Nu har min tik kommit hem igen

Sv: Nu har min tik kommit hem igen

Men det är fortfarande inte samma kombination eller? Ska man jämföra så måste man ju jämföra med samma kombination. Om man inte gång efter gång ser att det blir bättre valpar av de som är kvar hos mamman.
Jag inser hur viktigt det är. Får väl tillägga det så ni inte tror något annat.

Men jag tror fortfarande att det kan gå bra att ta bort tiken om det finns bra vuxna hundar kvar som kan uppfostra valparna. Även om inte jag skulle göra så, så tror jag ändå det.

Min valp blir tuktad varje dag här hemma av min ena hund, men de leker också. Så varför skulle inte andra vuxna hundar kunna göra det mot mindre valpar?

Nu får ni diskutera utan mig. För nu har jag annat att göra :D

Senast ändrad:

Ja, det håller jag med om.

Ja om de uppfostrar de ja!! Det går jättebra! Men många hundar är så försiktiga och törs inte sätta de gränserna. Eller så är de tvärtom, att det bara blixtrar till utan förvarning. Villen vuxen hund som helt duger inte... Inte alla tikar duger heller! Men ofta kan de bli lite tuffare om det är deras egna valpar...

Märker jag så väl hos min uppfödare. Valpen hon behåller favoriseras redan som lite och den valpen får vara med flocken då och då under dagarna (6 vuxna hundar) redan från 4 veckors ålder, medans de andra får vara kvar i valprummet. Sen kan hon inte förstå varför så många hennes valpköpare har så problem med sina valpar. För de är ju såååå lättuppfostrade, och det är de valpar hon behåller hemma också...

Det blir tungt att köpa ny valp, men det kommer att bli från en riktig jägare.

Min valp blir tuktad varje dag här hemma av min ena hund, men de leker också. Så varför skulle inte andra vuxna hundar kunna göra det mot mindre valpar?

Visst, har man en riktigt bra vuxen hund som kan tukta/leka med valparna så är det en jättehjälp för tiken. Men tiken ska ju alltid vara kvar hos valparna tills 8 v. att sedan ha vuxna hundar runt omkring avlastar ju tiken, och jag ser inga som helst fel med det.

Fast du missar iaf tiden innan 8 veckor. (Såvida du inte fött upp valpen själv) Det är väl det som vi är oense om, huruvida den tiden är den viktigaste eller inte... :idea:

Nu har min valp varit hos sin mamma tills den var 8 veckor. Men det jag menar är att tex min vuxna tik skulle säkert fixa att uppfostra en yngre valp också. Hon har själv varit mamma och vet hur man handskas med valpar (jo, jag vet att alla tikar inte gillar andra valpar än sina egna)
Och hos uppfödare, så är det ju oftast de vuxna hundarna där även avelsdjur. Så de har fostrat valpar förr.

Sen förstår jag inte där du skriver om din uppfödare. Valparna får väl vara med mamman? Då borde de väl inte bli besvärliga som du skriver? Det var ju viktigt att vara med mamman. Eller får de vara själva i valprummet från 4 veckors ålder?

Pangare skrev:
Uppfödning i köket resp. i hundgård.
Vi har i många fall mycket bortskämda innehundar och tror att köksuppfödning är toppen. Om det vore så enkelt så skulle det i England i stort sett inte finnas några hundar eftersom de flesta har hundgårdar där. Hundar födda i hundgård kan mycket väl vara mycket bättre än hundar stressade i ett kök.

Någon skrev om värdet hur tiken var. Jag håller helt med dig och det är därför jag hackar. Jag skulle tro att orsaken till att man plockar bort tiken för tidigt i de flesta fall inte klarar av valparna. Det betyder att det inte är en seriös avel man håller på med utan bara en buissness. . Ibland går det någorlunda, och när det går dåligt så är det ingen som tänker på tikens viktiga fostran, den tiden är ju redan passerad.

Det var jag som skrev det där med köket. Jag hade haft mina valpar i köket mellan fem och åtta veckor eftersom det är någorlunda lätt att hålla rent och en naturlig samlingspunkt när man har familj. Dessutom förekommer ljud i köket, vilket jag tycker är bra om valparna får vänja sig vid. Det vore förfärligt tråkigt att få hem sin åttaveckorsvalp, råka tappa ett grytlock i golvet och så blev den chockad och skärrad för lång tid framöver. Det tror jag att du tycker också, Pangare. :)

När det gäller tikar, så är detta just stötestenen. Min schäfer var HD-fri. Det var allt hennes uppfödare brydde sig om. Jag vet inte hur hon var som mamma, eftersom jag bara besökte henne en gång under valptiden och då ville hon bara med mig hem -valparna struntade hon fullständigt i. Uppfödaren ville ta en kull till, men jag propsade på att få köpa "halva hunden". Till sist gick han med på det - eftersom hon ändå bara fick två valpar (= förlustaffär för honom).

Denna prioritering; HD-fri och gärna stor kull - det är det jag blir upprörd över! Varför avla på tiken öht? Jo, för pengarnas skull. Schäfer är en populär ras och den kan man sälja till en stor kundkrets.

Nu är jag själv något av en idealist, jag hade - om jag var uppfödare vill säga - lagt mig vinn om att avla på en mycket bra tik såväl fysiskt som mentalt. Detsamma gäller givetvis hanen. Utöver dessa grundläggande kriterier så hade jag gärna sett utställnings- och bruks/lydnad/jaktmeriter (beroende på vad hunden avlas för).

Det är min förhoppning att de flesta uppfödare resonerade som jag gör - i alla fall till en början. det är ju alltid något... :crazy: Men så händer något på vägen, framgångarna kommer kanske ändå, utan att uppfödaren var så petnoga och pengarna han/hon tjänar kan man köpa ny bil för och så är karusellen igång.

Med detta menar jag inte att försvara oseriös avel, för jag tycker att det är under all kritik att vara slarvig med val av avelsdjur - men det är kanske så det går till?

Eller ännu värre, uppfödaren har aldrig ens haft ett genuint intresse för djur, utan satsar på business på en gång? :crazy:

Senast ändrad:

Jag vet inte vad som hände jag skrev ett inlägg som for till datahimlen så jag provar igen med risk att det blir dubblerat.

Läs vad som skrivs, tänk efter och fundera en gång till så kanske du fattar vad som skrivs.

Det var jag som citerade forskarna Wilsson och Steen fil dr i zoologi resp professor i zoofysiologi. De har jobbat mycket med forskning och har en kunskap om hundars präglingsperioder som nog i de allra flesta fall överstiger de uppfödare vi har i detta land.

Jag skrev inte at det var dåliga valpar de som föddes upp i ett strsssat kök utan jag skrev citat: "Hundar födda i hundgård kan mycket väl vara mycket bättre än hundar stressade i ett kök"

Det är faktiskt en ganska stor skillnad, eller hur?.

För övrigt är det nog ganska klart att om man slänger in ett ben i en hundhög så gnäller den det tar.....

Fortfarande saknas konkret bevis på att det är en fördel att ta bort tiken före valparna är åtta veckor.

Fördel kanske det inte är. Har jag aldrig sagt heller. Och ja, jag tror att en uppfödare som verkligen går in för sin uppfödning, klarar av det. Och du tog din uppfödare som ett ex, och jag tog min. Din har haft en dålig kull säger du, och min har inte haft någon. Och ändå gör de säkert så med alla sina foderhundar.
Så hur mycket forskning som helst, så tror jag ändå att en bra uppfödare klarar av det. Har jag sett bevis för, och även min hund som varit lätt att fosta och den bästa jag haft (sen finns det åt andra hållet också, men så är det med allt)

Och fortfarande undviker du frågor jag ställt.

Ang forskning. Det har forskats att man får cancer av att röka. Men ändå finns det de som rökt hela sitt liv utan att fått cancer.

För mig är också 2 veckor, ett par veckor, eller flera veckor samma sak, kanske kan och bör misstolkas, inte vet jag.

Vad gällande forskning så är jag absolut INTE!!! emot forskning, tycker det är jättebra att det utförs, men man får inte alltid lita sig blind på vad som sägs, utan att både egen kunskap, sunt förnuft, råd från andra ska komplettera vad man tar för beslut, eller har jag helt galet!!??

Men om nu skulle ske: en uppfödare levererar sin valp när den är 7 veckor och 5 dagar, då är det alltså alldeles för tidigt?

Visst kunde min tik vara kvar hos valparna, det fanns inga hinder som alls till det, men man har ju inte valparna springande i hela lägenheten, och min tik valde att inte vara hos valparna överhuvudtaget dagarna innan hon fick flytta hem igen, utan lät den andra tiken ta över, är då min tik en dålig avelshund?

Hon har varit en otroligt hängiven moder, ända fram tills valparna var 5 veckor och 6 dagar, bodde så gott som hela tiden hos dom, tvättade, och pyssla om dom.

Men hon kanske då inte är en bra tik att avla på?!

Men som sagt var så återkommer jag om 6-12 månader som jag skrev i en annan tråd, och berättar om alla "nervvraken", och hur många som lever.

Grana skrev:
Ang forskning. Det har forskats att man får cancer av att röka. Men ändå finns det de som rökt hela sitt liv utan att fått cancer.

:crazy:

Så för den skull kan man säga att rökning är bra, för det gör inte ALLA sjuk! :smirk:

cilvia skrev:
Visst kunde min tik vara kvar hos valparna, det fanns inga hinder som alls till det, men man har ju inte valparna springande i hela lägenheten, och min tik valde att inte vara hos valparna överhuvudtaget dagarna innan hon fick flytta hem igen, utan lät den andra tiken ta över, är då min tik en dålig avelshund?

Hon har varit en otroligt hängiven moder, ända fram tills valparna var 5 veckor och 6 dagar, bodde så gott som hela tiden hos dom, tvättade, och pyssla om dom.

Men hon kanske då inte är en bra tik att avla på?!
QUOTE]

Detta gör att jag funderar på om uppfödaren vet vad den håller på med.
"Tvätta och pyssla om"?? Men därefter ????
Det är ju då som tiken skall FOSTRA sina valpar och det är det som avgör hur valparna kommer att bli. Då ska tviken tvingas att vara hos sina valpar och ta sitt ansvar. Då är det inget pyssel utan hårda tag som gäller. Hon ska spöa valparna till dess de ger sig och därefter så visar hon sin goda sida. Det är så valpen lär sig.
Låter man tiken komma undan då så får valparna inte lära sig det livsviktiga signalsystemet och då blir det problem.
Träffar då valpen en tuff äldre hund och inte signalerar rätt så smäller det, med ofta svåra skador som följd. Har valpen lärt sig så ligger den på rygg och signalerar underkastelse och då händer i regel ingenting.

Att låta tiken komma undan visar enligt min mening på dålig kunskap hos uppfödaren vare sig den är ägaren eller inte till tiken.

Jag vill utfärda en stor varning att köpa valpar från sådana uppfödare.

Nervvrak blir de kanske inte, kanske tvärtom? Dummodiga och fattar inte att ge sig eller tänker inte efter först utan kastar sig mot nya hundar, människor etc.

Är allt antingen svart eller vitt när du tänker och skriver, finns inget mellanting?

Som jag skrev så har uppfödaren fött upp rasen under många och långa år, har säkert fött upp mellan 20-30 SUCH, räddningshundar, hundar till polisen, lydnadschampion mm mm, och måååååånga familjehundar, och många av de bästa linjerna i rasen, grundas från hennes uppfödning.

Jag har träffat säkert 15-20 hundar som har blodslinjerna som kommer från kennneln, ALLA, har varit mycket sunda, trevliga individer, utmärkta familjehundar, tränings och tävlingskamrater, och hon är en eftertraktad uppfödare.

Så jag tror att hon vet vad hon pysslar med!!!, men jag kanske har helt fel, hon kanske är en otroligt dålig uppfödare, som inte alls kan sin sak, enligt dig så är hon ju uppenbarligen det, men då tror jag att vi måste börja gallra ganska rejält i hela hundaveln, där det avlas nästan på allt och alla, även hundar med HD och AD fel, mm mm, men det är en annan historia

Det har skrivits tidigare i tråden att valpar som togs bort från sin mamma tidigare än vid 8 veckor, blev aggresiva, och att det absolut berodde på att tiken försvann när valparna var 6 veckor!!.

Att dom blev helt förstörda, så därför tänkte jag återkomma om 6-12 månader och berätta.

du är du allt lite ute och cyklar...

kopierat från frågelådan av yrsa franzén-görnerup:

Det är vanligt att vuxna hundar, framför allt tikar, tycker att valpar och unghundar är stökiga utan att de för den skull går in och bråkar med dem. Många gånger bryr de sig inte om dem och deras olater förrän de börjar bli "tonåringar". Vissa hundar väljer helt enkelt att ignorera den unga hunden. De leker inte med valpen, tittar inte efter var den tar vägen på promenaderna, utan låtsas som ingenting...

När vår vattenhund Bubblan kom in i huset som åttaveckors valp, valde vår gamla tik Finola att ignorera henne. Inte förän Bubblan var närmare sju månader inbjöd Finola till lek. Detta visade sig vara en klok strategi för Finola behövde aldrig gå in och bromsa leken utan det blev "lagom bus". Mina föräldrars hnd som däremot busat med Bubblan från det hon var liten var tvungen att bli arg på henne. för att kunna bromsa henne i leken, när hon blev tonåring.

Många letar efter vuxna hundar som kan trycka ner den unga hunden; "sätta valpen på plats", men hur kommer denna valp att hälsa som vuxen? Risken blir att det inte blir som man hade tänkt.

Viktigt att komma ihåg är att i hundarnas värld har man traditionsöverföring - blir det mycket bråk, hårda tag eller häftiga bus lär sig hunden att det är så man umgås med andra, oavsett om det är människa eller hund som är läromästaren.

detta är ett litet urplock från hennes svar och gäller valpar som redan flyttat hemifrån, men att tiken måste vara stenhård mot sina valpar, den håller ju inte enligt detta resonemanget. naturligtvis måste hon visa valparna när hon menar allvar, men för den sakens skull behöver hon inte "spöa skiten ur dom".

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 596
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 438
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar