Tävlingsryttare tränar för att hästen ska bli stark och bärig och för att nå den uppvisningsmässigt korrekta rörelsen
Vi AR ryttare tränar för att hästen ska bli stark och bärig. Vi har ingen målsättning att få en uppvisningsmässigt korrekt rörelse. Därför blir det rörigt när vi blandar åsiktersom handlar om hur man tränar, med åsikter som handlar om det uppvisningsmässiga. De som tävlat innan kan säkert se det ur båda synvinklarna, men det har inte alla gjort.
Det kanske hade varit bättre att lägga tråden på tävlingsdressyr istället?

Saknas det bärighet på innerbak så blir det öppna tänk - saknas det tramp runt blir det sluta tänk.

Där har du sammanfattat vad jag menade förut att det beror på hästen om man tänker öppna eller sluta innan. Tack för den betydligt bättre formuleringen.

uppvisningsmässigt korrekt handlar ju om kvalite´ det är ju trist att ni inte strävar efter det.

Det är sant. Men de ekipage som diskuteras här kom in i piruetten på dubbla spår och fick det ganska jobbigt som följd.

Flera av dem som red sluta innan piruetten fick både 7:or och 8:or. Det är inte speciellt låga betyg tycker jag.

*KL*

Piruett är en slutarörelse för att hästen ska träda in under tyngdpunkten med ytter bak, precis som i sluta på rakt eller diagonalt spår. Ytter hov ska sättas ner framför inner hov.

Svårigheten är, precis som i piaff, att även inner bak måste träda in djupt för att rörelsen ska bli bra. Det är därför som piruett är en svårklassrörelse. Det krävs så mycket samling och rakriktning.

Om du kan rida in hästen i piruetten rak och samlad så har du bästa utgångsläget för en bra piruett. Då är det minst risk att ytter bak spretar, samtidigt som hästen är tillräckligt under sig med inner bak för att få upp sin bog och kunna vända.

Om ytter bak inte är med korrigeras detta med sluta. Om hästen inte kommer upp med bogen korrigeras det med öppna.

Med det inte sagt att skolorna måste vara så tvära att hästen genom att göra den ena skolan helt tappar den andras fördelar. Man måste inte rida öppna och sluta på 3 eller 4 spår. Man kan rida dem på 2,5 eller till och med 2 1/4 spår och komma åt den effekt man önskar, och det räcker med 2-3 bra steg.

:bow::bow: Du beskriver det väldigt bra! (tur att någon kan få ur sig tankarna på ett logiskt sätt)

uppvisningsmässigt korrekt handlar ju om kvalite´ det är ju trist att ni inte strävar efter det.

Kvalitet strävar nog de allra flesta efter, men kvalitet i bemärkelsen effektiv träning. Kvalitet behöver inte alls vara det uppvisningsmässigt korrekta. Kvalitet är vad min häst behöver just för tillfället för att det ska ge rätt träning. DET är kvalitet för mig.

Senast ändrad:

Men dom red inte sluta det är det som är skillnaden.

Jag pratar givetvis om de som gjorde det. Det var ganska många som red ett eller två språng i sluta innan piruetten. De som inte gjorde det har jag inte pratat om. (De hade uppenbarligen ett så bra utgångsläge att de inte behövde korrigera innan piruetten.)

Piruett är en slutarörelse, hade det vart en öppna rörelse så hade framdelen vart centrerad.
Vart har du läst det eller vem har påstått det:confused::confused:

Öppna- på svenska- öppnar en volt.
Baken kvar rak utmed spåret o bålen är böjd- framdelen tvärar pga att den är ngt inåtvriden.

Om baken tvärar även här- misstänker det:grin:- är den för rak i bålen o går mer sk. vikn.

Helt OT
Snor mackans citat från en annan tråd (för det var det roligaste jag har läst på mycket länge) och riktar det till bla Totola
Nu handlar det inte om samma sak men roligt var det :rofl:

Jag tänker inte gå in en ändlös diskussion med dig om din hästs kvaliteter för det har du haft uppe på tapeten i ändlösa trådar förrut, gällande samma ämne. Jag har hittills aldrig sett dig gå ur en diskussion med mindre än en telefonkatalog av argument till följd,

:rofl::rofl::rofl::rofl:

:mad: hallå! ingen får sno mina citat :cool:

skojar bara. :rofl:

Om du vet skillnaden på en öppna och sluta så är det ju helt solklart:rofl:

Kom på att vi tidigare hade en diskussion om vilket bakben som tränade i respektive.
du hävdade att det ena tränades i öppnan o det andra i slutan.
Jag anser att det inre benet- samma i vä. öppna som sluta samtidigt tränar den sidans bukmuskler o även rörligheten i hela lårbenet, men att det yttre alltid bär mer- kanske lite mer i slutan.
innersidan är ju den sida som blir mest lösgjord- man kommer alltså åt den i sidorna för lösgjordheten OCH liksidig styrka bakbenen.

Med tanke på detta- hoppas du förstår vad jag skrev ovan:bump:- o att det är galopp vi nu utgår ifrån- där yttre bak ensamt bär mer under ett ganska stort moment under själva språnget- inte bör sätta den ännu mer på det benet. Hur ska den ta sig runt då:confused: Den borde helt klart bli mer jämnfota o även bli mer benägen att då häva sig runt istället för att galoppera.
Det är då mer förståerligt att man då tycker att galoppen ska vara 4taktig., men blir nog mer 2-taktig

KL

Undrar vad det kommer sej att man får såna dejavue-upplevelser här ibland:rofl: Hur många gånger har exakt samma saker diskuterats (av delvis samma personer:D snart kommer väl den utomordentliga fyrtaktsgaloppen in också, som är att föredra om hästen är välutbildad:angel::rofl::banana:)

Hur svårt är det att med lite fantasi åtminstone om man inte prövar själv, förstå att en piruett inte kan ridas rätt ur en sluta:confused:
Hur ska hästen komma runt i en centrerad piruett om den går in i den ur sluta:confused:

En liten volt med tagen bakdel kan man rida förstås men det är ju inte en piruett......

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka