Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Då är steken gjord och uppäten :)
Det gick bra, efter en utförlig redovisning från @athena_arabians om hur man gör :bow:

Det blev då en kalvstek, färskpotatis och en gräddsås med färska kantareller i samt kokta morötter och svart vinbärsgelé till.

Den är genomstekt, precis medium.

img_20140709_192856_53bd814d2a6b22bd00fb4af8.jpg


img_20140709_193738_53bd81812a6b225b1cefce06.jpg
Nej vad hungrig jag blir nu!!
 
@honung Jag har också sett att det verkar vara mindre. Såg att de skrev av givarna blivit färre nu när folk semestrar så de kanske lägger ut färre ärenden just nu.
 
har mindre omkostnader och kan leva billigare, så är det kanske för de flesta så det kanske inte är facebooks sortering trots allt?
De flesta kanske har en liten trädgård där man kan odla grönsaker. Det har jag i alla fall så jag är kanske lyckligt lottad. Och rabarberpaj, kräm,saft är ju enkelt. Dill,gräslök och morötter o liknande funkar bra. Tomater , nja ......
 
Planera kan man alltid göra när man har pengar. När man inga har så ryker planeringen all världens väg.

Det är ren bullshit. Ju snävare ekonomisk ram desto viktigare med kunskap, planering och disciplin. Som går att lära sig.

Man kan ju börja dagen efter bidragsutbetalningen med att köpa cigg, fixa mat via pizzerian och köpa 5 liter cola. Eller så kan man planera måltider i över en vecka för samma peng. I ena fallet står man där igen nästa månadsslut och måste tigga, i det andra med stärkt självkänsla.

Har man gott om utrymme i ekonomin kan planeringen vara obefintlig. En bekvämlighet som pengar ger.
 
Jag håller nog med om det. Samhället kan ställa större krav på motprestationer än den man tigger av.

Jag har fortfarande bara inte förlikat mig med dina ord om att man ska köpa det som mottagaren vill ha, även om det är tobak. Kontraproduktivt är det snällaste jag kan anföra.

Sedan är det svårt att balansera. Är det verkligen en temporär akut situation kan en eller ett par matkassar vara hela lösningen. Samtidigt är risken uppenbar att GP -kassen snabbt ingår i budgeten och tar bort incitamentet att hitta långsiktiga lösningar.

Jag skulle nog ändå inte kunna låta bli att fråga vad mottagaren har/tänker vidta för korrigerande åtgärder för att slippa stå i samma sits nästa månad och om det är något där de vill ha hjälp med. Ond medmänniska som jag är.
 
Jag skulle nog ändå inte kunna låta bli att fråga vad mottagaren har/tänker vidta för korrigerande åtgärder för att slippa stå i samma sits nästa månad och om det är något där de vill ha hjälp med. Ond medmänniska som jag är.
Alltså ond och ond, jag kan väl tycka att du då kanske inte behöver ge bort den där matkassen om du inte kan göra det utan att känna att du har rätt att lägga dig i deras privatekonomi. Jag personligen skulle aldrig ställa en sån fråga till någon som jag överhuvudtaget inte känner och inte vet ett jävla någe om förutom att de behöver akut hjälp med mat.

Kort sagt: Låt kanske bli att hjälpa till om du inte kan leverera hjälpen tillsamman med oförskämda frågor om deras situation och ekonomi.
 
Du kanske har rätt, men jag tycker nog att ett erbjudande om hjälp inte bör tolkas på det sättet. Huruvida man vill ta emot hjälpen eller inte, är ju alltid upp till mottagaren. Observera att jag inte tänkte mig att stå med kassen i handen och kräva svar för att ge den, utan det handlar om ett frivilligt erbjudande om mer hjälp.

Du har helt rätt i att jag nog undviker att ge bort en kasse om jag anar att det är direkt kontraproduktivt för att lösa hushållets problem.

Jag är hellre obekväm och ond och hjälper att skapa en hållbar lösning, än dumsnäll, och köper cigg för att underhålla missbruket och därmed problemen.
 
Du kanske har rätt, men jag tycker nog att ett erbjudande om hjälp inte bör tolkas på det sättet. Huruvida man vill ta emot hjälpen eller inte, är ju alltid upp till mottagaren. Observera att jag inte tänkte mig att stå med kassen i handen och kräva svar för att ge den, utan det handlar om ett frivilligt erbjudande om mer hjälp.

Du har helt rätt i att jag nog undviker att ge bort en kasse om jag anar att det är direkt kontraproduktivt för att lösa hushållets problem.

Då är ju min lösning bättre, att GP erbjuder och förmedlar ekonomisk rådgivning via de ideella ekonomer jag tidigare pratat om borde finnas anslutna, och du lämnar din matkasse helt enkelt och är inte inblandad i annat i ärendet.
 
Jag håller nog med om det. Samhället kan ställa större krav på motprestationer än den man tigger av.

---

Samtidigt är risken uppenbar att GP -kassen snabbt ingår i budgeten och tar bort incitamentet att hitta långsiktiga lösningar.

Hur vet du det? Tror du verkligen att det finns så många hjälporganisationer och så många givare att en del människor bekvämt skulle låta dem stå för deras försörjning, att det kom in stadigt med mat och kläder i en jämn ström? Det tror inte jag.

Därför är det feltänkt att påstå att ideell akuthjälp blockerar långsiktiga lösningar. Frågan är hur många barn som ska behöva gå hungriga innan de långsiktiga lösningarna finns där. Att akuthjälp skulle blockera långsiktiga lösningar bygger också på synen som mottagarna som ena lata slashasar som inte styrt upp sin ekonomi. Det är en kraftigt förenklad bild.

Och så kallar du det att tigga ... Jag kan inte tänka mig något annat än att du gör det för att provocera. Jag förstår dock inte varför du behöver göra det i just det här ämnet.
 
@honung ja, det är en renare lösning. Då skulle jag nog istället för matkassar, lämna ett ekonomiskt bidrag till den delen av verksamheten som jag tror mer på. Även om det är ideellt, uppstår kostnader som behöver täckning.
 
Frågan är hur många barn som ska behöva gå hungriga innan de långsiktiga lösningarna finns där.

Långsiktiga lösningar är just det, långsiktiga. Akuta situationer hanteras inte av myndigheter.
I oktober förra året överklagade jag FKs beslut om sjukersättning idag fick jag svaret.
Naturligtvis negativt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp