Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

För att jag skriver att det är vansinnigt att man prioriterar att laga bilen istället för att ge sina barn mat så rasar jag inte och något "Men va?, nu har man ju ännu mindre lust att hjälpa till" har jag inte ens skrivit. Jag tycker att det är vansinnigt fel prioritering att laga bilen istället för att se till så ens barn har mat. Det står jag för men rasar det gör jag inte. Jag tycker att det är en mycket märklig prioritering. Mat och boende betalas alltid först. Resten får man ta om man har råd till det. Att ha bil är inte livsviktigt men att ha någonstans och bo och få mat i magen hör till det som faktiskt är livsviktigt.

Fast just det där med bil är rätt beroende på var man bor och hur man jobbar... Vi bor så till att åka kommunalt inte är ett vettigt alternativ, speciellt inte till makens arbete och det skulle vara väldigt svår jobbat att ta sig till en affär för att kunna handla mat. Så om vi nu skulle stå utan pengar och bilen gick sönder så skulle den prioriteras, att flytta akut är inte särskilt smart heller...
Jag tror att man lätt bli förblindad av sin egen verklighet, att tacka nej till älgkött kanske just har med att göra att man inte har en aning om hur man tillagar den, samma sak med fisk, känns det som ett stort problem att tillaga så är det antagligen enklare att tack nej än i en trängd situation försöka laga maträtter man aldrig har gjort.

Sen skulle det behövas mer utbildning tidigt i skolan om dels familjekonomi och dels om matlagning, många är livrädd för långkok och billiga köttdetaljer som är alldeles utmärkt mat om man bara kan hantera den. Samma sak när det gäller fisk, många har bara hanterat fisk i block och blir helt ställd när man får en hel fisk istället för fyrkantiga bitar.

Det är enkelt att döma andra och tycka att de borde göra bättre val, men i många fall är det stöttning och utbildning som saknas och det blir inte bättre av att man dömer ut någon.
 
Jag bad om och fick hjälp via en fb sida. Aldrig har väl grillkorv smakat så gott.
Jag skriver aldrig om sånt på min fb sida.
Står inget om hur jag har det annat än när orken rasat totalt.
Att ta sig till att be om hjälp när man bor på en sån liten ort som jag gör är inte enkelt.
Men när fk nekar läkarintyg efter läkarintyg och man kämpat länge så orkar man inte till slut.
Och jag varken dricker, röker eller har bil.
Dock en hund men det är en del i min rehabilitering och månadskostnaden ligger på ca 100kr med mat och försäkring.
Tacksam för att den sidan fanns.
Jag kan inte annat än hålla med, jag har också fått hjälp via en Fb sida och den var guld värd !
Jag skulle aldrig avslöja nåt sånt på min Fb, mitt liv där låter mitt väldigt glassigt utifrån sett. Det är en sida jag låter folk se, det är inte många som vet hur jag kämpar eller kanske skulle förstå mina val.
Angående att sluta röka så är det ett missbruk, men man kan sluta när livet är kaos om man verkligen vill göra någonting åt sin situation. Jag gjorde det, dödsjuk i väntan på op och utan inkomst där jag hamnade hos kronofogden pga av att jag fick utnyttja kreditkorten till max för att ha någon mat på bordet. soc hänvisade till fk som hänvisade till soc. 10 MÅNADER senare fick jag äntligen rätt mot fk men då var ju hela ekonomin körd och jag dras än i dag 5 år senare med skiten. Och ne det hamnar inte heller face ;)
 
Det tänkte jag, att man kanske inte vill ta emot viss mat för man vet att den inte blir använd på ett vettigt sätt och varför låta någon lägga resurser på det?

Det är intressant hur totalt olika människor resonerar!

Jag hade gärna velat ta emot den men i mina händer hade den nog blivit en kolbit :crazy:
Något annat jag hade uppskattat var om den redan var tillagad i en stor matlåda för det är ju gott med en stek.
Jag tror inte många fattiga har haft råd att köpa älgstek så dom vet hur man tillagar den.
Jag har råd att köpa en men vet ändå inte hur man gör :p
 
Hade jag fått en älgstek hade jag bett nån som kan tillaga den.

Då hänger det på att man känner någon som kan göra det. Turligt nog har jag min svärmor. Hon är den enda jag känner som kan göra det.
Det är väl inte som att stoppa kycklingbröst i ugnen en 40 min? Det känns som det är lite mer avancerat än så? Jag har absolut ingen aning om hur man gör så undrar bara :)
Vet inte ens hur man gör kalops.
 
Då hänger det på att man känner någon som kan göra det. .

Du har hela bukefalos till just ditt förfogande. De allra flesta människor har om inte bukefalos, så iallafall internet.

Men visst, jag skulle inte hoppa av lycka för att få danskt fläsk eller kycklingkött heller. Jag skulle inte uppskatta pasta eller margarin så värst heller (hellre två paket husmanknäcke då tacksåmycket), men jag antar att det finns kommunikation och någon slags rekommendation om basvaror i en matkasse. Frågan om älgkött kom väl från TS i eget samtal med mottagaren?
 
Men om det går till så som nämnts så vill inte jag bidra. Vi har också tuffa månader trots ok inkomst. När hunden fick magomvridning t ex och det kostade multum eller när bilen var tvungen att lagas för närmare 20' och kylen pajade samtidigt - men man får ju ta lån då. Det fick iaf vi göra, inte sjutton skulle vi fått för oss att börja tigga mat och pengar av diverse välgörenhetsorganisationer.
Fast det är inte så lätt att ta lån bara sådär heller, om dom ens får ett lån som är vettigt utan att behöva ta ett med skyhög ränta. Plus att det kan sätta en familj som har det kämpigt ändå kanske med inkomsten i en ännu jobbigare sits. Det är så mycket enklare och bättre att be om en kasse mat och lite blöjor om sånt behövs tills dom får pengar nästa gång istället för att sätta sig i en ännu svårare sits som ett lån innebär.

Du får det att låta som att det är lågt att be om hjälp. Som om det är något fult och att det är bättre att sätta sig med ett lån och få betala en väldig massa ränta.

Det kommer alltid inom alla organisationer finnas folk som vill lura till sig hjälp som inte behövs men det är bara att försöka rensa dom så gott det går, slinker det igenom en så är det ju inte hela världen att en fått en matkasse som kanske inte egentligen var i behov av det om man tänker på alla som faktiskt behöver hjälpen.. Så är det ju med skatt också, skattesmitare som ändå utnyttjar systemet, men inte vill man sluta betala skatt för det.
 
En fattig kanske inte har råd med internet. Det hade inte jag som student. Jag gick till bibblan där man fick en kvart om dagen.

Har alla en kokbok? Visserligen finns bibblan..
 
Det är intressant hur totalt olika människor resonerar!

Det håller jag med om! Det verkar finnas en tydlig vattendelare mellan de som väljer den misstänksamma linjen och fokuserar på de som bluffar - och de som fokuserar på de som är utsatta och behöver hjälp.

Det är synd att misstänksamhet och bluffar ger diskussionen sådan slagsida, eftersom de som behöver hjälp är så många fler än de som bluffar.
 
Jag bad om och fick hjälp via en fb sida. Aldrig har väl grillkorv smakat så gott.
Jag skriver aldrig om sånt på min fb sida.
Står inget om hur jag har det annat än när orken rasat totalt.
Att ta sig till att be om hjälp när man bor på en sån liten ort som jag gör är inte enkelt.
Men när fk nekar läkarintyg efter läkarintyg och man kämpat länge så orkar man inte till slut.
Och jag varken dricker, röker eller har bil.
Dock en hund men det är en del i min rehabilitering och månadskostnaden ligger på ca 100kr med mat och försäkring.
Tacksam för att den sidan fanns.

Intressant. Jag har faktiskt tänkt på hjälpsidorna på fb ibland när jag läst om hur du har det. Så bra att du hittat dit!
 
Det håller jag med om! Det verkar finnas en tydlig vattendelare mellan de som väljer den misstänksamma linjen och fokuserar på de som bluffar - och de som fokuserar på de som är utsatta och behöver hjälp.

Det är synd att misstänksamhet och bluffar ger diskussionen sådan slagsida, eftersom de som behöver hjälp är så många fler än de som bluffar.

Jag skulle nog säga att vi som suttit i den situationen och verkligen fått hjälp är mer benägna att ge den.
De som sitter med ett tryggt välbetalt jobb där livet är en räkmacka har mycket liten förståelse, det är bara att gå till soc. Innan pengar kommer därifrån har man svultit ihjäl.
 
Jag skulle nog säga att vi som suttit i den situationen och verkligen fått hjälp är mer benägna att ge den.
De som sitter med ett tryggt välbetalt jobb där livet är en räkmacka har mycket liten förståelse, det är bara att gå till soc. Innan pengar kommer därifrån har man svultit ihjäl.

Jag känner mer att det är min räkmacka som gör att jag resonerar som jag gör. Jag har det så bra att jag kan ägna mig åt lite fördelningspolitik. Bra sätt att använda jobbskatteavdraget som jag inte tycker att jag borde ha ;)

Men jag förstår vad du menar. I tackbreven till Giving people skriver många det - "så fort jag kan så ska jag hjälpa till för nu vet jag hur det känns att få den hjälpen".
 
Eller googla, det finns recept som talar om precis hur man ska göra ;-)

Övrigt i uppdateringssyfte:

Kul att läsa era kommentarer och funderingar på att hjälpa/icke hjälpa.

Vill poängtera att den människan som jag skrev om, vet vi inget mer om än just det jag "råkade" se på fb. Sant eller inte går bara att spekulera i.

Jag har vart iväg tidigare idag och lämnade över tre stora kassar mat till personen. Har fortfarande en lite dålig känsla att hen inte var i stort behov av hjälp och fick av en slump reda på ( av hen själv) att ett av barnen inte ens bodde hemma. Hen tackade ordentligt, men jag såg ingen större glädje eller tacksamhet.Hon tog i hand och sa ungefär stort tack, vad snällt. Innan hen sprang upp med maten till sin lägenhet, fick jag frågan om jag kunde vänta någon minut och köra hen en bit på vägen sen. Jag tänkte direkt på "mina" matvaror ( bla kött, köttfärs, korv, skinka, ost, mjölk, kyckling) som borde åkt in i frysen... Jag har kontaktat administratör, men inte fått svar än. Familjens "fall" är avslutat nu och man kan via denna sida, bara söka en gång.

Men ja, det känns ändå bra att ha hjälpt till. Finns det dåligt med mat på bordet, så kan de nu frossa lite iallafall, oavsett vad personen sen använder resten av pengarna till. Nästa gång jag gör något liknande blir det att kolla av lite hårdare innan.

Angående fbstatusar, så har jag full koll på att folk inte alltid skriver hela sanningen och kanske skäms. Jag jobbar själv inom psykiatrivården och anser att jag har iallafall lite människokännedom om hur det kan se ut :-)

Det jag reagerade på var just att personen ber om hjälp till det viktigaste ( mat) och sen prioriterar att åka att simma, shoppar, har råd att dricka öl, festa, äta pizza mm och sen inte ha råd att ge sina barn mat. Trots allt var ju namn taggade och bildbevis finns, så att personen ljuger om det hon gjort är ju inte så troligt. Även jag har haft det lite knapert ibland, men då gäller det att dra ner på det man kan i första hand, och jag som ensam och vuxen klarar mig på väldigt lite. Är det barn inblandat får man försöka ta sitt ansvar att sätta dem främst, tycker jag iallafall. Sen är det aldrig fel att be om hjälp, men återigen hade jag gärna velat att det kom till personer det gör stor skillnad för att de får både rejält med mat och lite guldkant, samt kanske kan komma ifatt till nästa månad med min hjälp :-).
 
Jag skulle nog säga att vi som suttit i den situationen och verkligen fått hjälp är mer benägna att ge den.
De som sitter med ett tryggt välbetalt jobb där livet är en räkmacka har mycket liten förståelse, det är bara att gå till soc. Innan pengar kommer därifrån har man svultit ihjäl.

Nu vet jag att du inte generalliserade i ditt inlägg ( så ta inte åt dig), men jag har alltid haft fast och tryggt jobb, har aldrig vart rik, men har så jag klarar mig. Jag tycker om att hjälpa andra och delar med mig av det jag har. Kalla mig slösaktig, men jag delar gärna med mig av det jag kan, även om det gör att jag själv får leva lite fattigare ibland. Det ger lite kick att se någon annan glad helt enkelt och jag mår bra av det :-)
 
En fattig kanske inte har råd med internet. Det hade inte jag som student. Jag gick till bibblan där man fick en kvart om dagen.

Har alla en kokbok? Visserligen finns bibblan..

Nävisst, men eftersom man anmäler ansökan om stöd från Giving People via mail eller Facebook så tänker jag att man nog kan googla "hur tillaga älgstek" när man ändå håller på.

Ja, bibblan finns, och den hade i alla fall jag utnyttjat om jag satt i knipa och hade blivit erbjuden mat.
 
Nävisst, men eftersom man anmäler ansökan om stöd från Giving People via mail eller Facebook så tänker jag att man nog kan googla "hur tillaga älgstek" när man ändå håller på.

Ja, bibblan finns, och den hade i alla fall jag utnyttjat om jag satt i knipa och hade blivit erbjuden mat.

Hade det varit jag för 10 år sedan hade jag fått ansöka från bibblan.
Jag har själv haft det tufft en period för 10 år sedan och fick då ta emot hjälp från andra medmänniskor som jag var en total främling för.
Så jag vet hur det är, än för en kort period i livet.
 
Det har jag också. Just nu går mina inkomster inte tillnärmelsevis jämnt upp mot utgifterna. Jag skulle definitivt inte tacka nej till en älgstek som skulle förse mig med mat i säkert en vecka bara för att jag inte visste hur man tillagar den.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp