R
Raderad medlem 6459
Fattiga människor i Sverige har för fan inte lyxbåtar.Visst är det tramsigt att värdera vad man mår dåligt av? Cigarett eller whisky? Hund eller båt?
Det hör inte hemma.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fattiga människor i Sverige har för fan inte lyxbåtar.Visst är det tramsigt att värdera vad man mår dåligt av? Cigarett eller whisky? Hund eller båt?
Det hör inte hemma.
Fattiga människor i Sverige har för fan inte lyxbåtar.
Du missar poängen med min invändning. Själva grejen att du ens sitter och raljerar över lyxbåtar är alltså det jag har problem med.Du kan ersätta lyxbåt med båt, eller vad som helst som man kan må dåligt av att inte ha råd med.
Men vad är "Lyx"?Fattiga människor i Sverige har för fan inte lyxbåtar.
sjoberga skrev "lyxyacht" vilket jag nog tycker får räknas som just LYX. Det är också det jag kommenterar, inte roddbåtar.Men vad är "Lyx"?
Med samma logik ska inte överviktiga få hjälp med sin diabetes eller bensår, idrottaren får inte hjälp med sina idrottsrealaterade skador, rökaren får inte vård för sin cancer. Vi stänger det kommunala badet jag just nu befinner mig vid för här har folk drunknat. Vi tar bort bilavdraget i deklarationen, folk kör ju ihjäl sig! Det är långsökta exempel, inte samma sak men det är samma l o g i k.Visst är det tramsigt att värdera vad man mår dåligt av? Cigarett eller whisky? Hund eller båt?
Det hör inte hemma.
Nej, nu tycker jag du är ute och cyklar.Med samma logik ska inte överviktiga få hjälp med sin diabetes eller bensår, idrottaren får inte hjälp med sina idrottsrealaterade skador, rökaren får inte vård för sin cancer. Vi stänger det kommunala badet jag just nu befinner mig vid för här har folk drunknat. Vi tar bort bilavdraget i deklarationen, folk kör ju ihjäl sig! Det är långsökta exempel, inte samma sak men det är samma l o g i k.
Ett inlägg som detta bör innehålla citat eller tagg för att förtydliga vem det är ett svar till.Fast då lyckades du missa poängen också.
Jag har otur eller oförmåga med orden i tråden, eller så finns det en stark vilja att lägga innebörd i dem som passar det egna resonemanget.
Varför är det bättre att må bra av cigaretter än whisky? Varför är det bättre att må bra av en hund än en båt? Varför ska staten bestämma det?
Jag är absolut för individens rätt att bestämma över sina pengar, oavsett om det är lön eller bidrag. Prioritera får alla göra.
Det är knepigt det där, vad som räknas som nödtorft... Jag tror att många som anser att livets nödtorft är cigg eller häst eller båt bevisar för sig själva varför de hamnar i en dum sits. Cigg är inte livsviktigt. Häst inte heller. Jag förvånas över att en del inte tänker framåt och planerar. Jag har fast jobb och bra inkomst, men vet att det kan vända snabbt, om den dagen kommer lånar jag omedelbart ut min häst på foder. Därför ser jag också till att ha min häst i ett väluppfostrat skick att "vem som helst" kan ta över honom. Det är min försäkring för honom. De pengar jag sparar på stallhyra, skoning etc ska in för att vända en tråkig situation. Att hanka mig fram på föräldrar och allmosor försenar bara att ta tag i situationen.
Personligen tycker jag att det är hårresande att lägga pengar på lyxkonsumtion som cigg eller häst, när man har en ekonomi som inte går runt. Då får man avstå och spara de pengarna och återuppta det när ekonomin är på grön kvist.
För övrigt hjälper jag gärna GP, men en familj där föräldern lägger pengar på bruk av alkohol eller nikotin i stället för att lägga de pengarna på upplevelser eller litteratur till sina barn går fetbort.
Ganska förmätet att börja värdera på det sättet. Hund, häst, råtta, dromedar, elefant. Whatever.
Hur kan du veta att någon inte skulle fara extremt illa av att deras träbåt som varit i släkten i 70 år måste säljas? Betydligt mer än att sälja hunden till ny ägare, eller avliva.
Vem pratade om fin whisky? Poängen är enkel, staten ska inte gå in och bestämma vilka slags hobbyer och intressen man måste få ha för att må bra.
Jag har haft 2 hästar som omplacerats, jag har haft katt, jag har haft kaninuppfödning, jag har haft marsvin. Jag har inga problem med att skilja mig från djur om de hamnar i bra hem. Samma gäller för prylar som båtar och annat. Men att döda, det går fett över gränsen. Det är därför båtar och hundar inte kan jämföras.
Det är din värdering, varför ska den gälla för alla andra?
Ska och ska. Jag anar att majoriteten tycker samma sak och det är inte jag som pådyvlar dem värderingar. De flesta är trots allt empatiska människor som hjälper mer än de stjälper.