Öppna innan piruett

Sv: Öppna innan piruett

Visst är en piruett en piruett, men för mig så är den en slutarörelse. Du menar alltså att själva piruetten inte är en slutarörelse? En mindre centrerad piruett blir ju sluta på volt. Vad är skillnaden menar du?
I finalen fick man ju förmånen att se piruetter i närbild i slow motion dessutom. Där syndes det väldigt bra hur hästen rörde sig i rörelsen. (dessutom takten som det så ofta debatterats här på forumet)

Man kan väl bara konstatera att vi tänker olika i den här frågan och så länge vi kommer framåt i vår träning och våra tränare tycker vi jobbar rätt så är väl det ok? eller?
Många vägar bär framåt och vi lägger fokus vid olika saker för att både vi och våra hästar är så olika. Vi kan säkert ha olika sätt att beskriva samma sak. Det är så lätt att det blir fel med ord. (Fast det är nyttigt och intressant att höra hur andra tänker också.)

citerar det jag skrev tidigare:

Rörelsen är svårklassrörelse av en anledning, Att hålla reda på varenda del är absolut nödvändigt annars kommer man längre och längre från idealet, dvs centreringen, att inre bakbenet går på en mycket liten volt och det yttre trampar runt det inre. Det kräver väldigt mycket för att få till perfekt och ska göra det, därför är det man ser oftast bara försök att få till det perfekta, men där kan i min tankevärld aldrig slutatänk vara en hjälp på vägen.

Varför skulle alla rida 10-poängspiruetter? Då vore rörelsen inte en svårklassrörelse med koeff som den väl har, vad jag vet.:confused:

Som ryttare gör man det man känner att man bör för att hjälpa hästen när det behövs. Vad är det för konstigt med det? Alla hästar behöver inte engagera inner bak mera inför en piruett. Det kan lika gärna vara ytter eller i bästa fall inget av dem.

Det är inget konstigt med det och det har jag heller aldrig skrivit.

Men vi har uppenbarligen sett väldigt olika saker i sändningen och dessutom hört olika kommentarer till rörelserna, det är bara att acceptera och inget som ger något att tjafsa om.;)

En mindre centrerad piruett blir ju sluta på volt. Vad är skillnaden menar du?
Vi måste hålla isär begreppen.
Menar du en bakdelsvändning?Den får inte heller där ramla inåt ngt steg.
Om du tittar på spåren ska inner bilda en halvcirkel o det yttre gör en större-utanför.
Sen är bara skillnaden att i en piruett är målet att den som flash skrev- lyfter o trampar ner i samma hovavtryck- upp o ner....först då blir det en piriett- tänk dig ballettdansösens snurrande.
Inre bak är navet i rotationen!!!

Rörelsen går åt det hållet, även den nu blir så liten så att den inte korsar (vilket jag förstod att du menade) Därför är tänket fel.

Om hästen rör sig sidvärts (på pytteliten volt) med bakbenen, då är det väl rätt logiskt att ytterbak ska lite in-fram för att bära upp vikt? Annars kommer det ju vara utanför tyngdpunkten och inte kunna bära upp vikt?

Å detta med tyngdpunkten:crazy:
det blir nog fel många ggr pga det.Hästens rörelsemönster spelar in- om det är skritt, trav eller galopp.

Om man nu måste flytta sidvärts på pytteliten volt så måste den självklart tvära för att inte tappa balansen. Eller för att den inte ska behöva kliva på sig:mad:

Om hästen rör sig sidvärts (på pytteliten volt) med bakbenen, då är det väl rätt logiskt att ytterbak ska lite in-fram för att bära upp vikt? Annars kommer det ju vara utanför tyngdpunkten och inte kunna bära upp vikt?

Nu pratade vi om piruetter. Då ska ytterbak fortfarande trampa runt innerbak på en halvcirkel/cirkel där innerbak som sagt tidigare idealt ska lyftas och sättas ner på samma punkt, men i praktiken blir det en liten cirkel, ju mindre, ju bättre.

Det är mycket svårt ,bla ur balanssynpunkt, ja, när vi talar om galopp.

OM hästen är rak ska ytterbak flyttas, runt men inte kliva iväg förbi, innerbak, dvs inte korsa. Båda bak bär, rider man med slutaambitioner i piruetten bör ytter komma att bära mer, i alla fall blir det svajigt föreställer jag mej, det blir svårt för hästen att komma runt sitt innerbak:crazy: och komma ur rätt.

Vad är svårt att förstå i det:confused:

Men bakbenen SKA inte korsa. Vad är svårt att förstå i det?

Ytter bakhov ska bara in delvis framför framhoven. Inte mer än så. Och då kommmer ytter hov fortfarande att trampa i en liten cirkel runt innerhoven.

Men Svea.
vi pratar väl om galoppiruetter nu:confused:
där yttre bak alltid är ngt "bakom" innern.

hur menar du?

Men bakbenen SKA inte korsa. Vad är svårt att förstå i det?

Ytter bakhov ska bara in delvis framför framhoven. Inte mer än så. Och då kommmer ytter hov fortfarande att trampa i en liten cirkel runt innerhoven.

Vad i all världen pratar du om nu? Kan du beskriva med en skiss gärna hur du ser att hästen rör sig runt i en piruett i galopp egentligen, med ungefärlig hovplacering?

Nej klart dom inte ska korsa, var det inte det jag skrev:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Med på dig låter det som om bakbenen alltid korsar i slutan, och att det är huvudanledningen till att slutatänket är fel.

Det är inget konstigt med det och det har jag heller aldrig skrivit.

Men vi har uppenbarligen sett väldigt olika saker i sändningen och dessutom hört olika kommentarer till rörelserna, det är bara att acceptera och inget som ger något att tjafsa om.;)

Om vi hört olika kommentarer så har vi ju inte tittat på samma program. Det är ju lätt att räkna ut. och då är det inte konstigt att vi pratar förbi varandra.

Vi måste hålla isär begreppen.
Menar du en bakdelsvändning?Den får inte heller där ramla inåt ngt steg.
Om du tittar på spåren ska inner bilda en halvcirkel o det yttre gör en större-utanför.
Sen är bara skillnaden att i en piruett är målet att den som flash skrev- lyfter o trampar ner i samma hovavtryck- upp o ner....först då blir det en piriett- tänk dig ballettdansösens snurrande.
Inre bak är navet i rotationen!!!

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om. Har vi inte pratat om galopp piruetter hela tiden? Det har jag i alla fall.
Det känns som om det håller på att spåra ur helt nu tycker jag. Jag har sagt samma sak flera gånger och det är bara tjatigt att upprepa sig. Jag tycker fortfarande Jegra beskrev det bäst i den del jag citerade tidigare. Jag har inte mera att tillägga i den här diskussionen.

Jag trodde oxå att vi för det mesta diskuterade galoppiruetter:D men sen skriver du- igen
Visst är en piruett en piruett, men för mig så är den en slutarörelse. Du menar alltså att själva piruetten inte är en slutarörelse? En mindre centrerad piruett blir ju sluta på volt. Vad är skillnaden menar du?
I finalen fick man ju förmånen att se piruetter i närbild i slow motion dessutom. Där syndes det väldigt bra hur hästen rörde sig i rörelsen. (dessutom takten som det så ofta debatterats här på forumet)
Då har du inte greppat Jegras inlägg iallafall- eller:confused:

Ja det var till dej.

Det var ett svar på detta citat:

Du skrev

Man kan väl bara konstatera att vi tänker olika i den här frågan och så länge vi kommer framåt i vår träning och våra tränare tycker vi jobbar rätt så är väl det ok? eller?
Många vägar bär framåt och vi lägger fokus vid olika saker för att både vi och våra hästar är så olika. Vi kan säkert ha olika sätt att beskriva samma sak. Det är så lätt att det blir fel med ord. (Fast det är nyttigt och intressant att höra hur andra tänker också.)

Jag menade att om du såg slutarörelse i piruetten så var det inte en perfekt piruett och varför skulle det vara det, hur många få 10 poäng på en av de svåraste rörelserna? Piruetten är och ska inte vara en slutarörelse.

Med på dig låter det som om bakbenen alltid korsar i slutan, och att det är huvudanledningen till att slutatänket är fel.

Låter som:confused:? Men jag skrev inte det däremot att rörelsen i alla händelser är åt det hållet och det är fel tänk i piruett, utifrån idealet. Bland annat skrev jag det.

När hoven landar ja, för då har inner fram redan lyft igen.

Men när ytter hov är i luften så rör den sig in framför inner hov i en bra piruett.

Kolla Carex andra piruett i OS-küren: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1222236

Jag fattar inte att du ser vad du skriver:confused:
Visserligen är jag både trött och stressad just nu så jag kanske missar nåt som du ser?:o

Kan du inte göra den där skissen jag bad om ang hur du ser fotförflyttningen i en piruett?:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 225
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 567
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.