Sv: Nu har min tik kommit hem igen
Pangare skrev:
Uppfödning i köket resp. i hundgård.
Vi har i många fall mycket bortskämda innehundar och tror att köksuppfödning är toppen. Om det vore så enkelt så skulle det i England i stort sett inte finnas några hundar eftersom de flesta har hundgårdar där. Hundar födda i hundgård kan mycket väl vara mycket bättre än hundar stressade i ett kök.
Någon skrev om värdet hur tiken var. Jag håller helt med dig och det är därför jag hackar. Jag skulle tro att orsaken till att man plockar bort tiken för tidigt i de flesta fall inte klarar av valparna. Det betyder att det inte är en seriös avel man håller på med utan bara en buissness. . Ibland går det någorlunda, och när det går dåligt så är det ingen som tänker på tikens viktiga fostran, den tiden är ju redan passerad.
Det var jag som skrev det där med köket. Jag hade haft mina valpar i köket mellan fem och åtta veckor eftersom det är någorlunda lätt att hålla rent och en naturlig samlingspunkt när man har familj. Dessutom förekommer ljud i köket, vilket jag tycker är bra om valparna får vänja sig vid. Det vore förfärligt tråkigt att få hem sin åttaveckorsvalp, råka tappa ett grytlock i golvet och så blev den chockad och skärrad för lång tid framöver. Det tror jag att du tycker också, Pangare.
När det gäller tikar, så är detta just stötestenen. Min schäfer var HD-fri. Det var allt hennes uppfödare brydde sig om. Jag vet inte hur hon var som mamma, eftersom jag bara besökte henne en gång under valptiden och då ville hon bara med mig hem -valparna struntade hon fullständigt i. Uppfödaren ville ta en kull till, men jag propsade på att få köpa "halva hunden". Till sist gick han med på det - eftersom hon ändå bara fick två valpar (= förlustaffär för honom).
Denna prioritering; HD-fri och gärna stor kull - det är det jag blir upprörd över! Varför avla på tiken öht? Jo, för pengarnas skull. Schäfer är en populär ras och den kan man sälja till en stor kundkrets.
Nu är jag själv något av en idealist, jag hade - om jag var uppfödare vill säga - lagt mig vinn om att avla på en mycket bra tik såväl fysiskt som mentalt. Detsamma gäller givetvis hanen. Utöver dessa grundläggande kriterier så hade jag gärna sett utställnings- och bruks/lydnad/jaktmeriter (beroende på vad hunden avlas för).
Det är min förhoppning att de flesta uppfödare resonerade som jag gör - i alla fall till en början. det är ju alltid något...
Men så händer något på vägen, framgångarna kommer kanske ändå, utan att uppfödaren var så petnoga och pengarna han/hon tjänar kan man köpa ny bil för och så är karusellen igång.
Med detta menar jag inte att försvara oseriös avel, för jag tycker att det är under all kritik att vara slarvig med val av avelsdjur - men det är kanske så det går till?
Eller ännu värre, uppfödaren har aldrig ens haft ett genuint intresse för djur, utan satsar på business på en gång?