Öppna innan piruett

Sv: Öppna innan piruett

Jo men nu var det så att jag svarade på fio´s inlägg, det jag skrev till dig var om man skulle försöka göra en piruett i öppna;)

Men du.....nu har ju flera skrivit att det handlar om piruett ur öppna inte i öppna:o

Som jegra (tror jag) skrev ska själva piruetten vara fri från skolor:idea:

Öppnan är bara en hjälp in i piruetten.

Domarna sitter på olika ställen och eftersom de ser rörelserna ur olika vinklar så ser de olika saker.
Ja vi ser uppenbarligen lite olika, men det beror ju på vart man lägger sitt fokus när rörelsen rids. Det går inte ha ha fokus på hela ekipaget samtidigt. Att jag fokuserade på just detta berodde på att det kommenterades tidigt i programmet och då tittade jag på just det.
Men som det är upprepat en mängt gånger nu i tråden så vill man helst ha en rak häst före piruetten. (om det ska vara helt korrekt) Men om man behöver engagera yttre bak mera innan blir det lämpligt att rida något språng i sluta. Vill man däremot ha bättre koll på inner bak så blir det något språng i öppna. Miss i arbetet skulle jag inte kalla det. Korrigering för att göra möjligheterna bättre inför rörelsen skulle jag säga.
Tyvärr var inte kameravinkeln så bra i finalen när det gäller piruetterna, men jag tyckte att när ryttarna själva valt sitt program verkade bara någon enstaka behöva korrigera innan piruett öht.

Att jag drog en parallell till domarna berodde på att det ju så ofta klagas på ojämna betyg mm mm, och här sitter vi och kan inte ens enas om ifall det var öppna eller sluta vi såg..... Jag är däremot mycket väl medveten om att man sitter på olika platser och således lätt kan missa något som en annan domare ser bättre och vice versa. Exempelvis skulle en sidodomare kunna missa att hästen fick baken innanför i piruettens ingång, men kvaliteten på själva piruetten borde inte gå obemärkt förbi.
I vilket fall som helst så vidhåller jag att just under det som visades från OS så var det inga lyckade piruetter när de gjordes ur någon slags sluta, det kommenterades för övrigt också varje gång av GB och inga överbetyg gavs i de fallen. Som Fio skrev så blandade Svanlund ofta ihop betygen, du kanske hört 8 fast det gällde en eller ett par rörelser tidigare. Satt själv och hajade till några gånger över ett högt betyg på en mindre lyckad rörelse när detta istället visade sig gälla en tidigare rörelse.

Självklart så gör man för-arbetet på det viset men även piruetten rids i en sluta.Och vi är överens om att den inte rids i öppna.
Så vad tror du en piruett rids i om den inte rids i sluta?

Nej en piruett är en piruett och inte en sluta.

Ja det jag beskrev är en framdelsvändning, men vad snackar du om, en framdelspiruett, det har jag aldrig hört talas om kan du beskriva vad det är för nått?

Jag väntar fortfarande på en förklaring från dig

Citat:
Ursprungligen postat av Sshameless
Piruett är en slutarörelse, hade det vart en öppna rörelse så hade framdelen vart centrerad.

Citat:
Ursprungligen postat av fio
Du vet uppenbarligen inte skillnaden på en framdelsvändning och en öppna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sshameless
Jag vet mycket väl vad som är skillnaden.

Jag undrade:
Då får du gärna utveckla ditt påstående ovan.

Självklart så gör man för-arbetet på det viset men även piruetten rids i en sluta.Och vi är överens om att den inte rids i öppna.
Så vad tror du en piruett rids i om den inte rids i sluta?

En piruett rids inte i var sig öppna eller sluta eftersom ingen av rörelserna ger dig kombinationen "center runt inner bak samt helomvändning av framdelen". Och ska man absolut envisas med att hitta en rörelse som matchar så inte är det slutan i alla fall!

Det är inte så att alla rörelser som någonsin genomförs på en ridbana genomförs i antingen öppna eller sluta. Hästen kan vara ställd och böjd åt olika håll och öppnan och slutan kan hjälpa till att förbereda hästen så den har rätt förutsättningar att genomföra rörelsen. Men piruetten låter sig inte förklaras så lätt som att det är en sluta på en liten volt.

Jag var också inne på att det är en sluta på liten volt men fick inte till piruetterna förrän jag slutade tänka sluta - mitt envetna flyttande på bakdelen låste upp ytterhöften på min stackars häst och först när jag slutade göra det kunde han göra jobbet rätt. När jag istället förberedde honom för rörelsen på ett bra sätt och sedan gav honom vändningen så gjorde han den alldeles utmärkt på egen hand utan att jag red vare sig det ena eller det andra.

jag fattar inte ö.h.t hur du så envetet kan vidhålla att en piruett rids i SLUTA. det är helt missvisande och ej korrekt. Svar och motivation på varför har du fått otaliga förklaringar på vid detta laget från folk som både rider för tränare och tävlar höga klasser.

*KL*

Med risk för att bli halshuggen vill jag nog faktiskt ändå hävda att slutan har väldigt mycket med piruetter att göra, och att piruettens och slutans formgivning har väldigt mycket gemensamt. Men det finns ju, som jag skrev, sluta och sluta. Det är inte den extremt tvärande uppvisningsdiagonalslutan eller den fyrspåriga klassiska vi är ute efter här, utan den lilla diskreta på sisådär 2,5 spår som håller reda på ytter bak och får det att kliva FRAM mot tyngdpunkten.

Tyngdpunkten flyttar sig ju i sidled under piruetten. Ytter bak måste följa med för att kunna bära bra. Båda bakbenen måste vara helt med för att lyfta framdelen, inget ben får smita iväg. Vi behöver slutaformgivningen där bak för att få ytter bak i ett bra färdigläge, för att det hela tiden ska hinna vara med och bära upp. Om ni har spelat in OS-küren så titta en gång på Carex, han flyttar bakhovarna ungefär som jag menar.

Vad gäller framdelen så är den ju också positionerad som i en diagonalsluta. Den leder rörelsen, och ytter bog måste precis som i diagonalslutan vara framförd, yttersidan måste vara sträckt, för att hästen ska komma runt.

Egentligen är piruetten en sluta där bakdelen tar så små steg den kan i maxad samling, samtidigt som framdelen tar så stora steg den kan. Och resultatet blir att hästen måste vända runt sitt inre bakben.

Sen är det ju skillnad mellan att rida in i piruetten från sluta på en rak linje, och att rida in från diagonalsluta. I slutan på rak linje blir man ju positionerad så att framdelen hamnar på efterkälken i förhållande till bakdelen, och då blir det krångligt. Man har en riktningsändring, liten men dock, som inte finns på samma sätt i diagonalslutan. I diagonalslutan leder redan framdelen, så det är bara att minska bakdelens steglängd, öka framdelens steglängd, det är redan bäddat för vändningen. Kanske därför som man rider piruetten ur diagonalsluta när man introducerar den i tävlingsprogrammen?

I teorin är sluta på rakt spår och diagonalsluta samma rörelse, men i praktiken får man den här skillnaden, det är väl centreringspunktens förhållande till spåret som är upphov till detta misstänker jag.

Bättre än så här kan jag nog inte förklara utan rödtjut, hästar och videofilmer. Antingen det eller så får vi slåss om saken!

Ja, ja, du har så rätt, och det är väl lika bra det, för jag r helt överens med de flesta här att bäst resultat får man när man rider rak in i rörelsen. Men det har jag väl redan skrivit nånstans.

Lägger mej i igen trots att diskussionen känns som en uppprepning.....

Nu har du ju säkert ridit massor med piruetter mer än jag men jag vågar mej ändå på att säga emot dej en del.

(Galopppiruett är ju egentligen samma rörelse som skrittpiruett fö, dvs hjälpmässigt, fast det är självklart mycket svårare i galopp och en av de allra svåraste rörelserna dessutom)

Rent teoretiskt korrekt ska ju en perfekt piruett ske genom att hästen lyfter det inre bakbenet och sätter ner det på samma plats igen och det yttre trampar runt det inre, det är det perfekta målet, men i praktiken trampar det inre runt på en så liten cirkel som möjligt.

OM man tänker utifrån det inser man tycker jag att sluta inte har med saken att göra och inte ska ha det:o
Slutaposition uppstår när man inte når idealet. Bla tror jag för att ryttaren så gärna vill ha bakdelen med och inverkar för mycket med ytterskänkeln vilket gör att hästen kan gå in i slutaliknande rörelse bak, men då korsar ju det yttre bakbenet det inre :cool:.

Just att i slutan korsar yttre bakbenet gör att sluta är ute ur bilden i en piruett (hur lite sluta du än tänker, för själva tänket blir fel) Det yttre bakbenet ska trampa runt det inre, inte korsa, idealt sett. Och där ligger svårigheten i rörelsen också!
Rörelsen är svårklassrörelse av en anledning,:cool: Att hålla reda på varenda del är absolut nödvändigt annars kommer man längre och längre från idealet, dvs centreringen, att inre bakbenet går på en mycket liten volt och det yttre trampar runt det inre. Det kräver väldigt mycket för att få till perfekt och ska göra det, därför är det man ser oftast bara försök att få till det perfekta, men där kan i min tankevärld aldrig slutatänk vara en hjälp på vägen.

Däremot öppnatänk innan man inleder piruetten, och även i öppna ska man ha bakbenen helt med f ö.

Senast ändrad av en moderator:

tror att diskussionen skiter sig när man inte tror att öppna ska ridas samlande- att baken kan bära fastän framdelen är böjd.

om man tänker lite logiskt blir dt lättare för den att samla sig när bakkärran är rak.

Centreringen sker inte runt det yttre bakbenet trots att det bär mest med det. Det är kontrollen över inre sidan o bakbenet som ger centreringen i snurren. Går den i sidled tappar den balansen.

Öppna är som att rida med framhjulstyrning med stel bakaxel. Man vrider på ratten o sen halkar rakt fram ändå.

Senast ändrad:

Tycker nog att Ankys lilla erfarenhet smäller högt:D

hon samlar, böjer o sen bara vänder- det klarar jag i skritt:angel:

hon använder inte innersk. i själva vändningen- mer än att den trampas ner åt vändande hållet.
Om man driver där får hästen kontraorder- framåt o det krävas då starkare vändande hjälper o ev. bromsande såna.

Nu såg jag iofs att hon hade svårare att få till böjningen åt vä- även i skolorna.

Nu såg jag iofs att hon hade svårare att få till böjningen åt vä- även i skolorna.

Det är väl skönt att även en trefaldig olympisk mästare har svårare åt ena hållet:rofl:

Tänkte på nån av piruetterna i hennes kür man fick se i slowmotion så var den verkligen inte någon slutarörelse:bow:

Just att i slutan korsar yttre bakbenet gör att sluta är ute ur bilden i en piruett (hur lite sluta du än tänker, för själva tänket blir fel) Det yttre bakbenet ska trampa runt det inre, inte korsa, idealt sett. Och där ligger svårigheten i rörelsen också!

Nej, hästen korsar inte alltid bakbenen i slutan.

Ditt resonemang utgår ifrån att ytterbak korsar över innerfram i sluta. Om vi ponerar att det INTE gör det (eftersom sluta i mångas ögon inte ska träda förbi tyngdpunkten), anser du samma sak då?

Edit: man ska inte vänta länge innan man postar ett inlägg! :angel:

Att jag drog en parallell till domarna berodde på att det ju så ofta klagas på ojämna betyg mm mm, och här sitter vi och kan inte ens enas om ifall det var öppna eller sluta vi såg..... Jag är däremot mycket väl medveten om att man sitter på olika platser och således lätt kan missa något som en annan domare ser bättre och vice versa. Exempelvis skulle en sidodomare kunna missa att hästen fick baken innanför i piruettens ingång, men kvaliteten på själva piruetten borde inte gå obemärkt förbi.
I vilket fall som helst så vidhåller jag att just under det som visades från OS så var det inga lyckade piruetter när de gjordes ur någon slags sluta, det kommenterades för övrigt också varje gång av GB och inga överbetyg gavs i de fallen. Som Fio skrev så blandade Svanlund ofta ihop betygen, du kanske hört 8 fast det gällde en eller ett par rörelser tidigare. Satt själv och hajade till några gånger över ett högt betyg på en mindre lyckad rörelse när detta istället visade sig gälla en tidigare rörelse.

Det här orkar jag inte bråka om. Vet inte varför jag skulle? När ryttarna uppenbarligen ville hjälpa sin häst med att engagera yttre bak mera innan piruetten så blev inte piruetten katastrof. Det delades ut både 7 och 8 i betyg och GB höll ju med. Om han hade talat om betyg för andra rörelser hade hon garanterat reagerat.
Som ryttare gör man det man känner att man bör för att hjälpa hästen när det behövs. Vad är det för konstigt med det? Alla hästar behöver inte engagera inner bak mera inför en piruett. Det kan lika gärna vara ytter eller i bästa fall inget av dem.

Nej en piruett är en piruett och inte en sluta.

Visst är en piruett en piruett, men för mig så är den en slutarörelse. Du menar alltså att själva piruetten inte är en slutarörelse? En mindre centrerad piruett blir ju sluta på volt. Vad är skillnaden menar du?
I finalen fick man ju förmånen att se piruetter i närbild i slow motion dessutom. Där syndes det väldigt bra hur hästen rörde sig i rörelsen. (dessutom takten som det så ofta debatterats här på forumet)

Man kan väl bara konstatera att vi tänker olika i den här frågan och så länge vi kommer framåt i vår träning och våra tränare tycker vi jobbar rätt så är väl det ok? eller?
Många vägar bär framåt och vi lägger fokus vid olika saker för att både vi och våra hästar är så olika. Vi kan säkert ha olika sätt att beskriva samma sak. Det är så lätt att det blir fel med ord. (Fast det är nyttigt och intressant att höra hur andra tänker också.)

Senast ändrad:

Nej, hästen korsar inte alltid bakbenen i slutan.

Rörelsen går åt det hållet, även den nu blir så liten så att den inte korsar (vilket jag förstod att du menade) Därför är tänket fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 766
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII