Öppna innan piruett

Sv: Öppna innan piruett

Jaa du.

Jag börjar med att tala om med min sits att hästen ska vara rak, och så kramar jag i yttertygeln för att hästen ska korta upp yttersidan, då brukar baken följa med. Hjälper inte det så kan jag tänka mer öppna. Och hjälper inte det så kan jag, som den nybörjare jag är, tänka mig att som lite grövre artilleri använda innerskänkeln för att flytta tillbaka bakdelen. Eftersom jag dessutom är en sån där flumryttare som inte tävlar så kan jag överleva ett galoppomslag i det läget. Faktum är att galoppomslaget får mina små horn att växa ut, så jag kanske fortsätter förvänd galopp ett tag, det är en utmärkt övning för att aktivera fuskande bakben och rakrikta.

Fast diskussionen var ju egentligen att du skulle in i en piruett, det finns inte tid till att "om inte det hjälper så kan jag ....."

Senast ändrad:

Jag tycker det borde diskteras på tävlingsdressyrforumet i så fall.

Sen kan du släppa den där nedlåtande attityden, den är onödig.

Man blir bemött som man möter andra. Du har inte direkt solsken i attityden till att börja med.

Och jag har försökt tala om att jag inte tror på patentlösningar i det här fallet.

På tävling visst, använd det säkraste kortet och flytta framdelen på en gång.

Hemma är det inte så himla bråttom - vänta med att gå in i piruetten tills du har en bra galopp.

Och jag har försökt tala om att jag inte tror på patentlösningar i det här fallet.

På tävling visst, använd det säkraste kortet och flytta framdelen på en gång.

Hemma är det inte så himla bråttom - vänta med att gå in i piruetten tills du har en bra galopp.

en försiktig fråga:
varför skulle det vara effektivare tränings och utbildningsmässigt att INTE rätta framdelen på bakdelen, utan ta till andra medel, som tillochmed kan innebära ett galopp anslag som du säger? samt diverse andra följder/resultat. Försöker få grepp om varför det skulle vara fördelaktigt?

KL

Axel sa: I sluta tvärar den med bak- det gör den väl ända inte i piruetten Den är formad som i en öppna.
ja, formad är vi väl överens om, den är ju böjd och framdelen flyttas inåt.

djurjouren sa: Piruett är mig veterligen en "öppnarörelse". dvs man flyttar bogen.
Jag får inte in varför den skulla vara en "slutarörelse"?

Därav dom kommentarerna ville jag få mer förklarat hur man menar då man säger att det är en öppnarörelse då ytter bak rör sig mot insidan. Även om jag inte säger att en piruett ska inledas med sluta eller är en sluta, men jag skulle tycka att riktningen påminner mer om sluta än öppna i FOTflyttningen, även om hästen vänder runt sin framdel och blir placerad "öppnalikt" i kroppen.
Tycker att i en öppnarörelse skulle inner bak röras mot utsidan o hästen förflytta sig ditåt.

Kookaburra: "Öppnan övar upp styrkan i det bärande bakbenen i piruetten, därför en mycket viktig övning att jobba med för att hästen ska orka bära sig runt. Öppnan är grunden till piruetten.

Slutan och sluta på liten volt övar upp ytter bak och ser till att ytter bak trampar runt och att inner bak lyfter i varje steg - så att det inte fastnar i backen."

Här övade ekipagen piruetten ur sluta på liten volt för att få med ytter och trampet - men i själva piruetten sen var det inte sluta, utan piruette.
Lät väl riktigt i teorin eller?

jaja, nu började det kännas petigt, vi är väl överens om att en piruett är en piruett och det som inte hänger med måste stärkas och ramas in på lämpligt sätt!

vi är väl överens om att en piruett är en piruett och det som inte hänger med måste stärkas och ramas in på lämpligt sätt!

men vad det är som inte hänger med, och hur det stärks, och vad som är ett lämpligt sätt är väl diskussionens och trådens kärna?

När hästen går på dubbla spår i galoppen är det oftast för att smita undan arbete med inner bak.

Öppna är betydligt jobbigare för inner bak än att gå rak.

Därför tycker jag att man presenterar hästen med ett lättare och rimligen mer attraktivt alternativ om man helt enkelt uppmuntrar den att gå ur den slutaliknande rörelsen genom att flytta tillbaka sin bakdel.

Det jag söker efter är lite förvänd galopp-känsla. Genom att se till att min sits markerar lika tydligt som i den förvända galoppen, krama yttertygeln, och mjukna i innerhanden, uppmuntrar jag hästen att räta ut sig.

Jag är med på känslan du beskriver. Men hur skiljer den sig från om man rättar framdelen efter bakdelen?

Jag tycker att galoppen blir stunsigare. Jag upplever att bogfriheten blir bättre, i och med att man frigör innerbogen mer på detta vis än om man tänker öppna. Och då blir det ju ännu lättare för inner bak att komma under.

Jag tycker att galoppen blir stunsigare. Jag upplever att bogfriheten blir bättre, i och med att man frigör innerbogen mer på detta vis än om man tänker öppna. Och då blir det ju ännu lättare för inner bak att komma under.

Nu måste jag fråga lite.

Som du beskriver uppfattar jag är när ryttaren har "bett" hästen om att flytta in innerbak, pga felaktigheter i sitsen. Det känner jag igen själv, när jag glömmer att min högra höft gärna går före:angel: Då fungerar det att rätta som du beskriver. Det är som sagt något jag tyvärr känner igen.....innerbogen blir mer låst osv. Men det beror då på ryttarfel inte att hästen valt att komma undan genom att flytta in ett bakben.

F ö ser jag inte riktigt vad du menar att du har emot öppnatänk och skillnaden "effektmässigt" :confused: Menar du att innerbogen är ofriare i en öppna eller med öppnaatänk? :confused: Det måste ju bero på din sits och innerhanden? Man ska inte rida öppna med hjälp av innerhanden och inte heller låsa innerbogen med sitsen :cool:. Hästen ska vara och blir lättare fram i en öppna om den rids rätt:confused: Hur skulle det kunna ge "stunsigare" galopp att flytta in bakdelen:confused:

Testa vad? Att flytta bakdelen med skänkeln? Det var länge sen jag gjorde och insåg att det inte fungerade.:cool:

Men ang "stunsigare" galopp blir den ju det om båda bakbenen är på plats. Däremot vill jag inte att hästen slår om, vilket är risken om jag skulle rätta in bakdelen, i princip ger jag då signal till byte, men vill inte ha byte:confused: jag vill ha byte när jag ber om byte.

Var lägger du innerskänkeln när du rättar med den?

Men om man korrigerar så att den slår om- har den ju tappat balansen o man får börja om. Vara lite smidigare o tänka efter om man även ändrar sin sits- säger ngt annat till den.

Förvänd galopp är ju ett bra sätt att få hästen rak, men jag känner inte igen mig med att man måste sitta på ngt speciellt sätt för att få till det- bara inte störa.

Precis. Inte störa, och vara tydlig med sin sits vilken galopp man vill att hästen ska gå i.

Hästar som vill smita undan brukar vara mycket skickliga på att sätta sina ryttare där de vill ha dem. Det gäller då att inte gå på det, utan sätta sig så att man får hästen där man vill ha den. Det är så himla lätt att man tappar ett sittben av bara farten, fixar man till det så får man ofta hästen att haka på och börja jobba rätt.

Och som du skriver, om jag har tolkat dig rätt - inte sjutton innebär det nödvändigtvis att hästen slår om bara för att man använder innerskänkeln för att flytta bakdelen. Det vore ju rysligt opraktiskt i så fall.

Men om man gör som du skrev vid omslag, så är man inte tydlig med att det var fel- inte var vad man ville.
Jag skulle bryta av- fatta ny o sen rida bättre.

Hmm. Nu är vi långt ifrån piruetten:angel::rofl:

Ju kortare förberédelse man behöver o mindre hjälper desto mer redo är hästen o har då givetvis lättare för att utföra uppgiften.
Om förberedelsen blir ett enda korrigerande får man jobba vidare med grunderna.

Och som du skriver, om jag har tolkat dig rätt - inte sjutton innebär det nödvändigtvis att hästen slår om bara för att man använder innerskänkeln för att flytta bakdelen. Det vore ju rysligt opraktiskt i så fall.

men det var ju du själv som påpekade att det lätt kunde bli ett omslag?

Man blir bemött som man möter andra. Du har inte direkt solsken i attityden till att börja med.

Du läser in ett tonfall som inte finns, ett vanligt misstag på ett skrivet forum.
Jag är återkommande, uppriktigt förvånad över vilka vägar diskussionerna tar här.

Och varje gång jag ridit för BB blir jag allt mer förvirrad över diskussionerna här och hur lite de har att göra med akademisk ridkonst.

Så jag fortsätter att ha roligt med mina hästars utveckling och så får ni diskutera TR och att det eller det är omöjligt.

men det var ju du själv som påpekade att det lätt kunde bli ett omslag?

...till exempel i ett spänt läge som en programritt. Och i den situationen befinner man sig inte precis varje gång man sitter upp på hästen, eller hur?

Axel: Det beror ju på hur man ser på det där med "vad man ville". Man ville få bakbenet att jobba, och det fick man. Man ville behålla galoppen, och det fick man inte.

Men, för ungefär hundrade gången, putta in bakdelen med skänkeln är inte något som jag föreslår som förstahandsval.

Hur ska du ha det:confused: Det var du som gärna tog ett omslag och red glatt vidare i förvänd för det var en så utmärkt övning:cool:

Medan jag tycker att byten ska komma när man vill byta inte när man vill få hästen att spåra igen.

Var sa du att du la skänkeln när du flyttar baken, vid sadelgjorden eller tillbakadragen? Du svarade visst inte på det:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 222
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 567
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama