Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Att lägga med lite frivillig läsning i kort punktform "att tänka på i en hushållsekonomi - tips från TV" kan väl också vara ett bra sätt att nå ut i en lätt variant.

Tror att de som svalt stoltheten och ber om hjälp skulle skämmas ännu mera och förmodligen inte be om mer hjälp fastän den behövs om någon okänd som "förbarmat" sig lägger med sådan lektyr faktiskt. Snacka om att skriva nån på näsan att de har noll ekonomiskt sinne utan att ha koll på varför ekonomin inte går ihop just då.
 
Tror att de som svalt stoltheten och ber om hjälp skulle skämmas ännu mera och förmodligen inte be om mer hjälp fastän den behövs om någon okänd som "förbarmat" sig lägger med sådan lektyr faktiskt. Snacka om att skriva nån på näsan att de har noll ekonomiskt sinne utan att ha koll på varför ekonomin inte går ihop just då.

Håller med här och om det syftas på att jag skickade med fiskpinnar i en av mina kassar, så "bad" hon om det. Jag frågade ju om hon ville ha den fisk jag hade i min frys, varav hon sa att nej, barnen äter inte sådan fisk, däremot gillar de fiskpinnar, så det tar jag gärna om du har möjlighet. Hon "bad" även om köttbullar OCH köttfärs vilket jag då antar att hon inte hade tänkt att göra egna köttbullar av färsen. Kanske kan hon inte, kanske vill hon inte. Alla har vi olika matvanor och kunskaper. Skulle själv aldrig köpa köttbullar, men skickade med det till dem.
 
Håller med här och om det syftas på att jag skickade med fiskpinnar i en av mina kassar, så "bad" hon om det. Jag frågade ju om hon ville ha den fisk jag hade i min frys, varav hon sa att nej, barnen äter inte sådan fisk, däremot gillar de fiskpinnar, så det tar jag gärna om du har möjlighet. Hon "bad" även om köttbullar OCH köttfärs vilket jag då antar att hon inte hade tänkt att göra egna köttbullar av färsen. Kanske kan hon inte, kanske vill hon inte. Alla har vi olika matvanor och kunskaper. Skulle själv aldrig köpa köttbullar, men skickade med det till dem.

Nej, det hanlade om en helt annan sak. Ledsen om det spårade ut lite gran och tog över tråden lite.
 
Svaret var till det stycke jag citerade om att lägga ner nån typ av lista på hur man sköter sin hushållsekonomi och inget annat.

Jag tror att det funkar bättre om man väver in det i ett kurssammanhang. Om man är i återkommande behov av dessa akuta lösningar finns det uppenbart grundläggande problem att lösa.
 
Tror att de som svalt stoltheten och ber om hjälp skulle skämmas ännu mera och förmodligen inte be om mer hjälp fastän den behövs om någon okänd som "förbarmat" sig lägger med sådan lektyr faktiskt. Snacka om att skriva nån på näsan att de har noll ekonomiskt sinne utan att ha koll på varför ekonomin inte går ihop just då.
Exakt. Just sväljer stoltheten beskriver många mottagare att de tvingats göra, i sina tackbrev. Och de gör inte bara det, väldigt många skäms. Det är en skam idag att inte kunna leva på sin inkomst i Sverige.

Att givaren i det läget skickar med råd vore både beskäftigt och okänsligt.

Vad som ska ingå i matkassen tar man bäst reda på genom kontakt med mottagaren innan. Och sedan köper man det hon vill, utan att ha synpunkter på det, och lägger till lite guldkant. Typ tacogrejer och chips är säkra kort. Det är när man stoppar med sånt som inte är önskat men som glädjer barnen som man kan visa medkänsla, och det är också det som berör föräldrarna mest.

Den senaste mamman jag träffade var på väg upp från tvättstugan när jag kom med matkassarna. Vi växlade några ord i trappan, hon sa ett kort tack, tog maten och gick upp.

Sent samma kväll fick jag och andra givare ett jättegulligt tack-mess, där det syntes hur lättad hon var över att ha löst det ännu ett tag för sitt barn (som hade sagt Nu när vi har så mycket mat kan vi väl bjuda hem alla de där snälla människorna? :D)
 
Kl

När jag ger bort något gör jag det oreserverat. Att vilja ha glädje och tacksamhet känns fel för mig. Jag tror inte så många luras, det är tillräckligt jobbigt att behöva be om hjälp. Om om, vad gör det mig? Jag skänker av mitt överskott, till någon som har sagt sig behöva. Precis som när jag skänker pengar till läkare utan gränser eller hjälporganisationer i Kongo.
Jag vet att inte allt hamnar på rätt ställe, man jag kan ju inte sluta ge för det. Pengarna som hamnar rätt ger en effekt hoppas jag, och slutar jag ge gör jag ju ingenting.
 
Kl

När jag ger bort något gör jag det oreserverat. Att vilja ha glädje och tacksamhet känns fel för mig. Jag tror inte så många luras, det är tillräckligt jobbigt att behöva be om hjälp. Om om, vad gör det mig? Jag skänker av mitt överskott, till någon som har sagt sig behöva. Precis som när jag skänker pengar till läkare utan gränser eller hjälporganisationer i Kongo.
Jag vet att inte allt hamnar på rätt ställe, man jag kan ju inte sluta ge för det. Pengarna som hamnar rätt ger en effekt hoppas jag, och slutar jag ge gör jag ju ingenting.

Exakt så!
 
Därför att man kan skjuta upp de riktiga lösningarna, genom att "hjälpa" på fel sätt. Bistånd måste även det riktas på rätt sätt om det ska ge någon långsiktig effekt. Det krävs balans mellan akuta och långsiktiga åtgärder.
 
@Zaria Det kanske fanns pengar, men pengar blir inte mat och kläder automatiskt.
Någon måste ju köpa och laga mat och skaffa kläder.

I övrigt så har jag fått uppfattningen att många skäms över sin situation och gör allt för att dölja den till vardags.
Det måste "Se bra ut" även på Facebook.

Sant, å andra sidan ser man både mamman och pappan lite överallt bla i affären och mamman bakar mycket så jag tror inte att tex social fobi, depression osv gör att det inte kan bli mat eller handlat. Oavsett något skumt är det med dem, dock känns det inte som att den rätta hjälpen är att bjuda pojken på mat varje dag och ge dem mer saker. Snarare en plan (kanske liknande boendestöd) att hushålla med pengarna och få en struktur över vardagen vore en bättre hjälp.

Just denna mamma (pappan har jag inte på FB) har heller inga problem med att ofta skriva ut hur pank hon är och jobbigt allt är så det känns inte som urtypen för att vilja "piffa till FB".

Dock kan jag tänka mig att en hel del är/har det som du beskriver, de kan inte ta sig till affären, de får inte ihop matlagning. Men som sagt det har varit många bluffar på GP också, det var inte längesedan någon hittade på att en mamma var döende i Cancer med en son på 2 år som sedan dog efter jul och många stöttade även med pengar men tände även ljus för denna mamman, sedan visade det sig att det bara var en bluff (stod en del i media om det bla).

Jag hjälper gärna människor, men numera är jag lite mer restriktiv med vilka jag hjälper.
 

Det blir sån jäkla slagsida när någon nämner ETT exempel och så förfasar sig tråden över det i flera sidor. Sedan kommer någon som "har hört om många som" osv och så växer alltihop till en bild där alla fuskar och utnyttjar förutom en stackars (fiktiv) ensamstående trebarnsmamma i Katrineholm 2012 som faktiskt hade rätt till hjälp, visade vederbörlig tacksamhet och ffa inte HADE MAGE att tacka nej på en fråga om något specifikt.

Mamman som tråden handlar om sa nej till älg och fisk fördömdes sida upp och sida ner och sida ner, barnen i Afrika skulle inte tacka nej och hungern är bästa kryddan. Men det var ingen av oss som var där, som hörde hur det sades. Mamman kanske gjorde som de mammor jag haft kontakt med: tänkte igenom vad hon själv brukade köpa och laga och när hon då fick en fråga om älg kan hon spontant ha sagt nej av det enda skälet att hon aldrig lagat älg förut. Vi VET inte om det var så - men det är en lika trolig förklaring som något annat.

Just den mamman kanske var jättebluff, vad vet jag. Men att en tråd om henne ska göra att folk inte vågar bidra är oproportionerligt. De allra flesta som faktiskt vågar be om hjälp behöver den.

Men ska man bidra är det också bra att noga tänka över det innan. Den som är så långt utanför komfortzonen att hon bett om hjälp, hennes gränser bör man inte träda över. Inte med synpunkter på hennes val och inte med broschyrer om hushållsekonomi. Det bästa är nog om man ser sig som leverantör, inte räddande ängel.
 
Dock kan jag tänka mig att en hel del är/har det som du beskriver, de kan inte ta sig till affären, de får inte ihop matlagning. Men som sagt det har varit många bluffar på GP också, det var inte längesedan någon hittade på att en mamma var döende i Cancer med en son på 2 år som sedan dog efter jul och många stöttade även med pengar men tände även ljus för denna mamman, sedan visade det sig att det bara var en bluff (stod en del i media om det bla).

Det var ett avancerat och polisanmält bedrägeri, iscensatt av en av GP:s egna medarbetare. Du kan inte ta honom som bevis för att "många bluffar".
 
Det var ett avancerat och polisanmält bedrägeri, iscensatt av en av GP:s egna medarbetare. Du kan inte ta honom som bevis för att "många bluffar".
Var det, det visste jag inte. Kan man läsa om det någonstans?

I övrigt har det ju dock funnits fler fall, exempelvis paret i lyxfällan som sökte sig till GP när de i själva verket rökt och köpt andra saker för pengarna (60 000 på cigg och 10 000 på cola/år) men inte hade råd med firandet av sitt barn. Som sagt jag tror att det i många fall oavsett inte handlar om att personerna främst blir hjälpta av pengar och mat alla gånger utan skulle få det bättre av att tex lära sig hushålla med pengarna, göra en buget osv. Sedan finns det såklart de som behöver hjälp på riktigt och där inga andra alternativ varit möjliga.
 
Var det, det visste jag inte. Kan man läsa om det någonstans?

I övrigt har det ju dock funnits fler fall, exempelvis paret i lyxfällan som sökte sig till GP när de i själva verket rökt och köpt andra saker för pengarna (60 000 på cigg och 10 000 på cola/år) men inte hade råd med firandet av sitt barn. Som sagt jag tror att det i många fall oavsett inte handlar om att personerna främst blir hjälpta av pengar och mat alla gånger utan skulle få det bättre av att tex lära sig hushålla med pengarna, göra en buget osv. Sedan finns det såklart de som behöver hjälp på riktigt och där inga andra alternativ varit möjliga.

Vi kan nog lugnt ta att de allra flesta(!!!) behöver hjälp på riktigt och den lilla klicken som fuskar är tja tråkiga men det är ju så livet är.

De flesta som har a-kassa/försörjningsstöd/sjukpenning/whatever behöver det. Och några fuskar och jobbar svart eller har bara ingen lust att jobba. Men vi kan ju inte besluta hur välfärd etc ska nyttjas baserat på den fuskande minoriteten.
 
Kanske är olika i olika butiker eller områden.
Ngt lokalt jaktlag att köpa av har jag aldrig träffat på i Stockholms innerstad.:(

Du kan få köpa älgkött av mig, jag bor på Gärdet ;)
Annars har dom älg, rådjur och vildsvin i frysdiskarna på Sabis i Fältöversten.

Svenska Jägareförbundet håller faktiskt på att samla ihop ett stort gäng med matbutikschefer för att informera just om viltkött, tips på skyltning i butik och recept.
Det allra mesta viltköttet äts av jägare, och Svenska Jägareförbundet vill få ut det mer till allmänheten.
 
I övrigt har det ju dock funnits fler fall, exempelvis paret i lyxfällan som sökte sig till GP när de i själva verket rökt och köpt andra saker för pengarna (60 000 på cigg och 10 000 på cola/år) men inte hade råd med firandet av sitt barn.

Visst. Fast på dem går det kanske några hundra som faktiskt behöver hjälp utan att ha slösat. Det handlar om var man lägger sitt fokus, bara. Jag gör det på den majoritet som verkligen behöver, du på en minoritet som fuskar/gör dumma val.
 
Jag tycker nog också att om 9 av 10 som får hjälp, behöver den, är det ett gott utfall. Sedan måste man göra vad man kan för att hålla ned missbruket. Bland annat för att behålla givarna.

Det jag vänder mig emot är avsaknaden av lösningar på de bakomliggande problemen och förståelsen för att en felaktig akut insats kan försämra möjligheterna till riktiga lösningar. Där samhället borde kunna agera smartare.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 756
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 192
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp