Nya grannar från helvetet

Det är bisarrt att någon kan ha åsikter om att man inte får ta vatten, duscha eller laga mat efter klockad 22. Tvätta tycker jag också är helt ok så länge man inte har en tvättmaskin som inte låter som den utför exorcism när den centrifugerar. Lyssna på hög musik hela natten eller festa flera gånger i månaden sent på nätterna är tycker jag däremot inte ok om man inte bor i studentområde eller någonting liknande där det kan förväntas att man har den livsstilen… ha vänner över på middag en helgkväll känns dock helt ok. Röka på balkongen skulle jag dock störa mig på om det kom in till mig.

Jag har jobbat natt många år när jag bott i lägenhet och då har det varit ett så lyhört hus att jag hörde klicket från magneterna när grannen öppnade sina garderobsdörrar. Men renoverade ingen så gick det oftast bra att sova ändå för min del.

Jag tror att jag stannar i eget hus.
Jag vill tvätta och duscha när som helst utan att andra har med det att göra.
Just nu jagar jag dessutom billig el och den är på natten.

Tiderna för när det skall vara tyst kommer från lagar och regler så jag tror inte att de egentligen går att avtala bort.

Som sagt tyst efter 22 handlar ju om att bete sig inom rimlighetens gräns dvs inte vara högjud, inte att man behöver smyga runt i lägenheten och viska, men man behöver heller inte dansa polka med träskor och sjunga, köra mixern, dammsugaren eller borrmaskinen. Tvättmaskin eller tumlare hade jag inte heller kört om jag inte hade någon specialvariant som inte avger en massa vibrationer som fortplantar sig genom byggnaden.

Precis, sunt förnuft!

Det är bisarrt att någon kan ha åsikter om att man inte får ta vatten, duscha eller laga mat efter klockad 22. Tvätta tycker jag också är helt ok så länge man inte har en tvättmaskin som inte låter som den utför exorcism när den centrifugerar. Lyssna på hög musik hela natten eller festa flera gånger i månaden sent på nätterna är tycker jag däremot inte ok om man inte bor i studentområde eller någonting liknande där det kan förväntas att man har den livsstilen… ha vänner över på middag en helgkväll känns dock helt ok. Röka på balkongen skulle jag dock störa mig på om det kom in till mig.

Jag har jobbat natt många år när jag bott i lägenhet och då har det varit ett så lyhört hus att jag hörde klicket från magneterna när grannen öppnade sina garderobsdörrar. Men renoverade ingen så gick det oftast bra att sova ändå för min del.

Tvätta tycker jag inte att man ska få göra. Det väsnas för mycket. Jag har i princip bara bott så jag haft tvättstuga. Och de hus där tvättstugan varit i bostadshuset så har det oftast varit förbjudet att använda den efter kl. 22. Ofta ströps strömmen till tvättstugan på natten.

Tvätta tycker jag inte att man ska få göra. Det väsnas för mycket. Jag har i princip bara bott så jag haft tvättstuga. Och de hus där tvättstugan varit i bostadshuset så har det oftast varit förbjudet att använda den efter kl. 22. Ofta ströps strömmen till tvättstugan på natten.
Jag borde i en lägenhet där jag inte han tvätta i tvättstugan när jag slutade vid fyra :banghead:

Jag borde i en lägenhet där jag inte han tvätta i tvättstugan när jag slutade vid fyra :banghead:

Oj! Dåliga tider!! Här har vi: 6-10, 10-14, 14-18 och 18-22.

Sen får man tvätta även på natten då tvättstugan är i ett eget hus så det stör ingen. Men det går inte att boka på natten.

Kan och kan. Jag tycker ju att man ska få leva och duscha som en vanlig människa i sitt eget hem även om man har lägenhetsgrannar. Jag hade blivit vansinnig om jag jobbat natt och någon granne klagat på att jag duschat för högljutt. 😅
Jag tror faktiskt att det sällan är problem att ta en snabb dusch på natten. Problem blir det när man kör tvättmaskinen, diskmaskinen, torktumlare, dammsuger, spelar musik osv. När man liksom lever på som vanligt även nattetid när andra sover för att man anser att folk får ge och ta och visa hänsyn på att alla inte har samma dygnsrytm.

När jag flyttade till förra lägenheten- ett gammalt trähus byggt 1950, så vaknade jag av grannen ovanförs alarm 04.30. Sedan hörde jag honom duscha. Sedan hörde jag honom spola vatten (kaffe på G?) i köket, och förstås hörde jag hur han gick runt för det knarrade i mitt tak och så slutade det med att han smällde igen sin ytterdörr och vred nyckeln i låset 05.15 och klampade ner för trappan, där porten släpptes med en smäll. Varenda vardagsmorgon kunde jag följa honom och vad han gjorde innan han slutligen åkte till jobbet.

Detta med att duscha på nätterna - avstår ni som bor i lägenhet att duscha när ni kommer hem efter tex en utekväll? Eller från ett kk? Eller en sen kväll från stallet? Tänker ni att nu ska jag inte duscha för jag vill inte störa grannarna?

Jag duschar alltid när jag kommer hem från en utekväll. Man blir ju svettig och en massa människor har tagit på en. Så skönt att duscha och lägga sig fräsch. Det gjorde jag även när jag bodde i lägenhet. Skulle aldrig i livet avstå för att någon annan eventuellt blev störd. Jag hade känt mig jätteäcklig.
Nej jag duschar men står inte länge för att det är skönt osv. Och så ser jag till att annars när jag kan duscha innan 22. Jag tror inte det störs när det händer då och då utan mer när långduschare gör det ständigt och anser att man måste ju få leva normalt.

Okej, jag hör typ ingenting från mina grannar så har antagit att detsamma gäller åt andra hållet. Ingen har klagat iaf😅
En tanke är att bara för att grannarna inte säger något betyder inte det att de inte störs egentligen. Jag klagar aldrig på grannarna även om jag störts av dem. Jag har hund, det kan bli att det klagas på honom då från deras sida. Alla människor är inte vettiga har jag märkt så onödiga hämndklagomål vill jag inte ha. :)

Jag tror att jag stannar i eget hus.
Jag vill tvätta och duscha när som helst utan att andra har med det att göra.
Just nu jagar jag dessutom billig el och den är på natten.

Tiderna för när det skall vara tyst kommer från lagar och regler så jag tror inte att de egentligen går att avtala bort.

Det finns ingen lag som avgör när det ska vara tyst i en bostad, däremot får man inte störa oavsett tid på dygnet.

Jag har hunnit bo i ett gäng lägenheter genom åren och alla har haft regeln att man ska visa extra hänsyn efter 22:00 till sex eller sju nästa morgon.

Duscha, laga mat, handdiska, se på tv, spela musik i normal volym osv har varit helt ok.
Den som störs av den typ av ljud som inte är extrema bör kanske inte bo i lägenhet eller använda öronproppar.

Däremot städa, köra tvättmaskin, flytta möbler, spika, spela högt osv har inte varit ok. Sånt kan man lätt göra en annan tid på dygnet.

För mig som haft mycket kvälljobb i livet är lägenhet komplicerat. Jag vill tex sova längre på morgonen men då har grannar städat osv. Jag har också behövt sova tidigt på helger när grannar har haft fester.
Men sånt är ju livet i lägenhetshus.

Ljud kan ju fortplanta sig på de mest oväntade sätt.
Jag bor i hus och vi har en ny tvättmaskin. Står man i källaren när den går så stör den inte speciellt mycket men är man uppe i huset så slår det i rören. Första gången så trodde jag att någon granne kastade ved på utsidan bredvid vårat hus. Det låter rätt så rejält men står man bredvid maskinen så låter det knappt nått alls. Så ljud kan verkligen låta olika beroende på vart man befinner sig.

Jag tror faktiskt att det sällan är problem att ta en snabb dusch på natten. Problem blir det när man kör tvättmaskinen, diskmaskinen, torktumlare, dammsuger, spelar musik osv. När man liksom lever på som vanligt även nattetid när andra sover för att man anser att folk får ge och ta och visa hänsyn på att alla inte har samma dygnsrytm.

När jag flyttade till förra lägenheten- ett gammalt trähus byggt 1950, så vaknade jag av grannen ovanförs alarm 04.30. Sedan hörde jag honom duscha. Sedan hörde jag honom spola vatten (kaffe på G?) i köket, och förstås hörde jag hur han gick runt för det knarrade i mitt tak och så slutade det med att han smällde igen sin ytterdörr och vred nyckeln i låset 05.15 och klampade ner för trappan, där porten släpptes med en smäll. Varenda vardagsmorgon kunde jag följa honom och vad han gjorde innan han slutligen åkte till jobbet.

Bor man i lägenhet är det en stor fördel att inte vara lättväckt 😁
När jag jobbar kväll och vet att jag har sovmorgon hör jag inte ens sambons larm som ringer 1 meter från mitt öra, han brukar snooza några gånger, gå upp slamra runt och ha sig innan han går. Jag sover som en död 😆
Vaknar aldrig av plogbilen eller andra ljud heller.
Underbart!

När jag jobbar kväll och vet att jag har sovmorgon hör jag inte ens sambons larm som ringer 1 meter från mitt öra, han brukar snooza några gånger, gå upp slamra runt och ha sig innan han går. Jag sover som en död 😆
Underbart!
Jag är lättväckt och har svårt att sova, men i den lägenheten var det extremt med ljud. Som att det inte var olika lägenheter utan bara en fast olika rum.

Hade problem med att en säkring gick hela tiden, elektriker kom och felsökte och bytte ut elledningar i flera rum och kök innan han kom till vardagsrummet. jag sa att det nog var i taket, det knarrar så väldigt från grannen.... Hyresvärden sa att det absolut inte kunde vara det, men jo... elektrikern drog ut elledningen från taket, den var helt trasig på grund av stålröret den låg i var helt intryckt, just där det knarrade som mest där grannen ovanför gick. Inte konstigt att det var så lyhört när grannen ovanför kunde "gå sönder" min elledning i taket genom att gå normalt på sitt golv...

Här hör jag ytterst sällan grannarna. Jag hör barnen utanför, men grannarna bredvid eller ovanför hörs inte hit. Väldigt skönt. Tror dock ljud slipper mer in/ut från lägenheterna än in/ut till grannarna verkar det som. Jag hör tex min hund ut ganska tydligt när han låter ibland, men när jag står i lägenheten och han låter så hörs det inte alls lika tydligt. Samma med grannens barn och andra grannens musik. Utanför hörs det mer men i min lägenhet inte alls.

En tanke är att bara för att grannarna inte säger något betyder inte det att de inte störs egentligen. Jag klagar aldrig på grannarna även om jag störts av dem. Jag har hund, det kan bli att det klagas på honom då från deras sida. Alla människor är inte vettiga har jag märkt så onödiga hämndklagomål vill jag inte ha. :)
Ja jag vet, men det är inte så lätt att veta vad som hörs och inte. Sålänge jag inte får höra annat tänker jag utgå från mitt eget sunda förnuft när det gäller vad som stör och inte. Man tänker säkert olika där, men så får det vara 😊

Ljud kan ju fortplanta sig på de mest oväntade sätt.
Ja men verkligen! Även ute. Jag bor i hus nu och om två personer står och pratar på altanen framför huset så hörs varje ord ner till vägen. Men om folk pratar nere på vägen så hörs det inte alls upp på altanen.

När grannarna som bor bakom oss sitter ute så hör vi allt de säger. Men när vi har vårat årliga sommarparty och spelar och tjoar så hörs det knappt alls hos dom. Så himla märkligt.

Underbart!
Ja, precis som att man får räkna med att anpassa sig för att inte störa så får man också räkna med att det kommer låta lite från grannarna😊

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 448
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 358
Senast: Zewz
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 133
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar