Nu hör det väl egentligen inte till trådens ursprung, men jag köpte för många år sedan en kokbok som heter "Sparas kokbok". Jag vet inte om den finns idag men den innehåller massor med recept på billig mat när man har lite pengar.
Jag flyttade hemifrån som i stort sett självförsörjande när jag var 16 år och gick på gymnasiet, jag lärde mig den hårda vägen att det inte funkar att steka fiskpinnar på sexan så man bränner panneringen och fisken är rå inuti och det enda jag i princip kunde laga var en försvenskad ungersk gulash, så de nötstekar jag fick av mormor och morfar eller älgstekar av brorsan skar jag upp och gjorde gryta på, det var det enda jag kunde laga.
Nu äter jag inte fiskpinnar längre efter att jag för många år sedan hittade ett svart hårstrå i pinnen och jag är blond. Rubbet åkte i sopnedkastet innan jag ringde och de ville ju att jag skulle skicka in det till dem, men jag fick varuchecker ändå som byttes mot kattmat. Aldrig att jag köpte fiskpinnar efter det.
Älg och vilt finns i de flesta charker på hösten, så här års är det svårt om man inte hittar fryst. Tror det var Gnist jag köpte en halv ungtjur av för många år sedan? Att exet lyckades sparka ur kontakten till frysen när han skulle städa under min semester på två veckor var ju väldigt synd.
Men vi hade väldigt lyckliga hundar som fick halvruttet kött så de vindade med ögonen den vintern.
Dagens fjant har i-landsproblem och kan hungervägra i dagar om hans mat är rå.
Jag är van att vända på numera enkronor, återanvända och rätta mun efter matsäck, men visst har det hänt att det varit extra kämpigt ibland. Jag har dock de på närmare håll som behöver hjälpen när jag kan ge den, och de går i första hand även om jag börjat skära ner på även den hjälpen.