Öppna innan piruett

Sv: Öppna innan piruett

*KL*

Sluta klaga på TR!!

Det är utarbetat efter klassiska principer - eller "akademiska" om ni så vill. Kapten Fick som började till os 1912 i Stockholm donerade sen hela sin samling till Livrustkammaren, och den är inte dålig- världsklass!

TR beskriver hur det ska vara när det är bra. Vägen dit ... kan diskuteras. Liksom bedömningen. En halt tex - en jättebra halt vid fel punkt - varför inte jättebra poäng? Jo, då visar ryttaren inte att h*n kan göra rätt förberedelse.
Piruett - ska vara på linjen, 6-8 språng på en viss punkt - blir det bra så är det bevis på att det är en god ryttare på en väl förberedd häst. :bow:

Nu smyger jag mig in med FEI:s reglemente under armen. Gällande Kür står det såhär om piruetter:
Anledningen till att det står att piruetter måste visas från en rak linje till en rak linje för att få godkänt beror på att tidigare gjorde många piruetterna ur en diagonalsluta i galopp och fortsatte sen i en diagonalsluta efter piruetten. Det anses för lätt, därför har denna regeln kommit till.

Vad menar du? Skulle det vara lättare för hästen eller ryttaren?
Vilken del ansågs i så fall för lätt? Att komma in i eller ut ur piruetten. Ut i diagonalsluta är ju inte lika svårt som att gå in i piruetten ur sluta. Där är det svårare att komma ut på rak linje, tänker jag mej i alla fall som inte är någon piruettexpert, (men det är vi nog flera som inte är:angel:)

För hästen blir det ju betydligt svårare som flera förklarat (ur sluta), om piruetten ska vara korrekt dvs centrerad:confused: Eller hur menar du?

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Sluta klaga på TR!!

Det är utarbetat efter klassiska principer - eller "akademiska" om ni så vill. Kapten Fick som började till os 1912 i Stockholm donerade sen hela sin samling till Livrustkammaren, och den är inte dålig- världsklass!

TR beskriver hur det ska vara när det är bra. Vägen dit ... kan diskuteras. Liksom bedömningen. En halt tex - en jättebra halt vid fel punkt - varför inte jättebra poäng? Jo, då visar ryttaren inte att h*n kan göra rätt förberedelse.
Piruett - ska vara på linjen, 6-8 språng på en viss punkt - blir det bra så är det bevis på att det är en god ryttare på en väl förberedd häst. :bow:

Håller med!

uppvisningsmässigt korrekt handlar ju om kvalite´ det är ju trist att ni inte strävar efter det.

Det handlar om att rörelsen ska ridas på ett visst sätt för att domarna ska kunna bedöma ekipagen. Det behöver inte alls bli kvalitet av det. (när ryttare försöker rida en rörelse på ett sätt som hästen inte är redo för tex)

Jag förstår inte hur du kan få det till att AR ryttare inte vill ha kvalitet. Det är nog för att du vill uppfatta det så.

Men dom red inte sluta det är det som är skillnaden.

Är du blind?? För det var just vad de gjorde. Tydligt också. Om du inte sett det så måste du blundat.
Det är ju meningen att ryttarna ska rida upp rakt på medellinjen innan piruetten. Inte att de ska rida varken öppna eller sluta innan, men antagligen kände ryttarna att de behövde ha bättre tag om ytter bak innan och därför red lite sluta. Det är inte så konstigt egentligen. Man gör det man behöver för tillfället. Hade de inte behövt det så hade inte gjort det. Det är jag säker på.

Senast ändrad:

Det handlar om att rörelsen ska ridas på ett visst sätt för att domarna ska kunna bedöma ekipagen. Det behöver inte alls bli kvalitet av det. (när ryttare försöker rida en rörelse på ett sätt som hästen inte är redo för tex)

Nä men då kallar jag inte det uppvisningsmässigt korrekt heller :grin:

Vad menar du? Skulle det vara lättare för hästen eller ryttaren?
Vilken del ansågs i så fall för lätt? Att komma in i eller ut ur piruetten. Ut i diagonalsluta är ju inte lika svårt som att gå in i piruetten ur sluta. Där är det svårare att komma ut på rak linje, tänker jag mej i alla fall som inte är någon piruettexpert, (men det är vi nog flera som inte är:angel:)

För hästen blir det ju betydligt svårare som flera förklarat (ur sluta), om piruetten ska vara korrekt dvs centrerad:confused: Eller hur menar du?
Vad jag menar är att det är tydligt att det rids ofta piruetter ur sluta, eftersom FEI har sett det nödvändigt att skapa en sådan regel. Motivationen för regeln är, att det är för lätt för hästen och ryttaren att börja och avsluta en piruett ur sluta istället för från rakt spår. (Information jag fått från en internationell domare)

Centrerade piruetter såg vi inte mycket av på OS, de flesta var flera meter stora volter.

Vi har väl haft rätt många diskussioner tidigare har jag för mig;)

Jag hävdade och hävdar att i öppna så träder inner bak till tyngdpunkten och då bärupp mer och i sluta blir det ytterbak som träder till tyngdpunkten och då bär upp mer, alltså mer inte allt men det hoppas jag att du förstod.

Innan vi diskuterar allt detta vidare kanske vi skulle ta och diskutera vad en piruett är för något, eller?

Ja. I den ska inte häst trampa ur sin cirkel med bakhovarna- inte trampa över med den yttre.

Nej den ska inte trampa förbi tyngdpunkten.

Är vi alltså överens om att en piruett sker på en liten volt?

haha ja det har jag ingen aning om, jag bara kollar så att vi hänger med här:D

Så alltså vi vet båda hur en öppna och en sluta ser ut eller hur?

Hästen ska ju vara böjd och ställd hoppas jag att vi båda är överens om och hur skulle du säga att hästen är böjd och ställd i öppna vs. sluta?

Den är lika ställd o böjd i öppna VS sluta- bara riktningen som skiljer.

då är vi överens om det :)

Och jag antar att du kan vilken som är vilken;)
Alltså att i slutan så är hästen ställd och böjd i rörelseriktningen och i öppnan så är hästen ställd och böjd ifrån rörelseriktningen.

Om man då överför detta till en volt. Hur kommer det se ut då?

När man kommer in på en volt blir det mkt större tvärning- svårare för hästen. Den ska alltså gå med fram eller bak på en mindre volt- än sjlva voltspåret.
därför ska man inte göra det mer än på ca 3 spår- inte alls om man inte klarar av det på rakt.

Det är väldigt lätt hänt att hästen då försvarar sig med att bli rak i bålen o falla ut med bogen.

det är mer rätt mot hästen att istället lägga en volt o få till normal böjning o sen rida skolan ur den- då allt är på plats- förhoppningsvis.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 766
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025