Rapport önskas. Har funderat över stek också och nu har jag äntligen fått (av en snäll vän) en liten gjutjärnsgryta som skulle passa bra för ändamålet
Rapport kommer ikväll
Kör igång med middagen vid sex. Måste se mitt tvprogram först
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rapport önskas. Har funderat över stek också och nu har jag äntligen fått (av en snäll vän) en liten gjutjärnsgryta som skulle passa bra för ändamålet
Aha, så varje behövande kopplas ihop med flera givare? Då behövs det ju verkligen samordning, så att man inte står med mer färskvaror än man kan göra av med. Man skulle ju också behöva veta, antar jag, om skåpen är helt tomma, eller om det finns salt, matolja, tomatpuré, kryddor, mjöl, etc.Jag har gjort som de flesta andra på GP verkat göra: tagit kontakt via telefon eller sms och frågat vad familjen behöver. Åtminstone i början tror jag också att det på deras sajt fanns exempel på en "standardkasse", vet inte om den finns kvar.
Jag har också frågat mamman om hon tänkt på att dela upp sina önskemål lite grand, så att hon inte får 10 liter mjölk men inget bröd, t ex.
Precis. Och även de som varit så hemska så de s l ö s a t eller gjort dumma val behöver ju hjälp, vad är problemet liksom? Det är de som systematiskt utnyttjar hjälpande system som man ska bcka undan från. En annan tråd om något sparprogram på tv som tydligen ger spar-råd som att sno toarullar eller salt & ketchup på mcdonalds - den typen av människor behöver kanske en spark i röven utöver uppenbar hjälp att förstå att de urholkar möjligheterna att få hjälp för de som desperat behöver den.
Ja, precis. När man ser ett ärende på GP:s fb PM-ar man dem och talar om vad av det önskade man kan hjälpa till med. Sedan stoppar de ärendet när de bedömer att behovet verkar vara täckt + lite till.Aha, så varje behövande kopplas ihop med flera givare? Då behövs det ju verkligen samordning, så att man inte står med mer färskvaror än man kan göra av med. Man skulle ju också behöva veta, antar jag, om skåpen är helt tomma, eller om det finns salt, matolja, tomatpuré, kryddor, mjöl, etc.
Ja, precis. När man ser ett ärende på GP:s fb PM-ar man dem och talar om vad av det önskade man kan hjälpa till med. Sedan stoppar de ärendet när de bedömer att behovet verkar vara täckt + lite till.
Det här gör ju att man inte behöver känna att just man själv ska lägga en tusenlapp på mat, man vet att fler är inblandade.
Dessutom kan man vara några vänner som lägger ihop till en insats. På min fb frågade jag om någon hade en urvuxen vinteroverall i en viss storlek till flickan i en familj där man fått det önskade utom just overallen. En vän svarade "nej, men jag ska till klädlagret X imorgon, jag köper nåt, hon måste ju ha kläder". Två till som såg det hakade på så vi blev fyra som la ihop till overallen.
I två ärenden där jag köpt mat har jag och en bukekompis lagt ihop.
Varför inte ge ett presentkort på mat på typ ICA?Fast mat för tusen kronor, hur många matkassar är det meningen att man ska köpa? Eller är det att det ska vara lite dyrare mat, i stil med mycket kött och halvfabrikat?
Jag tycker också att det känns i överkant dyrt. Tusen spänn liksom, det får man en hel del för.kanske att den summan inkluderar blöjor o h toapapper o h tvättmedel. Då kan det ju dra i väg.Fast mat för tusen kronor, hur många matkassar är det meningen att man ska köpa? Eller är det att det ska vara lite dyrare mat, i stil med mycket kött och halvfabrikat?
Jag tycker också att det känns i överkant dyrt. Tusen spänn liksom, det får man en hel del för.kanske att den summan inkluderar blöjor o h toapapper o h tvättmedel. Då kan det ju dra i väg.
Det finns väl inget krav på hur mycket man ska bidra? Känner man att en tusing är vad man vill lägga så är väl det fint och räcker budgeten till 10 liter mjölk så är väl det också bra.
Många gör det! Och det är egentligen det bästa för då kan ju mottagaren köpa precis rätt.Varför inte ge ett presentkort på mat på typ ICA?
Fast mat för tusen kronor, hur många matkassar är det meningen att man ska köpa? Eller är det att det ska vara lite dyrare mat, i stil med mycket kött och halvfabrikat?
Då är steken gjord och uppäten
Det gick bra, efter en utförlig redovisning från @athena_arabians om hur man gör
Det blev då en kalvstek, färskpotatis och en gräddsås med färska kantareller i samt kokta morötter och svart vinbärsgelé till.
Den är genomstekt, precis medium.
Många gör det! Och det är egentligen det bästa för då kan ju mottagaren köpa precis rätt.
Det gick bra, efter en utförlig redovisning från @athena_arabians om hur man gör
Det blev då en kalvstek, färskpotatis och en gräddsås med färska kantareller i samt kokta morötter och svart vinbärsgelé till.
Den är genomstekt, precis medium.