Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Kommunernas konsumentrådgivning bygger på eget kontaktinitiativ. Jag förutsätter att m å n g a av giving peoples och liknande organisationers kundunderlag är människor som faktiskt inte ens har tagit sig till steget med försörjningsstöd.
Jag tänkte nog inte på den vanliga konsumentrådgivningen, där måste man nog ha det lite bättre än sådana familjer som jag tänker på för att funka. Utan mer grundläggande ekonomisk rådgivning. Att lägga sånt i händerna på ideella organisationer med så kort erfarenhet som t ex GP känns inte helt betryggande för mig.
 
Jag kan bara utgå från egna erfarenheter som ensamstående mamma till två barn där ekonomin pekade rätt ner i sophinken under många år när man fick trolla med knäna för att kunna ge barnen vad de behövde. Jag satte mig i kreditkortsträsket och det är något som löser problemet för en stund men sen börjar det kosta, och kosta och kosta. Ett skötsamt liv med anställning och inga missbruk eller ens i närheten av att vara kvalificerad för försörjningsstöd. Kommunens konsumentvägledning hade flera månaders väntetid eftersom de TVÅ personer min kommun hade avsatt som konsumentvägledare delade sin tid mellan två kommuner och högen med inkasson som jag till slut inte ens orkade öppna växte. Det fanns inget Giving People då, men hade det funnits hade jag nog atte mig varit i behov av deras hjälp, men också mer långsiktig hjälp.
 
Jag jobbar inom psykiatri och en av "mina" klienter satt dömd till tvångsvård med SUP med väldigt begränsade möjligheter till internet.
*kl* och ursäkta raljerandet, men SUP är väl inte en allomkänd förkortning, kan förtydligas ? För det handlar väl inte om ett verb... Isåfall vore det förskräckligt, "dömd att supa" ?! O_o
 
*kl* och ursäkta raljerandet, men SUP är väl inte en allomkänd förkortning, kan förtydligas ? För det handlar väl inte om ett verb... Isåfall vore det förskräckligt, "dömd att supa" ?! O_o

Flåt - är miljöskadad men Mandalaki har rätt :)

hehe men supa tjaaa, vi har ju inte ens handsprit framme, så kan bli svårt, men finns de som försöker jäsa ett och annat i diverse saker...
 
Har inte läst allt i tråden nu så detta kanske redan står men vill bara skriva att när det gäller GP så behöver det inte vara rent fattiga familjer, det behöver inte vara familjer med generellt dålig ekonomi.

Det kan vara familjer som annars har det gått ställt, men alla någongång hamnar i en liten svacka av en anledning, kanske fått laga bilen eller vad som helst som gör att just den månaden gör situationen ohållbar.

Dom kollar väldigt noga upp vilka det är som söker hjälp och om dom sökt hjälp från flera olika ställen etc. Dock alltid tråkigt när familjerna upplevs som otacksamma, känns inte som att dom är i ett läge där dom kan vara kräsna när det gäller maten. Är dom det så kanske det inte är så noga ändå med hjälpen.
 
@mandalaki om man stödjer det som är en del av problemet, tobak och/eller alkohol , fördröjer man bara lösningar som verkligen kommer att göra skillnad. Passiviserande. Det är annan hjälp som behövs, som exvis rådgivning.

Det är min uppfattning. Jag har ett antal exempel att bilda den efter, att det är först efter hjälpen slutat som något väsentligt hänt med grundproblemet.
 
Har inte läst allt i tråden nu så detta kanske redan står men vill bara skriva att när det gäller GP så behöver det inte vara rent fattiga familjer, det behöver inte vara familjer med generellt dålig ekonomi.

Det kan vara familjer som annars har det gått ställt, men alla någongång hamnar i en liten svacka av en anledning, kanske fått laga bilen eller vad som helst som gör att just den månaden gör situationen ohållbar.
.

Men va? O_o Nu har man ju ännu mindre lust att hjälpa till.

Så du menar att om jag går och shoppar en resa till Thailand för 40.000 eller lämnar in bilen för 25.000 (man måste ju inte ha bil, särskilt inte om man är så fattig så man inte har mat på bordet) och inser därefter att jag på grund av detta inte har råd med mat till barnen - då kan jag gå till Giving people och snyfta till mig mat och presentkort O_o

Jösses säger jag bara.... jag som liksom tänkte att Giving people och liknande var sista steget - när man inte får hjälp från soc. eller dyl.
 
Har läst om flera fall där människor utnyttjat systemet för att kunna göra andra aktiviteter (såsom att resa, tatuera sig) då de slipper lägga ut en kostnad för mat och kläder/annat. Nu är ju inte alla familjer som utnyttjar systemet men det är trist att vissa faktiskt inte kan låta vissa saker vara och ses som en hjälp till de som är i behov.
 
Har inte läst allt i tråden nu så detta kanske redan står men vill bara skriva att när det gäller GP så behöver det inte vara rent fattiga familjer, det behöver inte vara familjer med generellt dålig ekonomi.

Det kan vara familjer som annars har det gått ställt, men alla någongång hamnar i en liten svacka av en anledning, kanske fått laga bilen eller vad som helst som gör att just den månaden gör situationen ohållbar.

Dom kollar väldigt noga upp vilka det är som söker hjälp och om dom sökt hjälp från flera olika ställen etc. Dock alltid tråkigt när familjerna upplevs som otacksamma, känns inte som att dom är i ett läge där dom kan vara kräsna när det gäller maten. Är dom det så kanske det inte är så noga ändå med hjälpen.

Är du verkligen säker på att det är så? Isåfall är det ju helt vansinnigt! Ska man kunna slösa bort sina pengar och sedan tigga av godhjärtade människor? Om man inte har råd att köpa mat till sina barn för att man prioriterade att laga bilen så får man nog fundera på om man prioriterar rätt.
 
Är du verkligen säker på att det är så? Isåfall är det ju helt vansinnigt! Ska man kunna slösa bort sina pengar och sedan tigga av godhjärtade människor? Om man inte har råd att köpa mat till sina barn för att man prioriterade att laga bilen så får man nog fundera på om man prioriterar rätt.
Det är ju valfritt om man vill stödja Giving People, det är knappst något man behöver rasa över.
I grunden handlar det väl alltsom oftast om konsumtion och självpåtagna skulder i kombination kanske med arbetslöshet eller andra sociala problem, för att man ska kunna hamna i sitsen som fattig i dag 2014?

Giving Peoples målgrupp är de i Sverige 232 000 barn som lever i fattigdom och de barnfamiljer som är på väg in i fattigdom och lever på marginalerna. Organisationen kan fånga upp de familjer som behöver kortsiktig hjälp för att klara sig ur en svår situation och bryta något som på sikt kunde blivit en permanent fattigdom. För de barnfamiljer som lever i fattigdom kan Giving People ge hjälp som på sikt innebär en väg ur fattigdom.
https://www.facebook.com/pages/Giving-People/161513867384504?sk=info


Själv måste jag säga att det inte har varit otydligt på något sätt att Giving peoples målgrupp är människor som kanske inte hamnat i soc-svängen - än. Hur har 'ni' kunnat missa det ni som nu verkar förskräckta?
 
Det är ju valfritt om man vill stödja Giving People, det är knappst något man behöver rasa över.
I grunden handlar det väl alltsom oftast om konsumtion och självpåtagna skulder i kombination kanske med arbetslöshet eller andra sociala problem, för att man ska kunna hamna i sitsen som fattig i dag 2014?

Giving Peoples målgrupp är de i Sverige 232 000 barn som lever i fattigdom och de barnfamiljer som är på väg in i fattigdom och lever på marginalerna. Organisationen kan fånga upp de familjer som behöver kortsiktig hjälp för att klara sig ur en svår situation och bryta något som på sikt kunde blivit en permanent fattigdom. För de barnfamiljer som lever i fattigdom kan Giving People ge hjälp som på sikt innebär en väg ur fattigdom.
https://www.facebook.com/pages/Giving-People/161513867384504?sk=info

Det är klart att det är frivilligt och vem rasar över något? Jag frågade Grazing om hen verkligen var säker på att det är så som hen skrev eftersom jag tycker att det låter märkligt.
 
Använder man formuleringar som "i så fall är det helt vansinnigt!' eller 'Men va?, nu har man ju ännu mindre lust att hjälpa till' så använder man affekt i sitt sätt att uttrycka sig.
 
Är du verkligen säker på att det är så? Isåfall är det ju helt vansinnigt! Ska man kunna slösa bort sina pengar och sedan tigga av godhjärtade människor? Om man inte har råd att köpa mat till sina barn för att man prioriterade att laga bilen så får man nog fundera på om man prioriterar rätt.
Ja, jag är helt säker på att det är så, av en anledning jag inte vill säga då jag vill vara anonym. Det finns många många anledningar till att en månad kan vara otroligt svår. Bilen var ju bara en av alla anledningar, kan ju kosta hur mycket som helst, inte det bästa alternativet att ta men är det en familj som tex är beroende av bil och kanske lever på marginalerna så blir det problem den månaden. Det finns ju många anledningar till att man tillfälligt hamnar i en ekonomiskt ohållbar situation och har man tex småbarn så kan läget bli ganska akut.

GP är inte till för att ge kontinuerlig hjälp utan det är när det är svårt tillfälligt, tex medans man väntar på att få pengar från försäkringskassor eller socialen eller liknande, sånt kan ju dra ut på tiden ibland och ibland i värsta fall kan det ta ett bra tag innan pengar kommer in och då försvinner sparpengar och liknande. Ibland hamnar man i sådana luckor i ekonomin och då finns GP där.
 
Senast ändrad:
Använder man formuleringar som "i så fall är det helt vansinnigt!' eller 'Men va?, nu har man ju ännu mindre lust att hjälpa till' så använder man affekt i sitt sätt att uttrycka sig.

För att jag skriver att det är vansinnigt att man prioriterar att laga bilen istället för att ge sina barn mat så rasar jag inte och något "Men va?, nu har man ju ännu mindre lust att hjälpa till" har jag inte ens skrivit. Jag tycker att det är vansinnigt fel prioritering att laga bilen istället för att se till så ens barn har mat. Det står jag för men rasar det gör jag inte. Jag tycker att det är en mycket märklig prioritering. Mat och boende betalas alltid först. Resten får man ta om man har råd till det. Att ha bil är inte livsviktigt men att ha någonstans och bo och få mat i magen hör till det som faktiskt är livsviktigt.
 
För att jag skriver att det är vansinnigt att man prioriterar att laga bilen istället för att ge sina barn mat så rasar jag inte och något "Men va?, nu har man ju ännu mindre lust att hjälpa till" har jag inte ens skrivit. Jag tycker att det är vansinnigt fel prioritering att laga bilen istället för att se till så ens barn har mat. Det står jag för men rasar det gör jag inte. Jag tycker att det är en mycket märklig prioritering. Mat och boende betalas alltid först. Resten får man ta om man har råd till det. Att ha bil är inte livsviktigt men att ha någonstans och bo och få mat i magen hör till det som faktiskt är livsviktigt.
Nu adresserade jag inte frågan/påståendet enbart till dig, vi är på ett forum vilket innebär flerpartssamtal, ey?

Bilen kan vara enda länken till en inkomst för vissa. Den är med andra ord högt prioriterad för försörjning för många.
 
Men om valet är att be GP om mat en gång och då kunna laga bilen för att ta sig till arbetet?

Eller menar du att man ska avstå att jobba i 2-3 veckor för att mat är viktigare? Det är lättare att be om 1-2 kassar mat än pengar till bilen.
 
Fast bilen kan vara livsviktig för att kunna ta sig till jobbet. Utan jobbet blir det inga pengar alls. Däremot så ska det givetvis inte innebära att barnen inte får någon mat, men det kan ju innebära att det blir tio sorters potatis och 20 sorters linssoppa i en månad (om personen har förmågan att planera matlagningen på det viset).

Jag känner folk som inte fick mat hemma som små. Dom är inte kräsna överhuvudtaget, så att hävda att barnen "måste" ha viss mat eller "inte äter fisk" är svammel. Barn som på riktigt har levt som fattiga äter det dom får, för annars går dom hungriga.
 
Men va? O_o Nu har man ju ännu mindre lust att hjälpa till.

Så du menar att om jag går och shoppar en resa till Thailand för 40.000 eller lämnar in bilen för 25.000 (man måste ju inte ha bil, särskilt inte om man är så fattig så man inte har mat på bordet) och inser därefter att jag på grund av detta inte har råd med mat till barnen - då kan jag gå till Giving people och snyfta till mig mat och presentkort O_o

Nej, så går det inte till.

Du skrev väl tidigt i tråden det du skrivit även tidigare: att du inte har lust att bidra till t ex GP. Om du redan innan inte hade lust, varför är det viktigt att nu säga att du har ÄNNU mindre lust? Du kan liksom inte ha mindre lust än noll.
 
@mandalaki om man stödjer det som är en del av problemet, tobak och/eller alkohol , fördröjer man bara lösningar som verkligen kommer att göra skillnad. Passiviserande. Det är annan hjälp som behövs, som exvis rådgivning.

Det är min uppfattning. Jag har ett antal exempel att bilda den efter, att det är först efter hjälpen slutat som något väsentligt hänt med grundproblemet.

Var det vad du menade innan alltså? Då fattar jag, även om jag inte håller med. Jag skulle känna det som att jag lät barn gå hungriga för att jag hade principer om att all hjälp måste vara långsiktig. Jag tycker inte att akuthjälp nödvändigt måste utesluta långsiktig hjälp.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp