Ditt egentliga budskap i din kommentar är inte särskilt klädsamt för dig.Jag har fått in spåret på särbegåvade barn.
Det känns som att jag därmed har nått fått fram med mitt budskap.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ditt egentliga budskap i din kommentar är inte särskilt klädsamt för dig.Jag har fått in spåret på särbegåvade barn.
Man ska inte hålla på med dominanstänk när det gäller barn med misstänkt npf-diagnos. Det fungerar ganska dåligt på de flesta barn och i synnerhet dessa. Gissningsvis KAN ungen faktiskt inte uppföra sig bättre än hon gör, och gissningsvis mår hon också ganska dåligt av situationen. MER auktoritär uppfostran är faktiskt ett jättedåligt råd.Du måste stå över det.
Hon mobbar dig för att ta kontroll över dig och du sväljer betet.
Du skall vara den vuxne och barn skall inte bestämma i familjen.
Det gör henne otrygg att du inte tar kommandot.
Och så kan du läsa detta.
http://www.begavadebarn.nu/kaumlnnetecken.html
Bo är bäst! Han är så jävla bra. Beteendeproblem i förskolan är min bibel.Man ska inte hålla på med dominanstänk när det gäller barn med misstänkt npf-diagnos. Det fungerar ganska dåligt på de flesta barn och i synnerhet dessa. Gissningsvis KAN ungen faktiskt inte uppföra sig bättre än hon gör, och gissningsvis mår hon också ganska dåligt av situationen. MER auktoritär uppfostran är faktiskt ett jättedåligt råd.
Bo Hejlakov Elven har forskat mycket på det här och resultaten är ganska entydiga. Mer curling ger lyckligare familjer och mer lyckade barn (mätt i hur mycket de knarkar och hoppar av skolan). Han har skrivit massor av böcker och artiklar. Bara ta en i högen och läs.
Fast det är skitsamma om ungen är särbegåvad och/eller har npf eller inget av det. Auktoritär uppfostran är inte vägen att gå. Om jag inte minns fel så finns det bara EN enda grupp som uppvisar bättre beteende efter den typen av behandling och det är kriminella tonårspojkar på boende. Men det är taget från minnet, några år sedan jag jobbade med det.Jag har fått in spåret på särbegåvade barn.
Han är min guru. Vi hade privat handledning med honom på mitt gamla jobb och han lärde mig så mycket och förändrade den brukarens liv för alltid. Jag är också en väldigt mycket bättre förälder till min stökiga unge tack vare honom.Bo är bäst! Han är så jävla bra. Beteendeproblem i förskolan är min bibel.
Men himmel, tror ni att jag förespråkar en auktoritär uppfostran?Man ska inte hålla på med dominanstänk när det gäller barn med misstänkt npf-diagnos. Det fungerar ganska dåligt på de flesta barn och i synnerhet dessa. Gissningsvis KAN ungen faktiskt inte uppföra sig bättre än hon gör, och gissningsvis mår hon också ganska dåligt av situationen. MER auktoritär uppfostran är faktiskt ett jättedåligt råd.
Bo Hejlakov Elven har forskat mycket på det här och resultaten är ganska entydiga. Mer curling ger lyckligare familjer och mer lyckade barn (mätt i hur mycket de knarkar och hoppar av skolan). Han har skrivit massor av böcker och artiklar. Bara ta en i högen och läs.
Ja alltså du skrev att barnet mobbar sin mamma för att få kontroll över henne.Men himmel, tror ni att jag förespråkar en auktoritär uppfostran?
Ja då förstår jag att ni reagerar.
Nej jag är curling-mamma nummer ett.
Men jag accepterar aldrig att bli illa behandlad av någon.
Inte barnen heller.
Det är totalt förbjudet att vara elak mot mig eller någon annan. Kasta saker omkring sig eller på annat sätt handgripligt försöka driva igenom sin vilja är inte heller tillåtet. Eller sabotera för syskon.
Kommandot handlar om vad som är tillåtet att göra hemma och om hur vi uppför oss mot varandra.
I övrigt så ordnades annan mat om det inte kändes bra med den som vi skulle äta. Men uppföra sig så att det är trevligt för alla, det är ett grundkrav.
Jag skall ta och läsa Bo.Ja alltså du skrev att barnet mobbar sin mamma för att få kontroll över henne.
Läs Bo.
Skönt att det är så jävla enkelt för dig.Jag skall ta och läsa Bo.
Alla tider har sin Guru.
På min tid så var det Anna Wahlgren och före det Jesper Juul.
Mamman måste få kontroll på situationen och vara den vuxne, det är olika.
Att själv bli arg och sårad gör ingenting bättre.
Att få kontroll på situationen innebär bl.a. att få kontroll på sig själv. Det är inte två jämbördiga som bråkar när en 8 åring och en Mamma bråkar.
Det är den Vuxne Föräldern aom måste vara den som tar kontroll över situationen och slutar bråka.
Vi bråkar inte i min familj.
Vi skriker inte åt varandra, det är bara trist.
Barn gör som föräldrar och andra vuxna gör.
Om vuxna bråkar så blir det förebilden.
Vi pratar med varandra och försöker hitta lösningar där ingen känner sig klämd.
Vi vuxna tar kontroll över situationen och stämningen i huset.
Man får jobba på det.Skönt att det är så jävla enkelt för dig.
Det är det dock inte för alla.
Man får jobba på det.
Det kommer inte gratis.
Jag är en arg person till min natur.
Det har jag gjort något åt, för det var inte bra.
Det är inte lätt att sluta skrika på sin omgivning, men nödvändigt.
Min Mamma skriker på allt som hon tycker blir fel, så det var förebilden som jag fick.
Jag har fått jobba en hel del på mig själv där för att inte följa efter i de spåren.
Att skrika är att helt förlora kontrollen på situationen.
Det lyser starkt igenom att du inte har den minsta aning om hur det är att leva med den här typen av specialbarn.Man får jobba på det.
Det kommer inte gratis.
Min Mamma skriker på allt som hon tycker blir fel, så det var förebilden som jag fick.
Jag har fått jobba en hel del på mig själv där för att inte följa efter i de spåren.
Människor med NPF kan inte "jobba bort" sin annorlunda hjärnfunktion. Det handlar om att hitta copingstrategier och att träna, men faktiskt krävs det också anpassningar av omgivningen som har möjlighet att vara mer flexibel än vad en person med NPF generellt har. Att sätta ner foten är inte att vara flexibel, det är motsatsen. Att sätta ner foten innebär att det är den andre som ska vara flexibel nog att hitta en ny väg så man inte krockar. Vilket *surprise* ofta leder till frontalkollision istället. Och gissa vem som får skulden?Man får jobba på det.
Det kommer inte gratis.
Människor med NPF kan inte "jobba bort" sin annorlunda hjärnfunktion. Det handlar om att hitta copingstrategier och att träna, men faktiskt krävs det också anpassningar av omgivningen som har möjlighet att vara mer flexibel än vad en person med NPF generellt har. Att sätta ner foten är inte att vara flexibel, det är motsatsen. Att sätta ner foten innebär att det är den andre som ska vara flexibel nog att hitta en ny väg så man inte krockar. Vilket *surprise* ofta leder till frontalkollision istället. Och gissa vem som får skulden?
Även människor utan diagnos kan ha ganska svårt att vara flexibla ibland. Stress och trötthet är väl de vanligaste orsakerna till att man blir stel i sitt tänkande. Att vara förälder till ett barn som är lite svårare orsakar mer av både stress och trötthet, och här i en härlig kombo med skuldkänslor och konflikten i att försöka vara den bästa föräldern till båda sina barn. Så tänk ett varv till innan du kommer med goda råd, även om du menar väldigt väl.
Hej mitt namn är angelica. Jag har varit barnet du talar om och har gått både på BUP etc etc och en helt del annat jag hade hemskt gärna ba gett dig lite råd som jag märkt att ingen annan riktigt gjort. Från barnets perspektiv. För jag förstår att ni alla är föräldrar och jag har själv inte den gåvan i livet ännu (2022=27år) men jag hade gärna hjälpt dig med lite frågeställningar bara för dig att ställa till dig själv men också din dotter. Uppenbarligen så mår hon inte bra och det är egentligen allt du behöver komma ihåg. All ödmjukhet du behöver ha inför henne men också lära henne att okej du mår dåligt men verktyg I livet behövs för att parera mot sådant.Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade mycket, har alltid haft stort behov av närhet. Hon har också alltid haft humör och temperament. Hon vaknar fortfarande varje natt, och behöver sövas bredvid mig.
Jag och barnens pappa skilde oss för två år sedan. Odramatiskt och lugnt, och hennes bekymmer visade sig redan innan så även om folk gärna suckar och skyller på skilsmässan så tror jag inte bekymret ligger där.
Hon är mogen för sin ålder, smart och har lätt att lära.
Hon blir vansinnigt arg för minsta lilla. Sitter vi och ritar och hon gör något fel, vilket händer ofta då hon ställer höga krav på sig själv, blir hon galen. Bryter av pennor, kastar grejer, skriker.
Är det något med cykeln som går fel så kastar hon den ifrån sig, oavsett var hon är, svär, skriker och stövlar hemåt.
Ber jag henne hänga upp jackan spottar hon på golvet och slår igen dörren.
Hon svär över presenter för att det kanske inte blev exakt som hon tänkt sig.
Hon vräker ur sig så fula och elaka grejer att man blir helt mållös. Hon önskar ofta livet ur mig eller sin lillasyster. Hon svär över hunden och har ingen respekt alls för människor eller materiella grejer.
Hon har alltid behövt mycket stöd i lek och egna aktiviteter. Ska hon rita, tex, vill hon att jag sitter med.
Hon verkar ha lite svårt med en del kompisar i skolan. Barn kan ju vara grymma men jag anar också att om hon är lika krävande mot dom som hon är hemma kan jag förstå om de tröttnar.
Jag har försökt med flera olika infallsvinklar. Jag har pratat, förklarat, pratat och pratat. Lugnt och sansat. Det når inte fram.
Jag pratar ofta med henne när hon lugnar ner sig, frågar vad som gick snett, varför hon blev så arg. Då kan hon vara ångerfull, och hon vet inte själv varför hon blir så arg. Vi har pratat om vad man kan göra istället, för arg får man bli, men man får inte bete sig hur som helst. Men när hon tänder till igen har hon glömt allt det där.
Jag har försökt ignorera, avleda.
Jag har handgripligen flyttat på henne, burit undan henne, och har i ärlighetens namn varför ganska hårdhänt ibland, men ingenting biter eller kan bryta hennes vansinnesutbrott.
Jag har pratat med hennes pappa, och han kan också tycka att hon blir onödigt arg, har lite tråkig attityd, men verkar inte få så mycket stryk (!) som jag får, eller fullt så vidriga ord. Sen ser nog vardagen lite annorlunda ut hos honom med, jag tror att han har ganska mycket hjälp av hans mamma och hans nya tjej, vilket kanske underlättar. Här är det bara jag och tjejerna. Jag har en ny karl som funnits med i bilden ett bra tag nu, som tycker mycket om barnen och barnen tycker om honom, men vi kan inte ses på barnveckorna (annat än för speciella grejer, kalas, utflykter osv) för det är helt enkelt ingen trevlig tillvaro här. Hon blir extremt mammig och kräver total uppmärksamhet om han är med, hon uttrycker oro för att jag skulle tycka mer om någon annan än henne och lillasyster. Vi är väldigt öppna med känslor och jag har alltid varit noga med att de ska veta att jag älskar dom, men än något annat, och talar om det för henne och lillasyster varje dag, ändå bär hon på all denna osäkerhet.
Det här blir långt, och rörigt, jag vet knappt vilken av beröringspunkterna jag ska börja med...
I skolan är hon en lugn, klok tjej som inte gör något väsen av sig.
Men hur ska man bemöta och hjälpa en osäker tjej med så vansinnigt mycket ilska inom sig? Jag är rädd att jag gör henne en björntjänst om jag bekräftar och hjälper precis hela tiden, hon måste ju kunna göra något på egen hand.
Lillasyster är raka motsatsen. Lugn, cool, grejar gärna själv. Men har lillasyster en kompis på besök så kan storasyster inte låta dom vara. hon ska vara med, störa, tjura, förstöra.
Och vad gör man när man själv blir så otroligt ledsen och provocerad av att hon säger så hutlöst elaka saker ibland?
Rörigt från en uppgiven mamma som alltid längtar till söndagarna - antingen får jag hem mina älskade ungar, alltid med en förhoppning att NU, den här veckan ska det bli bra! Eller så är det en söndag när jag får lämna dom ifrån mig, pusta ut, slicka mina sår...
Nä och barnen i Afrika får inte svälta heller? Det bara är så!! *poof*Men alltså ett proffs ska kunna känna igen problem också hos lugna duktiga flickor. Det är liksom typiskt för flickor. Det får helt enkelt inte vara så att bara de som gör väsen får synas.
Ursäkta men va?Nä och barnen i Afrika får inte svälta heller? Det bara är så!! *poof*
Verklighet är en annan sak många gånger glöm inte det.
Livet är inte vad det borde..
Livet ÄR precis vad det ska vara här och nu och inget annat. Tack för mig
Ha alltid fokus på vart du vill men om du hamnar där det avgörs av vad du gör idag som ger effekt för morgondagen och det kan utspela sig på en miljard olika sätt. #learningbydoing
Kärlek med öppetsinne