Nu har min tik kommit hem igen

Sv: Nu har min tik kommit hem igen

Vad jag har för mig så finns det redan en reglering för hur många fodervärdstikar du får ha.

Pangare skrev:
Varför riskerar uppfödaren att det bara blir skit av kullen genom att plocka bort tiken för fort.

Om det vore så enkelt så skulle det i England i stort sett inte finnas några hundar eftersom de flesta har hundgårdar där. Hundar födda i hundgård kan mycket väl vara mycket bättre än hundar stressade i ett kök.

.

Varför uppfödaren riskerar? Kanske den inte alls gör, eftersom den aldrig fått skithundar.

Och vad är det som säger att de gör rätt i England bara för de föder upp i hundgårdar?

Jag tycker inte hundar ska födas upp i kök. Inte till att börja med. De första 3 veckorna ska de vara i ett avskilt rum. Sen ska de flyttas och få vara med, tex i köket.
Stressade i kök? Ja, klarar de inte av det, så är det ju inga bra avelsdjur. Du pratar ju emot dig själv nu...

Ja, jag tror dig. Men vad jag menade med verkligheten är att man får också titta på sina hundar. Man får ju kolla så de mår bra och är harmoniska. Konstigt att den uppfödaren jag pratade om, inte har fått problem med sina valpar och att de har så stora framgångar. Deras hundar borde vara nervvrak allihopa.
Allt är som sagt inte alltid som forskare vill, även om de i det stora hela har rätt. Det kan fungera bra ändå, bara man har sunt förnuft och kan läsa hund.

Visst många valpar klarar det, men varför chansa?

Sedan vet ju alla vilken tid det tar med avel. Det tar många många generationer innan defekterna visar sig. Att valparna mår bra idag och även när de är 8 år gamla, men hur kommer detta påverka deras valpar osv. osv...

Ja, det kanske finns. Vet inte. Men det vore ju väldigt bra i så fall. Ändå så anser jag att det borde vara bättre kontrollerat, men det är klart jättesvårt.

Sorry så är det ingen som tror på det där. Det är fortfarande helt legalt att ta mamman redan vid 6 vecor och ersätta det med nån "lekhund" . Jag har tagit två valpar efter varandra (samma mamma) och det var ENORM skillnad på valparna.

Den ena kullen plockades aldeles för tidigt och de hundarna har enormt svårt för underkastelse. Urjobbigt har det varit och de backar inte för någonting. Dum-modiga, eller vad ska man säga? I övrigt är de ju snälla och goa, men det finns inget stopp på de.

Till den andra kullen så tror jag att hon råkat läsa nånting för de fick gå kvar betydligt längre. De valparna hade ett rejält stopp och nej direkt som små. Det var en redig skillnad!! Lättuppfostrade (men livliga ;)) till den del att de faktiskt alltid underordnar sig. Eller vad jag nu ska säga för ord... En del tycker ju att det är fult med förarveka hundar (?)

GaurdianAngel skrev:
Visst många valpar klarar det, men varför chansa?

Sedan vet ju alla vilken tid det tar med avel. Det tar många många generationer innan defekterna visar sig. Att valparna mår bra idag och även när de är 8 år gamla, men hur kommer detta påverka deras valpar osv. osv...

Tackar som frågar... Min hunds avkommor mår bra. Och även de som fått valpar av hennes avkommor.

Nja, jag anser att allt över två veckor kallas flera veckor.

Visst, men man får se lite mer framåt än så.. :smirk:

Tippan skrev:
Sorry så är det ingen som tror på det där. Det är fortfarande helt legalt att ta mamman redan vid 6 vecor och ersätta det med nån "lekhund" . Jag har tagit två valpar efter varandra (samma mamma) och det var ENORM skillnad på valparna.

Den ena kullen plockades aldeles för tidigt och de hundarna har enormt svårt för underkastelse. Urjobbigt har det varit och de backar inte för någonting. Dum-modiga, eller vad ska man säga? I övrigt är de ju snälla och goa, men det finns inget stopp på de.

Till den andra kullen så tror jag att hon råkat läsa nånting för de fick gå kvar betydligt längre. De valparna hade ett rejält stopp och nej direkt som små. Det var en redig skillnad!! Lättuppfostrade (men livliga ;)) till den del att de faktiskt alltid underordnar sig. Eller vad jag nu ska säga för ord... En del tycker ju att det är fult med förarveka hundar (?)

Fast det där är ju två olika kombinationer. Då går det inte jämföra anser jag. Hade kullarna även haft samma pappa, då hade jag kunnat ta det till mig. Men inte med två olika pappor. De kanske ger helt olika valpar.

Jag skrev deras valpar osv osv = deras valpar i sin tur och sedan deras valpar i sin tur och valparna efter dem och flera generationer framåt.

Ja, och det tolkar jag som generationen efter tex min hund och efter deras valpar osv...
Annars får du skriva EFTER flera generationer.
Nogtjafsat om detta :D

*Lånar knapp*

Konstigt att vissa förlitar sej mer på "sina" uppfödare runt i kring än flera forskare som studerat många år i ämnet. :smirk:

*Agda från Kråknäste som uppfött taxar i 30 år
eller
*proffesorer med flerårig forskning bakom sej

Jag vet vem jag tror mest på... ;)

Tror inte man kan kalla sej forskare bara för att man känner en massa uppfödare hit och dit som haft "bra" kullar och att det går att använda som "bevismaterial".

Vem har kallat sig forskare här? Det måste jag ha missat.

Uppfödare hit och dit. Ja, en del dom ser ner på uppfödare, just för de är uppfödare. Men är de seriösa och lägger ner all tid på sin avel mm. Då anser jag att de har mycket att komma med efter tex 20-30 års avel och uppfödning.

Norrlänning menar nog de forskare som höll i konferensen. Antar jag.

Visst finns det otroligt kunniga uppfödare, men lika många som det finns sådana, finns det nog oseriösa om inte de är fler vill säga.

Jag har haft valpar/hundar efter respektive pappa också. Det är synd att fler inte inser hur viktigt det är.

Jag har haft valpar/hundar efter respektive pappa också. Det är synd att fler inte inser hur viktigt det är

Hur menar du?

Att valparna måste tuktas, inte bara umgås med andra vuxna hundar.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 597
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 438
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård