Men nej, jag säger att det inte är samma sak, men samma logik, samma retorik.Nej, nu tycker jag du är ute och cyklar.
Sjukvård är ett basalt behov som samhället ska tillhandahålla.
Du är inne på nåt helt annat tankespår.
Saken är väl att vi pratar om varandra. Jag är överens med dig att välgörenhet inte ska innefatta tobak, eller alkohol. Jag anser att det är ett behov man får tillfredsställa på andra sätt själv, det är ett bruk man får ta eget ansvar för. Men hey - välgörenhet kan täcka vad fasen som helst egentligen, rent krasst. Det är givaren som avgör vad den vill skänka för slags hjälp. Jag gick i taket när facebook svämmade över av hästfolkets välgörenhetskampanj för någon jäkla tävlingsryttare som skulle få en häst, jag blev tillagd i någon grupp och jag EXPLODERADE för jag tänkte minsann inte lägga ett öre på en jevla hopphäst åt en svensk professionell tävlingsryttare när samtidigt tjuvjägare skjuter av världens tigrar och skjuter av elefantbeståndet i världen och skär av dess hela ansikten för att komma åt betarna som ska vara prydnader i kinesiska hem eller hamna i medicinskåpen som potensmedel, eller alla hemlösa stackars katter eller hundar som finns i hela frikkin världen som behöver HJÄLP, så vill folk att man ska köpa en hopphäst! NEJ! Jag väljer SJÄLV som givare vad jag lägger mina slantar och/eller energi på.
Vad samhället ska hjälpa till med - är en annan sak. DÄR kan man villkora på dina sätt, där kan man ge kuponger eller checkar eller vad det nu heter som soc kan ge som inte går att lösa ut annat än mat för. Där kan man säga att nej du honung får inte några 54' för att fixa dina tänder med, för du ääääääger en biiiiiiil, och har en åååååårsinkomst, så du få bara 21' och hör sen!
Du snackar politik, andra snackar verklighet.