Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Privata initiativ tror jag har fördelen av att vara brobyggande och lite av en ögonöppnare för många.

Absolut! Och själv skulle jag ha lättare att vända mig till GP än till socialtjänstkontoret. Det är verkligen skrämmande att hamna där om man inte är där sedan tidigare.
 
Som mottagare av hjälp så kan jag bara säga: Inga ekonomiska råd hade hjälpt mig när 3 månader utan pengar från fk var ett faktum.
Med 75% a-kassa innan på lägstanivån fanns inget utrymme för sparande och kronis tyckte att de kunde utmäta en del trots under exminimum.
Tro mig att det inte är lätt att spara på den nivån.
Ändå fick jag till allt så jag faktiskt hade bra överskott till mat dvs ca 2500kr innan fk bestämde sig för att neka 7 läkarintyg.
Då damp jag ner på minus i massor igen.
 
Du kanske har rätt, men jag tycker nog att ett erbjudande om hjälp inte bör tolkas på det sättet.
Och jag säger att om kommer förbi någon med en matkasse och menande frågor så kan du kanske lika gärna låta bli.

Och dina "gilla" röster säger väl det mesta om dig.
Du har inga.
Gud så onödigt, din ton är ju otroligt oförskämd genomgående i den här tråden. Men ska vi vara såna så har du ju inga gilla-röster heller såatteh... ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Som mottagare av hjälp så kan jag bara säga: Inga ekonomiska råd hade hjälpt mig när 3 månader utan pengar från fk var ett faktum.
Med 75% a-kassa innan på lägstanivån fanns inget utrymme för sparande och kronis tyckte att de kunde utmäta en del trots under exminimum.
Tro mig att det inte är lätt att spara på den nivån.
Ändå fick jag till allt så jag faktiskt hade bra överskott till mat dvs ca 2500kr innan fk bestämde sig för att neka 7 läkarintyg.
Då damp jag ner på minus i massor igen.
Jo det vet jag.
 

Jo. Jag ogillar tvärsäkra människor som säger att dom minsann kan planera och vi andra idioter är just det.
Hade du frågat mig för 20 år sedan så hade jag hållit med dom.
När man ser hur jävligt det är på nära håll så blir man lite sur.
Men såklart alla gör som de vill.
 
@Oldie d

det var absolut inte riktat mot dina inlägg :)

Och för de som inte vet har jag inga föräldrar i livet, annars hade jag fått bita i det sura äpplet och flyttat hem.

Inte jag heller "kram" :cry:, dom dog för många år sedan. Jag är ju 57 så att förvänta sig att de skulle vara i livet är nog önsketänkande. Men saknar dom gör jag.
 
Jo. Jag ogillar tvärsäkra människor som säger att dom minsann kan planera och vi andra idioter är just det.
Hade du frågat mig för 20 år sedan så hade jag hållit med dom.
När man ser hur jävligt det är på nära håll så blir man lite sur.
Men såklart alla gör som de vill.
Gissar att du svarar mig nu men kan inte alls se vad det har att göra med det jag skrev. Jag säger inte att du behöver hålla med @sjoberga , jag säger att din ton är otrevlig genomgående i tråden gentemot honom. Samt att det väl är rätt ointressant hur många likes man får på sina inlägg? Är din poäng att om ingen gillar ens post så måste man ändra åsikt? Om ja - gäller då inte samma för dig?
 
Gissar att du svarar mig nu men kan inte alls se vad det har att göra med det jag skrev. Jag säger inte att du behöver hålla med @sjoberga , jag säger att din ton är otrevlig genomgående i tråden gentemot honom. Samt att det väl är rätt ointressant hur många likes man får på sina inlägg? Är din poäng att om ingen gillar ens post så måste man ändra åsikt? Om ja - gäller då inte samma för dig?

Tack för att du håller dig till tråden.
Vilket hen inte gjorde heller. Men jag gillar din åsikt.
Hmm har rätt många gilla. Och det har du också. Jag har gillat det mesta du skrivit hittills men det ska jag sluta med om du vill.
 
Tack för att du håller dig till tråden.
Vilket hen inte gjorde heller. Men jag gillar din åsikt.
Hmm
Du behöver inte gilla min åsikt, det rör mig inte ryggen. Och nej, om någon gör tråkiga påhopp på nån annan så låtsas jag inte som ingenting och diskuterar vidare utan då säger jag till. Som nu alltså. Vill du att tråden ska behålla sitt fokus så kan du ju sluta komma med tramsiga, otrevliga påhopp bara för att du inte håller med någon.
 
Du behöver inte gilla min åsikt, det rör mig inte ryggen. Och nej, om någon gör tråkiga påhopp på nån annan så låtsas jag inte som ingenting och diskuterar vidare utan då säger jag till. Som nu alltså. Vill du att tråden ska behålla sitt fokus så kan du ju sluta komma med tramsiga, otrevliga påhopp bara för att du inte håller med någon.

Moderator?
Grattis.
Farväl.

För er andra så är GP eller Änglarna runt hörnet, bra platser om man känner för att hjälpa en medmänniska.
 
Senast ändrad:
Moderator?
Grattis.
Nej, det är ju som tur är inte bara moderatorer som får ha åsikter här inne. Om man tycker att någon är otrevlig i sin argumentation så är det fritt fram att säga det. Så nu vet du det! :up:

Tramsa vidare du, du som tycker det är så viktigt att hålla sig till ämnet.
 
Och jag säger att om kommer förbi någon med en matkasse och menande frågor så kan du kanske lika gärna låta bli

Jag håller med om den poäng @honung uttrycker, det kanske inte fungerar väl att blanda de två. När man är som värst utsatt kanske man villkorslöst måste få undan det problemet, för att kunna komma åt de bakomliggande problemen strax därefter.

Eftersom jag inte tror på att den akuthjälp @mandalaki förespråkar är effektiv bör jag nog låta bli den. Och inrikta mig på att stödja den hjälp som jag tror är effektiv.

Jag är överhuvudtaget mycket tveksam till allmosesystem, som är ett påfund som gärna påhejas av nyliberaler. Samhällsfunktionerna ska vara designade att klara av det. Det ska inte skapas onödiga beroenden, som minskar friheten för medborgarna som är fattiga.

Jag tänker fortfarande att aktiva utbildningar är en bra väg att gå. Matkasse + planeringshjälp + ekonomikunskaper + insikter om hur lite pengar man faktiskt kan leva på med kunskap, vilja, disciplin och stöd.

Men det är steg 2, när man får chansen att andas först på något sätt.

Jag tror att även mottagarna, i de flesta fall, väldigt gärna vill komma ur beroendet av allmosor och skulle vara positiva till att få professionellt stöd med sin vardagsekonomi.
 
@sjoberga De familjer jag har hjälpt genom Giving People har samtliga varit föremål för olika samhälleliga insatser redan. Tex genom soc, genom långtidssjukskrivningar och vidhängande rehabiliteringsprogram osv. Jag har inte förhört mig om detta, men omständigheterna omkring familjerna, har rätt tydligt indikerat detta. (Sedan kan ju de programmen vara mer eller mindre framgångsrika osv, men det är utanför mitt kompetensområde.)

De flesta har hamnat i någon akut situation pga glapp mellan bidrag och lön pga ändrade omständigheter, eller någon utgift tex för läkemedel som de inte kunnat få extra hjälp för el dyl. Dvs ett mycket knapert liv, där något tillfälligt har gjort att det faktiskt saknas mat, kanske för en vecka framåt tills man får pengar igen.

Samhället hjälper inte dessa familjer i de här situationerna. Snarare är det samhälleliga förändringar under senare år, som har gjort att vi har fler familjer med så här små marginaler.

Samtidigt har tex jag fått jobbskatteavdrag på flera tusen i månaden.

Jag föredrar solidaritet framför välgörenhet utan tvekan, men den samhälleliga solidariteten är ju inte där. Den ägnar sig istället åt att minska min skatt, vilket jag inte ens vill. Jag vill inget hellre än att stödet är mer solitt, mer framåtriktat, mer långsiktigt. Men det är det ju inte. Och sådant stöd kan nog inte komma från frivilligorganisationerna, det är för svårt. (Några beskäftiga broschyrer med goda råd, hellre dör jag än levererar.)

På vilket sätt menar du att de här familjernas utveckling bromsas om jag hjälper dem över helgen med en kasse mat och lite lördagsgodis åt barnen? På vilket sätt vore det bättre om jag lät bli?

(För enkelhets skull, tar jag bara för givet att jag inte behöver förklara hur och varför mina motiv inte kan förväxlas med nyliberalism. Om du tror att grunden hos organisationer som Giving People är nyliberal ideologi, så föreslår jag faktiskt att du kollar upp dem, bara lite. Du är rätt långt från varje rimlig tolkning där. Det bör stå klart även för dig om du tar dig en titt på dem.)
 
För den som är oinsatt, jag är utbildad lärare för låg och mellanstadiet. Och har några hundra högskolepoäng i både pedagogik och psykologi. Så det är inte utbildning jag saknar utan hjärnan slutade funka 2009.
Har kämpat på sedan dess och först nu blivit sjukskriven och tagen på allvar.
Älskar mitt yrke, men försöker hitta annat att arbeta med ett tag för att se om hjärnan kommer börja funka igen snart.

Angående akut hjälp eller ej, de flesta sidor som är seriösa har koll på mottagarna, vissa får man bara söka en gång på osv.
 
Genom att ge cigaretter till en rökare fördröjer man det oundvikliga, att så länge man riskerar att inte kunna ge sina barn mat måste det prioriteras bort. Inte understödjas. En lätt första prioriteringsändring att genomföra.

Lite samma med matkasse, om det blir mer än temporärt. Det räknas in i budgeten och fördröjer riktiga bärande lösningar. Som att skicka flaskvatten istället för att hjälpa med att borra brunnar och installera avsaltningsanläggningar.

Men det är inte så att jag är emot alla former av akuthjälp, det är en feltolkning av vad jag vill framföra.

Med orden om nyliberala värderingar ville jag bara förmedla att det är det här man vill ersätta bra samhällsskydd med. Jag ställer inte upp på det.

För övrigt har vi fortfarande nästan högst skattetryck i världen, så det finns gott om skattepengar att prioritera på att bekämpa fattigdom. Om man vill. Jag tycker att den debatten har svalnat och nu är det ändå snart val.

Jag tror att det är mycket viktigare med hjälp till självhjälp än godis till barnen och cigaretter. Fast mat är tämligen viktigt även akut.

Det är en balansgång i ganska många dimensioner och är man helt omedveten om det får man väl välja att fortsätta vara det. Men jag tycker tråden på många sätt spårat ur när åsikter och förklaringar bemöts med tillmälen och trista halmdockor istället för en diskussion.

Broschyrer i kassen tror inte jag heller på. Kunskap, utbildning och stöd tror jag dock stenhårt på. För alla.

För övrigt har även jag tagit emot stöd och även levt på mycket lite pengar i långa perioder, med flera barn att ta hand om.
 
Jag tror de flesta som har det tight vet om att ett billigare boende vore bra. Men hur får man till det utan inkomst?

Att samhällets skyddsnät borde fungera bättre och mer långsiktigt är det nog ingen som motsätter sig i just den här diskussionen.

Men man kan ju inte låta bli att hjälpa de som har det dåligt NU i väntan på att samhället ska hyfsa till sig.
 
Jag tänker fortfarande att aktiva utbildningar är en bra väg att gå. Matkasse + planeringshjälp + ekonomikunskaper + insikter om hur lite pengar man faktiskt kan leva på med kunskap, vilja, disciplin och stöd.

Men det är steg 2, när man får chansen att andas först på något sätt.

Jag tror att även mottagarna, i de flesta fall, väldigt gärna vill komma ur beroendet av allmosor och skulle vara positiva till att få professionellt stöd med sin vardagsekonomi.

När jag och dåvarande sambon satt i klistret var jag sjukskriven på heltid och kämpade med att komma tillbaka. Han var också sjuk och knappast heller mottaglig för utbildning p.g.a. sina skador. Så utbildning är tyvärr inte svaret. Och det tror jag gäller för en majoritet faktiskt.

Som jag skrev förut så gick inte ekonomin ihop ens på papperet. Jag gjorde en strikt budget som hölls noggrant. Men jag vägrade "slå ihjäl" hunden som dessvärre inte var omplaceringsbar med tanke på ålder och diabetes. Och stressen gjorde det omöjligt att sluta röka. Jag hade förmodligen upplevt det som ren tortyr med tanke på hur superstressad jag var. När livet ordnade sig och jag kunde slappna av blev ett rökstopp möjligt. (Ja, jag är fortfarande rökfri.) Om andra kan sluta röka under svår stress, grattis. Jag kunde inte det. Det var lika omöjligt som att be mitt psykiska funktionshinder att dra sin kos. Låt rökarna röka tills det finns förutsättningar för ett rökstopp. Det finns ingen som vinner på att tumskruvarna dras åt ännu hårdare.

Jag håller med om att man inte vill vara beroende av allmosor men skulle professionellt stöd vara en ersättare? Knappast. Jag tror ingen hade roddat ekonomin bättre. Ett professionellt stöd kan inte heller ändra på de lagar vi har. Däremot behöver vi ett samhälle som inte drar undan fötterna på folk. Det händer så lätt så du anar inte. Jag fick uppleva det två gånger i olika situationer. Tills vi har ett fungerande samhälle som tar hand om folk som råkar illa ut så behöver vi nog tyvärr allmosor.

@sjoberga
Samtidigt har tex jag fått jobbskatteavdrag på flera tusen i månaden.

Jag föredrar solidaritet framför välgörenhet utan tvekan, men den samhälleliga solidariteten är ju inte där. Den ägnar sig istället åt att minska min skatt, vilket jag inte ens vill. Jag vill inget hellre än att stödet är mer solitt, mer framåtriktat, mer långsiktigt. Men det är det ju inte. Och sådant stöd kan nog inte komma från frivilligorganisationerna, det är för svårt. (Några beskäftiga broschyrer med goda råd, hellre dör jag än levererar.)

Ja, det är ju snuskiga mängder pengar som vi som jobbar får. Jag skulle också gärna avstå skattesänkningar till förmån för ett trygghetssystem som inte sätter folk på pottan. Nu får jag istället använda dessa pengar för att bygga mitt eget trygghetssystem, men det kommer aldrig att bli den bästa lösningen.

Det är definitivt mycket bättre att få hjälp från samhället när man behöver det än att be om allmosor från välgörenhet. Jag har gjort båda delarna.
 
Är man så djupt nere i kris, att man inte klarar att välja rätt mellan ett paket cigg och en påse havregryn, ris och grönsaker, behöver man mer professionell hjälp - inte pengar. Kanske en tillfällig förmyndare.

Sedan behöver man hjälp med att planera för utgiftsminskningar, gällande hund, bostad, etc. De besluten är tuffa att ta utan stöd.

Hjälp att förstå att de 500-1000 kr man lägger på cigaretter bidrar starkt till att öka den ekonomiska stressen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp