Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Det där ärendet bidrog jag aldrig i, trots att det väckte enorm uppmärksamhet bland de som följer sidan. Den lille pojken som förlorade sin mamma i cancer varpå morföräldrarna startade en blogg ... Det var bara för tårdrypande, det osade katt lång väg. Men folk svalde det med hull och hår och sympatin kände inga gränser.

Det gjorde också att det blev väldigt obehagligt när bedrägeriet uppdagades, många vände sitt deltagande till rent hat, killen skulle spåras upp osv.

Hur det gick med polisutredningen vet jag tyvärr inte. Min känsla var hela tiden att han nog snarare gjort det pga ett förmodligen sjukligt behov av uppmärksamhet än för att lura till sig pengar. Men det var bara min känsla.
 
Visst. Fast på dem går det kanske några hundra som faktiskt behöver hjälp utan att ha slösat. Det handlar om var man lägger sitt fokus, bara. Jag gör det på den majoritet som verkligen behöver, du på en minoritet som fuskar/gör dumma val.
Precis. Och även de som varit så hemska så de s l ö s a t eller gjort dumma val behöver ju hjälp, vad är problemet liksom? Det är de som systematiskt utnyttjar hjälpande system som man ska bcka undan från. En annan tråd om något sparprogram på tv som tydligen ger spar-råd som att sno toarullar eller salt & ketchup på mcdonalds - den typen av människor behöver kanske en spark i röven utöver uppenbar hjälp att förstå att de urholkar möjligheterna att få hjälp för de som desperat behöver den.
 
Visst. Fast på dem går det kanske några hundra som faktiskt behöver hjälp utan att ha slösat. Det handlar om var man lägger sitt fokus, bara. Jag gör det på den majoritet som verkligen behöver, du på en minoritet som fuskar/gör dumma val.

Om du läser mina inlägg ser du att jag gärna hjälper folk, dock kanske inte via "hjälpsidorna". Hur vet du föresten att det är en minoritet som fuskar? Jag säger inte att det inte är det men hur kan man vara säker på det (nu syftar jag inte i första hand på de som luras utan även på de som sitter där de sitter pga de prioriterat helt åt skogen och där lösningen kanske inte är att donera en matkasse i första hand utan i att hantera pengar).
 
Om du läser mina inlägg ser du att jag gärna hjälper folk, dock kanske inte via "hjälpsidorna". Hur vet du föresten att det är en minoritet som fuskar? Jag säger inte att det inte är det men hur kan man vara säker på det (nu syftar jag inte i första hand på de som luras utan även på de som sitter där de sitter pga de prioriterat helt åt skogen och där lösningen kanske inte är att donera en matkasse i första hand utan i att hantera pengar).
Varför skulle en majoritet fuska? Det låter jobbigt att vara så misstänksam.

Jag begraver mig helt enkelt inte i sådana funderingar för jag vill inte göra det. Jag väljer att tro på att GP gjort rätt och på min egen magkänsla. Blir jag blåst var tionde gång, ok. Det gör inget för jag har hjälpt de andra nio gångerna.
 
Varför skulle en majoritet fuska? Det låter jobbigt att vara så misstänksam.

Jag begraver mig helt enkelt inte i sådana funderingar för jag vill inte göra det. Jag väljer att tro på att GP gjort rätt och på min egen magkänsla. Blir jag blåst var tionde gång, ok. Det gör inget för jag har hjälpt de andra nio gångerna.

Jag är inte misstänksam utan försöker vara realist. Har också jobbat med människor som har svårt att prioritera och lägga sin budget och jag vet att många av dem söker på såna här sidor, människor som blivit bättre hjälpta av att lära sig hålla i pengarna och prioritera än av att få akut hjälp. Att det är något många tycker är svårt är inget konstigt eller ovanligt. Tycker också man se ganska tydligt på tex GP och liknande sidor vilka som faktiskt behöver hjälpen och vilka som faktiskt är lite märkliga exempelvis när man börjar ställa krav på märkesgrejer eller när givaren (vilken var jag i första inlägget) enbart ville ha märkesoveraller, där tror jag starkt att syftet snarare vara att få en fin overall gratis än att barnen var i ett akut behov, nu kan jag inte bara utgå från mig själv men hade jag inte haft några vinterkläder till barnen hade jag varit överlycklig att få en hel, ren overall i rätt storlek oavsett om det stod Lindex eller Isbjörn i.
 
Herregud, nu menar jag inte att privata givare ska lämna med recept etc. Utan att - när det görs i organiserade sammanhang - kan vara vettigt att lägga med sådant som t ex går med Linas matkasse och andra matkassar. Recept, förslag, information.

Jag betalar rätt mycket för en matkasse, och känner mig inte ett dugg skriven på näsan eller sparkad på för att jag får information som jag kan välja att slänga om jag vill.
 
Jag betalar rätt mycket för en matkasse, och känner mig inte ett dugg skriven på näsan eller sparkad på för att jag får information som jag kan välja att slänga om jag vill.

Men herregud, det är inte så välmående medelklass att de har råd med Linas Matkasse vi pratar om! Ser du verkligen inte skillnaden mellan dig och en mamma som tvingas göra det hon skäms för så att hennes barn ska kunna bli mätta eller få ett par vinterskor eller en enda liten julklapp - dvs, visa upp sig i sin fattigdom och be andra människor om välgörenhet?
 
Om det inte på något plan får ges råd förrän folk uttalat kommer och ber om dem, då kommer ju ännu fler att upprepade gånger hamna i skiten.

Tycker det är betydligt bättre att på ett lite mer avslappnat sätt kunna skicka information, utan att pådyvla folk en massa kurser och obligatorisk hushållslära.

Vem vet, kanske kan den enkla lilla broschyren inspirera hemma på kammaren? Har vi verkligen råd att inte försöka göra allt som går vad gäller hjälp till självhjälp?
 
Absolut inte, men jag outar det jag vill berätta resten har jag insikt att hålla käften om.
Och så tror jag även att denna familj gör, varför jag är tveksam att deras ekonomi är så pass akut att dom faktiskt behöver hjälp från tex GP eller liknande organisationer.

/Camilla
Cyniskt sätt att se på saken. Bara för att du tror något så kan du ju inte vara säker på din sak.
Tror det gör man i kyrkan som det gamla talesättet säger.
 
Cyniskt sätt att se på saken. Bara för att du tror något så kan du ju inte vara säker på din sak.
Tror det gör man i kyrkan som det gamla talesättet säger.
Är väl arbetsskada, det cyniska sättet att se på saker visar sig alldeles för ofta vara sant.
Eftersom jag inte tror på att det finns en gud där ute så får jag tro en massa överallt annars...

/Camilla
 
Jag kan bara svara för mig själv som mottagare av hjälp.
Tro mig det är inte enkelt att inse att ingen väg ut finns.
Visst hamnade jag i skuldfällan pga dålig planering, jag flyttade ifrån ex och lämnade allt utan kompensation, även huset.
Men det var det eller gå under.
Det är ju inte allt som hänt men ...
Jag själv, trots att jag har dåligt ställt, ger bort dotterns kläder till behövande när hon växt ur dem.
 
Vem vet, kanske kan den enkla lilla broschyren inspirera hemma på kammaren? Har vi verkligen råd att inte försöka göra allt som går vad gäller hjälp till självhjälp?

Jag kikade på de tre färskaste ärendena hos Giving people.

Här finns en liten flicka på 10 år och hennes nyfödda lillebror som akut behöver vår hjälp.
Denna familj har varit med om mycket och haft det väldigt tufft och det inkluderar dottern. Denna lilla tjej är i stort behov av kläder och mat och mamman är i behov av att kunna ge sin nyfödda mat. De bor nu inneboende hos en släkting och situationen är akut. Släkten hjälper de så gott de kan men de har i desperation vänt sig till oss i hopp om att vi kan hjälpa de.

Kan vi hjälpa denna familj?
De söker:
*Matkasse
*Blöjor stl 2
*Mjölkersättning nr 1
*Kläder till baby stl 62 pojke
*Kläder flicka stl 158/164





Mamman är ensamstående med sina tre barn. Hon kämpar för att allt ska vara bra för familjen. Hon lever hela tiden på marginalen när det gäller ekonomin. Nu gick sonens glasögon i sönder och mamman var tvungen att beställa nya omgående. En sådan utgift gör att ekonomin för denna månaden sprack.
Kan vi hjälpa?

Behöver:
*Matkasse
*Bjöjor stl 8 (gärna Libero)




Här finns en kille, 12 år gammal. Han bor med sin mamma som är sjukpensionär.
Hon vänder på kronorna och lever på marginalen. Denna månad går det dock inte ihop och hon har vänt sig till oss, fast hon drar sig för det, i hopp om hjälp.


*Matkasse
*Hygienartiklar


Tror du verkligen att det är inspiration de här familjerna främst behöver? Och ser du inte nu att du inte kan jämföra dem med dig och din Linas matkasse?


 
Är väl arbetsskada, det cyniska sättet att se på saker visar sig alldeles för ofta vara sant.
Eftersom jag inte tror på att det finns en gud där ute så får jag tro en massa överallt annars...

/Camilla

Det måste vara hemskt att bära runt på jobbet på fritiden.
Jag borde ju vara minst lika arbetsskadad inom kriminalvården.
Som sagt, jag har varit i en jobbig situation själv och fått mer än vad jag behövde av hjälp från snälla människor.
Nu har jag det lite bättre så då väljer jag att hjälpa med det jag kan.
Vi får hoppas att du inte hamnar i samma situation som jag gjorde (helt utan egen förskyllan ska tilläggas).
 
Svar, ja och nej. Eftersom det går att leva bra på extremt lite pengar är det en kunskap som behöver förmedlas aktivt.

Samtidigt som det i det akuta skedet behövs både blöjor och matkasse.

Jag tror att vissa behöver "pådyvlas" den typen av kunskap genom att få incitament och inspiration att undvika hjälpbehovet nästa gång.

Men det är en balansgång.
 
Jag kikade på de tre färskaste ärendena hos Giving people.

Här finns en liten flicka på 10 år och hennes nyfödda lillebror som akut behöver vår hjälp.
Denna familj har varit med om mycket och haft det väldigt tufft och det inkluderar dottern. Denna lilla tjej är i stort behov av kläder och mat och mamman är i behov av att kunna ge sin nyfödda mat. De bor nu inneboende hos en släkting och situationen är akut. Släkten hjälper de så gott de kan men de har i desperation vänt sig till oss i hopp om att vi kan hjälpa de.

Kan vi hjälpa denna familj?
De söker:
*Matkasse
*Blöjor stl 2
*Mjölkersättning nr 1
*Kläder till baby stl 62 pojke
*Kläder flicka stl 158/164





Mamman är ensamstående med sina tre barn. Hon kämpar för att allt ska vara bra för familjen. Hon lever hela tiden på marginalen när det gäller ekonomin. Nu gick sonens glasögon i sönder och mamman var tvungen att beställa nya omgående. En sådan utgift gör att ekonomin för denna månaden sprack.
Kan vi hjälpa?

Behöver:
*Matkasse
*Bjöjor stl 8 (gärna Libero)




Här finns en kille, 12 år gammal. Han bor med sin mamma som är sjukpensionär.
Hon vänder på kronorna och lever på marginalen. Denna månad går det dock inte ihop och hon har vänt sig till oss, fast hon drar sig för det, i hopp om hjälp.


*Matkasse
*Hygienartiklar


Tror du verkligen att det är inspiration de här familjerna främst behöver? Och ser du inte nu att du inte kan jämföra dem med dig och din Linas matkasse?


Det man skulle kunna tänka sig är väl kanske att man skickar med lite recept på saker man skulle kunna laga med råvarorna man skickar med? Om man nu inte stämmer av vad som ska handlas innan, jag fattade inte riktigt hur det funkar, skickar de hjälpbehövande en inköpslista, eller plockar givaren ihop sånt de tycker är lämpligt? Jag tänker att det skulle vara rätt svårt att handla åt nån annan, om man inte vet om de vill eller kan laga mat, om det finns frys, etc.
 
@sjoberga Ideell hjälp som den via facebook måste få vara just akuthjälp. Tröskeln blir lägre för både givare och mottagare om det är just en kort insats. Fler vågar ge om de inte binder upp sig, fler vågar be om hjälp eftersom det kommer en främling med mat osv och sedan försvinner igen.

Om samma främling skulle komma med pekpinnar vore det bara att vrida om kniven på den (oftast) skamsna mottagaren.

Långsiktigt ansvar för medborgarna måste samhället ha. Att det finns så många ideella hjälporganisationer är ett tecken på att skyddsnätet har stora hål här och var.
 
Svar, ja och nej. Eftersom det går att leva bra på extremt lite pengar är det en kunskap som behöver förmedlas aktivt.

Samtidigt som det i det akuta skedet behövs både blöjor och matkasse.

Jag tror att vissa behöver "pådyvlas" den typen av kunskap genom att få incitament och inspiration att undvika hjälpbehovet nästa gång.

Men det är en balansgång.
Planera kan man alltid göra när man har pengar. När man inga har så ryker planeringen all världens väg.
 
Det man skulle kunna tänka sig är väl kanske att man skickar med lite recept på saker man skulle kunna laga med råvarorna man skickar med? Om man nu inte stämmer av vad som ska handlas innan, jag fattade inte riktigt hur det funkar, skickar de hjälpbehövande en inköpslista, eller plockar givaren ihop sånt de tycker är lämpligt? Jag tänker att det skulle vara rätt svårt att handla åt nån annan, om man inte vet om de vill eller kan laga mat, om det finns frys, etc.
Jag har gjort som de flesta andra på GP verkat göra: tagit kontakt via telefon eller sms och frågat vad familjen behöver. Åtminstone i början tror jag också att det på deras sajt fanns exempel på en "standardkasse", vet inte om den finns kvar.
Jag har också frågat mamman om hon tänkt på att dela upp sina önskemål lite grand, så att hon inte får 10 liter mjölk men inget bröd, t ex.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 753
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 187
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp