@mandalaki Det är ganska orimligt att inte tycka att man behöver stöd, om man trots låg inkomst drar på sig helt onödiga utgifter som är helt frivilliga. Mycket bättre än pengar som passiviserar och skjuter upp riktiga lösningar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@mandalaki Det är ganska orimligt att inte tycka att man behöver stöd, om man trots låg inkomst drar på sig helt onödiga utgifter som är helt frivilliga. Mycket bättre än pengar som passiviserar och skjuter upp riktiga lösningar.
Jag vill fortfarande inte ge (och ger inte) till någon som röker upp pengarna och förväntar sig att andra ska köpa mat till barnen. Jag ger mer än gärna mat till barnen på ett sätt som kommer dem tillgodo (och kläder etc). Men inte så att föräldrarna andas ut och ser det som ett godkännande att fortsätta missbruka.
Har man det så dåligt ställt så har man inte råd att vara kräsen. Tidigt i mitt "lantisliv" hade inte jag heller det för fett så grisarna och jag delade på det jag hämtade i affärerna som passerat bäst före. Alla mådde bra, ekonomin inte minst, och företaget började sakta men säkert gå med vinst. Hade jag ratat all duglig mat och slängt den åt grisarna hade jag garanterat inte suttit här idag. Även grannarna som inte heller var gjorda av pengar var själaglada över allt som flöt in för dom fick också vara med på ett hörn.@sjoberga Om man har kräsna barn som inte vill äta så spelar det roll även i en dålig ekonomi.
Fast att du har lovat tycker inte jag du behöver ta så hårt på i just det här fallet, du har ju lovat utifrån helt andra premisser, att det var en familj som behövde hjälp. När det visar sig att de inte behöver det i den utsträckning som sagts, då kan ditt löfte upphöra att gälla utan att du behöver ha något dåligt samvete.
Som barnet sedan ska äta rå och otvättad? Det ger inte heller mycket näring kan jag tala om...Kruskakli var en direkt fortsättning på att bläckis skrev det. Jag har ingen aning om vad man gör med kruskakli. Potatis däremot får man 3 kilo av för 15 kr.
Klart det inte är förebilder, men det är svårt att ha sett riktigt hungriga barn och sedan köpa att hungriga barn inte vill äta. Men som du säger, det är två olika sorters hunger.
Som barnet sedan ska äta rå och otvättad? Det ger inte heller mycket näring kan jag tala om...
Ja, och det är väl väldigt bra att det är så? Nordkorea är väl verkligen ingen bra måttstock på hur hungriga fattiga barn i Sverige borde vara. Inga barn borde behöva vara så hungriga att de svälter och äter vadsomhelst, och det är ju definitivt inget att sträva efter. Att fattiga barn i Sverige inte svälter på den nivån som fattiga barn i Nordkorea gör känns ju som något att vara tacksam för. Förhoppningsvis sträcker sig medkänslan lite längre än att bara den i samhället som svälter borde få hjälp.
Vi VET att barnet inte har ett hem alltså?
Inga barn borde vara hungriga, inte dom i Nordkorea heller. Mitt inlägg gick ut på en enda sak, att belysa att den som har råd att vara så kräsen att de inte tar emot viltkött och fin fisk inte är så hungriga som de vill låta påskina när de ber om hjälp åt barnen.
Ja, nu har ju inte jag sett det här högst hypotetiska barnet ifråga, men jag vidhåller att det finns drygare och mer näringsriktig mat än hamburgare från McDonalds. Om potatis var ett så fruktansvärt förslag så säger jag väl morötter då.