Öppna innan piruett

Sv: Öppna innan piruett

En sluta innan ser till att inner bak hamnar utanför kroppen och gör då det svårt att centrera vändningen runt innern....måste då häva sig runt och tappar språnget uppåt..blir markbunden och kraftlös
Det var det här jag letade efter:angel::bow:

Det är ju samma sak sen när man ska UR piruetten- med rak häst på rakt spår.
Kul att höra av dig förresten:banana:

Tack alla övriga som hjälpt en som har svårt att finna ord:bump:

Är finalen på Tis?
Hoppas de visar fler då!!!! Ska kolla med lupp.;)
Iom att domarkuren är vid C så sitter kameran lite på sidan av o kan då ge lite fel vinkling.

Senast ändrad:

*delvis knapplån*

Smyger in med dressyr TR och läser högt för dem som vill höra:

"Piruett i galopp är en dubbel helomvändning på bakdelen under galopprörelse omfattande 6 - 8 språng. Frambenen och det yttre bakbenet skall röra sig runt the inre bakbenet, som varje gång det lyfts, skall återvända till samma eller något framför den plats, varifrån det kommit. Båda bakbenen skall röra sig i samma galopprytm.
Hästen skall förbli på tygeln och med svagt böjd inre sida genom hela vändningen, bibehålla galopprytmen samt med väl undersatta bakben och lätt framdel utföra piruetten.
Bakdelen får inte flytta sig vare sig utåt eller inåt. Ej heller får hästen vid ingången i piruetten flytta sig i sluta. En obetydlig tendens till öppna kan tolereras."

*smyger ut igen med TR under armen*

Tack Degree det redde ju ut en hel del och dessutom får nog biggan, Schameless söka ögonläkare för grova synfel eller brytningsfel eller något liknande :angel:

Tack.
TR kanske väger tyngre än vissa personers ord men skam tro´t ;)

*kl*

En piruett är ju på sätt och vis öppna och sluta samtidigt. Framdelen tvärar - men (åtminstone i AR-tänket) ska bakdelen röra sig i slutarörelse för att få ytterbak på plats. Är hästen böjd och ekipaget i balans kommer såklart vikt hamna på innerbak också - själva poängen är ju att få mer vikt på båda bakben oavsett vilket av benen fokuset ligger på.

Men sen kan man som sagt också se det som att det är en sluta där det läggs till tvärning i framdelen - genom att slutan förminskas, då blir det ännu mer logiskt att fokusera på sluta. Vilket jag förstått att man ändå gör i tävlingsridningen som förberedande. Om man ska vända från väggen kan jag förstå att man väljer öppna för att få till riktningen (som ni redan varit inne på) och sen fångar upp yttersidan och vänder. Men som också varit uppe i tråden tycker jag det känns mer logiskt att fånga upp ytterbak redan från början om man ska vända innanför spåret och därefter flytta tyngdpunkten för att få till vändningen inåt.

Nu har jag bara ridit skrittpiruetter och början till piruett i galopp ("tagen bakdel" och förminska volten) men utifrån det tänker jag såhär:
Vikthjälperna vänder inåt. I en öppna så vill jag ha lite vikt utåt (samtidigt som den egna positionen och yttertygeln för in framdelen) för att ange riktningen. Det skulle bli onödigt krångligt för hästen i det läget att plötsligt ändra vikthjälpen inåt - visst går det men det skulle till en ganska stor hjälp för att verkligen flytta inåt så hästen inte bara tror att den får följa framdelens riktning. Och stor hjälp just i piruett blir inte bra, skapar obalans och blir oftast ingen piruett öht.
I slutan vill jag ha vikten lite inåt för att ange riktningen. Eftersom vikten redan är inåt och jag redan har "koll på yttersidan" så räcker det ofta att bara vrida in överkroppen (i öppnaposition), lägga till pyttelite mer vikt inner, tänka "uppåt" med överkroppen för att försöka trigga hästen att lägga vikten bak, sitta kvar med underkroppen men ev. lägga till ytterskänkeln om det behövs.
Ur en öppna på spåret skulle jag ärligt talat inte ens få till någon piruett (för att den skulle missförstå och "fastna" på spåret eller falla i sidled utan bärighet). Att andra kan det känns rätt så bevisat - men som sagt, rider man inte för att få bra bedömning så behöver man inte bekymra sig om hur det "ska" ridas för att få bra poäng. Man kan gå efter det som i praktiken är lättast och ändå ger bra effekt. Inte stjälpa (göra det onödigt svårt) för att man riskerar missa något poäng! :p

skolgalopp är väl den där gunghästgaloppen o vad jag har sett så måste den vara ganska snabb- uppladdning för skolor över mark- några språng bara.

Nu blandar du ihop skolgalopp och terre à terre. Kan ridas i valfritt tempo åt valfritt håll.

Vad har TR för tävlingsdressyr med klassisk ridkonst att göra?

Eller ska vi börja döma dressyrtävlingar efter Bent Branderups bok???

Jag förstår ärligt talat inte varför man måste överhuvudtaget blanda in slutatänk i en piruett? Man försvårar för hästen att centrera runt inner bak om man som förberedelse flyttar undan nämnda bakben. För mig handlar det mer om att man ska lära sig och hästen att samla galoppen korrekt innan man går in i en piruett överhuvudtaget. Då behöver man inte ens tänka på tagen bakdel och annat tjafs. Möjligen som axel säjer att tänka öppna då framdelsförflyttningen förbereder hästen för den kommande vändningen när framdelen ändå skall förflyttas i just den riktningen. Bakdelen skall hela tiden befinna sig under tyngdpunkten, inte vid sidan av.

Eller ska vi börja döma dressyrtävlingar efter Bent Branderups bok???

Om du bekymrar dig lite med att läsa igenom tråden så ser du att klassisk ridkonst folk har kommenterat om hur tävlingsryttarna i OS ser ut att göra i sina förberedelser inför piruetterna. Sist jag kollade går OS i tävlingsdressyr och döms enligt TR. Därav mitt inlägg så att dessa ser vad som gäller enligt TR, om de nu inte visste det. För att underlätta ännu mer för dig att förstå mitt inlägg så var det bigganl i inlägg # 24 som kommenterade. Axel svarade. Var inte orolig, skulle aldrig drömma om att komma in hit och börja mästra er om tävlingsdressyr helt på eget bevåg, man är väl mer rädd om livet än så.

Senast ändrad:

I sluta tvärar den med bak- det gör den väl ända inte i piruetten:confused: Den är formad som i en öppna.

Sen tränar vi inte som ni.
de ska först klara av sluta på 10 m.volt o även piruettgalopp på rakt spår- öppnatänk är nog en bättre formulering.
såg ingen som red in i sluta. däremot var det ngn som vinglade till i fick in rumpan o då fick problem.

Då tittade du inte ordentligt. Det var flera som tydligt red ett eller två språng i sluta. Jag reagerade på det för jag antog att det skulle sätta ned bedömningen. (men det gjorde det tydligen inte)
Jag har funderat mera på detta och det känns som det rimligaste är att man, precis som du säger, börjar piruetten med en öppna för att få hästen i rätt böjning samt rätt placerad. Därefter byta riktning och gå in i piruetten. Börjar man med en sluta blir inte placeringen rätt.
Men ändå kan jag förstå tanken med slutan in fast kanske på en mera otränad häst. Där rörelsen inte är lika befäst.
Jag vet inte vad du menar med att "ni inte tränar som vi".
Jag har ridit vanlig dressyr i 30 år och tävlat dressyr innan jag ändrade mitt sätt att träna och jag har tränat piruetter på precis samma sätt då som nu. Ingen skillnad alls. (sluta på volt som blir mer och mer centrerad tills det slutligen blir en piruett) Det finns mycket mer som är gemensamt än vad som skiljer.

Tack Degree det redde ju ut en hel del och dessutom får nog biggan, Schameless söka ögonläkare för grova synfel eller brytningsfel eller något liknande :angel:

:rofl:Jag tror inte ni har tittat ordentligt för om ni inte ser slutasprången då har ni nog synfel. Det var väldigt tydligt. Men jag misstänker att det är som jag skrev i förra inlägget. Dessutom var många hästar väldigt spända och stressade vilket försvårade för ryttarna. Uppvisningsmässigt så ska ju hästen in rak på medellinjen och gå in i piruetten utan att svänga åt något håll.

Då tittade du inte ordentligt. Det var flera som tydligt red ett eller två språng i sluta. Jag reagerade på det för jag antog att det skulle sätta ned bedömningen. (men det gjorde det tydligen inte)
Jag har funderat mera på detta och det känns som det rimligaste är att man, precis som du säger, börjar piruetten med en öppna för att få hästen i rätt böjning samt rätt placerad. Därefter byta riktning och gå in i piruetten. Börjar man med en sluta blir inte placeringen rätt.
Men ändå kan jag förstå tanken med slutan in fast kanske på en mera otränad häst. Där rörelsen inte är lika befäst.
Jag har ridit vanlig dressyr i 30 år och tävlat dressyr innan jag ändrade mitt sätt att träna och jag har tränat piruetter på precis samma sätt då som nu. Ingen skillnad alls. (sluta på volt som blir mer och mer centrerad tills det slutligen blir en piruett) Det finns mycket mer som är gemensamt än vad som skiljer.
Jodå. De som hamnade fel med rumpan -vinglade till o hamnade så o fick heller inte till ngn bra piruett.

Man gör inte som du nuförtiden. Centrerar allt mer i en enda övning- eftersom hästen då är trött när man är inne i det jobbigaste momentet.
Man övar på annat tills hästen är stark. Eller bara ett 1/4 varv- ett hörn.

:rofl:Jag tror inte ni har tittat ordentligt för om ni inte ser slutasprången då har ni nog synfel. Det var väldigt tydligt. Men jag misstänker att det är som jag skrev i förra inlägget. Dessutom var många hästar väldigt spända och stressade vilket försvårade för ryttarna. Uppvisningsmässigt så ska ju hästen in rak på medellinjen och gå in i piruetten utan att svänga åt något håll.

Mina iakttagelser:
Jag såg sluta (eller kanske mer korrekt "dubbla spår") hos några ekipage före piruetterna. Inget av dessa ekipage fick till några lyckade piruetter, de blev stora och markbundna, med betyg därefter. Jag såg några som kom i ganska tydlig öppna och lyckades riktigt bra med sina piruetter. De allra bästa piruetterna gjorde de rutinerade ekipage som kom in rakt på medellinjen, förmodligen med "svagt öppna-tänk". Där var piruetterna välplacerade, väl centrerade och rytmiska. Dessa kvalitéer uppvisades inte hos något enda ekipage som kom in i piruetten ur någon slags sluta-rörelse.

Ja man tränar arbetspiruetter, dvs sluta på volt men skillnaden är ju att du aldrig någonsin vänder runt i den positionen.

Jag såg många misslyckade rörelser men inte sjutton använder jag dom för att hävda att "det är så här det skall se ut" :confused:

Eller vad sägs om piaff a´la Isabell i GPS :rofl:

Jodå. De som hamnade fel med rumpan -vinglade till o hamnade så o fick heller inte till ngn bra piruett.

Man gör inte som du nuförtiden. Centrerar allt mer i en enda övning- eftersom hästen då är trött när man är inne i det jobbigaste momentet.
Man övar på annat tills hästen är stark. Eller bara ett 1/4 varv- ett hörn.

Du missuppfattade mig. Jag menar inte att jag suttit varv på varv i sluta på volt tills det blivit en piruett. Det tror jag ingen gjort. Inte förr heller vad jag vet.
spår, även om det inte är ett helt varv. Jag har inte heller ridit hela varv utan precis som du säger 1/4 dels varv eller 1/2 varv när hästen blivit starkare osv. I början är det bara ett par språng.
En bit av ett tänkt voltspår kanske är en bättre beskrivning. En karré är bra att använda hörnen på när man kommit en bit på väg.

Jag såg många misslyckade rörelser men inte sjutton använder jag dom för att hävda att "det är så här det skall se ut" :confused:

Eller vad sägs om piaff a´la Isabell i GPS :rofl:

Nu har du fått detta om bakfoten. Jag har aldrig sagt att det är så det ska se ut. Jag har bara sagt att det var så det var i den klassen. Ingenting om att det skulle vara rätt eller korrekt.

det känns som det rimligaste är att man, precis som du säger, börjar piruetten med en öppna för att få hästen i rätt böjning samt rätt placerad. Därefter byta riktning och gå in i piruetten. Börjar man med en sluta blir inte placeringen rätt.

Detta är vad jag skrev innan. Det verkar som om flera missat det helt.

Men ingen red något språng i öppna innan piruetten. Jag såg alla. (de få ekipage de visade) Det var likadant i torsdags. De flesta red ett eller två ganska tydliga språng i sluta innan piruetten.

Nej jag behöver inte titta igen. Det var tydligt.
En piruett är ju en centrerad sluta på böjt spår. Tänk på hur man tränar in piruetterna.

Jag har funderat mera på dettaoch det känns som det rimligaste är att man, precis som du säger, börjar piruetten med en öppna för att få hästen i rätt böjning samt rätt placerad. Därefter byta riktning och gå in i piruetten. Börjar man med en sluta blir inte placeringen rätt.

Nu har du fått detta om bakfoten. Jag har aldrig sagt att det är så det ska se ut. Jag har bara sagt att det var så det var i den klassen. Ingenting om att det skulle vara rätt eller korrekt.

Detta är vad jag skrev innan. Det verkar som om flera missat det helt.

Nej jag ser bara att du har ändrat åsikt lite genom diskussionen. Alla red verkligen inte in i sluta utan som tidigare sagts en del som fick misslyckade piruetter kom in lite på dubbla spår och hamnade pga det ganska långt ifrån medellinjen.

Väldigt, väldigt mycket fortfarande, tack och lov!

Man ska nog snarare bli orolig om man ser tränare/ridläror som avviker mycket från TR, än att oroa sig för att rida efter TR.

TR beskriver bra ridning. Sen att det inte alltid tillämpas på ett bra sätt är en annan sak. Men det är ju likadant med Bents bok, elelr hur?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 225
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 567
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.