Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

@mandalaki Det är ganska orimligt att inte tycka att man behöver stöd, om man trots låg inkomst drar på sig helt onödiga utgifter som är helt frivilliga. Mycket bättre än pengar som passiviserar och skjuter upp riktiga lösningar.
 
Jag vill fortfarande inte ge (och ger inte) till någon som röker upp pengarna och förväntar sig att andra ska köpa mat till barnen. Jag ger mer än gärna mat till barnen på ett sätt som kommer dem tillgodo (och kläder etc). Men inte så att föräldrarna andas ut och ser det som ett godkännande att fortsätta missbruka.
 
Oj, så många inlägg det blivit. Hinner inte svara er en och en, men efter lite tankeställare kommer jag att åka till personen och leverera mat. Jag har som sagt va lovat både personen och administratör att jag "tar hand om ärendet". Jag kommer även kontakta administratör senare och berätta, bara så att de kanske kan ha öronen lite öppna för folk som söker.

Naturligtvis KAN det vara så att personen skäms och håller en fasad på fb/har blivit bjuden, men jag får inte den uppfattningen. Jag förvränger statusarna för att ingen ska känna sig utsatt, men i stil med:

-Ölen ligger på kylning, snart är det fest.
-Idag blev det pizza till kvällsmat ( med bild)
-sitter på balkongen och njuter av kaffe och cigg, det är livet
-Har vart och simmat, nu blir det shopping med ......(taggat namn)
-Ska iväg på bio med (barnens namn) och se ( filmens namn)
Med mera..

Jag tror ( observera tror) nog mer att personen kanske inte har det så gott ställt och ser en chans att få lite guldkant på tillvaron genom att slippa prioritera mat till barnen för de pengar som finns. Låter kanske elakt, men det är känslan jag har.

Det hade känts bättre om jag visste att det gick till någon som verkligen hade det riktigt knapert och där man kunde göra en skillnad för personen/familjen , men jag ger inte upp mänskligheten för mitt "snedsteg" i att kanske bli lurad här. Finns fler människor att hjälpa hela tiden, men jag kommer sålla lite bättre till vem jag ger i fortsättningen.
 
Jag vill fortfarande inte ge (och ger inte) till någon som röker upp pengarna och förväntar sig att andra ska köpa mat till barnen. Jag ger mer än gärna mat till barnen på ett sätt som kommer dem tillgodo (och kläder etc). Men inte så att föräldrarna andas ut och ser det som ett godkännande att fortsätta missbruka.

Men då är det bara att inte ge. Det är högst frivilligt.
 
Vad gäller hamburgare så slog det mig hur förbannat svårt det måste vara som tiggare i ett främmande land när jag följde med en troligtvis rumänsk kvinna och köpte mat till henne för ett par hundra. Eftersom hon stod vid Sergels torg så följde jag med henne till butiken som ligger vid tunnelbanan där - knappast det ställe där man får mest för pengarna men hur tusan skulle hon veta det? Hon kunde inte säga mer än mat och tack!

Efteråt var jag oerhört illa till mods och det tog mig ett bra tag att analysera varför. Det handlade inte om att jag eventuellt blivit blåst, för det var något som jag var medveten om var en möjlighet redan när jag gick med på det. Det handlade inte om pengarna - som sagt 200 spänn, för jag var i stan för att köpa en katt för 1200 och då blev min lyxkonsumtion väldigt påfallande. Jag insåg till slut att det handlade om att det kommit så himla NÄRA. Det var en kvinna som kanske skulle kunnat vara i min mammas ålder(eller mycket yngre och bara väldigt sliten). Men hon var extremt kort, troligtvis av näringsbrist som liten och hennes armar var som pinnar. Hela debatten om tiggarligor känns oerhört futtig när man stöter på en sådan människa.
 
@sjoberga Om man har kräsna barn som inte vill äta så spelar det roll även i en dålig ekonomi.
Har man det så dåligt ställt så har man inte råd att vara kräsen. Tidigt i mitt "lantisliv" hade inte jag heller det för fett så grisarna och jag delade på det jag hämtade i affärerna som passerat bäst före. Alla mådde bra, ekonomin inte minst, och företaget började sakta men säkert gå med vinst. Hade jag ratat all duglig mat och slängt den åt grisarna hade jag garanterat inte suttit här idag. Även grannarna som inte heller var gjorda av pengar var själaglada över allt som flöt in för dom fick också vara med på ett hörn.

För att inte tala om min grillkväll för hela bygden när handlarns frys packade ihop mitt i heta semestern. :d

Matfrågan går att lösa om man är på ruinens brant, prata bara med handlarna på orten och vips är skåpen fulla för dom slänger ogärna det som passerat, eller är på väg att passera bäst före om det kan komma till nytta.


McG - som fick stor snurken potatis förra veckan så nu är lagret av "rårakspotatis-bakpotatis" laddat för ett tag. :)
 
Fast att du har lovat tycker inte jag du behöver ta så hårt på i just det här fallet, du har ju lovat utifrån helt andra premisser, att det var en familj som behövde hjälp. När det visar sig att de inte behöver det i den utsträckning som sagts, då kan ditt löfte upphöra att gälla utan att du behöver ha något dåligt samvete.
 
Fast att du har lovat tycker inte jag du behöver ta så hårt på i just det här fallet, du har ju lovat utifrån helt andra premisser, att det var en familj som behövde hjälp. När det visar sig att de inte behöver det i den utsträckning som sagts, då kan ditt löfte upphöra att gälla utan att du behöver ha något dåligt samvete.

Ja och nej :-). Jag vill hålla det jag lovar och jag kan ju inte med SÄKERHET veta att de verkligen inte är i mer kris än vad det ser ut som på fb. Jag är ju tex själv rökare, så där dömmer jag inte, men jag kan tycka att har man inte råd att röka och ge sina barn mat, så får man tänka om. Det kan ju vara så att när de skulle shoppas, så kanske det menades mat ( vad vet jag?).
 
Klart det inte är förebilder, men det är svårt att ha sett riktigt hungriga barn och sedan köpa att hungriga barn inte vill äta. Men som du säger, det är två olika sorters hunger.

Ja, och det är väl väldigt bra att det är så? Nordkorea är väl verkligen ingen bra måttstock på hur hungriga fattiga barn i Sverige borde vara. Inga barn borde behöva vara så hungriga att de svälter och äter vadsomhelst, och det är ju definitivt inget att sträva efter. Att fattiga barn i Sverige inte svälter på den nivån som fattiga barn i Nordkorea gör känns ju som något att vara tacksam för. Förhoppningsvis sträcker sig medkänslan lite längre än att bara den i samhället som svälter borde få hjälp.
 
Ja, och det är väl väldigt bra att det är så? Nordkorea är väl verkligen ingen bra måttstock på hur hungriga fattiga barn i Sverige borde vara. Inga barn borde behöva vara så hungriga att de svälter och äter vadsomhelst, och det är ju definitivt inget att sträva efter. Att fattiga barn i Sverige inte svälter på den nivån som fattiga barn i Nordkorea gör känns ju som något att vara tacksam för. Förhoppningsvis sträcker sig medkänslan lite längre än att bara den i samhället som svälter borde få hjälp.

Inga barn borde vara hungriga, inte dom i Nordkorea heller. Mitt inlägg gick ut på en enda sak, att belysa att den som har råd att vara så kräsen att de inte tar emot viltkött och fin fisk inte är så hungriga som de vill låta påskina när de ber om hjälp åt barnen.
 
@makarontanten Jag tror att du ska försöka byta utgångspunkt om du ska fortsätta med det här, alltså släppa "jag vill vara snäll" och "jag har inte så mycket men vill bidra ändå". Jag förstår att du tänker så, vem vill inte vara Moder Teresa, det vill jag också om jag inte tänker mig för.

När jag bidrar konstaterar jag mest att jag gör det för att jag kan. Det är lite privat fördelningspolitik jag ägnar mig åt. (Och dessutom blir jag skogstokig på att det finns barn i Sverige vars föräldrar inte har pengar till blöjor och alvedon åt dem).
 
Ja, nu har ju inte jag sett det här högst hypotetiska barnet ifråga, men jag vidhåller att det finns drygare och mer näringsriktig mat än hamburgare från McDonalds. Om potatis var ett så fruktansvärt förslag så säger jag väl morötter då.
 
Inga barn borde vara hungriga, inte dom i Nordkorea heller. Mitt inlägg gick ut på en enda sak, att belysa att den som har råd att vara så kräsen att de inte tar emot viltkött och fin fisk inte är så hungriga som de vill låta påskina när de ber om hjälp åt barnen.

Finns det något som helst som tyder på att de ville låta påskina att de var fattiga på nivå med Nordkorea, att barnen svalt och hade stannat i växten för att de inte hade tillräckligt med mat? Som jag förstod det så handlar detta om familjer som har det knapert, familjer där barnen svälter på nivå med Nordkorea hoppas jag verkligen inte att vi har i Sverige.

Att svenskar är fattiga och hungriga med svenska mått, och inte med nordkoreanska, kan man nog ta för givet. Självklart ska man hålla i minnet att vi lever i ett priviligierat land, och att det finns många i världen som har det värre. Men som medborgare i ett priviligierat samhälle ska man förhoppningsvis inte behöva slå i botten för den misär som är mänskligt möjlig innan de som har det bättre i samma samhälle har lust att hjälpa.
 
Ja, nu har ju inte jag sett det här högst hypotetiska barnet ifråga, men jag vidhåller att det finns drygare och mer näringsriktig mat än hamburgare från McDonalds. Om potatis var ett så fruktansvärt förslag så säger jag väl morötter då.

Och den näringsläran och ekonomiplaneringen har man koll på, som tioårigt gatubarn? Tror du?
 
Nej, det må vara hänt att det blir en hamburgare när det handlar om ett barn. Det är tråkigare när vuxna gör dåliga val.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp