Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Jag lägger inget negativt i ordet tigga, när man gör det i kris.

Så inlägg så här kan man bara ignorera?

De är i akut behov av
*Matkasse* *Presentkort*

Har någon kläder till dem så är de mycket tacksamma!
Pappan har stl xxl och i byxor stl 36/36
Mamman har stl M / L

Kan du hjälpa dem?

Det är inte svårt att skita när aschlet är fullt är ett gammalt Sörmländskt talesätt.
Ditt är överfullt.
 
Vi har helt olika referensramar uppenbarligen. Jag tycker att det är bättre att hitta en lösning, både akut och långsiktigt. Inte att bygga ett beroende av allmosor, som dessutom understödjer problemen om det görs på fel sätt.
Jag är säker på att Prins Carl-Filip och Sofia håller med dig. Vafför ska man trängas i en etta när man kan leva på 500m2? Verkar ju dumt.

Och dina "gilla" röster säger väl det mesta om dig.
Du har inga.
 
Varje ny månad är en ny chans att agera smartare och bättre, bara man kan få stöd och kunskap om hur man gör.

Men snälla nån, har du fått jobbet som floskelchef på Timbro? :D

Du borde träffa några av dem som söker hjälp via t ex GP. Jag tror att du skulle stämma ner pipan några snäpp när du hade dem framför dig, jag tror faktiskt inte att du skulle komma med dina flåshurtiga råd då. Eller kalla dem tiggare.
 
Jag är säker på att Prins Carl-Filip och Sofia håller med dig. Vafför ska man trängas i en etta när man kan leva på 500m2? Verkar ju dumt.
Ja, har man inte råd sen med maten är det råpuckat att ha ett för dyrt boende. Tips, lösningen är inte gratis matkassar!
 
Vi har helt olika referensramar uppenbarligen. Jag tycker att det är bättre att hitta en lösning, både akut och långsiktigt. Inte att bygga ett beroende av allmosor, som dessutom understödjer problemen om det görs på fel sätt.
Ja, vi är tydligen olika. Men jag är åtminstone både dum och snäll. Dig skulle jag inte kalla snäll någonstans.
 
Återigen, tiggare är för mig inte negativ. Trodde det var ultrahögern som försökt få det dit och de verkar ha lyckats.

Ni verkar ha en mycket ledsam inställning till era medmänniskors förmåga att ta hand om sig själva och vad de kan uträtta med bara rätt stöd.
 
Återigen, tiggare är för mig inte negativ. Trodde det var ultrahögern som försökt få det dit och de verkar ha lyckats.

Ni verkar ha en mycket ledsam inställning till era medmänniskors förmåga att ta hand om sig själva och vad de kan uträtta med bara rätt stöd.
När man behöver akuthjälp med mat, blöjor och barnalvedon så är det vad ens förmåga räcker till just då - alltså att be om hjälp.
 
Jag är säker på att Prins Carl-Filip och Sofia håller med dig. Vafför ska man trängas i en etta när man kan leva på 500m2? Verkar ju dumt.

Och dina "gilla" röster säger väl det mesta om dig.
Du har inga.

Varför skriver du hela tiden så elakt till sjoberga? Att arslet är fullt av skit och att hen inte har några vänner/likes? Kan du inte diskutera sakfrågan utan att gå till personangrepp?
 
Ja, vi är tydligen olika. Men jag är åtminstone både dum och snäll. Dig skulle jag inte kalla snäll någonstans.

Jag tycker ju tvärtom. Som du säkert förstår. Det är inte snällt att hindra lösningar som håller, dumsnäll betyder bara att det är lätt att tro att man är snäll.

Men nu är debatten sjukt polariserad, på ett sätt som inte stämmer med min uppfattning. Så jag ger nog upp ordväxlingen innan Timbro ringer och erbjuder jobb.
 
Återigen, tiggare är för mig inte negativ. Trodde det var ultrahögern som försökt få det dit och de verkar ha lyckats.

Ni verkar ha en mycket ledsam inställning till era medmänniskors förmåga att ta hand om sig själva och vad de kan uträtta med bara rätt stöd.
Jo, VI verkar ha den inställningen.
Akut är akut, hjälp eller skit i det. Gå tillsängs och tyck att du är en präktig människa.
Du saknar insikt i vad akut betyder. Hoppas du får uppleva det, verkligen hoppas.
 
Varför skriver du hela tiden så elakt till sjoberga? Att arslet är fullt av skit och att hen inte har några vänner/likes? Kan du inte diskutera sakfrågan utan att gå till personangrepp?

Sakfrågan är ju om man ska dela med sig, som jag förespråkar, och andra.
Eller om man ska ignorera slikt och lita på samhället som Sjoberga tycker.
Lite som : Varför bry sig om tjuvjakt på Elefanter, fan dom bor ju inte här.
 
Senast ändrad:
Det var inte det jag ifrågasatte, det var hur otrevlig du blev när du diskuterade det. Man måste få ha rättigheten att inte vilja skänka.

Det går hur bra som helst. Ingen tvingar dig till något.
Att argumentera mot människor som faktiskt ger och tar emot om det behövs är inte bara dumt
det är vansinnigt.
 
Vi har helt olika referensramar uppenbarligen. Jag tycker att det är bättre att hitta en lösning, både akut och långsiktigt. Inte att bygga ett beroende av allmosor, som dessutom understödjer problemen om det görs på fel sätt.

Jag håller med dig i sak, men samtidigt tror jag att just medmänskligheten och kravlösheten har en stor poäng här. Det är andra privatpersoner som bidrar, inte en myndighet. Myndigheter borde bli bättre på just det du skriver, att bygga långsiktiga lösningar. Privata initiativ tror jag har fördelen av att vara brobyggande och lite av en ögonöppnare för många.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp