Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Det var en dålig kontakt, lätta att sparka ur och man fick se upp med den. Tyvärr märkte han inte när det hände och hela frysboxen vältes ut mitt i vintern ut då innehållet var stadd i förruttnelse. :wtf:

Jag är uppväxt på öring, röding, lax, sik och torsk, i viss mån uer. Mamma brukar använda krossat knäckebröd när hon steker torsk och uer och det är mums. Jag gillar inte röd fisk men jag äter det. Pölsa har jag väldigt svårt för men var jag hungrig hade jag ätit det med. :crazy:

Tråkigt.

Å tjälknöl jätte smarrigt :d
 
Jag tycker också att frivilligorganiserat stöd egentligen inte borde finnas, för det borde inte behövas. Jag skulle aldrig själv ge på det sättet, just för att det ofta bara är att skrapa på ytan, för att man ger folk möjlighet att fortsätta på ett destruktivt sätt och för att det utnyttjas av en del.

Det är svårt.. barnen ska ha mat för dagen, men ju mer gratis mat familjen får desto mer pengar kan föräldrarna lägga på alkohol/cigaretter/spel och diverse andra nöjen.
Kan man inte hushålla med pengarna kanske man bör få annan hjälp. Kanske få matpengarna insatta på tex ICA-kort istället för pengar på vanligt konto. Visst kan man inte tvinga folk handla nyttig mat men då kan de inte impulshandla en ny mobil så fort bidraget kommer i alla fall.
Har man funktionshinder kanske man kan få sin inkomst samma dag som boendestödjare kan följa med och handla osv. Barnen ska såklart aldrig lida för föräldrarnas dumhet, men de ska inte heller kunna använda barnen som maktmedel för att fortsätta sitt leverne.

Jag ger gärna annars. Jag har rensat min frys när jag haft vänner som hamnat i knipa, även om jag själv inte har det fett som sjukskriven. Jag blir dock provocerad av den inlärda hjälplöshet man ser överallt. Försörjningsbidrag betalas bara ut mer och mer, många ser det som en helt okej livsstil och tycker också att bidrag och hjälp är något självklart. Med fler frivilliga insatser kommer också fler människor klara sig undan konsekvenserna av sitt handlande, det är okej att bränna pengarna på en ny tatuering, för man kommer få mat så man klarar sig till nästa lön ändå.
Har man som förälder så svårt med ekonomin så man inte prioriterar mat till barnen är inte en matkasse det som behövs, det är mer ingående insatser för att se vad problemet är.

Nu pratar jag inte om de som faktiskt behöver den hjälpen. De som prioriterar rätt, de som kämpar men det ändå inte går ihop för. De som kanske precis börjat en ny timanställning och därmed inte får lönen förrän en månad i efterskott tex, eller de som lever på gränsen och klarar det... tills kylen går sönder, barnet har sönder sina glasögon, hunden blir sjuk eller liknande. De människorna ger jag gladeligen hjälp, men hjälpen borde då komma genom staten.

Jag tycker inte man är sämre för att man söker hjälp. Vissa situationer uppstår ibland utan att man kan hjälpa det. Men att sitta och röka varje dag, gå på krogen varje helg, fixa nagelförlängning eller nya fälgar till bilen... det handlar om attityd snarare än kris i tillvaron.

När jag pluggade läste vi om ett fall inom socialtjänsten. Det var en familj som varje månad kom och bad om extra matpengar. deras försörjningsstöd tog alltid slut för tidigt. Varenda månad. De hade flera barn och då kan man inte direkt neka dom. Men socialsekreteraren tröttnade till slut och villkorade de extra matpengarna med att föräldrarna skulle genomgå en "kurs" i hushållsekonomi. Efter det förslaget bad de aldrig om extra matpengar igen. De gick fortfarande på försörjningsstöd, men klarade sig plötsligt på de pengar de fick varje månad. Det är ju ganska intressant.
Då är det ju trist om frivillig hjälp kliver in och tar över rollen som medhjälpare till deras livsstil egentligen.
 
Tror du inte sjöberga skojar till det eftersom köpefiskpinnar är baserade på fiskrens i stor utsträckning (om man nu vill ligga nära "orginalet".
En gammal myt som jag trodde var utdöd sen länge. Man använder filead vit fisk. Däremot, är det ofta mer panering än fisk på finduspinnarna.
 
Nej, jag brukar ta ett fiskplock. Separera till mindre bitar, panera, steka och sedan servera med färsk citron.
Ok, hemmagjorda fiskpinnar är gjorda på filéer i min värld, inga block. Block har jag nog bara erfarenhet av ett ex som gjorde gratäng.
Tråkigt.

Å tjälknöl jätte smarrigt :d
Ja, det var jäkligt surt. :mad:
Jag kunde ju inte gräla på honom då det var en olycka och han ville göra fint tills jag kom hem, men det var jäkligt surt att ge allt det fina köttet till hundarna. :cry:
 
Tror du inte sjöberga skojar till det eftersom köpefiskpinnar är baserade på fiskrens i stor utsträckning (om man nu vill ligga nära "orginalet".

antagligen, fast orginalet skulle jag vilja säga kommer ifrån hemmets matlagning. Butiks köpemat har kommit från hemmets matlagning i grunden. Så det vart lite fel för mig när sjoberga skrev orginalet för mig.

