Nordsvensk Brukshäst

Jag har ju inte tänkt ha fler hästar efter de jag har nu, men jag kan ändå inte låta bli att lite nu och då kolla annonser på nordsvenskar och drömma mig bort. Jag vill ha till både körning och ridning, men för att köra krävs det mer utrustning än bara sadel, träns och plats så det stannar kanske vid en dröm. Nordsvensken har haft en plats i mitt hjärta hela mitt liv. Den första häst jag satt på morfars när jag nog inte ens var året. :heart

Jag tycker inte tinker och nordsvensk är lika alls 😅.

Varken i hur dom är byggda, i temperament, eller i ridkänslan.

Nä, om nordsvensk skulle vara en större tinker bara skulle jag definitivt inte vilja ha en. :down: De tinkrar jag träffat har förutom en massa hälsoproblem varit väldigt korkade och jag föredrar intelligenta hästar…

Tror att många fler skulle få upp ögonen för nordsvensken som ridhäst eller för sportkörning om det fanns fler exempel. Nordsvensken är så mycket mer än en häst som bara kan köras eller sittas på i skogen.

De egenskaper som jag vill ha i en ridhäst konkurrerar inte alls med det som gör en brukshäst bra men det finns vissa saker som försvårar för en ridhäst som inte spelar någon roll för brukshästen. Så att lyfta fram, både i avel och marknadsföring dessa egenskaper tar inget ifrån brukshästen men utökar mängden potentiella nya ägare avsevärt. En trygg, arbetsvillig individ är ovärdeligt oavsett vad man vill göra tillsammans med sin häst.

Tar min Eddie som exempel. När jag letade efter nordsvensk att rida och utbilda ville jag ha bra halsansättning på samma sätt man vill ha inom SWB. Jag ville också ha lite knän och inga bakben bakom sig, en del nordsvensk tenderar att röra sig mer långt. Något som också verkar premieras, det kan se ”storgångat” ut men är svårt att påverka. Ville också ha kvick framför långsam även om den var mer luftig och bogfri.

Eddie har som femåring gjort fyra starter i LB på lång bana. Är placerad i alla, har en vinst och två starter är på över 71%. Han fick också pris för det högst bedömda körprovet av alla nordsvenskar på Grevagården förra året. Vad jag vill säga med det är att jag tror att bruks och sport går att kombinera.

Eddie är dessutom inte av en lätt modell utan är ganska rejäl, även om det inte syns när han rör sig. Flera som blivit väldigt förvånade hur mycket häst han faktiskt är när det ställt sig bredvid honom. Vad som behövs för oss som rider är funktionell exteriör, typ är mindre viktigt.

34C2590C-B3C0-4CDE-B381-AD33C3A611C4.webp

Nä, om nordsvensk skulle vara en större tinker bara skulle jag definitivt inte vilja ha en. :down: De tinkrar jag träffat har förutom en massa hälsoproblem varit väldigt korkade och jag föredrar intelligenta hästar…

Jag skulle inte kalla dom korkade, men en annan sorts personlighet definitivt.

Dom har inte alls samma arbetsvilja tillexempel, på gott och ont.

Jag skulle inte kalla dom korkade, men en annan sorts personlighet definitivt.

Dom har inte alls samma arbetsvilja tillexempel, på gott och ont.

Nä, kanske inte alla i rasen, men de 4-5 stycken jag träffat på. Men sen går de bort av flera andra anledningar för mig.

En mindre nordsvensk med liknande exteriör som mitt fjordsto skulle jag däremot gärna köpa. :love:

Nu kan jag titulera mig som Nordsvensk-ägare. Min nya häst Casey kom igår och det ska bli kul att äntligen få ha sin drömras.

Planen är att ha henne som hobbyhäst men försöka utbilda långt inom dressyr.
Riden i alla gångarter men det är allt.

Visa bifogad fil 159163
Grattis!

Ha det så trevligt med nya hästen, och hoppas att hon kommer att uppfylla dina förväntningar!.

Om det är den hästen jag tror, så har hon också ett avelsvärde, främst via pappan Rykts hingstlinje, där det inte "finns så mycket kvar".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 441
Senast: Whirlie
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 758
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 239
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 309
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar