Nordsvensk Brukshäst

Jo då, det händer kul saker med Nordsvenskarna för det mesta.

Just nu börjar det bli dags att vänja av årets föl, och ta tag i träningen av dem lite grann. Och så finns det ju ett- och tvååringar att jobba med...

Hingstpremieringen på Grevagården är ett superhäftigt event, och vansinnigt kul att vara på.

Så många fina hästar, så spännande körprov.
Oftast är det också trevliga pausprogram där det kan vara lite som en clinic runt körning, och/eller uppvisningar av eleverna på Kuskutbildningen.
Speakern brukar också vara väldigt kunnig, och berätta mycket om stammarna på de hingstar som ska visas.

Sedan så får Morgan fortfarande vara premieringsförrättare för Nordsvenska hingstarna ett tag till, och hans kunniga kommentarer är väldigt värdefulla att lyssna på.

Alla som kan och vet saker är där, och att sitta och "tjyvlyssna", kan också vara värdefullt.

Tar man med något varmt och mjukt att sitta på och ordentligt med kläder, så är det inte så farligt kallt i ridhuset. Vissa år är det härlig vårsol, andra svinkallt, snålblåst och regn och snö.

Jag kommer att åka dit, och vara där alla dagarna, det är lite av "årets händelse", tillsammans med Nordsvenska hästens dag.

Det ger mer att åka till Grevagården än de flesta av sommarpremieringarna. Det finns några sommarpremieringar, som har många Nordsvenskar, och duktig speaker, medan det på andra knappt finns en speaker, och bara få Nordsvenskar.

Skaffa gärna lite "äldre stamböcker" och läs ordentligt, Blå basen är tyvärr inte komplett vad avser äldre hästar.

Tack för utförligt svar! Jag är ju på Grevagården varje år med fjordhäst, så lite koll har jag. Däremot lät det roligt med pausprogram, det har inte riktigt hunnits med hos fjordhästarna senaste åren.

Stamböcker har jag, så just nu lägger jag in dem i min egna databas. Det brukar vara bästa sättet att bli bekant med de olika stammarna, sen ska jag ”bara” träffa på dem irl också. ;)

Förhoppningsvis ses vi i mars!

Eddie och jag har varit på våra första WE-träningar vilket har varit väldigt kul. Känns som ett väldigt bra komplement till dressyren som annars är vår huvudsyssla. Eddie avslutade också säsongen med att vinna en LB:3 på drygt 71% :)

Har bara varit på en hingstpremiering, vilket var samtidigt som jag visade Eddie. Så jag har bara den erfarenheten att utgå ifrån. Däremot har jag varit på många bruksprov för SWB, vilket inte är samma sak men jag har haft ett stort intresse för avel och utvärdering av unga hästar så länge jag kan minnas.
Jag tyckte att det var svårt att lära mig något på plats på Grevagården då det nämns mycket stammar av speakern och jag hade ingen koppling till någon av dem sen tidigare. Det gäller självklart alla nya raser och här nämns väldigt många individer. Har man intresse av körning och framförallt bruks tror jag ändå att man kan lära sig mycket. Jag som vill rida och hålla på med sportkörning kanske inte fick lika mycket ut av miljön.

Jag gillar att nordsvensken kan se ut på många olika sätt och de första fyra bedömningspunkterna av exteriören var lätta att förstå och överföra från SWB. Traven däremot vill man se en annan än den som efterfrågas av "sporten", det visas heller ingen galopp.

För att lära mig mer hade jag gått på en kurs anordnad av någon av FNHs distrikt, nästan oavsett ämne för att få "tillgång" till kunniga människor som dessutom har tid att prata. Har du möjlighet att komma hem till någon uppfödare som vill prata med dig är det också guld värt. Då har du en bra grund att stå på för att sen skapa egna uppfattningar och erfarenheter.

Så roligt att du intresserar dig för nordsvensk. :heartDet är en fantastisk ras och dessutom en av de svenska moderlandsraserna. Så extra viktigt att ta till vara på.
Lite lågintensivt för mig just nu på ridfronten efter en intensiv vår och sommar. Men jobbar lite med blivande 2 åringar med mål att de ska kunna dra en släpa/köra rockard till våren. Tränar även fölen ngn gång i veckan på att vara ensamma och uppbundna en liten stund (och hantering). Väntar hem ett nytt 4 årigt sto och det ska bli otroligt roligt att fortsätta hennes utbildning.
Tycker absolut Grevagården är värt ett besök om inte annat för att se de olika typerna av nordsvensk. Visst kan man läsa på om stammar och annat men det är till syvende och sidst individen själv som avgör om det är en bra eller mindre bra häst, vilket i sin tur beror på vilka preferenser man har, men det utgår jag ifrån att du har koll på med tanke på ditt avelsintresse för fjord. :)

En bra aspekt att ha med sig är att det även finns ett bevarandetänk i aveln. Då den genetiska basen krymper blir det allt viktigare att hitta individer som har ovanliga stammar oavsett om de är förärvningssäkra eller inte. Det är med andra ord inte alltid den häst med bäst körprov/högst poäng som är mest attraktiv att avla på. De ska dock alltid vara sunda och friska med ett gott temperament. Beroende på vem du pratar med kan detta tyvärr vara en vattendelare :cautious:

Bra tips av AW att hänga med uppfödare. Du är hjärtans välkommen till mig om du har vägarna förbi Skåne tex.

Hos mig har senaste halvåret känts tungt. Ett av fölen jag fick i somras har haft klippkort hos veterinären och nu står hon på boxvila, igen. Arbetet (och kostnaden) är väl en sak, men all oro alltså, det tär. :crazy: Hon är väldigt levnadsglad dock, så vi kör vidare.

IMG_4805.webp

Så roligt att du intresserar dig för nordsvensk. :heartDet är en fantastisk ras och dessutom en av de svenska moderlandsraserna. Så extra viktigt att ta till vara på.
Lite lågintensivt för mig just nu på ridfronten efter en intensiv vår och sommar. Men jobbar lite med blivande 2 åringar med mål att de ska kunna dra en släpa/köra rockard till våren. Tränar även fölen ngn gång i veckan på att vara ensamma och uppbundna en liten stund (och hantering). Väntar hem ett nytt 4 årigt sto och det ska bli otroligt roligt att fortsätta hennes utbildning.
Tycker absolut Grevagården är värt ett besök om inte annat för att se de olika typerna av nordsvensk. Visst kan man läsa på om stammar och annat men det är till syvende och sidst individen själv som avgör om det är en bra eller mindre bra häst, vilket i sin tur beror på vilka preferenser man har, men det utgår jag ifrån att du har koll på med tanke på ditt avelsintresse för fjord. :)

En bra aspekt att ha med sig är att det även finns ett bevarandetänk i aveln. Då den genetiska basen krymper blir det allt viktigare att hitta individer som har ovanliga stammar oavsett om de är förärvningssäkra eller inte. Det är med andra ord inte alltid den häst med bäst körprov/högst poäng som är mest attraktiv att avla på. De ska dock alltid vara sunda och friska med ett gott temperament. Beroende på vem du pratar med kan detta tyvärr vara en vattendelare :cautious:

Bra tips av AW att hänga med uppfödare. Du är hjärtans välkommen till mig om du har vägarna förbi Skåne tex.

Tack för intressant input! Just det där med bevarandeavel ligger mig varmt om hjärtat. Jag ser just nu hur fjordhäst målar in sig i ett hörn med allt mer inavlade individer. Samtidigt som ”snobben” i mig bara vill avla på diplomston. ;)

Jag lovar att höra av mig ifall det blir nån Skåne-tripp framöver. Det gäller dock att det inte är fölsäsong, jag är väldigt duktig på att spontanshoppa föl. :rofl:

Tack för intressant input! Just det där med bevarandeavel ligger mig varmt om hjärtat. Jag ser just nu hur fjordhäst målar in sig i ett hörn med allt mer inavlade individer. Samtidigt som ”snobben” i mig bara vill avla på diplomston. ;)

Jag lovar att höra av mig ifall det blir nån Skåne-tripp framöver. Det gäller dock att det inte är fölsäsong, jag är väldigt duktig på att spontanshoppa föl. :rofl:
I "mitt" distrikt, så anordnas det "stamboksläsning" i kursform. Man träffas ett antal dagar (8-10 ggr), och lär sig förstå sin egen (eller kompisens) hästars stam, och hur man så att säga använder/läser och förstår stamboken.
Vi går också igenom Nordsvenskens historia, och får tillfälle att diskutera avel (inklusive bevarande delen), förärvning, och fördjupa oss i hur stamböckerna kan hjälpa oss att förstå vilka förväntningar vi kan ha på olika stostammar och hingstfamiljer.
Det brukar också ingå "ett stänk" av att titta på exteriör på levande hästar.

En ny sådan kurs kommer att starta snart

Så bor du "rätt", så är du välkommen till vårt distrikt. Skicka PM.

I "mitt" distrikt, så anordnas det "stamboksläsning" i kursform. Man träffas ett antal dagar (8-10 ggr), och lär sig förstå sin egen (eller kompisens) hästars stam, och hur man så att säga använder/läser och förstår stamboken.
Vi går också igenom Nordsvenskens historia, och får tillfälle att diskutera avel (inklusive bevarande delen), förärvning, och fördjupa oss i hur stamböckerna kan hjälpa oss att förstå vilka förväntningar vi kan ha på olika stostammar och hingstfamiljer.

Jag bor i Uppsala. Misstänker att du bor mer norrut, eller så blandar jag ihop dig med nån annan med nordsvensk. :crazy:

Jag tycker också att bevarandedelen inom nordvensk avel är väldigt spännande. Jag och en till entusiast gjorde en sammanställning på alla nordsvenska stostammar för några år sen och hon presenterade det också snyggt i typ en rapport som åtminstone delar av har legat ute på facebook. Vet inte om du sett det @Habina ?

Vi kom iallafall då fram till att det i snitt dör ut två nordsvenska stostammar årligen, vilket inte är så roligt sett till bevarandefrågan. Men jag upplevde att många blev väldigt intresserade, det skrevs en del om det och ”kollegan” fick också komma och prata om det på den årliga avelskonferensen. :)

Jag tycker också att bevarandedelen inom nordvensk avel är väldigt spännande. Jag och en till entusiast gjorde en sammanställning på alla nordsvenska stostammar för några år sen och hon presenterade det också snyggt i typ en rapport som åtminstone delar av har legat ute på facebook. Vet inte om du sett det @Habina ?

Vi kom iallafall då fram till att det i snitt dör ut två nordsvenska stostammar årligen, vilket inte är så roligt sett till bevarandefrågan. Men jag upplevde att många blev väldigt intresserade, det skrevs en del om det och ”kollegan” fick också komma och prata om det på den årliga avelskonferensen. :)

Nä, jag har inte letat på fb, försöker undvika den plattformen. Tyvärr är det rätt svårt idag.

Jag gjorde nåt liknande med fjordhäst, men där är det väldigt mycket fokus på tävling/snygga hästar tyvärr. Inte så mycket hur vi bevarar olika linjer.

Ett problem, som verkar svårlöst, är att det är alldeles för få ston som betäcks. Egentligen, ur ett bevarande perspektiv, så borde alla ston betäckas ett par gånger, och åtminstone få en stoavkomma var, som kan gå vidare i avel.

Sådanan som jag, som tycker att avel är spännande, och har en egen gård, betäcker ju för det mesta, något sto kan få hoppa över något år, t.ex. efter sen fölning.

Men det finns väldigt många ston som aldrig kommer till hingst, och då främst de som inte "bor på egen gård".

Hur man ska få fler att vilja betäcka sitt sto, är en fråga som diskuterats på flertalet avelskonferenser, och om någon här har intressanta infallsvinklar och idéer, så tar nog föreningen tacksamt emot dem.

Nä, jag har inte letat på fb, försöker undvika den plattformen. Tyvärr är det rätt svårt idag.

Jag gjorde nåt liknande med fjordhäst, men där är det väldigt mycket fokus på tävling/snygga hästar tyvärr. Inte så mycket hur vi bevarar olika linjer.

Om du är intresserad så kan jag maila det.

Wow vilken cool grej. Heja!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 423
Senast: Whirlie
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 660
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 050
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 080
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • "Säljer inte till sällskap"