Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Vet precis hur det är. Min grabb vägrade att äta något annat än puré ända till han började i nollan.
Nu går det bättre men han är fortfarande kinkig i maten. Vill han inte ha så glöm att han äter, nu är han ju 14 så lite har han bättrat sig, :D

Jag låter dom äta det dom gillar :)
Vill hon inte ha kött så tvingar jag inte i henne det. Hon gillar inte sallad heller ;)
Sonen däremot äter gärna morötter till frukost om han får.
 
*kl*

OK, min son som just flyttat hemifrån var ingen superkock direkt, milt sagt!
Ägde heller ingen stekpanna, men ugn fanns i lägenheten, så jag sa åt honom att grilla sin karré som han fått av mig....

Det jag vill säga är att tänka utanför boxen, GOOGLA om man inte vet vad man ska göra med köttet eller fisken... Jag har på det viset hittat en mängd nya favoriter, googlade t ex blekselleri (fick en bra bit över när jag gjorde en rätt) och hittade ett BUSENKELT recept på fisk, vilket sonen senare berömde STORT!:D (han är superkräsen!)

Vad jag vill ha sagt är att det GÅR att hitta jätteenkla och goda recept om man googlar (minimal ansträngning!!!), både vad gäller vilt och annat...

Att rata mat för att man tror att man inte kan tillaga känns som ett STORT I-landsproblem för mig....

Kan tillägga att jag/vi lever under existensminimum, OCH äter god mat!

Faktum är att när barnen var små och vi hade dåligt ställt så fick de den bästa maten, dvs ALLT lagat från grunden, även egenhändigt bakat bröd och goda/mättande sallader....

Finns viljan, kan man få till det av ingredienser som kanske inte hör till vardagsmaten....
 
Matmissbrukaren - hur F-n ska jag kunna veta det då du inte skrev det? Man kan köpa näringsdrycker UTAN recept också. Jag har tyvärr haft kollegor med barn som redan i den åldern vi talar om här utvecklade anorexi. Den tösen lever inte idag.
 
Jag äter kött? Hon gillar inte kött så hon äter det inte. Hon försöker men det blir tuggummi i hennes mun.
Sonen äter inte för att.. jag vet inte. Fråga honom. Men han kan ju inte prata så något svar lär du inte få.
Jag har två döttrar som gjort mig mentalt gråhårig många gånger, vi har faktiskt även haft psykologhjälp för icke hållbara matsituationer. En lösning var att vara stenhård. Inga alternativ, annat än vegetariskt alternativ men inget favvorättgullande. För den minsta tjejen var det ännu hårdare under en period, då fick hon inget annat än sega råttor, röda såna, till frukost lunch och middag. Det var jättekul till frukost, halvkul till lunch, inte alls kul till middag och nästa frukost grät hon och bad om att få smörgås och yoghurt.

Jag åt själv inte kött som liten. Senare började jag äta malet kött men helst inte. jag har fortfarande inte någon större passion för kött, för jag tycker inte kött i sig är gott och det vänder sig nästan i magen när jag här läser om älgkött som bara saltats och pepprats och stekts upp. Då skulle jag bli tvär-vegan om jag utsattes för sånt tillagat kött.

Idag har jag en dotter som är väldigt lik mig i sina matvanor, hon har vilja att bli vegetarian men är inte riktigt där än, hon är som mig - en veggievor, utgår från grönsaker och har eventuellt kött till. Den yngsta, skulle kunna leva på kött, äter det mesta och jobbar på en restaurang med gastronomiskt belönat fokus.

Visst har barn egen vilja, det har alla barn, men grunden för hur våra barns sätt att se på mat lägger vi som är föräldrar.
 
Matmissbrukaren - hur F-n ska jag kunna veta det då du inte skrev det? Man kan köpa näringsdrycker UTAN recept också. Jag har tyvärr haft kollegor med barn som redan i den åldern vi talar om här utvecklade anorexi. Den tösen lever inte idag.

Nej, du antog att jag köper näringsdrycker åt min son utan att först kontakta en läkare. Vi har haft läkarkontakt sen han var 16 månader. Han är 8 snart. Tro mig, vi gör så gott vi kan.
Sluta kritiska mig som att jag vore en dålig mamma :(
 
Sluta kritiska mig som att jag vore en dålig mamma :(

Men det menar jag absolut inte, men du säger själv att du inte har intresse av mat och inte kan laga mat och är förhållandevis petig med mat. Det behöver inte betyda att du är dålig mamma, men du ska nog vara medveten om att du påverkar barnen mer än du tror. Man behöver inte vara en bullmamma för att vara en bra mamma, det är inte det föräldraskap handlar om, utan det är att ge barnen alternativ.
 
Upp till dig om du tar det som kritik. Det jag anser är att det är allvarligt. Har sedan läkarna inte hittat något fel på 7,5 år är det ju ännu allvarligare
 
det vänder sig nästan i magen när jag här läser om älgkött som bara saltats och pepprats och stekts upp. Då skulle jag bli tvär-vegan om jag utsattes för sånt tillagat kött.

Nyfiket frågat, hur skulle du vilja ha det tillagat och kryddat för att inte kväljas av tanken?
 
Upp till dig om du tar det som kritik. Det jag anser är att det är allvarligt. Har sedan läkarna inte hittat något fel på 7,5 år är det ju ännu allvarligare
Det här kommer bara att haverera. Matmissbrukarens sons funktionshinder är utredda, medicinerade och komplicerade. Det kunde du naturligtvis inte veta. Men nu vet du.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Upp till dig om du tar det som kritik. Det jag anser är att det är allvarligt. Har sedan läkarna inte hittat något fel på 7,5 år är det ju ännu allvarligare
Jag tror inte att du behöver bekymra dig för @Matmissbrukaren s barn, jag tror hans föräldrar tillsamman med läkarna sköter det som behövs så gott det bara går.

Backa nu, det är ju uppenbart att du är ute och cyklar.
 
Instämmer och ser ingen anledning att fortsätta den diskussionen men om man ska använda argumentet näringsdrycker så kanske man ska tala om att personen är utredd. Har liksom inte med grundfrågan att göra alls
 
Men det menar jag absolut inte, men du säger själv att du inte har intresse av mat och inte kan laga mat och är förhållandevis petig med mat. Det behöver inte betyda att du är dålig mamma, men du ska nog vara medveten om att du påverkar barnen mer än du tror. Man behöver inte vara en bullmamma för att vara en bra mamma, det är inte det föräldraskap handlar om, utan det är att ge barnen alternativ.

Jag tolkade inte alls som att du menade att jag är en dålig mamma :)

Min man lagar oftast maten och försöker variera efter hans förmåga. Jag lagar givetvis också mat men nej, jag gillar det inte. Vi har kört matkasse i omgångar och då har dom fått testa på mycket ny mat och det gick ner det mesta förutom mot slutet då rätterna blev dåliga, så då slutade vi med kassen. Vi hade kassen just för variationen.
 
Ett tillägg - min svordom beror på att det var så mitt inlägg bemöttes. Vidhåller att med den givna informationen ser jag det allvarligt
 
Nyfiket frågat, hur skulle du vilja ha det tillagat och kryddat för att inte kväljas av tanken?
Jag skulle nog marinera, eller låta köttet långtillagas i lergryta tillsammans med grönsaker som gör köttet mjällt och smak. Jag tycker inte om viltkött, jag har svårt för nöt och tyvärr lättare för fläsk. Jag hade gärna tyckt bättre om vilt men njae. Lamm är gränsfall, bara ordentligt marinerat och kryddat.
 
Inser att det är MÅNGA jag inte skulle lägga tid/ork på att hjälpa... KAN man vara kräsen så lider man banne mig inte!
OK, för matallergier, men annars kan jag inte så NÅGON anledning att vägra ta emot mat, om man har det knapert ställt!!!

Testa mig gärna, lever under existensminimum just nu MEN äter näringsrikt OCH gott...

Vad vill ni ha hjälp med för recept??? Eller skänk mig en matkasse och jag kommer att tillaga ALLT!
 
Och jag börjar dreggla vid tanken på en fin bit älgfilé, stekt i några sekunder i smör på vardera sida, bara precis så att det bryns men helst nästan kallt inuti. Salt och nymalen svartpeppar. Åhåhåhåå <3 <3 <3.

Då är jag ändå vego för det mesta, men jag är väldigt svag för en BRA bit kött tillagad på ett sätt där köttets smaker får komma fram.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 753
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 187
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp