Öppna innan piruett

Sv: Öppna innan piruett

Jo, det har jag läst på några ställen kanske inte precis här, men av samma användare som finns här.
Ska kolla igen o citera om jag hittar igen det. Just benämningen "öppnarörelse" då det pratades om piruett.

Axel:

jag rider inte hästarna förböjda eller vikta i halsen.S å de undanflykterna till redig förklaring kan du skippa!
jag vet också att de ska gå rakt fram med sina bakben i en öppna, men tack vare BÅLböjningen kommer inner bak att träda mer mot utsidan, då ju hästens framdel är innan för spåret.
För den typ av stel skänkelvikningsöppna med tvärande bakben man även kan se som dålig motvikt till AR-förböjning strävar jag inte heller efter utan riktig bålböjning i balans!

Så kan någon förklara varför inte piruett blir mer lik en slutarörelse då ytter bak ju träder fram och mot insidan och inner bak stannar centrerat?

Att ni diskuterar öppnan som en förberedelse för att korrigera ojämn häst sa jag väl att jag hade snappat upp!?

Som vanligt dras det glada slutsatser att de som ifrågasätter eller bara frågar är bombade.

Om du skall korrigera så att hästen blir rak, rättar du då in framdelen eller rättar du in bakdelen ?

Så om hästen går på dubbla spår i galoppen så flyttar du tillbaka bakdelen?

Senast ändrad:

Om det är den delen som inte är på plats så är det ett fullt tänkbart alternativ, ja. Precis som jag avbryter en sluta genom att flytta tillbaka bakdelen.

Om det är den delen som inte är på plats så är det ett fullt tänkbart alternativ, ja. Precis som jag avbryter en sluta genom att flytta tillbaka bakdelen.

Precis som.... ? Så menar du att du anser det vara lite samma sak då eller hur tänkte du där...

I en sluta har man ju förhoppningsvis koll på framdelen och hästen på ytterhjälperna medans när hästen hamnar på dubbla spår har man ju tappat allt vad ytterhjälper heter.

För att rakrikta hästen som går på dubbla spår måste man ju i stort sett rikta in framdelen så hästen kommer upp på ytterhjälperna så att den kan bli rak (öppnatänket). Att bara putta in bakdelen hjälper ju inte.. Hade enbart det hjälpt hade aldrig det problemet uppstått från början.

Aha. Du menar att problemet alltid uppstår på samma sätt och under samma förutsättningar, och därför är det bara en patentlösning som funkar?

Sen undrar jag, vaddå ytterhjälperna? Yttertygeln brukar jag använda för att be hästen korta sin yttersida om baken vill in, men ytterskänkeln använder jag ogärna i det läget.

I en sluta kommer ju yttersk att vara något tillbakadragen, men när hästen går på dubbla spår behövs skänkeln som stöd för ramen dock inte tillbakadragen. Så inte är det bara yttertygeln, tycker jag i alla fall:confused: Det blir samma hjälper som i en öppna.

Menar du att du istället puttar in bakdelen med innerskänkeln om den går på dubbla spår:confused: Eller missförstod jag dej?

Det går ju inte något vidare:confused:

tillägg:

Jag rider inte ur sluta genom att putta in bakdelen heller faktiskt utan genom att flytta fram yttersk och bak innerhöften igen (blir ju i samma rörelse liksom)

Aha. Du menar att problemet alltid uppstår på samma sätt och under samma förutsättningar, och därför är det bara en patentlösning som funkar?

Men om man ska var ärlig så är väl dubbla spår ett problem som är rätt vanligt och det är väl inte så stora variationer i det eller hur man löser det heller, eller hur menar du?

Senast ändrad av en moderator:

tillägg:

Jag rider inte ur sluta genom att putta in bakdelen heller faktiskt utan genom att flytta fram yttersk och bak innerhöften igen (blir ju i samma rörelse liksom)
Jag tror att jag slutar att rida i sluta- tänker - Rakt fram.

Från öppnan leder jag tillbaka framdelen.

Så om jag har förstått dig rätt; Du rider upp på medellinjen i höger galopp, hästen går på dubbla spår du puttar tillbaka bakdelen med höger skänkel med all den risk det innebär att hästen får ett omslag i galoppen på köpet och får på såvis hästen rak

Nä men OK då vet jag hur du gör.

Kan ju bara meddela att så gör INTE jag

:eek:

Jag tror att jag slutar att rida i sluta- tänker - Rakt fram.

Från öppnan leder jag tillbaka framdelen.

Så gör jag med.;)

KL
Hade problem med att gammeldamen ett tag hamnade på dubbla spår i högervarvet i galopp. Använde då öppnaTÄNK vilket hjälpte henne att bli rak. Jag rättar alltid framdelen på bakdelen när hästen hamnar på dubbla spår, tycker det är lättare än att försöka putta bakdelen på plats.

Du har naturligtvis förstått allt fel eftersom du läser in en massa saker i mina inlägg som inte står där utan som du har hittat på själv.

Till exempel att jag alltid skulle korrigera dubbla spår genom att putta in bakdelen med innerskänkeln.

Du kanske skulle börja läsa och tänka innan du kommer med dina :eek: -smileys.

Då hade du också läst att jag inte tror på patentlösningar. På tävling skulle jag kanske ta det säkra för det osäkra och rätta in framdelen. Hemma på träning är en annan sak.

Och det finns andra sätt att få in bakdelen än att använda innerskänkeln.

Sen undrar jag, vaddå ytterhjälperna? Yttertygeln brukar jag använda för att be hästen korta sin yttersida om baken vill in, men ytterskänkeln använder jag ogärna i det läget.

Du har naturligtvis förstått allt fel eftersom du läser in en massa saker i mina inlägg som inte står där utan som du har hittat på själv.

Till exempel att jag alltid skulle korrigera dubbla spår genom att putta in bakdelen med innerskänkeln.

Du kanske skulle börja läsa och tänka innan du kommer med dina :eek: -smileys.

Då hade du också läst att jag inte tror på patentlösningar. På tävling skulle jag kanske ta det säkra för det osäkra och rätta in framdelen. Hemma på träning är en annan sak.

Och det finns andra sätt att få in bakdelen än att använda innerskänkeln.

Det blir inga andra slutsatser efter att ha läst dina kryptiska svar, du har inte överhuvudtaget svarat på frågorna mer än att du rättar in den del som behövs.
Du har ju själv svarat att du flyttar tillbaka bakdelen när du avslutar en sluta och det är ju precis samma sak som att korrigera på dubbla spår enligt dig.
Hur vore det om du talade om hur du gör istället??

Så gör jag med.;)

KL
Hade problem med att gammeldamen ett tag hamnade på dubbla spår i högervarvet i galopp. Använde då öppnaTÄNK vilket hjälpte henne att bli rak. Jag rättar alltid framdelen på bakdelen när hästen hamnar på dubbla spår, tycker det är lättare än att försöka putta bakdelen på plats.

Håller med , det är faktiskt första gången jag hör att någon (förutom alla nybörjare)puttar bakdelen på plats när hästen går på dubbla spår.

Jaa du.

Jag börjar med att tala om med min sits att hästen ska vara rak, och så kramar jag i yttertygeln för att hästen ska korta upp yttersidan, då brukar baken följa med. Hjälper inte det så kan jag tänka mer öppna. Och hjälper inte det så kan jag, som den nybörjare jag är, tänka mig att som lite grövre artilleri använda innerskänkeln för att flytta tillbaka bakdelen. Eftersom jag dessutom är en sån där flumryttare som inte tävlar så kan jag överleva ett galoppomslag i det läget. Faktum är att galoppomslaget får mina små horn att växa ut, så jag kanske fortsätter förvänd galopp ett tag, det är en utmärkt övning för att aktivera fuskande bakben och rakrikta.

Om du bekymrar dig lite med att läsa igenom tråden så ser du att klassisk ridkonst folk har kommenterat om hur tävlingsryttarna i OS ser ut att göra i sina förberedelser inför piruetterna. Sist jag kollade går OS i tävlingsdressyr och döms enligt TR. Därav mitt inlägg så att dessa ser vad som gäller enligt TR, om de nu inte visste det. För att underlätta ännu mer för dig att förstå mitt inlägg så var det bigganl i inlägg # 24 som kommenterade. Axel svarade. Var inte orolig, skulle aldrig drömma om att komma in hit och börja mästra er om tävlingsdressyr helt på eget bevåg, man är väl mer rädd om livet än så.

Jag tycker det borde diskteras på tävlingsdressyrforumet i så fall.

Sen kan du släppa den där nedlåtande attityden, den är onödig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 222
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 567
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama