Sjuk och sjuk - räknas ADHD och depression?Det skulle nog vara svårt att genomföra med en person som är sjuk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sjuk och sjuk - räknas ADHD och depression?Det skulle nog vara svårt att genomföra med en person som är sjuk.
Det skulle nog vara svårt att genomföra med en person som är sjuk.
Sjuk och sjuk - räknas ADHD och depression?
Numera så förstår jag det där.Här får du inte ny lägenhet om du har skulder, anmärkningar även om du har fast jobb.
Borgenär spelar ingen roll eller tidigare referenser. skulle man sakna inkomst från jobb och tex ha sjukpenning, soc men vara fri från skulder och anmärkningar får du inget heller.
Är delvis med på din linje i övrigt, men måste här göra ett inpass...Varje ny månad är en ny chans att agera smartare och bättre, bara man kan få stöd och kunskap om hur man gör.
Jag har nästan varit i din situation med en stor skillnad jag fick ett mycket bättre mottagande av soc(för visst var du en av dom som hade strul i kontakten med dom?) också klarat mig mycket tack vare hjälp av andra, och jag säger inte att det inte är många som behöver hjälp. Däremot tror jag det är många som utnyttjar sådana här möjligheter fast dom hade klarat sig om dom prioriterat annorlunda, och tänkt efter hur dom använder sina pengar.
/Camilla
Något som jag tycker är intressant i sammanhanget är att det skall vara "Någon annan" som ordnar upp situationen.
Samt att denna "Någon annan" inte får göra det på annat vis än vad den hjälpbehövande önskar.
Är delvis med på din linje i övrigt, men måste här göra ett inpass...
Varje ny månad är en ny chans om du överhuvudtaget får in några pengar den månad. Om kontot redan i stort sett är på noll och det inte kommer in några pengar då får man trolla med knäna om det ska lösa sig, och då behövs verkligen möjligheter till akut hjälp.
Det kan vara att du får in så små summor att det bara löser sig dag för dag, särskilt mycket till planering är inte alltid möjligt även om man måste fortsätta försöka få det att räcka så långt så möjligt.
/Camilla
Fast socialbidrag och liknande kommer aldrig bli så snabba lösningar att det kan lösa ett akut behov av mat för dagen, det tar tid, det måste till en viss del bestå av byråkrati om det ska hamna hos rätt folk inte åt de som tycker bidragen är en enkel utväg.Det är därför socialbidrag och existensminimum finns som ett skyddsnät - en lägsta inkomst som finns varje månad. Sedan finns det vissa saker som ställer till det även där, ffa när det gäller hård skuldsättning. För ett tillfälligt problem kan en tillfällig lösning vara det enda som behövs. För långsiktiga problem måste man anpassa sig och prioritera tills man inte längre har ett ekonomiskt problem.
Privatekonomi är ingen rocket-science. Lista inkomster, lista utgifter, prioritera utgifter och dra gränsen där det slår genom nollan. Eller justera, spara på posterna. Helst med lite sparande på utgiftssidan för att undvika tillfälliga svackor.
Precis, alla säger, ring och skjut på räkningar eller dela upp. Lätt gjort när man inte vet om eller när man får pengar.Fast socialbidrag och liknande kommer aldrig bli så snabba lösningar att det kan lösa ett akut behov av mat för dagen, det tar tid, det måste till en viss del bestå av byråkrati om det ska hamna hos rätt folk inte åt de som tycker bidragen är en enkel utväg.
Privatekonomi är helt plötsligt rocket-science när du står med noll på kontot och kostnader som du vet är där, men du inte har en aning nollan på kontot ändrar sig.
/Camilla
Fast socialbidrag och liknande kommer aldrig bli så snabba lösningar att det kan lösa ett akut behov av mat för dagen, det tar tid, det måste till en viss del bestå av byråkrati om det ska hamna hos rätt folk inte åt de som tycker bidragen är en enkel utväg.
Privatekonomi är helt plötsligt rocket-science när du står med noll på kontot och kostnader som du vet är där, men du inte har en aning nollan på kontot ändrar sig.
/Camilla
Fast man tror och hoppas i det längsta att det ska lösa sigDet är fortfarande inte rocket-science. Det handlar om plus och minus, och alla kronor räknas med exakt samma värde. Även de som man köper cigaretter, hundmat, alkohol, läsk och godis för.
Ett akut behov av mat för dagen är sällan ett problem som huxflux dyker upp helt oförväntat - @Petruska vittnar om att familjerna (nog) har haft långvariga kontakter med myndigheter. Då har man nog redan navigerat med små marginaler ett tag.
Fast man tror och hoppas i det längsta att det ska lösa sig
Tro mig... Man vill inte be om hjälp bara sådär...
Jodå sådant har också varit med.
De helt utan inkomst har fått skaffa sig ett jobb.
Men jag har för mig att åtminstone en var deprimerad.De har fått jobb av programmet.
Men de har som sagt inte varit sjuka.
Håller tummarna för dig.Ska börja jobba eller arbetsträna på deltid i höst. Känns ok, även om det innebär att allt annat får bli liggandes för att man ska orka
Men jag har för mig att åtminstone en var deprimerad.
Lite samma med matkasse, om det blir mer än temporärt. Det räknas in i budgeten och fördröjer riktiga bärande lösningar. Som att skicka flaskvatten istället för att hjälpa med att borra brunnar och installera avsaltningsanläggningar.