Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
skolgalopp är väl den där gunghästgaloppen o vad jag har sett så måste den vara ganska snabb- uppladdning för skolor över mark- några språng bara.
Om ni tittar på OS nu så får ni både förklaring till varför galoppiruetten inte ska inledas i sluta o även praktisk tillämpningsbevis.
Man hamnar fel o hästen får det svårare. hästen bär upp sin framdel lättare om baken är rak- vilket den är i öppnan- lättare att samla den INFÖR piruetten.
Tänkte på detta när jag tittade på dressyren idag. Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel. Troligtvis beror det på hästen vilket man väljer. Men bland de ekipagen som visades idag såg jag ingen som startade piruetterna med öppna. Däremot flera som red sluta innan. Tänkte du inte också på det?
Man kan rida alla skolor samlat men öppnan är inte samlande i sig
Jovisst tränar man på en större volt i sluta innan man kommer till max centrering eller när man helt enkelt vill träna lite styrka på en större volt.
Självklart Kan man rida i en öppna och sen direkt in i en piruett som är en centrerad sluta på volt men det har också med vilket ben som träder in till tyngdpunkten. Då är det lättare att rida i en sluta in i piruetten eftersom då är man redan på samma rörelse.
Så att hästen inte skulle kunna samla sig eller att den samlar sig fel är ju lite bullshit eftersom det är precis samma rörelse fast en på rak spår och den andra på en volt.
Frågan är bara varför det är godkänt att göra en tydlig öppna på medellinjen innan en piruett? det är ju fel rörelse, isåfall borde dom ju plinga i den lilla klockan, eller?
Där borde hästen vara rak och sen direkt in i en piruett för det klarar ju vissa så det borde väl resten klara då ocskå eller?
De är ju på OS nivå så det bör dom klara för annars är det verkligen skam.
Frågan är bara varför det är godkänt att göra en tydlig öppna på medellinjen innan en piruett? det är ju fel rörelse, isåfall borde dom ju plinga i den lilla klockan, eller?
Fio kunde förklara det här mkt bättre.
Nu såg inte jag alla, men hittills har jag inte sett ngn som kommer in i sluta.
Det ska vara en svag öppna
Nej för att den som förstår hur en piruett rids vet att den rids förberedande ur öppnan. Hade dom kommit upp på medellinjen med sluta som förberedelse hade kommentaren istället varit på dubbla spår och sedan efter piruetten som hade blivit grymt ocentrerad betyg 4
Nej jag behöver inte titta igen. Det var tydligt.Då får du titta igen.
En piruett är ju en centrerad sluta på böjt spår. Tänk på hur man tränar in piruetterna.
Det är när man lär in vändningen som man använder tygeltagen- inte sen.Jag gör som Tuaphua. "Vänder med tygeln mot halsen." Båda tyglarna vänder framdelen runt. Precis som i bakdelsvändningen där det alltid varit nästan straffbart att tro att skänkeln vänder hästen. Jag minns hur de präntade in det hos alla eleverna på ridskolan. Den ledande inre tygeln är den vändande hjälpen (enligt arméns ridlära) och samma tänk har jag med mig fortfarande.
"Vänd själv och ta hästen med dig"
Det var ett klassiskt uttryck förr och för mig gäller det än.
Jag har faktiskt aldrig hört någon säga att skänkeln ska vara vändande, därför var jag nyfiken.
Nej jag behöver inte titta igen. Det var tydligt.
En piruett är ju en centrerad sluta på böjt spår. Tänk på hur man tränar in piruetterna.
Jag förstår inte heller hur du tänker att du får till en bra piruett ur en sluta?
ang. tänket att "vänd och ta hästen med dig": ja visst - men inte fanken vänder du för tygeln i sig - du har ju en kropp och ett säte, som förhoppningsvis är central punkten för er balans, och det är där centreringens hjärta finns. att du sen vänder med tygeln om du gör det, är ju en följd automatik snarare isåfall.