Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Fast jag tycker inte du behöver försvara Lyxfällan :) Det vi säger är ju just att det är Lyx det handlar om och inte krisfällan.. det är ju det vi skrivit hela tiden..:p

Problemet blir ju när folk tror att människor som har dålig ekonomi är som dom i Lyxfällan dvs har bra inkomster men shoppat sig till problem.

En stark reaktion i tråden, eller flera var ju just den att de trodde GP:s ärenden bara var utförsäkrade och folk mellan stolarna. Folk som har arbeten men ändå hamnar i skuldfälla hamnar alltså per automatik i facket lyxfällan? Att det är vanligt folk som hamnar i skuldfällan bara av att rodda runt livet under komplikationer som ju ensamstående föräldrar får räknas in i, kanske som vanligt inte räknas?
 
cigarettpengarna hade räckt en bit på vägen till en buffert innan du blev sjuk.
Tror det är det som är så svårt för många; man vill ha max utdelning av det man har i nuläget, för man har ju så lite. Tricket är ju att tänka sig in i hur det skulle vara att ha ännu mindre - och förbereda sig för det. Att helt enkelt vara lite fattig i förtid för att få det lite drägligare i ett ev senare krisscenario.
 
En tanke från mig är att cigarettpengarna hade räckt en bit på vägen till en buffert innan du blev sjuk.

Möjligt. Men jag har egentligen aldrig mått bra förrän nu. Det har mest varit mer eller mindre dåligt (sjukskriven i +10 år) och jag kunde ju aldrig föreställa mig hur illa det kunde gå.

Men jag tänker i alla fall aldrig mer bli sambo. Skulle jag skaffa en och denne blir sjuk så vore mitt sparkapital väck snabbare än jag kan blinka. Jag är inte beredd att offra det.
 
Jag pudlar helt och hållet på mina ord om förmyndare, det är ju precis tvärtom vad jag vill åstadkomma. Käpprätt åt skogen. .

På buke är det man skriver ofta hugget i sten i många användares minnen, men jag tycker att diskussionerna vi har är dynamiskt konstruktiva och man lär sig nya saker och tar till sig saker som gör att jag faktiskt kan ändra åsikt och ståndpunkt också. Och det tycker jag är en styrka du uppvisar nu att du gör en pudel och säger att du faktiskt hade fel. Bra, Sjöberga.
 
Det har mest varit mer eller mindre dåligt (sjukskriven i +10 år) och jag kunde ju aldrig föreställa mig hur illa det kunde gå.
.

Jag tror att vi är något på spåren här. Många litar på att de ska ha samma arbetsförmåga som igår, samma lön eller bättre än vad de har nu. Samtidigt vet vi ju innerst inne att vi inte styr över uppsägningar, över sjukdom, det är bara vår ekonomi och hur vi hanterar och fördelar den som vi kan styra över.
 
Men jag tänker i alla fall aldrig mer bli sambo. Skulle jag skaffa en och denne blir sjuk så vore mitt sparkapital väck snabbare än jag kan blinka. Jag är inte beredd att offra det.

Alternativet är att diskutera ekonomiskt trygghet med den person du känner att du kanske skulle vilja bli sambo med i framtiden. Berätta hur du känner och ställ kravet att den personen du vill bli sambo med uppför sig ekonomiskt tryggt och har en buffert själv innan ni flyttar ihop.
 
En stark reaktion i tråden, eller flera var ju just den att de trodde GP:s ärenden bara var utförsäkrade och folk mellan stolarna. Folk som har arbeten men ändå hamnar i skuldfälla hamnar alltså per automatik i facket lyxfällan? Att det är vanligt folk som hamnar i skuldfällan bara av att rodda runt livet under komplikationer som ju ensamstående föräldrar får räknas in i, kanske som vanligt inte räknas?


Nej det är det ingen som har sagt. och det är ingen som har pratat om facket Lyxfällan.
Det vi skrev om är att de som är med i lyxfällan har oftast shoppat "onödiga saker", Programmet handlar väldigt sällan om människor som enbart handlar mat, boende etc till sina barn.
Och vad menar du med som vanligt?
 
@honung Att enförsörjarfamiljer är så osynliga i politiken är egentligen konstigt, eftersom det handlar om många väljare.

När det gäller storpack etc, är vi alla ju utlämnade till marknadskrafterna och om dem hyser jag inte mycket hopp när det gäller att få min vilja igenom. Men det är konstigt med dessa storpack av allt. En tredjedel av alla hushåll lär bestå av en person. Storpack känns lite skruvat mot den bakgrunden. Men lönade det sig inte, så fanns det ju inte.
 

Tyvärr kommer ofta varor som inte kan förvaras en längre tid i storpack.. på vissa matbutiker finns det inga paket av vissa varor som är realististka för en person att hinna äta upp. Med andra ord betalar jag mer än vad jag skulle för ett mindre paket samt får slänga en del av innehållet... eventuellt göra storkok med massa matlådor om man orkar.
Det vore bra med valmöjligheter.
 
@honung @Petruska

Jag är just ensamstående (3-årig dotter bor hos mig varannan vecka) och ser inget problem med storpack. I de flesta fall är det ju enkelt att tillaga hela "enheten" och lägga i matlådor alternativt dela upp "enheten" och frysa in. Frukt och grönsaker säljs ju rätt sällan i storpack utan oftast består ju storpack av torrvaror alternativt frysbara varor. (Åtminstone så är det min uppfattning.)
Däremot är storpack inte alltid billigast men det är trots allt tämligen enkelt att kontrollera jämförpriset på storpack, normalpack och pyttepack.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Fast nu måste jag försvara TV3, Lyxfällan är ju just LYX-fällan och inte "krisfällan" eller "omöjlig situation fällan"! ;)
Snarare har jag ibland tyckt att de tagit med folk som faktiskt inte lyx-konsumerat sig till skulder utan drabbats av otur eller tänkt fel...
Visst vore det intressant med en "kris-fällan" också men det är som ni säger inte så himla lätt att göra bra TV på...

Jag skrev faktiskt ett mejl till TV3 om just detta jag föreslog "Fattigdomsfällan" som titel.
Behöver jag skriva att jag inte fick nåt svar;)?
 
@stjarnhimmel Kan du ge exempel på matvaror som enbart kommer i storpack och som inte kan förvaras längre tid alternativt frysas? :confused:

Är trög i huvudet men jag bodde en tid i närheten av en butik som bara hade storpack på;

frukt- man kunde inte plocka själv utan fick bara köpa nät med typ 10 frukter. Jag ville ha ett äpple och en banan och det kunde jag inte köpa.
Vissa smörgåspålägg
Ost som jag inte gillar att frysa in
Smör fanns bara i största förpackning samt Lätt & Lagom/ bregott etc fanns bara i största förpackning
Vissa kött/fiskprodukter som rostbiff / varmrökt lax
Vissa kylvaror som keso, grädde kom bara i stora förpackningar

Det var bara dom jag spontant i mitt för trötta huvud kom på.. sen är absolut inte alla butiker som denna.

Det man också kan tänka på är också utrymmet. När jag bodde i en etta med kokvrå och litet kylskåp fanns bara kylfack. Då är det också svårt att frysa in. Många som är ensamstående bor ju också mindre.
 
Det måste vara hemskt att bära runt på jobbet på fritiden.
Jag borde ju vara minst lika arbetsskadad inom kriminalvården.
Som sagt, jag har varit i en jobbig situation själv och fått mer än vad jag behövde av hjälp från snälla människor.
Nu har jag det lite bättre så då väljer jag att hjälpa med det jag kan.
Vi får hoppas att du inte hamnar i samma situation som jag gjorde (helt utan egen förskyllan ska tilläggas).
Jag har nästan varit i din situation med en stor skillnad jag fick ett mycket bättre mottagande av soc(för visst var du en av dom som hade strul i kontakten med dom?) också klarat mig mycket tack vare hjälp av andra, och jag säger inte att det inte är många som behöver hjälp. Däremot tror jag det är många som utnyttjar sådana här möjligheter fast dom hade klarat sig om dom prioriterat annorlunda, och tänkt efter hur dom använder sina pengar.

/Camilla
 
Något som jag tycker är intressant i sammanhanget är att det skall vara "Någon annan" som ordnar upp situationen.
Samt att denna "Någon annan" inte får göra det på annat vis än vad den hjälpbehövande önskar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp