Vem påstår att matkassar är ett fullgott samhälleligt skyddsnät? Det är för att det samhälleliga skyddsnätet inte är fullgott som hjälporganisationerna dykt upp. Hålen i skyddsnätet har blivit jävligt stora de senaste åren, medan sådana som du och jag bara fått det bättre och bättre. Under min levnad har nog klyftorna i Sverige aldrig varit så stora som nu.Ja, jag tror på människor och deras förmåga, att med kunskap klara av att styra sina egna liv. Det är inte liberalt snömos. Det finns poänger med att det inte är så smart att blanda akuthjälpen med korrigeringen. Men korrigeringen behövs för att komma ur beroendet av allmosor. Att få professionell hjälp med sin ekonomi för att minska riskerna.
Jag är uppvuxen nära fattigdom. Jag besöker fortfarande områden hårt präglade av fattigdom, men inte för att ge allmosor. Utan för att besöka vänner. Jag har även bott i dessa områden tidigare i livet.
Det nyliberala snömoset utgörs normalt i den här typen av debatt av de som tycker att allmosor är ett fullgott samhälleligt skyddsnät.
Det är besvärande att du använder ord som tigga och allmosor. Är det för att skuld- och skambelägga de utsatta familjerna ännu mer, så att de till slut inte vågar be om hjälp?
Det finns ingen motsättning mellan långsiktigt stöd och akuthjälp. Hur många barn ska offras i väntan på att de långsiktiga åtgärderna ska få effekt?