Nordsvensk Brukshäst

Och så vår tredje häst, Elly (hon heter något mer men just nu står det still, kanske Bobäckens Elly?), hon flyttade hit så sent som förrförra sommaren. Vi lånade först in henne som "tant" i en hage med unghästar när jag fixade ungstobete så Wilda skulle avvänjas ordentligt från Löva.
Sedan gick det som det brukar, Elly hade ingenstans att vara efter sommarbete och hyrdes först in över vintern, men det gick rätt fort för min yngsta dotter att bli väldigt fäst vid henne och efter lite diskussioner fick hon köpa Elly av förra ägaren för 100;-.

Elly är lite reserverad, hon kommer inte fram I hagen men det är inga problem att gå in och hämta henne, särskilt inte om du har godis. Hon är rätt överviktig (fortfarande) och vi kämpar med betesreducerare året runt.

Hon är lat att rida och tyvärr lite "stotjurig", och dottern kan inte rida henne själv, men pysslas med av dottern älskar hon. Vi får se hur det blir.

Fin är hon, 15 år I år och lär ska ha fått ett föl.
20250325_205407.webp

Sådär, det är de tre nordsvenskar vi har här hemma. Sommartid har vi även en shettis.

Dags för nästa presentation:
Lugnets Wilda. (Om jag skriver ihop det är det tillräckligt få bokstäver så att precis gick att registrera.

Wilda har jag fött upp själv, hon är e.Tittut, u. Löva och ue. Bark. Hon blev 3 år I årsskiftet och är mitt stora dåliga samvete, hon är hanterad och "pillad" med sedan dag 1 och är oerhört snäll, nyfiken och gossjuk, precis som mamma Löva. Men hon är inte inkörd och jag har inte börjat rida henne ännu. Jag har heller inte lyckats ta mig iväg på visning med henne trots att hon är jättefin exteriört och jag verkligen hade velat vara iväg med henne. Men så är livet.

Tanken är hon ska börja både köras in och ridas in under våren. Fortsätter jag att må så pass dåligt fysiskt som jag gjort så kommer jag att leja bort inkörningen till en jag verkligen litar på kommer göra ett bra jobb. Men det är så surt för jag har sett fram emot att göra det själv.

Både Löva och Wilda kommer alltid fram i hagen, gosknular båda två!
Visa bifogad fil 164479
Wilda tycker om att gosa med husse!

Husse ser inte lika förtjust ut. 😄

Och så vår tredje häst, Elly (hon heter något mer men just nu står det still, kanske Bobäckens Elly?), hon flyttade hit så sent som förrförra sommaren. Vi lånade först in henne som "tant" i en hage med unghästar när jag fixade ungstobete så Wilda skulle avvänjas ordentligt från Löva.
Sedan gick det som det brukar, Elly hade ingenstans att vara efter sommarbete och hyrdes först in över vintern, men det gick rätt fort för min yngsta dotter att bli väldigt fäst vid henne och efter lite diskussioner fick hon köpa Elly av förra ägaren för 100;-.

Elly är lite reserverad, hon kommer inte fram I hagen men det är inga problem att gå in och hämta henne, särskilt inte om du har godis. Hon är rätt överviktig (fortfarande) och vi kämpar med betesreducerare året runt.

Hon är lat att rida och tyvärr lite "stotjurig", och dottern kan inte rida henne själv, men pysslas med av dottern älskar hon. Vi får se hur det blir.

Fin är hon, 15 år I år och lär ska ha fått ett föl.
Visa bifogad fil 164481

Sådär, det är de tre nordsvenskar vi har här hemma. Sommartid har vi även en shettis.
Rosaunderläppsklubben 😊
DSC_3367.webp

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 226
Senast: Ceta
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 232
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 877
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hönstråden II