Öppna innan piruett

Sv: Öppna innan piruett

Om vi hört olika kommentarer så har vi ju inte tittat på samma program. Det är ju lätt att räkna ut. och då är det inte konstigt att vi pratar förbi varandra.

Jag har tittat på samtliga sändningar i SVT24 från OS-dressyren, och dessutom nickat instämmande åt GBs kommentarer, tänkte dessa i måga fall precis innan hon kommenterade, var kul att se att man såg samma saker trots att man inte befinner sig på svårklassnivå än.

Iom att filmkameran inte kan står exakt vid C- o skymma domaren så får man ta med i beräkningen på ett ungefär var den nu står.

Gunilla såg på en gång om yttre bak hamnade fel i ingången till piruetten o man såg att det sk.t sig med centreringen.
Om den inte kan hålla balansen där- så blir det svårt att även upprättahålla den.

kl

Men är inte en piruett en piruett oavsett om den utförs i skritt eller i galopp? Är det inte samma "tänk" oavsett gångart?

Jag har ingen aning, därför frågar jag. I skrittpiruetterna så ställer jag bara lite innan vändningen, jag tänker inte öppna, och ffa inte sluta! Men så blir de inte så bra heller :rofl:

Är det ngt ryttarna på OS gör (vad jag har sett) inför en piruett så är det öppnatänk.

Att blanda in öppna och sluta i piruetten låter i mina öron som att försvåra hela rörelsen och gör den redan svåra rörelsen ännu svårare. Samla och vänd ser det ut som att proffsen gör.

Men är inte en piruett en piruett oavsett om den utförs i skritt eller i galopp? Är det inte samma "tänk" oavsett gångart?
Jo det är det, men...
du har ju högre fart.
Den bör böjas en aning i bålen oxå innan- för att komma runt.
annars måste den kliva på sig själv.

Jag har fått lära mig att skrittpiruetter och galopppiruetter är "samma sak" men det blir såklart högre svårighetsgrad att göra det i en högre gångart, blir ju grymt mycket jobbigare för hästen och kräver mer balans, i skritt kan man komma undan med något halvdant men då blir ju rörelsen halvdan också.
Om man redan i skritten strävar efter bra kvalitet då är ju själva momentet samma sak. Det som axel skriver gäller i galoppen - aningens böjning (inte bara i bålen utan överlag, ställning från nacke till höft) försöker jag/mina tränare få till redan i skritt för att få samma samlande effekt i skritten även om det inte blir lika jobbigt.

Men som sagt, jag har heller aldrig ridit "riktiga" galoppiruetter endast förberedelse för det.
Redan i skritten så har jag iaf hört en av "mina" tränare poängtera hur viktigt det är med balansen och att man inte stör hästen i rörelsen.

Det som axel skriver gäller i galoppen - aningens böjning (inte bara i bålen utan överlag, ställning från nacke till höft) försöker jag/mina tränare få till redan i skritt för att få samma samlande effekt i skritten även om det inte blir lika jobbigt.
I skritten oxå iom att det är snävt. Om den ska kunna trampa över med frambenen- korsa- för att komma runt

kl

Att blanda in öppna och sluta i piruetten låter i mina öron som att försvåra hela rörelsen och gör den redan svåra rörelsen ännu svårare. Samla och vänd ser det ut som att proffsen gör.

Fast man blandar inte in öppna eller sluta-tänk om man inte behöver det...Kan man rida rakt upp, samla, ställa och vända så är det ju finemang.
Men om hästen inte spårar, trycker någon bog eller något bakben åt något håll då får man blanda in annat tänk.

För oss vanliga dödliga som ofta har lite vingliga och inte så lydiga hästar är det nästan aldrig fel att tänka öppna innan vändning för då kommer delarna på plats lättare.
Alltså, kan man förbereda rörelsen så långt det är möjligt så blir det ofta bättre.

Sluta tänker man bara när man tränar arbetspiruetter. I de vanliga kan det bli något sluta-tänk om man har en häst som vill peta ut ytter bakben i vändningen men det är mer en korrigering man gör, man tänker inte att man rider sluta...

Ok, det resonemanget köper jag helt klart! Men att tänka sig att man rider själva rörelsen i en öppna eller sluta tycker jag verkar onödigt "försvårande"

Om jag rider in från vänster varv får jag också tänka svag öppna, från höger är han mer rak och det är bara att satsa full fart framåt till "halt hälsning" :rofl:

Men som sagt, vad vet väl jag. Jag har just börja harva runt LA..

Det var också de som skrev att piruetten är en öppnarörelse.

Jag delar inte din eller jegras åsikt men jag orkar bara inte sitta här och tjaffsa i en diskussion som aldrig kommer gå framåt.

Som jag skrev tidigare så Kan man göra en öppna in i piruett, men jag föredrar att inleda med rakställd häst eller i sluta eftersom det är lättare iom att piruetten är en slutarörelse.

Nu stiger jag ur denna trådn eftersom den ändå aldrig kommer leda nån vart.

Nej en piruett är en sluta på en lite volt.

Jag skrev ett svar till dig innan.

Nu lämnar jag denna diskussionen till de som orkar tjaffsa vidare, men jag står fortfarande fast vid mitt ord.

För att den rids i sluta, svårare än så är det inte.

Jag rider också för tränare så jag förstår inte riktigt vad det skulle ha med saken att göra..:confused:

Som jag skrivit nu så går jag ur denna diskussionen.

Nej en piruett är en sluta på en lite volt.

Jag skrev ett svar till dig innan.

Nu lämnar jag denna diskussionen till de som orkar tjaffsa vidare, men jag står fortfarande fast vid mitt ord.

En sluta på liten volt är en arbetspiruett, för att stärka bakben tex. Eller för att förbereda för att rida piruetter. En riktig piruett är däremot inte en slutarörelse.

Jag tror för övrigt också att diskussionen nått sin slutpunkt, som alla tidigare diskussioner om samma sak.....

Senast ändrad av en moderator:

Hm, kan inte få in i skallen hur en piruett kan vara en öppnarörelse, även om öppnatänk säkert är bra för att korrigera utslinkande delar innan piruetten.

Skulle vilja rita men får försöka skriva i stället.
I öppnan så sträcks ju inner bak framåt i färdriktningen lixom ut mot ytter frams håll. och i sluta sträcks ytter bak in under hästen i riktning mot insidan.
Så hur menar man att piruetten, där inner bak är centrerat och ytter bak strävar fram o runt mot insidan, är en öppnarörelse??

Min hjärna vill att i en öppnarörelse ska inner bak kliva iväg sidvärts, röra sig åt utsidan, även om hästen i piruetten må vara formad som i en öppna i bålen och i förhållande till riktningen då den vänder. men fotflyttningen kan väl inte sägas vara annat än mer lik en sluta!?
-Alltså att ytter bak sträcker sig under tyngdpunkten och förflyttar hästen runt inner bak.

Att många hästar tenderar att slinka in på dubbla spår och fuska med spårningen är väl en sak, inte att direkt koppla ihop med en bra piruett utförd av en lösgjord stark häst som spårar?!

En sluta på liten volt är en arbetspiruett, för att stärka bakben tex. Eller för att förbereda för att rida piruetter. En riktig piruett är däremot inte en slutarörelse.

En insikt som kommer som ett brev på posten när man väl rider riktiga piruetter.

Nu var det kanske inte öppnarörelse någon propagerat för (?) utan att man skulle ha bättre nytta av att rida öppna innan vändningen än sluta.
Jag håller inte med om det eftersom det känns som ett "för stort steg" men att andra kan ha nytta av det är svårt att säga emot - måste ju variera från ekipage till ekipage.

Om du bemödar dig med att läsa tråden så är det ingen som har påstått att en piruett är en öppnarörelse.

Jag tror att allt bottnar i att ni inte rider skolor helt rätt:angel:
Det är ju svårt o förböjer man halsen lär sig hästen att vara mer rak i bålen, så det är ingen vidare genväg alla gånger.

I öppnan ska den inte tvära med bak!!!!! då går den sk. vikning med böjd hals. Det är därför som man inte rider öppna gärna på mer än 3 spår, men visst kan en riktigt lösgjord häst böja sig lite mer.
Tänk då att bäckenet går rakt fram- istället för att vara vinklat utåt som i slutan.
ska piruetten utföras så?

Sen är det skillnad på galopp- där hästen är kortare i sin insida. Den för fram inner bak/höft mer/ först- tänk då vad som händer om du tar in rumpan.

Öppnatänket innan är bra för att samla hästen fort- det är ju det som skolorna är tänkta till- verktyg. Så det handlar inte om korrigering- bara att hålla allt på plats- i samlandet- inför P.

Senast ändrad:

Jag tror att allt bottnar i att ni inte rider skolor helt rätt:angel:
Det är ju svårt o förböjer man halsen lär sig hästen att vara mer rak i bålen, så det är ingen vidare genväg alla gånger.

Vad jag vet finns det ingen AR-tränare som propagerar för förböjning. Däremot kanske "tillåter" det för nybörjare om man ännu inte lyckas få till en bra böjning.
Tvärtom så brukar det vara rak hals, ställd nacke (med ställning som går genom ryggen och för fram innerhöften) som gäller, även om det såklart inte alltid blir rätt i praktiken, böjning är ett kapitel för sig känns det som! :p

I öppnan ska den inte tvära med bak!!!!! då går den sk. vikning med böjd hals. Det är därför som man inte rider öppna gärna på mer än 3 spår, men visst kan en riktigt lösgjord häst böja sig lite mer.
Tänk då att bäckenet går rakt fram- istället för att vara vinklat utåt som i slutan.
ska piruetten utföras så?

Att hästen inte ska tvära bak tror jag alla "medvetna" AR-ryttare håller med om. Men det går att utföra öppna på fyra spår utan tvärning bak men kräver högre böjningsgrad = svårare. Ungefär som du säger.
MEN
Hästen har ju samma böjning både i öppna och sluta. Därav förstår jag inte "istället för vinklat utåt som i slutan". Samma vinkling - annan riktning. Hästen ska vara ställd ända bak till innerhöften i öppnan också, annars är den ju inte böjd! :p

Jag håller som sagt med om att piruett är en sak och sluta en annan. Men böjningen/ställningen genom kroppen ska ju vara densamma oavsett om det så är piruett, sluta eller öppna och oavsett om man väljer svag eller ordentlig böjning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 223
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 567
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.