Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Det är ganska svårt i dagens kunskapssamhälle att påstå att man inte kan laga en god rätt av vad som helst

Tips, googla ingrediensen och vips finns minst ett tiotal goda och enkla rätter att laga oavsett vad ingredienserna var.

Även om man har tummen mitt i handen och bara en mikro.

Tummen mitt i handen var inte det jag syftade på.

Spärrarna och oförmågan är mental, sällan fysisk.
 
:D Det är en rätt stor andel jägare som bor i stockholm! :D Fast många har jaktmark en bit ifrån, hör med bekantskapskretsen om det inte är någon som är jägare!

Haha.. Nä det finns liksom inte i bekantskapskretsen... Jägare finns inte bland mina bekanta ..inte att jag har ngt emot nån.. Det är bara inte så mina vänner är..
 
Inte håna, men är man fattig eller helt enkelt inte har lust att laga flera rätter får man förklara förutsättningarna. Här är maten vi blev skänkta/lagat idag, gös, ris, sallad och knäckebröd. Det blir inget annat. Ät vad du vill.

Om inte det är tänkbart, är det inte ens en ilandskris. Och då bör man hålla sig ifrån tiggeri.
Ah, jag trodde du pratade om ungar generellt som är petiga med maten. Inte specifikt barn till föräldrar som ber om hjälp.
 
Sniglar och älkött, delikatesser så det slår härliga till :-)

Snäckor/sniglar

Snäckorna slaktas genom att släppas ned i kokande vatten och får sjuda tills kalklocken släppt eller cirka sex minuter. De kokta snäckorna dras försiktigt ur skalet med en nål eller liknande. Det är viktigt att alla mjukdelar följer med ur skalet, om dessa senare skall användas. Inälvssäcken, mantelfästet runt skalöppningen och hos äldre djur den hårda krypsulespetsen rensas bort. Skalen tvättas och torkas för senare användning.

En vuxen snäcka väger 30-40 gram vilket gör knappt tre på ett hekto. Vid kommersiell export tas prover på bland annat halten av Salmonella och Clostridium vilken måste ligga under ett gränsvärde tillämpat i Frankrike och även gällande i EG. Den slutliga rensningen sker genom att låta sniglarna ligga i vatten med salt och ättika (3 msk salt och I dl vinäger per liter vatten). Efter några byten av vatten och nogrann sköljning är sniglarna rena från slem. De flesta recept förutsätter att snäckorna kokats i osaltat eller svagt saltat vatten i minst två timmar. Därefter kan de tillagas enligt recept
Kokta snäckor (20 st)
Lag
2 liter vatten,
1 tsk salt,
vitpepparkorn,
lagerblad,
1 msk hackad gul lök,
1 msk hackad purjolök,
1 klyfta krossad vitlök,
1 msk hackad morot,
1 msk hackad rotselleri,
1 tsk timjan,
l tsk finklippt persilja
Lägg snäckorna i den kokande lagen och låt koka i cirka 3,5 timmar.
Låt svalna och tag bort tarmen. Ätes varma eller kalla.


Vitlökssmör
200 gram smör
3 krossade vitlöksklyftor
1 finhackad chalottenlök
1 msk finhackat späck
2 tsk citronsaft
2 msk finhackad persilja
salt, vitpeppar
Sniglarna sköljs och kokas sedan i 2,5 - 3,5 d~ i lagen ovan.
De kokta sniglarna läggs i skalen med en klick vitlökssmör både under och ovan. Skalen ställs med öppningen uppåt. De gräddas i ugn, 275 grader i 5-10 minuter. De ugnsbakade sniglarna kan ätas med rostat bröd eller liknande.

Idag bytte jag ut vitlöken mot Ramslök eftersom jag just nu har fri tillgång till färsk sån

10391426_1425809011014519_791960205107974179_n.jpg


Älggryta ca ca 6 portioner

ca 1 kg älgkött
2 vitlöksklyftor
2 lökar
2 morötter
1 köttbuljongtärning
1/2 dl rött vin
1 dl coca cola
2 msk svartvinbärsgele
2-3 dl kantareller
5 enbär
2 lagerblad
2 msk tomatpure
ca 5 dl grädde
salt,peppar

Hacka köttet i mindre bitar,och bryn det i omgångar i lite smör.
I slutet av bryningen pressar du i vitlöksklyftorna och en av de hackade lökarna och låter de steka med.
Häll över vinet,coca colan och så mycket vatten att det täcker köttet och lite till.
Krossa enären och lägg i. Lägg även i köttbuljongen,2 hela morötter samt de två lagerbladen.
Låt köttet koka riktigt,riktigt mört,vilken kan ta allt ifrån 1 till 3 timmar beroende på vad du har för köttbit. En gammal älgko tar längre tid en älgkalv tex;-)
När köttet är så gott som färdigt, steker du upp kantarellerna med lite svartpeppar,salt och den sista löken som ska vara hackad. Häll över kantarellerna i grytan.
Ta upp lagerbladen och morötterna (kasta)
Fyll upp den vätska som kokat bort med köttet, med grädde,Snåla inte,då detta blir såsen.
Häll i svartvinbärsgelen och tomatpuren och rör om ordentligt.Smaka eventuellt av med lite salt och peppar mot slutet.
Låt grädden och alla smaker få koka ihop sig ca en halvtimme till i grytan.

002-1.JPG
 
Det vore till exempel inte så illa om kommunen ordnade matlagningskurser för fattiga "så lagar du billig, bra och näringsriktig mat" där man dessutom får matkassar och lära om ingredienser som del av kursen.

Liksom kurser i privatekonomi och stöd med den delen.
 
Det är synd att häst, ett utmärkt kött, är så stigmatiserat att det nästan inte finns att köpa.
Ja det är verkligen synd! Jag försökte köpa hamburgerkött att ha på smörgåsar och läste innehållsförteckningen och insåg att de hade bytt ut häst mot nöt... Så det fick bli gustavskorv istället! ;)
 
Det vore till exempel inte så illa om kommunen ordnade matlagningskurser för fattiga "så lagar du billig, bra och näringsriktig mat" där man dessutom får matkassar och lära om ingredienser som del av kursen.

Liksom kurser i privatekonomi och stöd med den delen.

Jag tycker att det borde läggas mer krut under skoltiden också, man har dem ändå på plats i skolan, de ska lära sig matte, vardagsekonomi är väldigt mycket matte... ;) Samma sak när det gäller hemkunskapen, den borde utökas och lära barnen/ungdomarna mer matlagning!
 
Jag tycker att det borde läggas mer krut under skoltiden också, man har dem ändå på plats i skolan, de ska lära sig matte, vardagsekonomi är väldigt mycket matte... ;) Samma sak när det gäller hemkunskapen, den borde utökas och lära barnen/ungdomarna mer matlagning!

Vet inte vad de lär sig idag men jag skulle nog våga påstå att vår hemkunskap var rätt utförlig. Laga mat (enkla rätter och bakning tillräckligt varierat så man fick prova på flera saker), enkel hushållsekonomi och lite om hur man äter hälsosamt. Jag tror vi fick lära oss hur man sorterar tvätt också men är inte säker. Min mamma var lite hopplös på sådana saker så jag började tvätta åt alla här hemma när jag var 12 år så det kunde jag innan högstadiet.

Att jag sedan aldrig i helvete skulle laga något idag som vi gjorde där är för att jag gärna vill att min mat smakar något är en helt annan sak men några saker får man lov att lära sig själv ;)
 
Sniglar på det franska viset med en massa vitlök skulle jag nog klara. Men i Grekland för många år sedan var jag med ute och plockade sniglar när det hade regnat, därefter koktes en del av dem i tomatsås i mina vänners kök och sedan skulle vi äta dem vid köksbordet medan deras kompisar rasslade omkring i en bunke på diskbänken (de lämnas i vatten för att bajsa ur sig eventuellt åsnebajs som de fått i sig därute).

Det var en av de få gånger jag bett om en stadig ouzo före maten.

lite OT men...
Ååååh, den där rätten med sniglar i tomatsås....:love:

Enda gången jag tackat nej var när jag blev bjuden på testiklar (lamm? gris?):wtf:
 
Jo det tror du. Du har aldrig varit i den situationen märker jag.

Nej, jag har aldrig suttit i den situationen - som tur är och jag tror det är extremt få i ett land som Sverige som är eller behöver vara det heller. Ja, jag tror faktiskt inte man behöver svälta i det här landet. Får man ingen hjälp så lär det vara något annat som ligger bakom.
 
Nej, jag har aldrig suttit i den situationen - som tur är och jag tror det är extremt få i ett land som Sverige som är eller behöver vara det heller. Ja, jag tror faktiskt inte man behöver svälta i det här landet. Får man ingen hjälp så lär det vara något annat som ligger bakom.
Tja, det kan helt enkelt vara så att man tjänat för bra året innan (sonen fick ut 12000 efter skatt...) Fick tre månaders karens av soc... Som tur var (för deras del!) dog han en månad innan karensen gick ut... Fast ok, han fick en matkasse i veckan, från lokala butiken, med varor där bästdatum var på väg att gå ut....
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 757
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 192
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp