Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju solklart.Givetvis ska man inte göra mer än hästen klarar av. Jag ska vara tydligare i min fråga.
Jag undrade hur man placerar hästen i öppna VS sluta på en volt? Alltså, vilken del leder övningen, vilken del är placerad på voltspåret och vilken del är in mot voltens mitt?
Flera av dem som red sluta innan piruetten fick både 7r och 8r. Det är inte speciellt låga betyg tycker jag.
Piruett är en slutarörelse, hade det vart en öppna rörelse så hade framdelen vart centrerad.
Du vet uppenbarligen inte skillnaden på en framdelsvändning och en öppna.
Jag vet mycket väl vad som är skillnaden.
jo men det är ju detta som är poängen. en priuett är ju en cirkel det kom vi ju överens om, man centrerar alltså cirkeln så att den blir så liten som man klarar av att rida och vad hästen har styrka för.
Bakdelen är ju på cirkelns mitt, bakdelen går alltså på en liten cirkel och logiskt sett så går även frammdelen på en cirkel fast en lite större sådan.
Som i en vanlig sluta så leder framdelen rörelsen och är ställd och böjd i rörelseriktningen.
Och i öppnan så är hästen ställd och böjd ifrån rörelseriktningen, det betyder att man inte kan rida en öppna på en hur liten volt som helst. Då skulle framdelen vara in mot cirkelns mitt, Så alltså kan man inte rida en piruett i öppna om man inte vill göra nån sorts framdelsvändning eller nått liknande.
Så hur menar du med öppnatänk?
Kort sagt så flyttar man runt hästen bakdel runt framdelen och i en öppna så rids hästen böjd och ställd och inner bak trampar in till tyngdpunkten.
Det var Biggans alla ryttare hon såg som red piruetter ur sluta
Det är möjligt att du ser någon annan kanal än vad jag gör, har tyvärr bara de vanliga kanalerna. Men inget av de ekipage som förekom i sändningen i den kanal jag såg och som kom in i pruett ur sluta fick några bra betyg, och definitivt inga 8or. Det lyckades däremot ekipage med som kom in ur öppna, för att inte tala om de som var raka före.