Sv: Öppna innan piruett
Lägger mej i igen trots att diskussionen känns som en uppprepning.....
Nu har du ju säkert ridit massor med piruetter mer än jag men jag vågar mej ändå på att säga emot dej en del.
(Galopppiruett är ju egentligen samma rörelse som skrittpiruett fö, dvs hjälpmässigt, fast det är självklart mycket svårare i galopp och en av de allra svåraste rörelserna dessutom)
Rent teoretiskt korrekt ska ju en perfekt piruett ske genom att hästen lyfter det inre bakbenet och sätter ner det på samma plats igen och det yttre trampar runt det inre, det är det perfekta målet, men i praktiken trampar det inre runt på en så liten cirkel som möjligt.
OM man tänker utifrån det inser man tycker jag
att sluta inte har med saken att göra och inte ska ha det
Slutaposition uppstår när man inte når idealet. Bla tror jag för att ryttaren så gärna vill ha bakdelen med och inverkar för mycket med ytterskänkeln vilket gör att hästen kan gå in i slutaliknande rörelse bak, men då korsar ju det yttre bakbenet det inre
.
Just att i slutan korsar yttre bakbenet gör att sluta är ute ur bilden i en piruett (hur lite sluta du än tänker, för själva tänket blir fel) Det yttre bakbenet ska trampa runt det inre, inte korsa, idealt sett. Och där ligger svårigheten i rörelsen också!
Rörelsen är svårklassrörelse av en anledning,
Att hålla reda på varenda del är absolut nödvändigt annars kommer man längre och längre från idealet, dvs centreringen, att inre bakbenet går på en mycket liten volt och det yttre trampar runt det inre. Det kräver väldigt mycket för att få till perfekt och ska göra det, därför är det man ser oftast bara försök att få till det perfekta, men där kan i min tankevärld aldrig slutatänk vara en hjälp på vägen.
Däremot öppnatänk innan man inleder piruetten, och även i öppna ska man ha bakbenen helt med f ö.