Öppna innan piruett

Sv: Öppna innan piruett

Givetvis ska man inte göra mer än hästen klarar av. Jag ska vara tydligare i min fråga.

Jag undrade hur man placerar hästen i öppna VS sluta på en volt? Alltså, vilken del leder övningen, vilken del är placerad på voltspåret och vilken del är in mot voltens mitt?

Du undrar inte:devil:
Du tror inte att jag vet jag jag skriver om:D

Däremot undrar jag- om din framdelspiruett i sluta.
Då borde det rimligen ridas öppna i en bakdelspiruett- eller?

Givetvis ska man inte göra mer än hästen klarar av. Jag ska vara tydligare i min fråga.

Jag undrade hur man placerar hästen i öppna VS sluta på en volt? Alltså, vilken del leder övningen, vilken del är placerad på voltspåret och vilken del är in mot voltens mitt?
Det är ju solklart.
Skriver igen.
I slutan går baken innanför spåret- tvärar o vice versa i öppnan.
Skillnaden är nu att det redan är på böjt spår- hästen måste böjasig ännu mer o därmed tvära än mer.
visst kan man rida med en aning mindre böjning, men totalen blir större än på det raka spåret.

Både ja och nej, jag vet att jag har rätt men jag undrar också hur du tänker.
Om framdels och bakdelspiruett får du allt förklara för jag kan bara vad vanlig piruett är för något:D

Vi har ju kommit så här långt att piruett är en centrerad volt, att öppna har bogen innanför linjen, att sluta har rumpan innanför linjen, hur skulle då en öppna kunna ridas på en centrerad cirkel?

Flera av dem som red sluta innan piruetten fick både 7:or och 8:or. Det är inte speciellt låga betyg tycker jag.

Det är möjligt att du ser någon annan kanal än vad jag gör, har tyvärr bara de vanliga kanalerna. Men inget av de ekipage som förekom i sändningen i den kanal jag såg och som kom in i pruett ur sluta fick några bra betyg, och definitivt inga 8or. Det lyckades däremot ekipage med som kom in ur öppna, för att inte tala om de som var raka före.

Hur får du till det- centrerad cirkel i öppna:confused:

en piruett är en piruett, men man tänker att den kommer ur öppnatänk.

Det jag skrev i förra inlägget handlar inte om piruetter utan normala volter- lite större såna.

att vända på en mindre volt äe inte samma som att ria dn centrerad.
För att piruetten ska blir bra krävs att den bibehåller trampet o har inre bakbenet som sitt nav.

Senast ändrad:

Jag har alldeles för lite erfarenhet av piruetter, men rent logiskt tycker jag att det skulle vara "lättare" att komma in i piruett ur öppna eftersom bakdelen är på plats o framdelen så att säga redan på väg, alltså "bara" att fortsätta in i piruetten (lätt som en plätt!:D:angel:). Om man istället råkar hamna i sluta före piruetten så får hästen en lång väg att ta sig runt iom att framdelen inte är på rätt väg (nu blev det nog flummigt?), tänker mig alltså att framdelen måste gå en lång väg för att "komma ikapp" bakdelen som nu hamnat innanför. Då skulle det bli svårt att hålla takt, svårt att lyfta framdelen. Tycker mig också se att detta var vad som hände under OS (av det som visats).
Rätta mig om jag har fel ;)

Helt rätt tänkt.

tänk dig även när du ska UR den- med rak häst.

Lånar sista knappen... Jag har läst delar av tråden och tänkt en del, det har varit nyttigt!

Som jag ser det handlar mycket av det ni dividerar om nu om huruvida hästen "tecknar" volten med bakdelen eller framdelen.

I en sluta flyttas bakdelen i förhållande till det spår som tecknas av framdelen.

I en öppna flyttas framdelen i förhållande till det spår som tecknas av bakdelen.

En piruett sker runt bakdelen och således bör det vara bakdelen som tecknar volten och framdelen som vänds runt.

Sen vill jag nog påstå att en piruett rids inte i vare sig öppna eller sluta. I en bra piruett rör sig bakdelen på en volt om mindre än 1m och hur i hela friden ska framdelen få plats innanför? Inte blir det bättre om man rider i en sluta, för om bakdelen ska röra sig innanför framdelen är det framdelen som tecknar volten och rörelsen förlorar den fasta punkt som ska vara inner bak.

En piruett är en piruett är en piruett.

Förberedande arbete kan ske dels genom tagen bakdel, dels genom sluta på volt - men jag ser det numera mer som styrketräning inför arbetet med själva piruetten. Sen ser jag absolut en funktion i att använda öppnan för att "sätta igång" piruetten på samma vis som öppnan hjälper till att positionera hästen inför diagonalslutan (som det pratades om tidigt i tråden).

Men själva piruetten mår nog bra att slippa drabbas av vare sig öppnor eller slutor.

Typiskt att jag inte har Rajen här hemma och igång! Då hade jag kunnat testa lite och återkomma med en empirisk studie!

Eller javisst ja, jag ska ju ha barn när som helst. *äsch*

Är helt med på din linje:bow::rofl:

Har den inte trillat ut ännu?
Rid lite:angel:

Nope, den ska trilla ut inom två veckor om h*n håller schemat, men med mig som mamma vet man liksom aldrig. Varför följa mönstret liksom? ;)

jo men det är ju detta som är poängen. en priuett är ju en cirkel det kom vi ju överens om, man centrerar alltså cirkeln så att den blir så liten som man klarar av att rida och vad hästen har styrka för.

Bakdelen är ju på cirkelns mitt, bakdelen går alltså på en liten cirkel och logiskt sett så går även frammdelen på en cirkel fast en lite större sådan.

Som i en vanlig sluta så leder framdelen rörelsen och är ställd och böjd i rörelseriktningen.

Och i öppnan så är hästen ställd och böjd ifrån rörelseriktningen, det betyder att man inte kan rida en öppna på en hur liten volt som helst. Då skulle framdelen vara in mot cirkelns mitt, Så alltså kan man inte rida en piruett i öppna om man inte vill göra nån sorts framdelsvändning eller nått liknande.

Så hur menar du med öppnatänk?

jo men det är ju detta som är poängen. en priuett är ju en cirkel det kom vi ju överens om, man centrerar alltså cirkeln så att den blir så liten som man klarar av att rida och vad hästen har styrka för.

Bakdelen är ju på cirkelns mitt, bakdelen går alltså på en liten cirkel och logiskt sett så går även frammdelen på en cirkel fast en lite större sådan.

Som i en vanlig sluta så leder framdelen rörelsen och är ställd och böjd i rörelseriktningen.

Och i öppnan så är hästen ställd och böjd ifrån rörelseriktningen, det betyder att man inte kan rida en öppna på en hur liten volt som helst. Då skulle framdelen vara in mot cirkelns mitt, Så alltså kan man inte rida en piruett i öppna om man inte vill göra nån sorts framdelsvändning eller nått liknande.

Så hur menar du med öppnatänk?

Vad du säger i första stycket är hur man tränar upp styrkan i en piruett men själva piruetten rider man aldrig på det viset.

Om man rider en piruett till höger så tänker du en svag höger öppnarörelse dvs du har ju höger galopp och hästen är ställd till höger men framdelen placerad aningen innanför spåret så innerbak placeras under hästens tyngdpunkt det är ju framdelen som skall vändas runt innerbak och det blir en jäkla lång väg för framdelen att vända runt om du skall komma in i sluta där innerbak inte är placerad under hästens tyngpunkt utan på sidan av.
Ingen har påstått att man rider en piruett hela vägen i öppna. Utan det handlar om ett par steg innan man går in i piruetten.

Senast ändrad:

Du har ju rätt i att tyngen lär hamna även på inner iom rotationen.

Kort sagt så flyttar man runt hästen bakdel runt framdelen och i en öppna så rids hästen böjd och ställd och inner bak trampar in till tyngdpunkten.

Håller med om att en piruett inte är en sluta (eller slutarörelse), däremot så -blir- det logiskt sett en piruett om man centrerar en sluta på volt så mycket att det inte är en sluta längre! :p

Intressant läsning! :)

Det var Biggans alla ryttare hon såg som red piruetter ur sluta :rofl:

Nej alla ryttare gjorde det inte. Det var flera, men inte alls alla. Har du inte tittat på sändningarna själv eftersom du skriver som du gör? (eller inte läst vad jag skrivit?)
Idag såg jag bara en enda som satte hästen i sluta innan piruetten. Det blir väl enklare när de själva bestämmer hur och var de lägger den. (och hela programmet)

Det är möjligt att du ser någon annan kanal än vad jag gör, har tyvärr bara de vanliga kanalerna. Men inget av de ekipage som förekom i sändningen i den kanal jag såg och som kom in i pruett ur sluta fick några bra betyg, och definitivt inga 8or. Det lyckades däremot ekipage med som kom in ur öppna, för att inte tala om de som var raka före.

Jag har sett på svt 24. Betygen var herr Svanlund ganska frikostig med att berätta. Det var därför jag reagerade på det. Själv såg jag ingen som red öppna innan piruett, men vissa hade rak häst innan och det är ju idealet. Men känner man som ryttare i ett dressyrprogram att man måste korrigera något innan en rörelse så gör man ju det. Utan en korrigering kanske inte alls rörelsen går att utföra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 766
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025