Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Ibland tror jag att vissa också har sett lite för mkt på tv-programmet Lyxfällan. Dvs man tror att alla som har det svårt har betett sig som vissa gör där dvs lever över sin inkomst och shoppar järnet.

Och de sitter alltid på tillgångar! Och kan få lån osv.

Och dessutom... De följer ju bara upp efter en månad. En månad är ju ingenting.
 
Jag har jobbat med uthyrning av lägenheter i bl a en ort där det var väldigt hårt tryck på marknaden. När en lägenhet blev ledig, så var det inga problem att hitta en ny hyresgäst på några minuter. Vi hyrde ut till personer utan fast inkomst, förutom om dom hade betalningsanmärkningar, då var det helt kört.

Det är inte särskilt vanligt i de områden jag levt och bott i. Rejäl inkomst i förhållande till hyran, bevis på medlemsskap i a-kassa och om första kontraktet borgenär också. Och förstås inga anmärkningar...
 
Precis. De har inte problem på riktigt. Sådana tas inte upp i programmet för det går inte att göra en budgettavla där inkomsten inte ens täcker hyran...

Nej det är inre det programmet handlar om utan det handlar om människor med oftast bra förutsättningar som sätter sig i skiten oftast pga shopping, shoppingmissbruk eller ngt liknande. Det fins väl enstaka fall där inkomsten är orsaken men oftast inte. Därav namnet "lyxfällan"
En kompis till mig hatade verkligen Lyxfällan förut då han tyckte det var irriterande att se folk med oftast ok inkomst sätta sig i skiten. Själv var han utförsäkrad med cancersjukdom.
 
Nej det är inre det programmet handlar om utan det handlar om människor med oftast bra förutsättningar som sätter sig i skiten oftast pga shopping, shoppingmissbruk eller ngt liknande. Det fins väl enstaka fall där inkomsten är orsaken men oftast inte. Därav namnet "lyxfällan"
En kompis till mig hatade verkligen Lyxfällan förut då han tyckte det var irriterande att se folk med oftast ok inkomst sätta sig i skiten. Själv var han utförsäkrad med cancersjukdom.

Jag önskar mer uppföljning för deltagarnas skull, för fastnar de i snurren igen så kan det bära iväg fort som fan.

Men det är inte de som inte får ihop det sen ändå, att leva på KFMs exminimum när man har fast jobb är inte omöjligt, lite pyssligt innan man vant sig och behöver man nya glasögon, tandis osv så får man behålla pengar för det.

En helt annan situation än att ha hamnat mellan stolarna i de sociala skyddsnäten.
 
Jag har jobbat med uthyrning av lägenheter i bl a en ort där det var väldigt hårt tryck på marknaden. När en lägenhet blev ledig, så var det inga problem att hitta en ny hyresgäst på några minuter. Vi hyrde ut till personer utan fast inkomst, förutom om dom hade betalningsanmärkningar, då var det helt kört.
Här får du inte ny lägenhet om du har skulder, anmärkningar även om du har fast jobb.
Borgenär spelar ingen roll eller tidigare referenser. skulle man sakna inkomst från jobb och tex ha sjukpenning, soc men vara fri från skulder och anmärkningar får du inget heller.
Här får man lägenhet om man är helt grön i alla knutar annars kan bo på gatan när man försöker resa sig för att livet kom i vägen och slog omkull en...
 
Jag har blivit alltmer restriktiv med min generositet med åren. Detta då jag har sett att de jag hjälpt har börjat ta det för givet, fått lillfingret och frågat efter handen, gått bakom min rygg och tagit för sig själva, sett det som en självklarhet att de skulle ha del av mitt eftersom jag hade så mycket och de så litet, försökt förhandla/lura till sig mera etc etc. Samt att det på längre sikt inte har gjorts några som helst förändringar för att bli mer självständiga och självgående, utan de olika hjälpinsatser som finns att tillgå är en given och lättåtkomlig inkomst som de anser sig ha rätt till.
 
Här får du inte ny lägenhet om du har skulder, anmärkningar även om du har fast jobb.
Borgenär spelar ingen roll eller tidigare referenser. skulle man sakna inkomst från jobb och tex ha sjukpenning, soc men vara fri från skulder och anmärkningar får du inget heller.
Här får man lägenhet om man är helt grön i alla knutar annars kan bo på gatan när man försöker resa sig för att livet kom i vägen och slog omkull en...

Det är min uppfattning också. Fast jobb och inga skulder / anmärkningar. De ville också att man helst skulle ha varit anställd på det fasta jobbet ca två år gör att inte vars den första som får gå om det blir uppsägningar.
Inte lätt för tex unga som ofta har osäkra anställningar.
 
Är man så djupt nere i kris, att man inte klarar att välja rätt mellan ett paket cigg och en påse havregryn, ris och grönsaker, behöver man mer professionell hjälp - inte pengar. Kanske en tillfällig förmyndare.

GULP! Läser jag rätt? :eek::crazy: Tillfällig förmyndare? Är du helt galen? Jag är med på din linje att man ska vara stenhård, nikotinbruk är inget man bör lägga välgörenhetspengar på, men att dra det så långt som tillfälligt förmyndarskap? Nej vet du vad, nu sa det rappadattpangpangbonk, oj vad du trillade långt ner på min respektstege med den raden av medvetet sammansatta ord. :(
 
Jag är med på din linje att man ska vara stenhård, nikotinbruk är inget man bör lägga välgörenhetspengar på...

Sån tur att inte alla resonerar likadant så att välgörenhet inte bara är till för de individer som inte röker. Jag var faktiskt i kontakt med sluta-röka-linjen men inte ens de trodde faktiskt att det skulle vara möjligt att sluta under rådande omständigheter. Som läget var hade jag att välja på att gå under mentalt av ett rökstopp då eller om jag blivit förvägrad ekonomisk hjälp av fonder så hade jag gått under ekonomiskt. Tur att rökning inte var diskvalificerande för att få hjälp. Annars hade vi väl varit sänkta och aldrig tagit oss upp.
 
Är man så djupt nere i kris, att man inte klarar att välja rätt mellan ett paket cigg och en påse havregryn, ris och grönsaker, behöver man mer professionell hjälp - inte pengar. Kanske en tillfällig förmyndare.

Sedan behöver man hjälp med att planera för utgiftsminskningar, gällande hund, bostad, etc. De besluten är tuffa att ta utan stöd.

Hjälp att förstå att de 500-1000 kr man lägger på cigaretter bidrar starkt till att öka den ekonomiska stressen.

Herregud. Jag saknar ord. Är du till den rad insiktslös?

Jag tror att alla som läser den här tråden och som befinner sig i eller har befunnit sig svåra omständigheter, känner en djup tacksamhet nu när du har klargjort hur deras rökning ökar deras ekonomiska stress och du dessutom presenterat FÖRMYNDARE som lösning på deras problem.

Och så givetvis klämmer du till hunden också. Jag känner en äldre man som tidigare arbetade med biståndsfrågor, när någon politiker eller tjänsteman visade sig riktigt överdjävligt snål och nedlåtande mot kommunens sämst ställda, brukade han ibland citera en av Stig Dagermans dagsedlar: "Lagen har sina blottor, hund får de fattiga ha. De kunde väl skaffa sig råttor, som är skattefria och bra...."
 
Fast nu måste jag försvara TV3, Lyxfällan är ju just LYX-fällan och inte "krisfällan" eller "omöjlig situation fällan"! ;)
Snarare har jag ibland tyckt att de tagit med folk som faktiskt inte lyx-konsumerat sig till skulder utan drabbats av otur eller tänkt fel...
Visst vore det intressant med en "kris-fällan" också men det är som ni säger inte så himla lätt att göra bra TV på...
 
Fast nu måste jag försvara TV3, Lyxfällan är ju just LYX-fällan och inte "krisfällan" eller "omöjlig situation fällan"! ;)
Snarare har jag ibland tyckt att de tagit med folk som faktiskt inte lyx-konsumerat sig till skulder utan drabbats av otur eller tänkt fel...
Visst vore det intressant med en "kris-fällan" också men det är som ni säger inte så himla lätt att göra bra TV på...

En version av Arga Doktorn kanske? Ett program varje vecka, år ut och år in så gemene man får se hur samhället ser ut och kanske få till stånd förbättringar. Men man får nog ta bort "fällan" ur programnamnet eftersom det snarare handlar om att man fastnat i skiten utan egen förskyllan.
 
Fast nu måste jag försvara TV3, Lyxfällan är ju just LYX-fällan och inte "krisfällan" eller "omöjlig situation fällan"! ;)
Snarare har jag ibland tyckt att de tagit med folk som faktiskt inte lyx-konsumerat sig till skulder utan drabbats av otur eller tänkt fel...
Visst vore det intressant med en "kris-fällan" också men det är som ni säger inte så himla lätt att göra bra TV på...

Fast jag tycker inte du behöver försvara Lyxfällan :) Det vi säger är ju just att det är Lyx det handlar om och inte krisfällan.. det är ju det vi skrivit hela tiden..:p

Problemet blir ju när folk tror att människor som har dålig ekonomi är som dom i Lyxfällan dvs har bra inkomster men shoppat sig till problem.
 
Ibland tror jag att vissa också har sett lite för mkt på tv-programmet Lyxfällan. Dvs man tror att alla som har det svårt har betett sig som vissa gör där dvs lever över sin inkomst och shoppar järnet.

Jag skulle vilja påstå att det finns ett annat betydligt vanligare sätt att leva över sin inkomst än att lyxshoppa och ta lån, och det är enligt mig att inte prioritera en buffert. Det går inte att prioritera en finare bil eller en utlandssemester (eller motsvarande sak beroende på köparens intresse) om buffertkontot gapar tomt. Det är när man har jobb och är rik som man kan förbereda sig för sämre tider. Är man ett par tex anser jag att månadskostnaden man tar på sig i form av boende, bilar mm inte kan överstiga lönen hos den som tjänar minst, just för att denne kan behöva dra runt hela skutan själv om något händer med partnern. Alternativt att man sparar så att det finns att ta av om det händer. En ensamstående/singel har inte lyxen av två inkomster men har också allt i världen på att tjäna att skapa ett överskott, en skillnad mellan vad som kommer in och vad som går ut varje månad.

Det är klart att ingen förespråkar att man ska slå ihjäl en högt älskad hund eller häst för att man blir av med arbetet några månader, det vore katastrof för mig att behöva förlora hunden också. Därför har jag alltid hennes buffert i bakhuvudet, om jag skojar och säger att "Nu är plånboken tom," för att jag har köpt ett hus, så är den aldrig riktigt tom, för det skulle jag inte våga. Det finns bufferten för hunden, buffert för att kunna betala räntan och amorteringen på huset + mina mat- och driftskostnader om jag blir av med jobbet, detta i många månader. Det finns lite extra fall något dyrt går sönder på huset veckan efter att vi flyttat in mm, hade jag inte haft råd med detta hade jag inte ansett att jag hade råd med hus. Jag TROR er alla som säger att det är för jävligt att vänta på pengar, att inte få hjälp av soc, av försäkringskassan mm, jag kan verkligen föreställa mig hur det känns, och jag försöker fatta sådana ekonomiska beslut när det är bra, att jag ska slippa råka ut för det när det är dåligt.
 
Precis så är det för mig. Jag måste ha den där bufferten, och det blir ärtor och nudlar till den når en nivå där jag kan känna mig trygg. Jag vill inte behöva ta bort djur för att jag själv slarvat med bufferten.

Jag vet att jag kan bli sjuk, bryta benet och inte kunna jobba på länge, bli stämd (?) och ungefär en halv miljon andra saker. Det händer vanliga människor. Som mig. Då vill jag ändå känna att jag klarar i alla fall en omställningstid (söka billigare boende, likvidera det som går etc).

De första åren som anställd var ju ingen lyx och glam direkt, det gick ju åt att gneta ihop till en buffert om jag skulle bli av med jobbet. Sedan var det tid att fundera på om det fanns ekonomiskt utrymme för en häst, eftersom det var en hög önskan.

Men jag hade ändå i åtanke att om jag skulle vara arbetslös mer än x antal månader, så skulle jag slakta hästen. Jag vill inte sabba mina chanser till en dräglig tillvaro genom att hamna hos KFM. Jag anser mig inte ha råd med det.
 
Är man ett par tex anser jag att månadskostnaden man tar på sig i form av boende, bilar mm inte kan överstiga lönen hos den som tjänar minst, just för att denne kan behöva dra runt hela skutan själv om något händer med partnern. Alternativt att man sparar så att det finns att ta av om det händer.

Det låter bra i teorin. Haken i mitt fall var att jag varit sjuk mycket länge och min sjukersättning + bostadstillägg räckte inte för att klara uppehället för 2 personer. Inkomsten låg några tusen under normen för försörjningsstöd. Jag hade innan jag blev sjuk, aldrig haft så pass mycket pengar att jag kunnat spara. Det gick runt, men inte mer än så.
 
Hej allihopa,

@honung @Petruska@Magiana
Jag pudlar helt och hållet på mina ord om förmyndare, det är ju precis tvärtom vad jag vill åstadkomma. Käpprätt åt skogen. Kan bara skylla på en sömnlös natt i värmen och en frustration över att ha blivit både missförstådd, påhoppad och att vissa verkligen tycker att samhället ska ställa upp med pengar för djurägande och nikotin att missbruka. Äntligen fick jag en korrekt utdelad käftsmäll, som jag tackar för. En förmyndare skulle dra undan mattan för skapandet av den självkänsla jag vill vara med och skapa.

Helt enkelt helt fel.
 
Du sätter mig i en omöjlig sits, eftersom jag inte kan veta exakt vilka utgifter du hade och vilka eventuella åtsnörningar du kanske hade kunnat göra innan du blev sjuk. Jag vill heller inte klanka ner på just dina personliga val, men jag hävdar generellt att många kan göra besparingar innan sjukdomen/arbetslösheten/oturen är framme. En sak du själv berättat är ju att du rökte tex, och inte klarade av att sluta när allt var som tuffast. En tanke från mig är att cigarettpengarna hade räckt en bit på vägen till en buffert innan du blev sjuk.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp