Öppna innan piruett

Sv: Öppna innan piruett

En piruett är en piruett är en piruett.

Förberedande arbete kan ske dels genom tagen bakdel, dels genom sluta på volt - men jag ser det numera mer som styrketräning inför arbetet med själva piruetten. Sen ser jag absolut en funktion i att använda öppnan för att "sätta igång" piruetten på samma vis som öppnan hjälper till att positionera hästen inför diagonalslutan (som det pratades om tidigt i tråden).

Men själva piruetten mår nog bra att slippa drabbas av vare sig öppnor eller slutor.

*
[/QUOTE]

:bow::bow::bow: Bara att buga!

Om man istället råkar hamna i sluta före piruetten så får hästen en lång väg att ta sig runt iom att framdelen inte är på rätt väg (nu blev det nog flummigt?), tänker mig alltså att framdelen måste gå en lång väg för att "komma ikapp" bakdelen som nu hamnat innanför. Då skulle det bli svårt att hålla takt, svårt att lyfta framdelen. Tycker mig också se att detta var vad som hände under OS (av det som visats).
Rätta mig om jag har fel ;)

jag håller helt med. Jag ser inte på vilket sätt det skulle vara stärkande eller förberedande för hästen att gå i sluta inför en piruett, oavsett disciplin. du tappar hela centrerings punkten och hästen får ett hästjobb att balansera upp sig i en piruett.

Jag har sett på svt 24. Betygen var herr Svanlund ganska frikostig med att berätta. Det var därför jag reagerade på det. Själv såg jag ingen som red öppna innan piruett, men vissa hade rak häst innan och det är ju idealet. Men känner man som ryttare i ett dressyrprogram att man måste korrigera något innan en rörelse så gör man ju det. Utan en korrigering kanske inte alls rörelsen går att utföra.

Uppenbarligen ser vi väldigt olika, eller kanske inte är helt koncentrerade samtidigt på samma rörelser. Jag såg nämligen flera som kom in i piruetten ur en svag öppna och reagerade, precis som TS skrev, att det blev tydligt varför det bör vara öppna-tänk före. Såg också några som kom ur någon form av sluta, men det blev mer "en miss i arbetet" och dessa piruetter blev som sagt inte bra.

*KL*
En tanke: När vi är flera som inte riktigt kan enas om hur det såg ut före just piruetterna så är det kanske inte så konstigt att även domare kan se olika saker ibland....:angel:

jag håller helt med. Jag ser inte på vilket sätt det skulle vara stärkande eller förberedande för hästen att gå i sluta inför en piruett, oavsett disciplin. du tappar hela centrerings punkten och hästen får ett hästjobb att balansera upp sig i en piruett.

Precis så tänker jag också.
Tycker det är detsamma i bakdelsvändning (även om dessa aldrig varit min starkaste sida) att det blir jobbigt om man försöker göra dessa ur sluta, man kommer liksom aldrig runt riktigt. Kan ju vara jag som krånglar till det förstås...:angel:

Uppenbarligen ser vi väldigt olika, eller kanske inte är helt koncentrerade samtidigt på samma rörelser. Jag såg nämligen flera som kom in i piruetten ur en svag öppna och reagerade, precis som TS skrev, att det blev tydligt varför det bör vara öppna-tänk före. Såg också några som kom ur någon form av sluta, men det blev mer "en miss i arbetet" och dessa piruetter blev som sagt inte bra.

*KL*
En tanke: När vi är flera som inte riktigt kan enas om hur det såg ut före just piruetterna så är det kanske inte så konstigt att även domare kan se olika saker ibland....:angel:

Domarna sitter på olika ställen och eftersom de ser rörelserna ur olika vinklar så ser de olika saker.
Ja vi ser uppenbarligen lite olika, men det beror ju på vart man lägger sitt fokus när rörelsen rids. Det går inte ha ha fokus på hela ekipaget samtidigt. Att jag fokuserade på just detta berodde på att det kommenterades tidigt i programmet och då tittade jag på just det.
Men som det är upprepat en mängt gånger nu i tråden så vill man helst ha en rak häst före piruetten. (om det ska vara helt korrekt) Men om man behöver engagera yttre bak mera innan blir det lämpligt att rida något språng i sluta. Vill man däremot ha bättre koll på inner bak så blir det något språng i öppna. Miss i arbetet skulle jag inte kalla det. Korrigering för att göra möjligheterna bättre inför rörelsen skulle jag säga.
Tyvärr var inte kameravinkeln så bra i finalen när det gäller piruetterna, men jag tyckte att när ryttarna själva valt sitt program verkade bara någon enstaka behöva korrigera innan piruett öht.

Domarna lär sig hur det ska se ut på ett ungefär även från andra punkter.

Sen behöver inte ytterbak engageras mer iom att de samlar hästen innan. De är så pass rutinerade o starka eftersom de ska klara ett helt program.

Vet att Lette sa-
Sitt inte o samla o samla hela vägen fram till punkten. Vad har du då kvar till själva piruetten?
Rid på framåt, sätt tillbaka på ett par några språng o vänd.

Dessa hästar är så lydiga att det ska fungera.
slut citat

Domarna lär sig hur det ska se ut på ett ungefär även från andra punkter.

Sen behöver inte ytterbak engageras mer iom att de samlar hästen innan. De är så pass rutinerade o starka eftersom de ska klara ett helt program.

Vet att Lette sa- slut citat

Jag tycker Jegra förklarade det hela på ett väldigt bra sätt. Läs hennes inlägg igen så förstår du vad jag menar. (Du skrev själv att du höll med henne.)

Ja det var ju väldigt roligt, men däremot så tror jag inte du vet skillnaden för då hade vi aldrig haft denna diskussionen.

Har du testat att rida en öppna och en sluta på volt innan? Testa det och centrera hästen sen så får du se vad som händer.

Jag tror att du har glömt att svara på mitt tidigare inlägg, jag uppfattade nämligen inget svar på din "öppnatänks-ide" :angel:

Ursprungligen postat av Sshameless
Kort sagt så flyttar man runt hästen bakdel runt framdelen och i en öppna så rids hästen böjd och ställd och inner bak trampar in till tyngdpunkten
Såhär skrev du- läs

det bir en framdelsvändning eller ngt liknande som du har lite konstiga namn på:confused:

Antar att till skillnad från dig- så har jag visat upp öppna, sluta samt halva piruetter för opartiska domare- ibland 3 par ögon- rätt många gånger.

Senast ändrad:

Självklart så gör man för-arbetet på det viset men även piruetten rids i en sluta.Och vi är överens om att den inte rids i öppna.
Så vad tror du en piruett rids i om den inte rids i sluta?

Tycker nog att du ska läsa Jegras inlägg när du läser mina o fios inlägg som :devil: läser bibeln.
Det än en vändning- en piruett.

Va är det du inte förstod? Jag förstod alldeles utmärkt vad jag menar det är ju solklart.

Och vad va poängen med det?:confused:
Dressyr är en bedömningsport, det kommer aldrig vara helt opartiskt, se bara på OS.

Jag trodde jag diskuterade med dig, eller?

Jag trodde vi kom överens om att en piruett är en volt, eller har du ändrat dig?

Ja det jag beskrev är en framdelsvändning, men vad snackar du om, en framdelspiruett, det har jag aldrig hört talas om kan du beskriva vad det är för nått?

Nej. när det har benämningen- piruett är det en centrerad vändning.

Trodde att vi diskuterade hur man förbereder o rider en piruett som normalt utförs- på bakdelen.

Jo men nu var det så att jag svarade på fio´s inlägg, det jag skrev till dig var om man skulle försöka göra en piruett i öppna;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 766
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII