Jo då, det händer kul saker med Nordsvenskarna för det mesta.
Just nu börjar det bli dags att vänja av årets föl, och ta tag i träningen av dem lite grann. Och så finns det ju ett- och tvååringar att jobba med...
Hingstpremieringen på Grevagården är ett superhäftigt event, och vansinnigt kul att vara på.
Så många fina hästar, så spännande körprov.
Oftast är det också trevliga pausprogram där det kan vara lite som en clinic runt körning, och/eller uppvisningar av eleverna på Kuskutbildningen.
Speakern brukar också vara väldigt kunnig, och berätta mycket om stammarna på de hingstar som ska visas.
Sedan så får Morgan fortfarande vara premieringsförrättare för Nordsvenska hingstarna ett tag till, och hans kunniga kommentarer är väldigt värdefulla att lyssna på.
Alla som kan och vet saker är där, och att sitta och "tjyvlyssna", kan också vara värdefullt.
Tar man med något varmt och mjukt att sitta på och ordentligt med kläder, så är det inte så farligt kallt i ridhuset. Vissa år är det härlig vårsol, andra svinkallt, snålblåst och regn och snö.
Jag kommer att åka dit, och vara där alla dagarna, det är lite av "årets händelse", tillsammans med Nordsvenska hästens dag.
Det ger mer att åka till Grevagården än de flesta av sommarpremieringarna. Det finns några sommarpremieringar, som har många Nordsvenskar, och duktig speaker, medan det på andra knappt finns en speaker, och bara få Nordsvenskar.
Skaffa gärna lite "äldre stamböcker" och läs ordentligt, Blå basen är tyvärr inte komplett vad avser äldre hästar.
Tack för utförligt svar! Jag är ju på Grevagården varje år med fjordhäst, så lite koll har jag. Däremot lät det roligt med pausprogram, det har inte riktigt hunnits med hos fjordhästarna senaste åren.
Stamböcker har jag, så just nu lägger jag in dem i min egna databas. Det brukar vara bästa sättet att bli bekant med de olika stammarna, sen ska jag ”bara” träffa på dem irl också.
Förhoppningsvis ses vi i mars!