Nya grannar från helvetet

Vi har också regler om tyst efter 22 men jag har nog aldrig tänkt tanken att jag inte får duscha, spola toaletten eller liknande. Jag kan tex sätta timer på tvättmaskinen så den går igång tidig morgon och är färdig när jag vaknar. Det har liksom aldrig stört min egen sömn så varför skulle det störa någon annan? Kan också titta på tv sent.

Men just nu bor jag i rätt så nyproducerad lägenhet och det är inte extremt lyhört. Själv störs jag bara av väldigt hög musik och renoveringar.

Ja, den är spännande! Badrummet i fråga har dessutom (frostade) glasväggar med en ljusslinga som löper längs med nedre delen av väggarna för att öka spänningen ytterligare. Jag brukar välja det andra badrummet när vi är där på middag :D

(till grannarnas försvar var det inte de som installerade eländet, det var de förra ägarna)
Åh gud, visst är det den här skapelsen som du menar? https://www.bukefalos.se/threads/planritningar-utomlands.1497842/post-19489593

Det är så obegripligt att jag är mållös :laugh: Jag tittar på en del planritningar i jobbet (nyproduktioner) och det knäppaste hittills var en trea som hade toalettdörren precis framför det inritade matbordet så att ingen som satt och åt middag skulle missa om någon behövde gå och pudra näsan, men dina grannars badrum slår fan allt :laugh:

Så här såg den planlösningen ut på ett ungefär:
Det röda är badrummet och det gula är matbordet plus stolar.

1697119872000.webp

Efter allt prat om att det ska vara tyst på natten och nattarbetare så kom jag ihåg en granne under mig i min första lägenhet (samma hus som nu fast annan lägenhet som hade laminat- och klinkergolv så inte alls lika ljudisolerat). Han jobbade natt och jag undvek såklart att dammsuga och göra annat som färdades genom betongen, men när han började klaga på att min hunds klor O_o klickade mot golvet sa jag att det fick han faktiskt stå ut med. Hunden ifråga vägde 4,5kg så jag kan inte tänka mig att det faktiskt var hans klor som grannen hörde utan det måste ha varit inbillning. Inte ens jag hörde något kloklickande. Han flyttade iallafall efter ett tag för vi har också kyrkan precis bredvid och själaringningen vid 10 kan få vem som helst att flippa ut om man försöker sova. Dels därför har jag gjort en sovalkov i vardagsrummet och har gjort sovrummet till pysselrum så jag slipper den

Bodde ett tag i lägenhet som var så extremt lyhörd att jag vaknade en natt skräckslagen för att det var människor bredvid min säng. Det var det inte, det var bara grannen som hade besök och de babblade friskt och det hördes lika bra som om de stått i mitt sovrum.

Efter allt prat om att det ska vara tyst på natten och nattarbetare så kom jag ihåg en granne under mig i min första lägenhet (samma hus som nu fast annan lägenhet som hade laminat- och klinkergolv så inte alls lika ljudisolerat). Han jobbade natt och jag undvek såklart att dammsuga och göra annat som färdades genom betongen, men när han började klaga på att min hunds klor O_o klickade mot golvet sa jag att det fick han faktiskt stå ut med. Hunden ifråga vägde 4,5kg så jag kan inte tänka mig att det faktiskt var hans klor som grannen hörde utan det måste ha varit inbillning. Inte ens jag hörde något kloklickande. Han flyttade iallafall efter ett tag för vi har också kyrkan precis bredvid och själaringningen vid 10 kan få vem som helst att flippa ut om man försöker sova. Dels därför har jag gjort en sovalkov i vardagsrummet och har gjort sovrummet till pysselrum så jag slipper den

En 4,5 kgs hund? Alltså, jag har klagat hos granne när grannens hunds klor lät förmycket. Men då var det en Grand Danois korsning. En stoor unghund som de lekte med i vardagsrummet (ovanför oss) där det var parkettgolv! Det lät som en flock vilda elefanter! Och hur parketten såg ut efteråt vill jag inte ens tänka på.

Jag frågade om de inte kunde gå ut på en gräsmatta eller nåt med hunden i långlina och leka med den där. När den gick normalt störde det oss inte.

Vi har också regler om tyst efter 22 men jag har nog aldrig tänkt tanken att jag inte får duscha, spola toaletten eller liknande. Jag kan tex sätta timer på tvättmaskinen så den går igång tidig morgon och är färdig när jag vaknar. Det har liksom aldrig stört min egen sömn så varför skulle det störa någon annan? Kan också titta på tv sent.

Men just nu bor jag i rätt så nyproducerad lägenhet och det är inte extremt lyhört. Själv störs jag bara av väldigt hög musik och renoveringar.
Därför att andra är mer lättväckta än dig?

I mitt förra hus som var normalt lyhört var det några vars tvättmaskin centrifugerade runt 23:30 på kvällarna. Det fick de inte fortsätta med då många försökte somna just då.

Detta med att duscha på nätterna - avstår ni som bor i lägenhet att duscha när ni kommer hem efter tex en utekväll? Eller från ett kk? Eller en sen kväll från stallet? Tänker ni att nu ska jag inte duscha för jag vill inte störa grannarna?

Jag duschar alltid när jag kommer hem från en utekväll. Man blir ju svettig och en massa människor har tagit på en. Så skönt att duscha och lägga sig fräsch. Det gjorde jag även när jag bodde i lägenhet. Skulle aldrig i livet avstå för att någon annan eventuellt blev störd. Jag hade känt mig jätteäcklig.
Jag har ägnat snart 40 år av mitt liv att gå ut på krogen och spelningar, men aldrig haft behov av att duscha när jag kommer hem. Mig är det ingen som tar på, beror nog på vad man gör. Men duscha efter 22 tycker jag är okej om man bor i hus utan tjutande rör.

Jag har vacklat lite kring att flytta pga avsaknad av parkering. Men den här tråden har fått mig att ändra mig. Detta då det är helt tyst från mina grannar. Vi har en regel att det ska vara tyst 23 (men gå på toaletten och duscha är såklart ok) och jag blir lika fascinerad varje gång jag hör grannen ha besök, det hörs väldigt tydligt genom friskluftsintaget när de pratar. Men det blir alltid knäpptyst precis vid 23. :love:

Så det får vara värt att krångla med parkering helt enkelt.

I min förra lägenhet hade jag en granne som envisades med att slå på radion (som stod i hennes hall och vägg i vägg med min huvudkudde) varje kväll när hon lämnade (!) lägenheten. Det var omöjligt att somna med den höga musiken och eftersom hon inte var hemma gick det inte att stänga av den. Styrelsen var väldigt flat och tyckte att ingen annan klagade ju... :banghead:

Bodde ett tag i lägenhet som var så extremt lyhörd att jag vaknade en natt skräckslagen för att det var människor bredvid min säng. Det var det inte, det var bara grannen som hade besök och de babblade friskt och det hördes lika bra som om de stått i mitt sovrum.
Stundtals har jag haft den upplevelsen med de nya grannarna. Det har låtit som att de varit i rummet bredvid och pratat istället för våningen ovanför. Några gånger har de också haft besök av en mycket högljudd man som pratar den dialekt man har runt Boråstrakten, så väl har han hörts ner till mig.

Att det ska vara tyst efter 22 betyder sällan att man ska sluta leva efter det klockslaget.
I vårt avtal står det att särskild hänsyn ska visas mellan 22 och 06, det tycker jag är mer rimligt.
Jag jobbar till 24 varannan vecka.
Har ett fysiskt arbete och duschar ofta när jag kommer hem, inga problem alls.

Som sagt tyst efter 22 handlar ju om att bete sig inom rimlighetens gräns dvs inte vara högjud, inte att man behöver smyga runt i lägenheten och viska, men man behöver heller inte dansa polka med träskor och sjunga, köra mixern, dammsugaren eller borrmaskinen. Tvättmaskin eller tumlare hade jag inte heller kört om jag inte hade någon specialvariant som inte avger en massa vibrationer som fortplantar sig genom byggnaden.

En 4,5 kgs hund? Alltså, jag har klagat hos granne när grannens hunds klor lät förmycket. Men då var det en Grand Danois korsning. En stoor unghund som de lekte med i vardagsrummet (ovanför oss) där det var parkettgolv! Det lät som en flock vilda elefanter! Och hur parketten såg ut efteråt vill jag inte ens tänka på.

Jag frågade om de inte kunde gå ut på en gräsmatta eller nåt med hunden i långlina och leka med den där. När den gick normalt störde det oss inte.
Ja, fullt ös med stor hund är ju helt förståeligt att man blir störd av, men nej, här var det min lilla lugna plutt som fick skulden 😅 Jag hade en storpudel också, men han gick som på tofflor och hans klor var aldrig i närheten av golvet. Den lilla hade längre klor och ingen päls så det hände att jag hörde hans klor klicka någon gång, men det var absolut inte varje steg som på en del hundar

Därför att andra är mer lättväckta än dig?

I mitt förra hus som var normalt lyhört var det några vars tvättmaskin centrifugerade runt 23:30 på kvällarna. Det fick de inte fortsätta med då många försökte somna just då.
Har svårt att se att det skulle höras mycket till grannarna när jag knappt hör det i min egen lägenhet?
Men det är inget jag gör vanemässigt, bara om jag inte hinner få till tvätten på andra tider.

Åh gud, visst är det den här skapelsen som du menar? https://www.bukefalos.se/threads/planritningar-utomlands.1497842/post-19489593

Det är så obegripligt att jag är mållös :laugh: Jag tittar på en del planritningar i jobbet (nyproduktioner) och det knäppaste hittills var en trea som hade toalettdörren precis framför det inritade matbordet så att ingen som satt och åt middag skulle missa om någon behövde gå och pudra näsan, men dina grannars badrum slår fan allt :laugh:

Så här såg den planlösningen ut på ett ungefär:
Det röda är badrummet och det gula är matbordet plus stolar.

Visa bifogad fil 129900
Jajemen! :D

Okej, jag hör typ ingenting från mina grannar så har antagit att detsamma gäller åt andra hållet. Ingen har klagat iaf😅
Allting beror ju på hur ny maskin man har. Min är relativt ny och enligt försäljaren behövdes ingen dämpning. Var nånting som jag frågade om då det fanns någon form av dämpning tillgänglig i butiken.

För att bidra med något seriöst i tråden har jag aldrig reflekterat över duschande som något som kan störa grannar, men däremot känns det för mig ganska självklart att man inte dammsuger, kör tvättmaskinen, flyttar möbler, borrar, kör matberedaren eller annan hushållsaktivitet som för mycket väsen sent på kvällen/tidigt på morgonen. Dusch och toalettbesök är dels mycket mjukare ljud, och dels nödvändigheter på ett helt annat sätt än t.ex. tvätt och städ.

Vi bor i en förhållandevis lyhörd lägenhet men vårt främsta problem är att mannen som bor ovanför oss är en sådan som sätter ner hälarna först när han går. Det dunsar på rätt rejält där uppifrån emellanåt med andra ord, och trots att vi har sagt till säkert fem gånger har det inte blivit mycket bättre. Det är en stor bidragande anledning till att jag ser fram emot att förhoppningsvis flytta till hus nästa år. Märkligt nog är det i princip det enda ljudet som stör oss, deras tvättmaskin och liknande märker vi nästan aldrig av. Antar att vi ska vara tacksamma för det!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 448
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 358
Senast: Zewz
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 133
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar