@sjoberga De familjer jag har hjälpt genom Giving People har samtliga varit föremål för olika samhälleliga insatser redan. Tex genom soc, genom långtidssjukskrivningar och vidhängande rehabiliteringsprogram osv. Jag har inte förhört mig om detta, men omständigheterna omkring familjerna, har rätt tydligt indikerat detta. (Sedan kan ju de programmen vara mer eller mindre framgångsrika osv, men det är utanför mitt kompetensområde.)
De flesta har hamnat i någon akut situation pga glapp mellan bidrag och lön pga ändrade omständigheter, eller någon utgift tex för läkemedel som de inte kunnat få extra hjälp för el dyl. Dvs ett mycket knapert liv, där något tillfälligt har gjort att det faktiskt saknas mat, kanske för en vecka framåt tills man får pengar igen.
Samhället hjälper inte dessa familjer i de här situationerna. Snarare är det samhälleliga förändringar under senare år, som har gjort att vi har fler familjer med så här små marginaler.
Samtidigt har tex jag fått jobbskatteavdrag på flera tusen i månaden.
Jag föredrar solidaritet framför välgörenhet utan tvekan, men den samhälleliga solidariteten är ju inte där. Den ägnar sig istället åt att minska min skatt, vilket jag inte ens vill. Jag vill inget hellre än att stödet är mer solitt, mer framåtriktat, mer långsiktigt. Men det är det ju inte. Och sådant stöd kan nog inte komma från frivilligorganisationerna, det är för svårt. (Några beskäftiga broschyrer med goda råd, hellre dör jag än levererar.)
På vilket sätt menar du att de här familjernas utveckling bromsas om jag hjälper dem över helgen med en kasse mat och lite lördagsgodis åt barnen? På vilket sätt vore det bättre om jag lät bli?
(För enkelhets skull, tar jag bara för givet att jag inte behöver förklara hur och varför mina motiv inte kan förväxlas med nyliberalism. Om du tror att grunden hos organisationer som Giving People är nyliberal ideologi, så föreslår jag faktiskt att du kollar upp dem, bara lite. Du är rätt långt från varje rimlig tolkning där. Det bör stå klart även för dig om du tar dig en titt på dem.)