Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Jag har gjort som de flesta andra på GP verkat göra: tagit kontakt via telefon eller sms och frågat vad familjen behöver. Åtminstone i början tror jag också att det på deras sajt fanns exempel på en "standardkasse", vet inte om den finns kvar.
Jag har också frågat mamman om hon tänkt på att dela upp sina önskemål lite grand, så att hon inte får 10 liter mjölk men inget bröd, t ex.
Aha, så varje behövande kopplas ihop med flera givare? Då behövs det ju verkligen samordning, så att man inte står med mer färskvaror än man kan göra av med. Man skulle ju också behöva veta, antar jag, om skåpen är helt tomma, eller om det finns salt, matolja, tomatpuré, kryddor, mjöl, etc.
 
Precis. Och även de som varit så hemska så de s l ö s a t eller gjort dumma val behöver ju hjälp, vad är problemet liksom? Det är de som systematiskt utnyttjar hjälpande system som man ska bcka undan från. En annan tråd om något sparprogram på tv som tydligen ger spar-råd som att sno toarullar eller salt & ketchup på mcdonalds - den typen av människor behöver kanske en spark i röven utöver uppenbar hjälp att förstå att de urholkar möjligheterna att få hjälp för de som desperat behöver den.

Något sådant skulle jag aldrig få för mig. Men det där med dammsugarpåsen tyckte jag var bra.
 
Aha, så varje behövande kopplas ihop med flera givare? Då behövs det ju verkligen samordning, så att man inte står med mer färskvaror än man kan göra av med. Man skulle ju också behöva veta, antar jag, om skåpen är helt tomma, eller om det finns salt, matolja, tomatpuré, kryddor, mjöl, etc.
Ja, precis. När man ser ett ärende på GP:s fb PM-ar man dem och talar om vad av det önskade man kan hjälpa till med. Sedan stoppar de ärendet när de bedömer att behovet verkar vara täckt + lite till.

Det här gör ju att man inte behöver känna att just man själv ska lägga en tusenlapp på mat, man vet att fler är inblandade.

Dessutom kan man vara några vänner som lägger ihop till en insats. På min fb frågade jag om någon hade en urvuxen vinteroverall i en viss storlek till flickan i en familj där man fått det önskade utom just overallen. En vän svarade "nej, men jag ska till klädlagret X imorgon, jag köper nåt, hon måste ju ha kläder". Två till som såg det hakade på så vi blev fyra som la ihop till overallen.

I två ärenden där jag köpt mat har jag och en bukekompis lagt ihop.
 
Ja, precis. När man ser ett ärende på GP:s fb PM-ar man dem och talar om vad av det önskade man kan hjälpa till med. Sedan stoppar de ärendet när de bedömer att behovet verkar vara täckt + lite till.

Det här gör ju att man inte behöver känna att just man själv ska lägga en tusenlapp på mat, man vet att fler är inblandade.

Dessutom kan man vara några vänner som lägger ihop till en insats. På min fb frågade jag om någon hade en urvuxen vinteroverall i en viss storlek till flickan i en familj där man fått det önskade utom just overallen. En vän svarade "nej, men jag ska till klädlagret X imorgon, jag köper nåt, hon måste ju ha kläder". Två till som såg det hakade på så vi blev fyra som la ihop till overallen.

I två ärenden där jag köpt mat har jag och en bukekompis lagt ihop.

Fast mat för tusen kronor, hur många matkassar är det meningen att man ska köpa? Eller är det att det ska vara lite dyrare mat, i stil med mycket kött och halvfabrikat?
 
Fast mat för tusen kronor, hur många matkassar är det meningen att man ska köpa? Eller är det att det ska vara lite dyrare mat, i stil med mycket kött och halvfabrikat?
Jag tycker också att det känns i överkant dyrt. Tusen spänn liksom, det får man en hel del för.kanske att den summan inkluderar blöjor o h toapapper o h tvättmedel. Då kan det ju dra i väg.
 
Jag tycker också att det känns i överkant dyrt. Tusen spänn liksom, det får man en hel del för.kanske att den summan inkluderar blöjor o h toapapper o h tvättmedel. Då kan det ju dra i väg.

Ja, om hela hushållet är helt tomt, och man måste köpa allt från salt till disktrasor till tandkräm, då blir det säkert lätt tusen kronor. Men om det mer handlar om att skafferiet är tomt, och man ska köpa mat, så blir det ju många matkassar med basmatvaror för 1000 kronor. Blöjor kostar max 100 kr paketet, det är i så fall om man ska köpa flera veckors förbrukning.
 
Det finns väl inget krav på hur mycket man ska bidra? Känner man att en tusing är vad man vill lägga så är väl det fint och räcker budgeten till 10 liter mjölk så är väl det också bra.
 
Det finns väl inget krav på hur mycket man ska bidra? Känner man att en tusing är vad man vill lägga så är väl det fint och räcker budgeten till 10 liter mjölk så är väl det också bra.

Självklart bestämmer man själv, jag tänkte mer på hur stort hjälpbehovet var, och vad som avsågs med "matkasse". Jag skulle nog gå och fylla en papperskasse med basvaror för 500 kanske, och sen tro att det var vad som behövdes. Alltså ta det där med matkasse rätt bokstavligt, en kasse mat, helt enkelt, men det kostar ju inga 1000 kr om man inte köper rätt dyra saker.
 
@honung @Mabuse jag var otydlig! Med den där tusenlappen menade jag alltså bara att uttrycka en känsla av krav: "hjälp, ska jag köpa mat för en tusenlapp, det går ju inte". Tusenlappen var en ren illustration.
 
Varför inte ge ett presentkort på mat på typ ICA?
Många gör det! Och det är egentligen det bästa för då kan ju mottagaren köpa precis rätt.

Jag har själv bara gjort det indirekt. Tillsammans med en bukekompis skickade jag ett superpresentkort via presentkorttorget till GP, som skulle skicka det vidare till en familj i en annan landsända. Dock kontaktade mamman mig när det inte kommit fram, det visade sig då ha stannat hos GP för det jag trodde jag skrivit om vilken familj det gällde hade fallit bort. De hade alltså inte vetat vem det skulle skicka det till.

När jag kontaktade mamman igen visade det sig att hon fått allt hon önskat utom mat (alla givare står inte fast vid vad de sagt att de ska bidra med, tyvärr). Superpresentkortet som vi köpt gäller i en massa affärer men inga matbutiker, så jag kollade med GP om de möjligen kunde skicka henne presentkort på samma belopp i en matbutik och sedan använda vårt presentkort i nån annan familj. Det gick bra, för de har presentkort liggande som folk bidragit med utan att delta i ett speciellt ärende. Så alla var glada och nöjda.

Men jag har aldrig själv köpt ett matpresentkort, jag har inte hittat nånstans där man smidigt kan göra det över nätet utan en hög extra avgift. Att skicka plastkort, som presentkorten är nuförtiden, i kuvert har känts för osäkert.
 
Fast mat för tusen kronor, hur många matkassar är det meningen att man ska köpa? Eller är det att det ska vara lite dyrare mat, i stil med mycket kött och halvfabrikat?

Första gången jag handlade såna här matkassar gjorde jag det på Netto för att få så mycket som möjligt för pengarna. Jösses vad mycket man fick!
 
@honung @Mabuse jag var otydlig! Med den där tusenlappen menade jag alltså bara att uttrycka en känsla av krav: "hjälp, ska jag köpa mat för en tusenlapp, det går ju inte". Tusenlappen var en ren illustration.

Ok. Som sagt, basvaror för en tung kändes mastigt även för givaren tänkte jag också.

Jag vet inte om det är facebooks utsortering eller inbillar jag mig att det inte är lika många ärenden hos GP nu mot vad det var i vintras? Då såg jag poster typ hela tiden, och det var angivet att det saknades vinterskor i storlek den och den, varma tröjor & vantar och någon gång såg jag att någon ville ha motorolja till bilen annars skulle den skära ihop!
Jag äter mindre på sommaren, har mindre omkostnader och kan leva billigare, så är det kanske för de flesta så det kanske inte är facebooks sortering trots allt?
 
Då är steken gjord och uppäten :)
Det gick bra, efter en utförlig redovisning från @athena_arabians om hur man gör :bow:

Det blev då en kalvstek, färskpotatis och en gräddsås med färska kantareller i samt kokta morötter och svart vinbärsgelé till.

Den är genomstekt, precis medium.

img_20140709_192856_53bd814d2a6b22bd00fb4af8.jpg


img_20140709_193738_53bd81812a6b225b1cefce06.jpg
 
Många gör det! Och det är egentligen det bästa för då kan ju mottagaren köpa precis rätt.

Det har jag gjort och det har funkat bra, då på ICA eftersom det är ju vanligt att det finns en sån på mindre orter.
Här hos mig har vi t.e.x inte City Gross så det vore dumt att skicka ett sånt.
 
Då är steken gjord och uppäten :)
Det gick bra, efter en utförlig redovisning från @athena_arabians om hur man gör :bow:

Det blev då en kalvstek, färskpotatis och en gräddsås med färska kantareller i samt kokta morötter och svart vinbärsgelé till.

Den är genomstekt, precis medium.

img_20140709_192856_53bd814d2a6b22bd00fb4af8.jpg


img_20140709_193738_53bd81812a6b225b1cefce06.jpg

Det ser jättegott ut! Vad duktig du var som gjorde det! Kul att du gjorde det också! Kommer du göra det fler gånger?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 753
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 187
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp