Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Du har hela bukefalos till just ditt förfogande. De allra flesta människor har om inte bukefalos, så iallafall internet.

Men visst, jag skulle inte hoppa av lycka för att få danskt fläsk eller kycklingkött heller. Jag skulle inte uppskatta pasta eller margarin så värst heller (hellre två paket husmanknäcke då tacksåmycket), men jag antar att det finns kommunikation och någon slags rekommendation om basvaror i en matkasse. Frågan om älgkött kom väl från TS i eget samtal med mottagaren?

Jo, vi hade kontakt innan och jag frågade vad som behövdes mest akut, och om det fanns allergier eller något de inte äter mm innan. Jag fick lite förslag på vad de ville ha, samt att jag handlade andra varor utöver. Då de mest saknade middagsmat och frukost, så fyllde jag på med vad jag trodde. Det blev kött, korv, köttfärs, kyckling, fiskpinnar, köttbullar och kassler i köttväg, och sen potatis, pasta, ris att ha till. En del konserver att dryga ut maten med. Jag köpte grädde, mjölk, ost, skinka, medwurst, räkost, ägg, måltidsdryck, fil,bröd, knäcke, smör mm. Ja, de fick det jag tror en "normal" familj gillar att äta och förutsatte att de åt det mesta eftersom jag inte fick några andra svar när jag frågade. Med "normal" familj menar jag där det inte finns allergier, där man inte är vegeterian, eller tex inte äter fläskött mm.
 
Det har jag också. Just nu går mina inkomster inte tillnärmelsevis jämnt upp mot utgifterna. Jag skulle definitivt inte tacka nej till en älgstek som skulle förse mig med mat i säkert en vecka bara för att jag inte visste hur man tillagar den.

Jag hade inte heller sagt prompt nej, men jag hade hellre fått tex fiskpinnar.
Jag hade inte ens en ugn (som jag antar man gör den i) på den tiden. Inte en Micro heller faktiskt. Eller tv. Och bara 2 av tre plattor funkade på spisen, den tredje var spräckt.
Men jag hade så jag fixade att leva.
 
Du har hela bukefalos till just ditt förfogande. De allra flesta människor har om inte bukefalos, så iallafall internet.

Men visst, jag skulle inte hoppa av lycka för att få danskt fläsk eller kycklingkött heller. Jag skulle inte uppskatta pasta eller margarin så värst heller (hellre två paket husmanknäcke då tacksåmycket), men jag antar att det finns kommunikation och någon slags rekommendation om basvaror i en matkasse. Frågan om älgkött kom väl från TS i eget samtal med mottagaren?

Jo, vi hade kontakt innan och jag frågade vad som behövdes mest akut, och om det fanns allergier eller något de inte äter mm innan. Jag fick lite förslag på vad de ville ha, samt att jag handlade andra varor utöver. Då de mest saknade middagsmat och frukost, så fyllde jag på med vad jag trodde. Det blev kött, korv, köttfärs, kyckling, fiskpinnar, köttbullar och kassler i köttväg, och sen potatis, pasta, ris att ha till. En del konserver att dryga ut maten med. Jag köpte grädde, mjölk, ost, skinka, medwurst, räkost, ägg, måltidsdryck, fil,bröd, knäcke, smör mm. Ja, de fick det jag tror en "normal" familj gillar att äta och förutsatte att de åt det mesta eftersom jag inte fick några andra svar när jag frågade. Med "normal" familj menar jag där det inte finns allergier, där man inte är vegeterian, eller tex inte äter fläskött mm.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Har inte läst hela tråden men hade jag varit du hade jag inte överlämnat något. Om man verkligen är i akut behov av mat då tackar man och bockar för älgkött och fisk, då handlar det kanske inte om vad man är sugen på utan mer att man ska få något att äta överhuvudtaget. Det är sådana typer som stjäl chanser till de som verkligen behöver hjälpen! I stället kan de som uppskattar det och verkligen är i behov av hjälp få chansen. Blir äcklad över hur folk spelar ut sådant på andras bekostnad. Fy!
 
@Matmissbrukaren
Helt ot, men jag fattar inte varför folk tror att älgkött är något utomjordiskt kött som kräver åratals erfarenhet för att det ens ska gå att röra vid.
Du kan tillaga det på exakt samma sätt som nötkött. Du kan tillaga det i micro, i ugn, i stekpanna eller koka det - du kan t o m äta det rått om det varit nedfryst.
 
@Matmissbrukaren
Helt ot, men jag fattar inte varför folk tror att älgkött är något utomjordiskt kött som kräver åratals erfarenhet för att det ens ska gå att röra vid.
Du kan tillaga det på exakt samma sätt som nötkött. Du kan tillaga det i micro, i ugn, i stekpanna eller koka det - du kan t o m äta det rått om det varit nedfryst.

Där går min gräns. Jag äter inte rå mat. Då hade jag hellre suttit och tiggt på gatan till en hamburgare på McDonalds.
 
Jag hade inte heller sagt prompt nej, men jag hade hellre fått tex fiskpinnar.
Jag hade inte ens en ugn (som jag antar man gör den i) på den tiden. Inte en Micro heller faktiskt. Eller tv. Och bara 2 av tre plattor funkade på spisen, den tredje var spräckt.
Men jag hade så jag fixade att leva.

Man behöver varken ugn eller tre plattor för att få massor av mat av en älgstek. Det tar max fem minuter att hitta lika många recept som inte kräver ugn.
 
Man behöver varken ugn eller tre plattor för att få massor av mat av en älgstek. Det tar max fem minuter att hitta lika många recept som inte kräver ugn.

Det har jag inte påstått, men Jag hade inte fixat en älgstek utan att den hade blivit oätlig. Jag är inget matgeni. Nej, inte ens recept fixar jag att följa/klara av många gånger. Maten smakar skit ändå. Därför hade jag hellre fått fiskpinnar som jag klarar av att laga.
 
Nej, hon menade på att är man fattig får man banne mig äta rå mat om det är vad som krävs för att få något i sig.

Det menade jag verkligen inte. @Anna har helt rätt, du missuppfattade i så fall mitt inlägg totalt.

Jag menade det jag skrev, att du kan tillaga älgkött exakt som nötkött. T ex göra carpaccio, som vanligtvis görs på oxfilé. Supergott, och kräver endast att köttet varit nedfryst.
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Carpaccio)

Man klarar sig väldigt långt på två kokplattor, och vilt är inte svårare att tillaga än vilket kött som helst.
Kan du göra köttbullar på blandfärs kan du lika gärna göra det på älg eller rådjur.
 
Du kan inte tillaga något kött alls då? Tillagningen av viltkött skiljer sig noll och ingenting från tillagning av nöt/lamm/kyckling/ what ever i köttväg faktiskt.

Rent allmänt: Jag förstår inte var den idén kommer från, att viltkött är übersvårt att tillaga?
 
Nej, hon menade på att är man fattig får man banne mig äta rå mat om det är vad som krävs för att få något i sig.

Det tror jag absolut inte att hen gjorde - snarare att man tar vara på det man blir erbjuden och gör det bästa man kan av det om man verkligen har det tufft, inte att man ska behöva äta rå mat om man inte vill.

Dessutom tänker jag - rakt av baserat på min nuvarande situation - om jag hade blivit erbjuden en älgstek (eller en orensad håkäring eller en gås eller vad som helst) - så hade jag traskat in på närmaste bibliotek, eller gått in till grannen eller till och med bläddrat i en bok i en butik och listat ut vad jag kan göra med den snarare än att önska mig fiskpinnar.
 
Det menade jag verkligen inte. @Anna har helt rätt, du missuppfattade i så fall mitt inlägg totalt.

Jag menade det jag skrev, att du kan tillaga älgkött exakt som nötkött. T ex göra carpaccio, som vanligtvis görs på oxfilé. Supergott, och kräver endast att köttet varit nedfryst.
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Carpaccio)

Man klarar sig väldigt långt på två kokplattor.

Då har jag isf missuppfattat dig.

Jag vet inte vad carpaccio är för något..
Jag kan steka en kotlett så funkar det med en stek kan jag tillaga den.
Jag klarade mig på två plattor men det ska ju erkännas att jag saknade rätter så enkelt som lasagne.
 
Du kan inte tillaga något kött alls då? Tillagningen av viltkött skiljer sig noll och ingenting från tillagning av nöt/lamm/kyckling/ what ever i köttväg faktiskt.

Rent allmänt: Jag förstår inte var den idén kommer från, att viltkött är übersvårt att tillaga?

Jag ugnssteker allt mitt kött. Suger tyvärr på att steka det. Och en ugn saknade jag på den tiden. Det jag åt i köttväg då var köttfärssås.
 
Rent allmänt: Jag förstår inte var den idén kommer från, att viltkött är übersvårt att tillaga?
Jag tror att det är ren ovana, jag märker att folk överlag har svårt att hantera rent kött om det inte är färdig marinerat och med tydlig instruktion hur man gör. ;) Sen har vilt en väldigt konstig ställning i svensk matlagning, i familjer där det är lätt att få tag på vilt så blir det snarast vardagsmat och något som kanske upplevs tråkigt, och på andra ställen där vilt är ovanligt är det svår och konstig mat.

Fast jag kände mig rätt nöjd i helgen när jag bjöd en inbiten älgjägare som tycker att vi är konstiga som jagar rådjur, det smakar ju så äckligt. Hen åt och åt av rådjursköttet och undrade vad i hela fridens namn jag hade gjort som gjorde det så fantastiskt gott. Jag penslade på en lokal producerad marinad och grillade köttet... ;)
 
Då har jag isf missuppfattat dig.

Jag vet inte vad carpaccio är för något..
Jag kan steka en kotlett så funkar det med en stek kan jag tillaga den.
Jag klarade mig på två plattor men det ska ju erkännas att jag saknade rätter så enkelt som lasagne.

Carpaccio är rått kött som skivats i mycket tunna skivor, vanligt som förrätt.
Du kan skiva upp en stek och steka, du kan göra lövbiff av den, ugnssteka, du kan mala den till färs med alla möjligheter det ger, skära den till grytbitar, skära upp i mindre bitar och koka med någon fond osv osv osv.
Poängen var att älgkött, precis som @Gnist skrev tillagas på exakt samma sätt som allt annat kött.
 
Det tror jag absolut inte att hen gjorde - snarare att man tar vara på det man blir erbjuden och gör det bästa man kan av det om man verkligen har det tufft, inte att man ska behöva äta rå mat om man inte vill.

Dessutom tänker jag - rakt av baserat på min nuvarande situation - om jag hade blivit erbjuden en älgstek (eller en orensad håkäring eller en gås eller vad som helst) - så hade jag traskat in på närmaste bibliotek, eller gått in till grannen eller till och med bläddrat i en bok i en butik och listat ut vad jag kan göra med den snarare än att önska mig fiskpinnar.
Ja fast du kan ju laga mat :). Att ge någon som inte kan laga mat en råvara kan ju vara lite som att ge någon som behöver en tröjja ett nystan och två stickor. Som det beskrivs i tråden så har inte alla riktigt samma förutsättningar, du kan laga mat, det ger ju dig ett väldigt försprång till någon som inte har en aning om hur man gör. Min farfar tex kunde inte ens koka ett ägg (!) när man farmor dog, dessutom var han djupt deprimerad vilket gjorde inlärning i princip helt omöjlig. Det finns situationer där det helt enkelt inte funkar, det kan ju mycket väl vara så att personen man ska hjälpa har samma impulskontroll och fokus som ett barn.
 
Carpaccio är rått kött som skivats i mycket tunna skivor, vanligt som förrätt.
Du kan skiva upp en stek och steka, du kan göra lövbiff av den, ugnssteka, du kan mala den till färs med alla möjligheter det ger, skära den till grytbitar, skära upp i mindre bitar och koka med någon fond osv osv osv.
Poängen var att älgkött, precis som @Gnist skrev tillagas på exakt samma sätt som allt annat kött.

Alltså, jag förstår att den kan tillagas som vilket annat kött som helst. Men om man inte kan laga kött utan att det blir antingen som en kolbit eller segt som tuggummi så hade jag ju hellre tagit fiskpinnar. Jag råkar älska fiskpinnar så mig gör det inget. Skulle kunna äta det varje dag.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp