Snurrfian
Moderator
För att jag skriver att det är vansinnigt att man prioriterar att laga bilen istället för att ge sina barn mat så rasar jag inte och något "Men va?, nu har man ju ännu mindre lust att hjälpa till" har jag inte ens skrivit. Jag tycker att det är vansinnigt fel prioritering att laga bilen istället för att se till så ens barn har mat. Det står jag för men rasar det gör jag inte. Jag tycker att det är en mycket märklig prioritering. Mat och boende betalas alltid först. Resten får man ta om man har råd till det. Att ha bil är inte livsviktigt men att ha någonstans och bo och få mat i magen hör till det som faktiskt är livsviktigt.
Fast just det där med bil är rätt beroende på var man bor och hur man jobbar... Vi bor så till att åka kommunalt inte är ett vettigt alternativ, speciellt inte till makens arbete och det skulle vara väldigt svår jobbat att ta sig till en affär för att kunna handla mat. Så om vi nu skulle stå utan pengar och bilen gick sönder så skulle den prioriteras, att flytta akut är inte särskilt smart heller...
Jag tror att man lätt bli förblindad av sin egen verklighet, att tacka nej till älgkött kanske just har med att göra att man inte har en aning om hur man tillagar den, samma sak med fisk, känns det som ett stort problem att tillaga så är det antagligen enklare att tack nej än i en trängd situation försöka laga maträtter man aldrig har gjort.
Sen skulle det behövas mer utbildning tidigt i skolan om dels familjekonomi och dels om matlagning, många är livrädd för långkok och billiga köttdetaljer som är alldeles utmärkt mat om man bara kan hantera den. Samma sak när det gäller fisk, många har bara hanterat fisk i block och blir helt ställd när man får en hel fisk istället för fyrkantiga bitar.
Det är enkelt att döma andra och tycka att de borde göra bättre val, men i många fall är det stöttning och utbildning som saknas och det blir inte bättre av att man dömer ut någon.