Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Inser att det är MÅNGA jag inte skulle lägga tid/ork på att hjälpa... KAN man vara kräsen så lider man banne mig inte!
OK, för matallergier, men annars kan jag inte så NÅGON anledning att vägra ta emot mat, om man har det knapert ställt!!!

Testa mig gärna, lever under existensminimum just nu MEN äter näringsrikt OCH gott...

Vad vill ni ha hjälp med för recept??? Eller skänk mig en matkasse och jag kommer att tillaga ALLT!

Om någon skänkte dig en burk sniglar, som är en delikatess i Frankrike, skulle du äta det då?
Jag är uppriktigt nyfiken :)

Ledsen, men jag skulle aldrig någonsin äta det.
 
Om någon skänkte dig en burk sniglar, som är en delikatess i Frankrike, skulle du äta det då?
Jag är uppriktigt nyfiken :)

Ledsen, men jag skulle aldrig någonsin äta det.
Jag skulle nog i hunger prova. Mn det skulle tarva mycket smör, mycket vitlök och mycket persilja, massa vitlöksbröd och en eller tre pavor vitt vin. Så nu snackar vi en helt annan division av mat som kanske inte hör hemma i välgörenhetssammanhang.
 
Ge mig ett recept en idiot kan tillaga på älg så ska jag banne mig försöka imorgon!

:)

Var köper man älg? :o

Haha.. Jag undrade precis samma sak- vart köper man älg?
Det är inte så konstigt om många inte kan eller lagar vilt om man måste känna en jägare för att hitta det. Själv har jag bara lagar sånt dom finns i disken på Ica.
 
Det är ganska svårt i dagens kunskapssamhälle att påstå att man inte kan laga en god rätt av vad som helst

Tips, googla ingrediensen och vips finns minst ett tiotal goda och enkla rätter att laga oavsett vad ingredienserna var.

Även om man har tummen mitt i handen och bara en mikro.
 
Eller så har de aldrig på riktigt varit ställda inför "gös och ris" eller inte nåt på hela dan.

Samt inte haft alternativ.

Kvalificerat BS. Ska du svälta ungen för att du ska ha din vilja fram?
Vad om han har en vilja som är starkare än din? Ska han dö för att du ska få mata honom med bruna bönor med fläsk?
Idiotisk kommentar.
 
Haha.. Jag undrade precis samma sak- vart köper man älg?
Det är inte så konstigt om många inte kan eller lagar vilt om man måste känna en jägare för att hitta det. Själv har jag bara lagar sånt dom finns i disken på Ica.

Här finns det t ex på Maxi och hos flera köttbutiker.
 
Om någon skänkte dig en burk sniglar, som är en delikatess i Frankrike, skulle du äta det då?

Sniglar på det franska viset med en massa vitlök skulle jag nog klara. Men i Grekland för många år sedan var jag med ute och plockade sniglar när det hade regnat, därefter koktes en del av dem i tomatsås i mina vänners kök och sedan skulle vi äta dem vid köksbordet medan deras kompisar rasslade omkring i en bunke på diskbänken (de lämnas i vatten för att bajsa ur sig eventuellt åsnebajs som de fått i sig därute).

Det var en av de få gånger jag bett om en stadig ouzo före maten.
 
Om någon skänkte dig en burk sniglar, som är en delikatess i Frankrike, skulle du äta det då?
Jag är uppriktigt nyfiken :)

Ledsen, men jag skulle aldrig någonsin äta det.

Jag skulle äta det :). Har provat nygrillade snäckor, det var mumsigt. Men man får inte övertillaga dom då blir dom sega.

Skulle gärna prova groda, orm, vad som helst bara djuret har haft ett shysst liv och ett värdigt avslut. Däremot så har jag väldigt svårt för fabrikskyckling och billigt fläskkött (både pga bristen av smak och det etiska perspektivet).

Däremot så är sjöborre-gonader ingen höjdare, det kan jag tipsa er om att undvika trots att det säljs för 3000kr/kg. Smakar och känns som snor.
 
Ge mig ett recept en idiot kan tillaga på älg så ska jag banne mig försöka imorgon!

:)

Var köper man älg? :o

Lite tidigt nu men en bit in i september finns det i välsorterade affärer (eller kolla med ett lokalt jaktlag om det går att köpa direkt). Färsen är jättegod, bara att göra köttbullar eller biffar av (häll i lite grädde i smeten, älg är magert).

Grytbitar blir jättegott i långkokt gryta med vitlök, enbär och timjan.

Stek är busenkelt att göra: krydda med salt och svartpeppar runt om, ge den stekyta i en stekpanna med smör (INGET margarin) och sedan in i ugnen i en gjutjärnspanna med lite buljong ch smör i botten (ös under tillagningen). Gör den antingen blodig eller helt genomstekt som slottsstek (googla för recept).

Vill man inte äta blodigt kött ska man inte ge sig på filén, biffen eller entrecoten, det blir liksom inte gott genomstekt.

Kan tillägga att när jag var fattig student levde jag på älg när det var knapert, fick det gratis av pappa som i sin tur fått det som betalning för att han styckat åt de flesta jaktlag i trakten. Är ihop med en jägare nu så det finns fortfarande älg i frysen ;)
 
Senast ändrad:
Det är ganska rimligt att man får lära sig att det inte finns oändliga resurser att tillhandahålla olika maträtter. Särskilt i de fall här, när det faktiskt inte gör det. Och ris går också att leva på tillfälligt.

Matvägran och krav på flervalsrätter varje måltid är definitivt ett ilandsproblem.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 756
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 192
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp