Öppna innan piruett

Sv: Öppna innan piruett

skolgalopp är väl den där gunghästgaloppen o vad jag har sett så måste den vara ganska snabb- uppladdning för skolor över mark- några språng bara.

Det är terre-a-terre du beskriver där.

Skolgalopp är som piruettgalopp - fyrtaktig.
Hästen är så samlad att den sätter ner innerbak strax innan ytterfram.

Jag tycker att det är vilket som att välja öppna eller sluta inför en piruett. Huvudsaken hästen är med och samlad. Men kanske kvaliten på mina piruetter är sådan att jag inte märker skillnad ändå och det vore annat om jag var en fena på det? :o

Jag gör som Tuaphua. "Vänder med tygeln mot halsen." Båda tyglarna vänder framdelen runt. Precis som i bakdelsvändningen där det alltid varit nästan straffbart att tro att skänkeln vänder hästen. Jag minns hur de präntade in det hos alla eleverna på ridskolan. Den ledande inre tygeln är den vändande hjälpen (enligt arméns ridlära) och samma tänk har jag med mig fortfarande.
"Vänd själv och ta hästen med dig"
Det var ett klassiskt uttryck förr och för mig gäller det än.
Jag har faktiskt aldrig hört någon säga att skänkeln ska vara vändande, därför var jag nyfiken.

Om ni tittar på OS nu så får ni både förklaring till varför galoppiruetten inte ska inledas i sluta o även praktisk tillämpningsbevis.

Man hamnar fel o hästen får det svårare. hästen bär upp sin framdel lättare om baken är rak- vilket den är i öppnan- lättare att samla den INFÖR piruetten.

Tänkte på detta när jag tittade på dressyren idag. Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel. Troligtvis beror det på hästen vilket man väljer. Men bland de ekipagen som visades idag såg jag ingen som startade piruetterna med öppna. Däremot flera som red sluta innan. Tänkte du inte också på det?

Man kan rida alla skolor samlat men öppnan är inte samlande i sig:)

Jovisst tränar man på en större volt i sluta innan man kommer till max centrering eller när man helt enkelt vill träna lite styrka på en större volt.

Självklart Kan man rida i en öppna och sen direkt in i en piruett som är en centrerad sluta på volt men det har också med vilket ben som träder in till tyngdpunkten. Då är det lättare att rida i en sluta in i piruetten eftersom då är man redan på samma rörelse.
Så att hästen inte skulle kunna samla sig eller att den samlar sig fel är ju lite bullshit eftersom det är precis samma rörelse fast en på rak spår och den andra på en volt.

Frågan är bara varför det är godkänt att göra en tydlig öppna på medellinjen innan en piruett? det är ju fel rörelse, isåfall borde dom ju plinga i den lilla klockan, eller?
Där borde hästen vara rak och sen direkt in i en piruett för det klarar ju vissa så det borde väl resten klara då ocskå eller?
De är ju på OS nivå så det bör dom klara för annars är det verkligen skam.

Nu såg inte jag alla, men hittills har jag inte sett ngn som kommer in i sluta.

Det ska vara en svag öppna

Slutan är inte heller samlande i sig.

ditt bullshitantagande .

Är vi överens om att samlandet sker bak?
Om hästen spårar på en volt så är den redan böjd i bålen.
Rider du dessutom en böjningsövning ovanpå detta blir det med att endera framdelen eller baken tvärar.

Fio kunde förklara det här mkt bättre.

Vet inte om du rider piruetter som du minskar varv på varv o rider den i störst centrering- när hästen är trött.

Tänkte på detta när jag tittade på dressyren idag. Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel. Troligtvis beror det på hästen vilket man väljer. Men bland de ekipagen som visades idag såg jag ingen som startade piruetterna med öppna. Däremot flera som red sluta innan. Tänkte du inte också på det?

Då får du titta igen.

Det går inte att börja en piruett ur sluta, baken kommer innanför och man kommer inte runt.

På välskolade hästar rider man inte en synlig öppna innan piruetten, man rider innerbogen upp i yttertygeln och sen vänder man. Om hästen inte spårar då utan lägger in bakdelen lite så försöker man hinna med att rakrikta innan man vänder. De som inte får till det har inte hunnit det innan det är dags att vända.

Det är ju det läskiga med tävlingsdressyr, att det ska vara perfekt på den punkten, kommer man förbi det ögonblicket får man försöka göra det bästa av det hela.

Man kan rida alla skolor samlat men öppnan är inte samlande i sig:)

Jovisst tränar man på en större volt i sluta innan man kommer till max centrering eller när man helt enkelt vill träna lite styrka på en större volt.

Självklart Kan man rida i en öppna och sen direkt in i en piruett som är en centrerad sluta på volt men det har också med vilket ben som träder in till tyngdpunkten. Då är det lättare att rida i en sluta in i piruetten eftersom då är man redan på samma rörelse.
Så att hästen inte skulle kunna samla sig eller att den samlar sig fel är ju lite bullshit eftersom det är precis samma rörelse fast en på rak spår och den andra på en volt.

Frågan är bara varför det är godkänt att göra en tydlig öppna på medellinjen innan en piruett? det är ju fel rörelse, isåfall borde dom ju plinga i den lilla klockan, eller?
Där borde hästen vara rak och sen direkt in i en piruett för det klarar ju vissa så det borde väl resten klara då ocskå eller?
De är ju på OS nivå så det bör dom klara för annars är det verkligen skam.

Jag har nu funderat lite på detta. Först tänkte jag att en öppna kanske är rätt, för då bibehåller man framdelen lätt och rörlig. I en sluta är det lättare att hästen hamnar på bogarna, men...

Ta som exempel att man kommer upp på medellinjen och ska rida en galoppiruett åt vänster.
Rider man sluta på medellinjen rör sig hästens högersida (alltså yttersidan) mot hästens vänstersida. Går man in i en piruett ur slutan, kommer hästens högersida fortsätta röra sig mot vänstersidan, men nu kraftigare.
Höger bak jobbar i slutan mot tyngdpunkten och kommer fortsätta sträva mot tyngdpunkten i piruetten.

Rider man öppna rör sig hästens högersida (alltså yttersidan) bort från hästens vänstersida. Ska man nu göra en piruett måste hästens högersida byta riktning och börja röra sig mot hästens vänstersida.
Vänster bak strävar mot hästens tyngdpunkt i öppnan, men när hästen växlar till en piruett åt vänster, kommer istället höger bak att börja sträva mot tyngdpunkten.

Du behåller samma riktning på rörelsen och du har samma bakben in mot tyngdpunkten om man kommer in i en piruett ur en sluta.

Nej för att den som förstår hur en piruett rids vet att den rids förberedande ur öppnan. Hade dom kommit upp på medellinjen med sluta som förberedelse hade kommentaren istället varit på dubbla spår och sedan efter piruetten som hade blivit grymt ocentrerad betyg 4 :grin:

Nu såg inte jag alla, men hittills har jag inte sett ngn som kommer in i sluta.

Det ska vara en svag öppna

Men ingen red något språng i öppna innan piruetten. Jag såg alla. (de få ekipage de visade) Det var likadant i torsdags. De flesta red ett eller två ganska tydliga språng i sluta innan piruetten.

Nej för att den som förstår hur en piruett rids vet att den rids förberedande ur öppnan. Hade dom kommit upp på medellinjen med sluta som förberedelse hade kommentaren istället varit på dubbla spår och sedan efter piruetten som hade blivit grymt ocentrerad betyg 4 :grin:

Jag förstår tanken med öppna innan piruteten. Det är ju som att man börjar ett par steg i öppna innan man går över i diagonalsluta. Jag förstår också tanken med sluta innan. Det är ju en mycket centrerad sluta på volt man ska rida i en piruett. Men faktum är att de flesta gjorde precis som du beskriver ovan (började med sluta) och det var mycket 7:or och endel 8:or på de piruetterna. (herr Svanlund var ganska pigg på att kommentera betygen)
Kan det helt enkelt inte bero på hästen vilken väg man väljer in i rörelsen? Man gör det som funkar bäst.

I sluta tvärar den med bak- det gör den väl ända inte i piruetten:confused: Den är formad som i en öppna.

Sen tränar vi inte som ni.
de ska först klara av sluta på 10 m.volt o även piruettgalopp på rakt spår- öppnatänk är nog en bättre formulering.
såg ingen som red in i sluta. däremot var det ngn som vinglade till i fick in rumpan o då fick problem.

Jag gör som Tuaphua. "Vänder med tygeln mot halsen." Båda tyglarna vänder framdelen runt. Precis som i bakdelsvändningen där det alltid varit nästan straffbart att tro att skänkeln vänder hästen. Jag minns hur de präntade in det hos alla eleverna på ridskolan. Den ledande inre tygeln är den vändande hjälpen (enligt arméns ridlära) och samma tänk har jag med mig fortfarande.
"Vänd själv och ta hästen med dig"
Det var ett klassiskt uttryck förr och för mig gäller det än.
Jag har faktiskt aldrig hört någon säga att skänkeln ska vara vändande, därför var jag nyfiken.
Det är när man lär in vändningen som man använder tygeltagen- inte sen.
Tygeln kan förvisso ligga an mot mot halsen, men det är inte det som vänder- bogen måste ju flyttas.

Nej jag behöver inte titta igen. Det var tydligt.
En piruett är ju en centrerad sluta på böjt spår. Tänk på hur man tränar in piruetterna.

:confused: Jag förstår inte heller hur du tänker att du får till en bra piruett ur en sluta?
ang. tänket att "vänd och ta hästen med dig": ja visst - men inte fanken vänder du för tygeln i sig - du har ju en kropp och ett säte, som förhoppningsvis är central punkten för er balans, och det är där centreringens hjärta finns. att du sen vänder med tygeln om du gör det, är ju en följd automatik snarare isåfall.

kl

Kanske ska tillägga anledningen för en öppna innan är att hästen skall ha inner bak som den ska förflytta sig runt i piruetten skall vara centrerad inunder kroppen för att då kunna hålla balansen och bibehålla energin genom vändningen.
Jag ser vändningen runt som en öppna och ej sluta som någon skrev.

En sluta innan ser till att inner bak hamnar utanför kroppen och gör då det svårt att centrera vändningen runt innern....måste då häva sig runt och tappar språnget uppåt..blir markbunden och kraftlös.

Håller med axel att vändningen görs med ytterhjälper och innern rundar och håller hästen aktiv som en diagonal hjälp som vanligt.

Piruett är mig veterligen en "öppnarörelse". dvs man flyttar bogen.
Jag får inte in varför den skulla vara en "slutarörelse"?:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 227
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 567
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.