@sjoberga

Fast när blir någonsin hemlagat som butiksköpt.

Bara ta köttbullar hemmagjorda mot köpta, inte samma sak.
 
En gammal myt som jag trodde var utdöd sen länge. Man använder filead vit fisk. Däremot, är det ofta mer panering än fisk på finduspinnarna.
Är det någon som trott det? Jag läste mammas gamla nr av Allt om Mat från 70-talet och redan där skrev de att var sjätte(?) fiskpinne var bara panering.
 
Ok, hemmagjorda fiskpinnar är gjorda på filéer i min värld, inga block. Block har jag nog bara erfarenhet av ett ex som gjorde gratäng.

Ja, det var jäkligt surt. :mad:
Jag kunde ju inte gräla på honom då det var en olycka och han ville göra fint tills jag kom hem, men det var jäkligt surt att ge allt det fina köttet till hundarna. :cry:

När vi gör på fileer brukar vi säga panerade fileer bara helt enkelt för då brukar vi ta hela filen som den är. Men det är säkert olika beroende på hur man själv har haft för vinkel på fiskpinnar vs. fileerna.
 
Är det någon som trott det? Jag läste mammas gamla nr av Allt om Mat från 70-talet och redan där skrev de att var sjätte(?) fiskpinne var bara panering.
I tråden ser jag iallafall två som pratar om fiskrens.

Tinar man a en finduspinne och skrapra av paneringsskiktet och väger och jämför fiskvikten och paneringens vikt så är det om inte väldigt jämt så är det ofta mer panering än fisk.
 
I tråden ser jag iallafall två som pratar om fiskrens.

Tinar man a en finduspinne och skrapra av paneringsskiktet och väger och jämför fiskvikten och paneringens vikt så är det om inte väldigt jämt så är det ofta mer panering än fisk.
Räcker upp handen, jag har ingen alls. Inte för att det spelar någon större roll "fiskrens" har säkert lika högt näringsvärde som fileér om inte högre och tycker jag det är gott, ja, då tycker jag det ju är gott. Men nu har det inte varit fiskpinnar på nästan 8 år i det här köket :).
 
antagligen, fast orginalet skulle jag vilja säga kommer ifrån hemmets matlagning. Butiks köpemat har kommit från hemmets matlagning i grunden. Så det vart lite fel för mig när sjoberga skrev orginalet för mig.

@sjoberga

Fast när blir någonsin hemlagat som butiksköpt.

Bara ta köttbullar hemmagjorda mot köpta, inte samma sak.

Jag menar att jag inte förstår poängen med fiskpinnar framför panerad fiskfile. När det gäller råvaran är det betydligt bättre ställt med fiskpinnar än exempelvis med korv och kycklingbitar. Så jag får backa på ordet fiskrens, det är starkt och avser fel sak.

Men jag har ju inte sett, eller smakat, dina fiskpinnar. Det är bara lite i utkanten för mig att härma en industriprodukt hemma. Jag ser just den som originalet för "fiskpinne", gör man det hemma blir det panerad fisk.
 
@MidnightSoul fast det blir fiskmos av att frysa ihop filéer, göra små avlånga block, panera med lika mycket brödgojs och sedan tillaga.

Det är min åsikt att det blir mycket bättre konsistens om man panerar och steker varje filé för sig. Även om man utgår från "fiskblock".

Fiskrens backar jag från. Finns inga sådana belägg.
 
Jag är inte säker på var fiskpinnar kom in i tråden, men det är heller ingen vara jag skulle stoppa ner i en hjälpande matkasse. Basvaror, olja, mjölk, grönsaker, möjligtvis färs, bacon, en kotlettrad, en stor säck potatis. Skulle jag få en sån påse skulle jag klara mig och äta bra i veckor. Ett paket fiskpinnar antar jag är typ en middag. En älgstek ttvå, kanske tre beroende på hur många man är i familjen. Liksom, hjälpen måste ju också väljas ut hushållsekonomiskt, vad föder och mättar flera liksom, vad för varor ger fler möjligheter, så mottagaren kan tillaga efter grundläggande kunskaper, egen förmåga och behov?
 
@sjoberga Fast jag köper helst inte färdiga pinnar utan jag gör helst själv. Vi försöker göra så mycket hemlagat som möjligt. Även om det nån gång ibland blir färdiga nuggets.
 
Förmodligen kan det vara vettigt att tänka Linas Matkasse även med hjälpkassarna. Lägga med menyförslag, tips på recept på de varor som kommer med i kassarna.

Och precis som för de kassar som kommer dyrt till oss som är lata, finns lite tips och råd om hur man kan dryga ut hushållskassan (varför linser är bra mat, hur man använder morötter i gryta etc)

Att lägga med lite frivillig läsning i kort punktform "att tänka på i en hushållsekonomi - tips från TV" kan väl också vara ett bra sätt att nå ut i en lätt variant.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 756
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 192
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp