Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Jag gör inte detta för att boosta upp mitt ego, jag ville hjälpa någon, men jag ville hjälpa någon som blev glad,tacksam och behövde det :-)
Hemskt trist att sån't händer :( men tänk på att det kanske inte alla som är bekväm med att outa
sitt privatliv på fb. Hellre glättiga saker som shopping, glass än att berätta att mjölken är slut för hela världen.
Jag har själv både fått hjälp nu när jag haft det knaggligt och gett hjälp när jag fått det lite bättre.
 
Har läst om flera fall där människor utnyttjat systemet för att kunna göra andra aktiviteter (såsom att resa, tatuera sig) då de slipper lägga ut en kostnad för mat och kläder/annat. Nu är ju inte alla familjer som utnyttjar systemet men det är trist att vissa faktiskt inte kan låta vissa saker vara och ses som en hjälp till de som är i behov.

Det finns människor som utnyttjat systemet i alla samhällen och oavsett vad för system vi har. Frågan är hur många de är och om de skall få oss att sluta hjälpa alla andra?

Jag är nog naiv men GP borde inte finnas. Det tyder på att något annat är fel. Det är kommunerna som skall göra det här!
 
Sant. Frivilligorganisationer ska inte behöva stå för den hjälpen stat och kommun borde erbjuda. Och framförallt så är det något som är riktigt ruttet i samhällsbygget när såna organisationer blir större och vanligare. Behovet borde inte finnas, då har de som styr landet failat.

USA är ett bra (eller ja, dåligt) exempel.
 
För att jag skriver att det är vansinnigt att man prioriterar att laga bilen istället för att ge sina barn mat så rasar jag inte och något "Men va?, nu har man ju ännu mindre lust att hjälpa till" har jag inte ens skrivit. Jag tycker att det är vansinnigt fel prioritering att laga bilen istället för att se till så ens barn har mat. Det står jag för men rasar det gör jag inte. Jag tycker att det är en mycket märklig prioritering. Mat och boende betalas alltid först. Resten får man ta om man har råd till det. Att ha bil är inte livsviktigt men att ha någonstans och bo och få mat i magen hör till det som faktiskt är livsviktigt.

om bil är livsviktigt beror ju på vad man bor, för att komma till jobb oh dagis etc. Sen på längre sikt kan man fundera om man har råd att bo där man bor men bor man på landet kan bilen kortsiktigt vara livsviktig.
 
Jag är nog naiv men GP borde inte finnas. Det tyder på att något annat är fel. Det är kommunerna som skall göra det här!

Men nä. Om jag får referera till mitt eget inlägg tidigare där jag berättade om att jag hamnade i kreditkortsfällan, så tror ju jag att organisationer som Giving People MÅSTE finnas för de som inte kvalificerat sig in i socialtjänstkontorens rullar. Jag var som sagt inte kvalificerad för sochjälp, men ändock ekade det i kylskåpet under perioder. Jo, jag fick faktiskt lite hjälp, kommer jag ihåg nu. Jag hade tandlossning kombinerat med fobisk tandläkarskräck och hade en bedrövlig tandstatus och till sist så tog tag mig i kragen och fick ett kostnadsförslag av min tandläkare (efter dennes aktiva övertalning), notan skulle hamna på drygt 54 000. Jag ansökte om bidrag från socialtjänsten för detta och blev beviljad 21 000. Fattig som en kyrkråtta, med underbetalt arbete, två barn fixade jag till munnen efter det jag fick. Inte en krona mer fick jag, ingen frågade heller om jag behövde annan hjälp utöver detta. Jag skulle behövt mer hjälp än jag fick, men jag antar att jag inte kvalificerade mig för det. Och det var just här, och då, som jag fick trolla med knäna (läs=kreditkorten) för att kunna stoppa något i kylskåpet. Så snart man kom ikapp med ekonomin så rasade biljäveln, eller så gick ännu en tand av, eller annan nödvändig akut utgift. All fattigdom beror inte på slarv, missbruk eller förlustelse. Livet kostar att få runt, speciellt om man är ensamstående. Bara boendekostnad kan vara monstruös för många. Har man dessutom dragit på sig kronofogden är det heller inte lätt att byta till billigare bostad, man får helt enkelt inte hyra med anmärkning. Ändå kan man som sagt ro runt livet skapligt utåt, ha arbete och vara utan den misär många föreställer sig fattigdom ser ut.
 
Så du menar att om jag går och shoppar en resa till Thailand för 40.000 eller lämnar in bilen för 25.000 (man måste ju inte ha bil, särskilt inte om man är så fattig så man inte har mat på bordet) och inser därefter att jag på grund av detta inte har råd med mat till barnen - då kan jag gå till Giving people och snyfta till mig mat och presentkort O_o
Som jag skrev så kollas familjerna upp, och nej, dom får inte pengar för att dom lagt allt på en Thailandsresa.

När det handlar om sånt här så finns det alltid dom som försöker lura till sig saker och ting, det går inte att komma ifrån och jag kan säga att det är många som blivit blockerade och inte får söka någon hjälp pga det. Dock så finns det säkerligen en och annan som lurat till sej något.

Det man inte får glömma är att det är ganska känsligt att be om hjälpen också då det finns grannar osv som får reda på att man har svårt ett och annat. Många tycker ju det är känsligt att inte ha råd med blöjor och mat etc.
 
Var det vad du menade innan alltså? Då fattar jag, även om jag inte håller med. Jag skulle känna det som att jag lät barn gå hungriga för att jag hade principer om att all hjälp måste vara långsiktig. Jag tycker inte att akuthjälp nödvändigt måste utesluta långsiktig hjälp.

Det tycker inte jag heller. Det är en balansgång. Att däremot gå in och aktivt stödja en av de största prioriteringsfelen är way off balance enligt mitt sätt att se det.

Mat kan man tänka ganska direkt kommer även barnen till del.

Vill man inte ha viss mat för att man är kräsen, är vare sig krisen eller hungern särskilt akut.
 
Det tycker inte jag heller. Det är en balansgång. Att däremot gå in och aktivt stödja en av de största prioriteringsfelen är way off balance enligt mitt sätt att se det.

Mat kan man tänka ganska direkt kommer även barnen till del.

Vill man inte ha viss mat för att man är kräsen, är vare sig krisen eller hungern särskilt akut.

Jag har nog redan från början lagt mig vinn om att bedöma och värdera familjernas behov så lite som möjligt. Annars hade jag nog inte kunnat vara med, jag hade hamnat i oändliga grubblerier, jag är sådan.

Jag skulle heller inte kunna stå inför en behövande person som bitit huvudet av skammen och bett om hjälp och säga Tyvärr, cigaretter köper jag inte till dig. Det sista jag vill i det läget är att uppfattas som att jag moraliserar, ställer krav eller lägger mig i personens liv.

(Ingen har hittills bett om cigaretter, kanske jag bör tillägga)

Det där om att man inte är tillräckligt hungrig om man är kräsen tänker jag inte ens kommentera.
 
Nej, så går det inte till.

Du skrev väl tidigt i tråden det du skrivit även tidigare: att du inte har lust att bidra till t ex GP. Om du redan innan inte hade lust, varför är det viktigt att nu säga att du har ÄNNU mindre lust? Du kan liksom inte ha mindre lust än noll.

Från början hade jag lust - varför jag gick med i gruppen GP hade. När de var som helt nya. Det dök aldrig upp någon i min absoluta närhet som jag kunde ge till då. Sedan fick jag höra om alla dessa som lurendrejade till sig saker, både från min omgivning som från sidan själv (någon som påstod sig ha cancer m.m men det var bara bullshit) och då sjönk min lust att bidra. Det har iofs inte dykt upp case i närheten av mig vad jag kunnat se heller så jag har sluppit göra bedömningen.

Men om det går till så som nämnts så vill inte jag bidra. Vi har också tuffa månader trots ok inkomst. När hunden fick magomvridning t ex och det kostade multum eller när bilen var tvungen att lagas för närmare 20' och kylen pajade samtidigt - men man får ju ta lån då. Det fick iaf vi göra, inte sjutton skulle vi fått för oss att börja tigga mat och pengar av diverse välgörenhetsorganisationer.

Och detta är väl som nämnts ett diskussionsforum så jag får väl säga att jag har ÄNNU mindre lust om jag vill, eller hur?

Men om det nu inte går till så så är det ju bra.
 
Senast ändrad:
Och detta är väl som nämnts ett diskussionsforum så jag får väl säga att jag har ÄNNu mindre lust om jag vill, eller hur?

Absolut. Men man kan ju undra över dina motiv när det är viktigt att först påpeka att du inte har lust, och sedan att du har ännu mindre lust.

Du väljer att lyssna på de stories som bekräftar din syn. Och motsvarande kan man säga om mig - jag väljer att lyssna på det som bekräftar min. Men: det jag tror på är dock majoriteten. De allra flesta familjer som får hjälp via GP är i verkligt och akut behov av hjälp. Hjälper de 95 familjer så är det för mig ingen katastrof om fem familjer bluffar.
 
Har läst den här tråden nu och måste säga att jag blir så ledsen av att se hur många det är som utnyttjar folks goda vilja och sen har mage att tacka nej till saker för att det inte är "rätt", eller inte ha det så knapert som de utgett.

Skäms de inte för sig själva? Hur kan det vara möjligt att vuxna människor beter sig så här? :eek:

Jag har själv stått utan inkomst - helt utan alltså - och fått matkassar hem av familj och vänner, de hade skrapat ihop till min hyra och mobilräkning (resterande räkningar var tvungna att förfalla). Det var himmelriket att få vilken mat som helst, för jag hade fastat i fem dagar och hade bokstavligt talat inte ens ett korvöre på fickan. Så jag KAN inte begripa hur man i den situationen kan tacka nej till mat för att man "inte tycker om". HERREGUD!! Jag blir så förbannad! :mad:
 
Jag är nog naiv men GP borde inte finnas. Det tyder på att något annat är fel. Det är kommunerna som skall göra det här!

Säger inte att det är likadant inom alla kommuner, men jag jobbar inom en frivillighetsorganisation som hjälper hemlösa och utsatta människor. Kommunen vi är aktiva inom är tyvärr rätt värdelös. I takt med att vår organisation växte och fick uppmärksamhet så började allmänheten öppna ögonen får hur utbredd hemlöshet vi faktiskt har i Sverige. När kommunen blev ifrågasatt varför man inte gör mer och varför det behövs människor som jobbar helt gratis med detta så började de med att ljuga om att det inte alls fanns många hemlösa. När vi sedan ökade trycket och skapade debatt så tog kommunen beslutet att de behövde anställa 3 (!?) personer för att räkna hur många hemlösa som finns i kommunen...
Kommunen gör inte mkt för utsatta personer som ramlat mellan stolarna, det finns en mall som alla personer förväntas passa in i, och alla människor är faktiskt olika.
Jag har mött så många människor som faktiskt bara har haft en jävla otur. När man väl förlorar sitt boende så är det svårt att ta sig tillbaka, oavsett om du får bidrag eller inte.

Men, det här var bara en liten parentes och lite bitterhet över att kommunen inte tar sitt ansvar medan vi varje dag kämpar som idioter för att se till att folk åtminstone får ett mål mat och varma kläder så de kan sova utan tak över huvudet... Och de människor vi möter i vår vardag är väldigt tacksamma för vad de får, oavsett om det är en gammal fralla med ost på eller en varm köttgryta. Nåja, de flesta ;)
 
Har läst den här tråden nu och måste säga att jag blir så ledsen av att se hur många det är som utnyttjar folks goda vilja och sen har mage att tacka nej till saker för att det inte är "rätt", eller inte ha det så knapert som de utgett.

Var i tråden hittar du "många"? :confused:
 
Jag hade också tackat nej till en älgstek, för jag har ingen aning om hur man tillagar den :o
Men hade gladeligen tagit emot ett paket fiskpinnar :d

Har hänt att jag gett en liten slant till uteliggare, men också mat direkt från McDonalds. Vill hellre ge mat direkt än att ge pengar. Vet inte varför men det känns inte så kul att bidra till en flaska vodka..
En gång när vi var på semester i Ungern så köpte vi en pizza till en uteliggare som låg och sov på gatan. Han blev glad kan jag säga :)

Hoppas det gått bra idag TS när du lämnat över maten.
 
Absolut. Men man kan ju undra över dina motiv när det är viktigt att först påpeka att du inte har lust, och sedan att du har ännu mindre lust.

Du väljer att lyssna på de stories som bekräftar din syn. Och motsvarande kan man säga om mig - jag väljer att lyssna på det som bekräftar min. Men: det jag tror på är dock majoriteten. De allra flesta familjer som får hjälp via GP är i verkligt och akut behov av hjälp. Hjälper de 95 familjer så är det för mig ingen katastrof om fem familjer bluffar.

Mina motiv? Du får gärna vidareutvecka för jag förstår inte riktigt vad du menar där.

Min uppfattning är att det inte direkt är Bill Gates och Ingvar Kamprad som sitter och skänker matkassar till dessa familjer utan det är vanligt folk med en lön som de kan leva på men kanske inte så mycket mer. Man gör det för att man är godhjärtad eller för att man vill ge tillbaka för att man vet hur det är ha levt knapert eller kanske bådadera och det sticker faktiskt i mina ögon att det då finns folk som faktiskt luras trots ganska gott om stålar eller sådana som med vissa omprioriteringar hade haft det helt ok ställt.

Har man så stora problem att barnen faktiskt svälter så är jag övertygad om att man kan få hjälp från t ex soc. eller kyrkan.
 
Jag bad om och fick hjälp via en fb sida. Aldrig har väl grillkorv smakat så gott.
Jag skriver aldrig om sånt på min fb sida.
Står inget om hur jag har det annat än när orken rasat totalt.
Att ta sig till att be om hjälp när man bor på en sån liten ort som jag gör är inte enkelt.
Men när fk nekar läkarintyg efter läkarintyg och man kämpat länge så orkar man inte till slut.
Och jag varken dricker, röker eller har bil.
Dock en hund men det är en del i min rehabilitering och månadskostnaden ligger på ca 100kr med mat och försäkring.
Tacksam för att den sidan fanns.
 
Jag bad om och fick hjälp via en fb sida. Aldrig har väl grillkorv smakat så gott.
Jag skriver aldrig om sånt på min fb sida.
Står inget om hur jag har det annat än när orken rasat totalt.
Att ta sig till att be om hjälp när man bor på en sån liten ort som jag gör är inte enkelt.
Men när fk nekar läkarintyg efter läkarintyg och man kämpat länge så orkar man inte till slut.
Och jag varken dricker, röker eller har bil.
Dock en hund men det är en del i min rehabilitering och månadskostnaden ligger på ca 100kr med mat och försäkring.
Tacksam för att den sidan fanns.
Shit, min katt kostar minst det i veckan :O!
 
Jag hade också tackat nej till en älgstek, för jag har ingen aning om hur man tillagar den :o
Men hade gladeligen tagit emot ett paket fiskpinnar :d

Har hänt att jag gett en liten slant till uteliggare, men också mat direkt från McDonalds. Vill hellre ge mat direkt än att ge pengar. Vet inte varför men det känns inte så kul att bidra till en flaska vodka..
En gång när vi var på semester i Ungern så köpte vi en pizza till en uteliggare som låg och sov på gatan. Han blev glad kan jag säga :)

Hoppas det gått bra idag TS när du lämnat över maten.

Det tänkte jag, att man kanske inte vill ta emot viss mat för man vet att den inte blir använd på ett vettigt sätt och varför låta någon lägga resurser på det?

Det är intressant hur totalt olika människor resonerar!
 
Shit, min katt kostar minst det i veckan :O!
Försäkringen kostar 800kr om året, det är en seniorhund, alltså över 7år, fanns bara ett bolag som försäkrade så gamla.
Hon äter ca 5dl mat om dan och fodret kostar 300kr ca och då är det vetefritt.
Hittills har jag inga veterinärkostnader förutom en besiktning och vaccinering på 500kr.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp