Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Är man så djupt nere i kris, att man inte klarar att välja rätt mellan ett paket cigg och en påse havregryn, ris och grönsaker, behöver man mer professionell hjälp - inte pengar. Kanske en tillfällig förmyndare.

Sedan behöver man hjälp med att planera för utgiftsminskningar, gällande hund, bostad, etc. De besluten är tuffa att ta utan stöd.

Hjälp att förstå att de 500-1000 kr man lägger på cigaretter bidrar starkt till att öka den ekonomiska stressen.

Det handlar inte om val. Man måste överleva mentalt också.

Och att föreslå en förmyndare var nog det mest kränkande jag har hört faktiskt. Jag är verkligen inte ointelligent och är fullt kapabel att ta hand om min ekonomi, både då och nu. Jag FATTADE faktiskt mycket väl att den extra utgiften för cigaretterna spädde på stressen!!!!

Bostaden var billig. Mycket billig. Vi drog ner på alla utgifter som gick att dra ner på. Vi kokade soppa på en spik. Vi trollade med knäna. You name it. Vi gjorde tamejfan allt! Exets tidigare kreditskuld gick dock inte att stryka. Och hur omänsklig kan man vara att föreslå mord på ett djur som gjorde att jag orkade leva i den situationen som var? Det var nämligen det enda alternativet om hunden skulle ut ur huset. Fattar du inte att jag faktiskt ÄLSKADE min hund??? Fattar du att det hade brutit ner mig att förlora henne då och att jag kanske inte hade ORKAT kämpa om hon dödats? Mitt i skiten skulle jag dessutom försöka bli frisk också.

Hade jag blivit nekad hjälp för att jag var rökare hade det bara varit att strö salt i såren. Det hade satt skam på mig. Man behöver för tusan hjälp och stöd för att kunna resa sig, inte straff och skuldbeläggande som bara bryter ner.
 
Inte för att du var rökare, utan för att du fortsatte att prioritera cigaretter framför överlevnad. Då behöver man professionellt stöd.

Kostnader för hund och bostad är ju lite mer långsiktigt. Handlar det om 1-3 månader är inte det nödvändigt att diskutera. Jag tycker att hjälp behövs just därför att besluten är tuffa.
 
Kanske en tillfällig förmyndare.

O_o

Så om någon drabbas av en tillfällig ekonomisk kris som de inte kan ta sig ur själv på direkten så ska de omyndighetsförklaras?

Tack och lov att inte min närmaste omgivning tänkte så när chefen försvann, ingen lön kom och jag fick försätta företaget i konkurs, vilket tog närmare ett halvår och under det halvåret ställde de upp och såg till att hyra kunde betalas, mat och annat kunde handlas och inte en enda gång fanns det några som helst "förhållningsorder" om vad jag fick och inte fick handla..

Inte direkt mitt fel att proceduren att få företaget i konkurs tog sin lilla tid och under den tiden fick jag inte stämpla: Jag hade ju på papperet ett bra jobb med bra lön och jag fick ingen hjälp från soc: Jag hade ju på papperet ett bra jobb med en bra lön, så var i den storyn anses jag vara så bakom flötet och så oansvarig för min ekonomi att jag skulle ha omyndighetsförklaras menar du :confused:
 
Det handlar inte om val. Man måste överleva mentalt också.

Och att föreslå en förmyndare var nog det mest kränkande jag har hört faktiskt. Jag är verkligen inte ointelligent och är fullt kapabel att ta hand om min ekonomi, både då och nu. Jag FATTADE faktiskt mycket väl att den extra utgiften för cigaretterna spädde på stressen!!!!

Bostaden var billig. Mycket billig. Vi drog ner på alla utgifter som gick att dra ner på. Vi kokade soppa på en spik. Vi trollade med knäna. You name it. Vi gjorde tamejfan allt! Exets tidigare kreditskuld gick dock inte att stryka. Och hur omänsklig kan man vara att föreslå mord på ett djur som gjorde att jag orkade leva i den situationen som var? Det var nämligen det enda alternativet om hunden skulle ut ur huset. Fattar du inte att jag faktiskt ÄLSKADE min hund??? Fattar du att det hade brutit ner mig att förlora henne då och att jag kanske inte hade ORKAT kämpa om hon dödats? Mitt i skiten skulle jag dessutom försöka bli frisk också.

Hade jag blivit nekad hjälp för att jag var rökare hade det bara varit att strö salt i såren. Det hade satt skam på mig. Man behöver för tusan hjälp och stöd för att kunna resa sig, inte straff och skuldbeläggande som bara bryter ner.
Jag tror att många inte förstår hur mycket ett djur faktisk kan betyda för en människa och speciellt om man sitter i en utsatt situation. Jag kan helt klart säga att jag aldrig tagit mig igen allt helvete om jag inte hade haft min häst, och ja mycket skit har jag fått för det för en häst kostar pengar men utan henne hade jag inte suttit här i dag. Min kärlek till henne höll mig vid liv. Det är lät att döma när man inte suttit där själv. Vi som varit där,vi vet...
 
Inte för att du var rökare, utan för att du fortsatte att prioritera cigaretter framför överlevnad. Då behöver man professionellt stöd.

Kostnader för hund och bostad är ju lite mer långsiktigt. Handlar det om 1-3 månader är inte det nödvändigt att diskutera. Jag tycker att hjälp behövs just därför att besluten är tuffa.

Cigaretterna hjälpte mig att överleva mentalt. Vad du menar med professionellt stöd vet jag inte för mig veterligt finns det inte. Då gör man det man kan.

Kostnad för bostad och hund? Att bo på gatan hade varit ett billigare alternativ. Eller möjligen inneboende hos någon. Inget av alternativen hade hjälpt mig att bli frisk och arbetsduglig så jag kunde få en egen inkomst. Att döda min hund hade inte heller hjälpt mig att bli frisk och arbetsduglig. De billigaste lösningarna är inte alltid det som på sikt är de bästa lösningarna.

Att döda min hund och sätta mig i ett rum någonstans hade inte varit hjälp. Snarare stjälp.
 
Inte för att du var rökare, utan för att du fortsatte att prioritera cigaretter framför överlevnad. Då behöver man professionellt stöd.

Kostnader för hund och bostad är ju lite mer långsiktigt. Handlar det om 1-3 månader är inte det nödvändigt att diskutera. Jag tycker att hjälp behövs just därför att besluten är tuffa.

Så hur ordnar man ett nytt boende utan fast inkomst?
 
Jag borde inte läsa den här tråden...jag blir ju bara ilsk på människors trångsynthet :banghead::rage:
Emma, många som aldrig varit hos KFM, soc eller a-lös länge eller sjukskriven länge vet inte hur det är.
Min ena syster blev långtidssjukskriven och fick vänta 6 månader på pengar. Hon ringde och bad om ursäkt för att hon tyckt att jag överdrev hur jävligt jag hade det.
Skyddsnätet i Sverige monteras ner oavsett om det finns frivilligorganisationer eller ej.
 
Så hur ordnar man ett nytt boende utan fast inkomst?

Man byter inom sin nuvarande hyresvärds bestånd eller man kan ha någon som går i borgen. Det finns även hyresvärdar som hyr ut till dem som inte har fast inkomst, bara man inte har betalningsanmärkningar och ev har referenser från tidigare hyresvärdar. Så det är inte helt omöjligt, man får bara vara lite försigkommen och ringa runt och fråga de olika fastighetsägarna.
 
Jag kan ju bara tillägga att jag nu har några års perspektiv på situationen då jag satt i knipa. Numera är jag fullt arbetsduglig, har ett bra jobb, god välplanerad ekonomi och mår faktiskt riktigt bra, både fysiskt och psykiskt. Jag röker inte och lever ett hälsosamt liv med motion och näringsriktig mat. Jag har fritidsintressen och lever ett gott liv. Idag har jag det faktiskt väldigt bra och jag är mycket tacksam över det.

Men jag kan inte se att jag kunnat göra något annorlunda när omständigheterna gjorde mitt liv till skit. Jag gjorde allt som stod i min makt för att överleva både fysiskt och psykiskt. Samhället gav inte det stödet som kanske hade behövs när livet sket sig. Sambon hade behövt sjukpenning när han var dödssjuk och även låg inne på sjukhus. Nu blev det soc istället. A-kassan borde ha gjort sitt jobb istället för att be om samma papper 3-4 gånger. Arbetsförmedlingen borde också gjort sitt, vilket de inte gjorde utan sparkade ut exet.

Samhället fungerar inte idag. Att sätta press och kräva orimligheter av folk som hamnar i kläm är inte mänskligt.
 
Man byter inom sin nuvarande hyresvärds bestånd eller man kan ha någon som går i borgen. Det finns även hyresvärdar som hyr ut till dem som inte har fast inkomst, bara man inte har betalningsanmärkningar och ev har referenser från tidigare hyresvärdar. Så det är inte helt omöjligt, man får bara vara lite försigkommen och ringa runt och fråga de olika fastighetsägarna.

Om man äger sitt boende då? Och kanske inte har några referenser?

Sen är ju hyresbostäderna här väldigt dyra jämfört med huset exet ägde. Och köerna till hyresbostäderna är långa.
 
Man byter inom sin nuvarande hyresvärds bestånd eller man kan ha någon som går i borgen. Det finns även hyresvärdar som hyr ut till dem som inte har fast inkomst, bara man inte har betalningsanmärkningar och ev har referenser från tidigare hyresvärdar. Så det är inte helt omöjligt, man får bara vara lite försigkommen och ringa runt och fråga de olika fastighetsägarna.

Men det du beskriver gäller ju bara på en ort där det finns mkt lägenheter att hyra. På en ort där det i stort sett inte finns några hyreslägenheter alls är det ju klart att hyresvärden hellre tar en annan person i bättre situation. I vissa större städer finns typ 10- årsbostadsköer och man måste hyra i andra hand.
 
Om man äger sitt boende då? Och kanske inte har några referenser?

Sen är ju hyresbostäderna här väldigt dyra jämfört med huset exet ägde. Och köerna till hyresbostäderna är långa.

Jag skrev ju fler förslag än detta och "eventuellt referenser". Om man försöker att inte bara se svårigheter, så kanske man kan hitta en lösning.
 
Men det du beskriver gäller ju bara på en ort där det finns mkt lägenheter att hyra. På en ort där det i stort sett inte finns några hyreslägenheter alls är det ju klart att hyresvärden hellre tar en annan person i bättre situation. I vissa större städer finns typ 10- årsbostadsköer och man måste hyra i andra hand.

Men det finns väl människor "i nöd" även i orter som inte har så hårt tryck på bostadsmarknaden... Eller är det bara "storstäderna" som diskuteras i den här tråden? I vissa större städer får ju inte ens personer med mycket bra ekonomi något förstahandskontrakt.
 
Man byter inom sin nuvarande hyresvärds bestånd eller man kan ha någon som går i borgen. Det finns även hyresvärdar som hyr ut till dem som inte har fast inkomst, bara man inte har betalningsanmärkningar och ev har referenser från tidigare hyresvärdar. Så det är inte helt omöjligt, man får bara vara lite försigkommen och ringa runt och fråga de olika fastighetsägarna.

Bara nästan omöjligt ;)

Sen att få till en flytt, inte bli stående med dubbla hyror, hyresvärd som vill att man tapetserar om pga en fettfläck i köket osv.

Det jag far efter är att när man är nere på botten och livet inte går ihop sig så är det lätt att få den där anmärkningen och troligen en enorm mental spärr.

Där skulle jag vilja se att samhället hjälper till. Inte att soc ska betala hyror i första hand utan att man får hjälp med hela processen inkl den fysiska flytten. Har man inga pengar kan man inte hyra släp, bil osv.
 
Men det finns väl människor "i nöd" även i orter som inte har så hårt tryck på bostadsmarknaden... Eller är det bara "storstäderna" som diskuteras i den här tråden? I vissa större städer får ju inte ens personer med mycket bra ekonomi något förstahandskontrakt.

Nej men det skrev ju inte du.. Att du pratar om mindre orter utan du skrev det allmänt. Så uppfattade jag det i alla fall :)
Då skrev jag att det du pratar om kan inte gälla alla orter
 
Bara nästan omöjligt ;)

Sen att få till en flytt, inte bli stående med dubbla hyror, hyresvärd som vill att man tapetserar om pga en fettfläck i köket osv.

Det jag far efter är att när man är nere på botten och livet inte går ihop sig så är det lätt att få den där anmärkningen och troligen en enorm mental spärr.

Där skulle jag vilja se att samhället hjälper till. Inte att soc ska betala hyror i första hand utan att man får hjälp med hela processen inkl den fysiska flytten. Har man inga pengar kan man inte hyra släp, bil osv.

Det håller jag med om, man ska få hjälp med att kunna förbättra sin ekonomi så gott det går. En flytt kostar mycket för den enskilde personen, men för samhället så är det en "piss i Nilen" jämfört med vad det kan kosta om personen sjunker riktigt ner till botten, går vidare till KFM osv.
 
Nej men det skrev ju inte du.. Att du pratar om mindre orter utan du skrev det allmänt. Så uppfattade jag det i alla fall :)
Då skrev jag att det du pratar om kan inte gälla alla orter

Jag har jobbat med uthyrning av lägenheter i bl a en ort där det var väldigt hårt tryck på marknaden. När en lägenhet blev ledig, så var det inga problem att hitta en ny hyresgäst på några minuter. Vi hyrde ut till personer utan fast inkomst, förutom om dom hade betalningsanmärkningar, då var det helt kört.
 
Ibland tror jag att vissa också har sett lite för mkt på tv-programmet Lyxfällan. Dvs man tror att alla som har det svårt har betett sig som vissa gör där dvs lever över sin inkomst och shoppar järnet.
 
Jag har jobbat med uthyrning av lägenheter i bl a en ort där det var väldigt hårt tryck på marknaden. När en lägenhet blev ledig, så var det inga problem att hitta en ny hyresgäst på några minuter. Vi hyrde ut till personer utan fast inkomst, förutom om dom hade betalningsanmärkningar, då var det helt kört.

Ok då var ni mer generösa än vissa bostadsbolag jag känner till. Dessa kräver fast anställning dvs vikariat, studiemedel, sjukpenning går inte
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp