Nu har min tik kommit hem igen

Sv: Nu har min tik kommit hem igen

Pangare skrev:
Detta gör att jag funderar på om uppfödaren vet vad den håller på med.
"Tvätta och pyssla om"?? Men därefter ????

.

Men du.. tror du att pyssla och tvätta var det enda tiken gjorde? Måste hon skriva precis allt? Kan du inte tänka ut lite själv hur det fungerar?
Seriöst skrivet och inget påhopp är det här. Är väl bäst att tillägga.

Tala om att vara ute och cykla.

Det du klippt och citerat är ju precis vad jag vill få fram.
Det tar upp tiden EFTER åtta veckor.
Jag har skrivit om vikten av att tiken fostrar sina valpar FRAM TILL åtta veckor. Det är en mycket stor skillnad.

Om du läser vad jag skrivit så har jag sagt att valparna skall fostras av tiken före åtta veckor för att kunna umgås med andra hundar när de placeras. Det enda jag sagt om valpar efter åtta veckor är att om de fostrats rätt så signalerar de undergivenhet vid konfrontation med andra (äldre) hundar. Har de inte fostrats så ger de fel signaler och det blir problem med andra hundar.

Cilvia:

Citat
"men då tror jag att vi måste börja gallra ganska rejält i hela hundaveln, där det avlas nästan på allt och alla, även hundar med HD och AD fel, mm mm, men det är en annan historia"

Hurra,Hurra!!!!

Äntligen har du fattat. Jag kritiserar dåligt avelsarbete och dit hör förutom de orsaker du nämnt även elementära fel som att strunta i att valparna får en rätt start här i livet.

Om du följt med i forumat så kanske du kommer ihåg att jag även protesterade när man avlade på en tik som lämnat HD-avkomma, det blev även då ett ramaskri från de som ansåg sådan avelsetik också var acceptabelt.

Grana:

Om du läser vad Cilvia skrev så ger hon den uppfattningen att tiken ville inte var med valparna sista tiden. Eller hur? Och då verkar det ju även så, att uppfödaren lät så ske. Alltså i stället för att konfrontera tiken med valparna så togs hon bort. Det gör, enligt vad jag förstår, att tiken knappast haft en chans att bevisa om hon är en bra avelstik.
Att bära fram en valpkull och ge di, det klarar tikar hur än de är i rasrenhet, mentalitet mm.
Det kan mycket väl ha gått bra i detta fall men metoden som sådan är helt förkastlig och det, är som jag ser det, en dålig avelsetik .

men det är inte så att efter åtta veckor sker något fantastiskt som gör att den helt automatiskt bör eller inte bör tryckas ner av andra hundar. jag anser att en tik som spöar skiten ur sina valpar inte är en god mor. däremot ska hon lugnt och bestämt talar om att "detta är inte ok". det kan hon göra utan överdrivet våld.

jag anser att en tik som spöar skiten ur sina valpar inte är en god mor. däremot ska hon lugnt och bestämt talar om att "detta är inte ok". det kan hon göra utan överdrivet våld.

Jag håller med dig där! :bow:
En bra tik använder inte mer våld än nöden kräver. Har tiken haft tillfälle att fostra valparna från början så tror jag inte att hon behöver vara så hårdtandad. Å andra sidan kan mentalt tuffa valpar behöva en mamma som sätter dem på plats ordentligt. Jag menar, valparna är olika också beroende på ras, temperament etcetera.

Men hur vet man om Cilvias hund är en god mor eller ej? :crazy: Där håller jag med Pangare, i synnerhet om tiken skall avlas på igen. Skall hon det?

Om valparna har fostrade av annan vuxen och vettig hund, så tror jag nog att kullen klarar sig bra! :) Synd bara att inte uppfödaren tar chansen att se hur tiken är i fostranstagen. Det borde vara värdefull information för hennes framtida avel.

Citat:
"men det är inte så att efter åtta veckor sker något fantastiskt som gör att den helt automatiskt bör eller inte bör tryckas ner av andra hundar."

Suck och pust!

Jag pratar om tiden FÖRE åtta veckor och du tjatar om tiden EFTER.

Efter åtta veckor behövs ingen hund som trycker ner eller spöar några valpar, då är den präglingsperioden redan passerad. Har de fostrats rätt av tiken så umgås de naturligt i sin nya flock. Att det kan gå livligt till är en helt annan sak.
EFTER präglingsfasen så kommer anpassningsfasen (9-12 veckor) och då behövs inte tiken längre, då är det anpassning i människoflocken som gäller.

"Spöa skiten ur" är ditt uttryck.
Jag skrev att hon spöar valpen till dess den ger sig och sedan visar hon sin goda sida. Har du sett hur en riktig tik tar i en motstävig valp så förstår du vad jag menar. Tiken tar i precis så mycket som behövs, hon börjar försiktigt och sedan stegrar hon till dess valpen respekterar. Denna prägling sker sista veckorna FÖRE åtta veckor.
Det är därför det är så viktigt att tiken får vara kvar under denna tid.

Wilsson och Steen tar upp forskning som gjordes på hundskolan i Sollefteå. Man studerade valpkullarna och sedan togs valparna tillbaka efter femton månader. De kunde då avläsa en mycket stark inverkan av den tidiga uppväxtmiljön. Det gällde bl.a mentala egenskaper av mycket stort värde som t.ex förmågan att koncentrera sig, att avreagera sig eller återfå fattningen efter en kraftig känslosam upplevelse, sättet att ta kontakt mm.
Eftersom miljön mm. var lika för alla kullarna så hade de helt jämförbara värden under uppfödningen.
De resulterade i följande konstaterande.

Citat: "Vi kan utan tvekan påstå att tiken, på ett helt annat sätt än hanen, inverkar på valparnas mentala egenskaper. En självklar konsekvens av detta är givetvis att till avel bara använda tikar som är mentalt stabila och som tar hand om och fostrar sina valpar på ett "hundriktigt" sätt. Tikar som inte sköter om sina valpar och inte aktivt deltar i deras uppfostran, skall under inga förhållanden användas i avel, hur bra de än är i övrigt" Slut citat.

Samma slutledningar redovisas av Scott och Fuller 1965, och Scott och Bielfelt 1976 (undersökningar i USA)

prinsessfeminist skrev:
Har tiken haft tillfälle att fostra valparna från början så tror jag inte att hon behöver vara så hårdtandad.

Bara det att uppfödarna låter tiken gå när valparna börjar bli besvärliga och då får hon aldrig tillfälle att uppfostra de eftersom att hon befinner sig utanför valplådan varje gång det blir besvärligt :crazy: Det är ju det som är grejen. Hon ska ju finnas där, när de är så små, och sätta gränser och berätta vad man får och inte får göra. Plocka bort henne, låt valparna göra vad de vill fram tills de är 8 veckor och sen ska de flytta. De valparna kommer att åka på mycket stryk av andra hundar tills de fattar att ett nej är ett nej, istället för att redan ha det med sig...

Hade de fått det redan som små, så nej... Då kanske andra inte hade behövt vara så hårda mot de...

att spöa någon är att slå någon riktigt hårt på skånska. kanske betyder det något annat i resten av sverige?

naturligtvis ska tiken finnas hos valpen under hela den kritiska perioden upp till åtta veckor och jag skulle aldrig (mer) ta en valp som växt upp under andra omständigheter. men jag vill nog inte heller ha en valp från en tik som beter sig aggressivt mot sina valpar.

Spöa någon = slå någon = dänga någon = klå någon, här i södra norrland.

Alltså ett uttryck som passat i sammanhanget.
"Pangare" använde det bara som ett uttryck tror jag.
Så fatta jag det som, tolkade inte det som att tiken skulle spöa skiten ur valparna.
Utan helt enkelt att tiken ska säga ifrån när det behövs...

Jag kan inte annat än hålla med om att din hunds kull inte har fått den bästa start som kunnats ge. Jag tvivlar inte på att det gjorts i god tro, och säkert fungerar det i många fall, dock skulle jag som uppfödare inte praktisera det. Att ha många hundar att tillgå vid uppfödning av valpar tror jag är bra, men inte som ersättning för tiken utan som komplement. Tiken skall kunna komma undan från sina växande valpar, men att hon helt tillåts lämna dem när de blir jobbiga gör att de inte lär sig att respektera "nej" från andra lika bra som om tiken är tvungen att ta tag i uppfostran. Tiken har något som valparna väldigt gärna vill ha, tuttarna, och de lär sig därmed bättre att nej betyder nej eftersom deras egen drivkraft är så stor och tikens drivkraft att inte vilja bli sargad gör att hon är konsekvent även fast de är påstridiga.

SKK's fodervärdsavtal ger sammanlagt 13 veckors möjlighet för uppfödaren att ha tiken hos sig - 3 veckor före och 10 veckor efter valpning. Det är säkert inte en tillfällighet. Valparna får levereras tidigast vid 8 veckors ålder, men som uppfödare vet man att inte alla valpar är färdiga att lämna mamman då. Precis som barn blir skolmogna i olika åldrar blir valpar färdiga att flytta till sina nya hem i olika åldrar. De flesta är färdiga vid 8 veckor, men långt ifrån alla.

Jag tycker att man vid uppfödning skall:
1. Låta tiken uppfostra sina valpar till 8 veckors ålder om det finns en möjlighet. Dör eller blir tiken sjuk skall en lämplig vuxen hund ta över huvudansvaret om det är möjligt. Dvs. En hund agerar förälder, resten är bara med valparna efter eget tycke.
2. Låta valparna få vara kvar i kenneln så länge de enskilda individerna behöver. Inte till en fix vecka bara för att det passar köpare och säljare. Några dagar extra kan göra en enorm skillnad för valpen.

Jag tycker att det här med etik och moral är enormt intressant, och väldigt lite är svart eller vitt. Säkert fungerar annat än just det jag förespråkar, men vissa saker som försegår ute i kennlarna vill jag inte vara med om. T ex tvångsparning, långväga fodervärdstikar, att man tar bort tiken före det att valparna flyttar hemifrån. Det är inte helt ovanligt att valparna mister sin mor stora delar av dygnet redan när de är 4 veckor för att mat skall kunna stå framme och uppfödaren inte behöva passningen med var 4:e timme. I jämförelse med det är 6 veckor och lektant rena rama mönsteruppfödningen. Jag skulle heller inte vilja ha mina hundar och valpar boendes i hundgård, däremot tycker jag att det är bra om de kommer ut en stund varje dag i hundgård. Beroende på var valpen skall bo sedan behöver den kunna vara avslappnad och förnöjd i olika miljöer, och jag för min del tror att en hund i hundgård när husse och matte är borta har det roligare än en som ligger inne. Allt förutsatt att den inte är stressad förstås.

Enligt SKK's regler får man inte ha fler än 5 tikar ute hos fodervärd/ar samtidigt. Det är upp till var och en att hjälpa SKK att kontrollera det. SKK har ingen möjlighet att kolla alla kennlar jämnt, utan har behov av att folk hör av sig när det verkar vara något skumt på gång. Kennelkonsulenterna kommer på oanmälda besök, men det enda de kan kolla är hur många hundar en kennel har hemma, i vilken kontition de är och hur de bor.

Nu har jag svarat på många olika i detta inlägg + en hel del spånande om egen etik, så jag hoppas att ingen känner sig påhoppad. Som sagt tror jag inte att etik och moral är svart eller vitt.

Mvh,
Duvan

:bow:

(Ska lägga på minnet det med rastgård också om jag skulle ha tillgång till en sådan om jag någonsin skulle hitta en bra Labrador att ta valpar på, än har den inte infunnit sig ;))

Bra skrivet Duvan!

Jag tycker inte att du trampar någon på tårna.
I ett hundforum ska man inte känna sig rädd att såra någon när man påtalar brister som i förlängningen kan leda till att vi får sämre hundar.

orkade inte läsa hela tråden men anser att Pangare i sitt andra inlägg faktiskt har plockat flera poäng.. det är mammans sak att lära valparna att dom inte får bita, ingen annan hunds sak..

Oj, dumma jag trodde du gjorde en liknelse med forskningen om att det bästa för valparna är att mamman är med dom minst 8 veckor.
Men att en del struntar i det och får "bra" valpar ändå...

Ja du ser, man kan tolka på olika vis... :smirk:

Jag gillar inte din attityd. Har jag gjort dig något eller? Eller är du alltid otrevlig mot dom som inte tycker som dig?

Det kanske är just det!
Det märks ganska tydligt på dej vilka du inte tycker om, oftast bara för att dom inte tycker som du...

Har alltid tyckt du har en krass attityd mot sånt du inte "godkänner" så då hymlar inte jag heller... :smirk:

Ok, vart har jag varit otrevlig i den här tråden?
Jag har tyvärr inga favoriter som du tror. Jag svarar på det jag vill, och bryr mig inte vem som skriver vad. Jag minns sällan heller vilka som skrivit vad. Men jag märker du har en tråkig attityd mot mig.
Men jag är inte sån, så jag måste ge igen bara för den andre är på ett sätt. Det är väl skillnaden på dig och mig.
Och framförallt så blir jag inte otrevlig mot en person för den skriver något till en annan som jag inte gillar. Jag kan säga den har gått för långt och att jag tycker den är elak eller att jag inte håller med, men inte ger jag igen för något som var till en annan.

Men jag säger min åsikt, och jag trodde man skulle göra det när det är ett diskussionsforum.

Senast ändrad:

Du gjorde ett inlägg till mej i en tråd där du tyckte jag skulle tolka det jag läste som det stod.
Jag tycker det är väldigt lätt att tolka fel på något i skrift.
Man "hör" inte betoningen på orden på samma vis.

Därav bad jag om ursäkt att jag tolkat dej fel "igen" och ville säga att det är inte alltid lätt att tolka som skrivaren menar...

Sen att du även skrivit att jag skriver konstigt är en annan femma...
Vet egentligen inte vad du menade med det då, men det spelar heller inte någon roll.

Har inte sagt att du är otrevlig i just denna tråd men för mej tycker jag du verkar vara det överlag. Ser dej dock bara i hund- och senior forumet tro jag. Kanske jag fått en sned bild av dej vad vet jag.

Vet inte vad du mena med att "ge igen" :confused:
Jag har inte gett igen något...
Om du syftade på det jag skrev om att jag inte hymlar, så menade jag att;
jag har uppenbarligen märkt att du inte gillar mej så då känner jag att jag behöver inte dölja min avighet mot dej.
Därav inte sagt att jag gör inlägg bara för att reta/stöta dej.

Tycker bara att man kan välja sina ord bättre än du gör ibland...
Inte att man behöver linda in dom, men liite smidig kan man vara.

Jo visst är detta ett disskusionsforum :bow:
Där oxå jag får säga Min åsikt :)

Ojdå, så jag är otrevlig överlag. Det visste jag inte, men är ju bra att få veta. Och inte visste jag att jag väljer fel ordval heller.

Du verkar då aldrig bli nöjd, så lägg ner nu. Vad jag än skriver så verkar det bli fel. Jag tycker det säger mer om dig än mig.
Och att ofta avsluta med en sån här :smirk: , tycker jag är löjligt.
Jag är otrevlig enligt dig. Kanske du själv ska tänka på just nu.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 596
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 438
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar