Öppna innan piruett

Sv: Öppna innan piruett

Jag förstår ärligt talat inte varför man måste överhuvudtaget blanda in slutatänk i en piruett? Man försvårar för hästen att centrera runt inner bak om man som förberedelse flyttar undan nämnda bakben. För mig handlar det mer om att man ska lära sig och hästen att samla galoppen korrekt innan man går in i en piruett överhuvudtaget. Då behöver man inte ens tänka på tagen bakdel och annat tjafs. Möjligen som axel säjer att tänka öppna då framdelsförflyttningen förbereder hästen för den kommande vändningen när framdelen ändå skall förflyttas i just den riktningen. Bakdelen skall hela tiden befinna sig under tyngdpunkten, inte vid sidan av.

Då har vi helt olika erfarenheter. Missförstå mig rätt, du har säkert mer erfarenhet praktiskt av piruett, men beroende på hjälpsystem och prio-ordning kan olika sätt bli lättare/svårare. Beroende på hur man ridit i grundutbildningen helt enkelt.

Man kan ju antingen börja med öppna och lägga till slutahjälper för bakdelen- vilket skulle betyda att man får ändra riktningen för vikthjälperna (i "mitt" och många andra här´s system), eller börja med sluta och lägga till öppnahjälper för framdelen, där man slipper göra en helomvändning i riktningen.

Att påstå att man "blandar in" slutahjälper i en piruett är lite motsägelsefullt iom att det blir en kombinerad öppna-/slutarörelse rätt utfört. Prioriterar man balans, böjning och bärighet framför poängen känns det helt enkelt lättast -se ovanstående- att börja med en sluta.

Japp, i piruetten blir det ju liknande hjälper, jag pratar om förberedelsen inför. Tycker det försvårar för hästen. Kanske uttryckte mig illa. Men det är ju bara en åsikt, man är sin egen bästa smed. Men ingång på dubbla spår i en piruett bäddar ju för en usel rörelse.

Mina iakttagelser:
Jag såg sluta (eller kanske mer korrekt "dubbla spår") hos några ekipage före piruetterna. Inget av dessa ekipage fick till några lyckade piruetter, de blev stora och markbundna, med betyg därefter. Jag såg några som kom i ganska tydlig öppna och lyckades riktigt bra med sina piruetter. De allra bästa piruetterna gjorde de rutinerade ekipage som kom in rakt på medellinjen, förmodligen med "svagt öppna-tänk". Där var piruetterna välplacerade, väl centrerade och rytmiska. Dessa kvalitéer uppvisades inte hos något enda ekipage som kom in i piruetten ur någon slags sluta-rörelse.

Problemet med "dubbla spår" är ju att man inte har placerat bakbenen.
En sluta ska inte vara halvrak på dubbla spår, en sluta ska vara jämnt böjd med rätt ställning i nacke +höft med lång överlinje för att man ska komma åt ytterbak.
Blir det fel, att baken flyter ut så blir det en slutarörelse, men precis som du säger - ett fel, inte en arbetsmetod! :p

Japp, i piruetten blir det ju liknande hjälper, jag pratar om förberedelsen inför. Tycker det försvårar för hästen. Kanske uttryckte mig illa. Men det är ju bara en åsikt, man är sin egen bästa smed. Men ingång på dubbla spår i en piruett bäddar ju för en usel rörelse.

Se ovanstående svar till Solis, (skrev det innan jag läste det här) dubbla spår är det ju även i öppna, men enbart dubbla spår utan koll på helheten så blir det såklart kvalitet utifrån det.

Se ovanstående svar till Solis, (skrev det innan jag läste det här) dubbla spår är det ju även i öppna, men enbart dubbla spår utan koll på helheten så blir det såklart kvalitet utifrån det.

Kan bara svara att du gör som du vill, din ridning, ditt beslut. Jag kommer dock aldrig tycka att ide'n är bra med slutatänk in i en piruett. Även om det känns som ett lätt sätt. Hade ridning varit lätt hade vi varit världsmästare hela högen. I valfri gren. Nu låter vi bara som världsmästare. :D

Fio kunde förklara det här mkt bättre.

Självklart kunde jag det :angel:

Det är bara inte lönt att göra det igen....

Kan bara svara att du gör som du vill, din ridning, ditt beslut. Jag kommer dock aldrig tycka att ide'n är bra med slutatänk in i en piruett. Även om det känns som ett lätt sätt. Hade ridning varit lätt hade vi varit världsmästare hela högen. I valfri gren. Nu låter vi bara som världsmästare. :D

Degree Vi (totola och jag bla )har redan haft den här oändliga diskussionen och det var ju därför jag svarade som jag gjorde ovan.

Helt OT
Snor mackans citat från en annan tråd (för det var det roligaste jag har läst på mycket länge) och riktar det till bla Totola
Nu handlar det inte om samma sak men roligt var det :rofl:

Jag tänker inte gå in en ändlös diskussion med dig om din hästs kvaliteter för det har du haft uppe på tapeten i ändlösa trådar förrut, gällande samma ämne. Jag har hittills aldrig sett dig gå ur en diskussion med mindre än en telefonkatalog av argument till följd,

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Senast ändrad:

Svara eg inte någon, men tänkte att jag bara skulle lägga in ett litet citat jag hörde i helgen som kommer från Bent B:
(Jag mins inte de exakta orden, men ungefär såhär sa han:)

"Öppnan övar upp styrkan i det bärande bakbenen i piruetten, därför en mycket viktig övning att jobba med för att hästen ska orka böra sig runt. Öppnan är grunden till piruetten.

Slutan och sluta på liten volt övar upp ytter bak och ser till att ytter bak trampar runt och att inner bak lyfter i varje steg - så att det inte fastnar i backen."

Här övade ekipagen piruetten ur sluta på liten volt för att få med ytter och trampet - men i själva piruetten sen var det inte sluta, utan piruette.

Nu är det ju inte AR ni alla pratar om här men jag tyckte det var intressant att höra vad han hade för åsikter i ämnet och tänkte att det nog kunde krydda tråden lite. Jag upplevde att Bent hade mycket klassiskt tänk i sin ridning - mer än jag faktiskt trodde innan jag såg honom live.

Jag tror inte att det är rätt att tänka vare sig öppna eller sluta i en piruette - de är egentligen rörelser som stärker bakbenen till att lyckas göra rätt tillslut. Piruett är ju en egen rörelse. Om man tänker sluta eller öppna i piruetten beror nog mest på vad man har för svaghet i piruetten och vad man vill korrigera.

Saknas det bärighet på innerbak så blir det öppna tänk - saknas det tramp runt blir det sluta tänk.

...men jag kan ju ha tolkat allt till mandelmassa oxå. hehe. :D

Jag har också lagt märke till tendenserna och förstår varför du gjort som du gjort. Jag försöker nu dra mig ur med en elegant hovbugning och förvirrad blick som letar efter nödutgången. :D

Tycker du tolkat till en utsökt mandelmassa i så fall. Den klassiska ridningen överlämnar jag med varm hand åt er här på forumet, enda anledningen till att jag överhuvudtaget stack in skallen var snacket om OS som ju faktiskt är tävlingsdressyr.

Senast ändrad:

Nu smyger jag mig in med FEI:s reglemente under armen. Gällande Kür står det såhär om piruetter:
In order to obtain a high technical score, canter pirouettes must be shown from a straight line to a straight line, in canter. Pirouettes may be shown from half pass to half pass.
However, if pirouettes are shown only from half pass to half pass the score will be insufficient. Canter pirouettes performed from and into walk, or from and into piaffe, will only be regarded in the harmony and
choreography sections.
Anledningen till att det står att piruetter måste visas från en rak linje till en rak linje för att få godkänt beror på att tidigare gjorde många piruetterna ur en diagonalsluta i galopp och fortsatte sen i en diagonalsluta efter piruetten. Det anses för lätt, därför har denna regeln kommit till.

Haha, så sant! :D
Att säga att en metod är lättare känns inte som att påstå att det är lätt som en plätt, men att det blir mer logiskt - allt utifrån vilken kommunikation man byggt upp och vilket system man använder. Du med din, jag med min (eller de tränares man följer snarare).

Helt OT
Snor mackans citat från en annan tråd (för det var det roligaste jag har läst på mycket länge) och riktar det till bla Totola
Nu handlar det inte om samma sak men roligt var det :rofl:

Jag tänker inte gå in en ändlös diskussion med dig om din hästs kvaliteter för det har du haft uppe på tapeten i ändlösa trådar förrut, gällande samma ämne. Jag har hittills aldrig sett dig gå ur en diskussion med mindre än en telefonkatalog av argument till följd,

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Ok, nu handlar inte den här diskussionen om min häst, men poängen att du inte vill diskutera med mig gick fram iaf. Tråkigt.

Anledningen till att det står att piruetter måste visas från en rak linje till en rak linje för att få godkänt beror på att tidigare gjorde många piruetterna ur en diagonalsluta i galopp och fortsatte sen i en diagonalsluta efter piruetten. Det anses för lätt, därför har denna regeln kommit till.

Mycket intressant!:idea:

Problemet med "dubbla spår" är ju att man inte har placerat bakbenen.
En sluta ska inte vara halvrak på dubbla spår, en sluta ska vara jämnt böjd med rätt ställning i nacke +höft med lång överlinje för att man ska komma åt ytterbak.
Blir det fel, att baken flyter ut så blir det en slutarörelse, men precis som du säger - ett fel, inte en arbetsmetod! :p

Det är sant. Men de ekipage som diskuteras här kom in i piruetten på dubbla spår och fick det ganska jobbigt som följd.

Tycker att det blir lite samma som om man kommer in på diag. slutan med baken före- i sluta - skiter sig totalt:angel:

Nu fick jag en känsla.
Baken kan inte lyfta upp framdelen om hästens höft inte är rak eller ngt med i rörelseriktningen.
Den tappar pilbågen. yttersidan kan inte längre hålla ihop hästen.

Bra inlägg Kookaburra!!
Bent tänker ju rätt här, men tyvärr har jag sett annat när han undervisar elever på videos- den där minskningen av volt till piruett.
Han är inte noga med att ryttaren är i rätt position. Hästen gör en mellandelsvändning- baken kastas ut.

Senast ändrad:

Nu har jag det.
Jag anser att TR är logisk i sin utformning.
Man rider aldrig en volt från en sluta eftersom slutan är i den positionen där man avslutar en volt. Framdelen går rakt fram o kan aldrig inleda en volt.
Däremot från öppnan-där man öppnar en volt- logiska namn.

Det är inte alls mitt bullshitantagande för det är allmänt känt.

När jag rider på en volt så rider jag min häst böjd efter volten, vill jag göra en öppna eller en sluta så gör jag det. Vi är också överens om att samlandet ser bakifrån, men jag förstod inte alls vad du ville få fram av ditt inlägg?

Om min häst blir trött så avslutar jag den övning jag håller på med.

Piruett är en slutarörelse, hade det vart en öppna rörelse så hade framdelen vart centrerad.:)

*KL*

Piruett är en slutarörelse för att hästen ska träda in under tyngdpunkten med ytter bak, precis som i sluta på rakt eller diagonalt spår. Ytter hov ska sättas ner framför inner hov.

Svårigheten är, precis som i piaff, att även inner bak måste träda in djupt för att rörelsen ska bli bra. Det är därför som piruett är en svårklassrörelse. Det krävs så mycket samling och rakriktning.

Om du kan rida in hästen i piruetten rak och samlad så har du bästa utgångsläget för en bra piruett. Då är det minst risk att ytter bak spretar, samtidigt som hästen är tillräckligt under sig med inner bak för att få upp sin bog och kunna vända.

Om ytter bak inte är med korrigeras detta med sluta. Om hästen inte kommer upp med bogen korrigeras det med öppna.

Med det inte sagt att skolorna måste vara så tvära att hästen genom att göra den ena skolan helt tappar den andras fördelar. Man måste inte rida öppna och sluta på 3 eller 4 spår. Man kan rida dem på 2,5 eller till och med 2 1/4 spår och komma åt den effekt man önskar, och det räcker med 2-3 bra steg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka