Nordsvensk Brukshäst

Nu så har jag blivit medlem i FNH så nu får jag väl inse att nästa häst blir en nordsvensk. :love:

Helst skulle jag vilja ha en skimmel, men de är såklart väldigt ovanliga. I väntan på tid/råd med ny häst håller jag på och gör en lista på dräktiga ston. Det går väldigt långsamt då jag behöver lägga in många individer i min databas, men det är vansinnigt roligt.

Vad sysslar ni andra med i tråden just nu?

Nördar kring anmälda hingstar till Grevagården, det ser faktiskt riktigt lovande ut med variation i stammarna. En 3-årig skimmelhingst är anmäld. :angel:

Nordsvensk Brukshäst är en ras med lång historia. Dessutom en ras som behöver bevaras.

Det är nog väldigt lämpligt att noga studera rasens historia, innan man börjar snöa in på en färg som har föga täckning i rasens långa historia.

Skimmel är egentligen en oönskad färg.

Det är få, skimmelfärgade ston, såvitt jag vet bara en, som fått diplom - den var desto bättre. Det är ingen av de skimmelfärgade hingstar som visats de senaste 10-15 åren, som varit i närheten av att bli godkänd hingst.

Vill man avla på en historiskt sett viktig och vanlig färg, så är det brunblack som idag blivit väldigt mycket mer sällsynt än det historiskt sett varit.

Nordsvensk Brukshäst är en ras med lång historia. Dessutom en ras som behöver bevaras.

Det är nog väldigt lämpligt att noga studera rasens historia, innan man börjar snöa in på en färg som har föga täckning i rasens långa historia.

Skimmel är egentligen en oönskad färg.

Det är få, skimmelfärgade ston, såvitt jag vet bara en, som fått diplom - den var desto bättre. Det är ingen av de skimmelfärgade hingstar som visats de senaste 10-15 åren, som varit i närheten av att bli godkänd hingst.

Vill man avla på en historiskt sett viktig och vanlig färg, så är det brunblack som idag blivit väldigt mycket mer sällsynt än det historiskt sett varit.

Jag får väl köpa en Dölehäst istället då. ;)

Försöker njuta av vintern.
Albin är så himla trevlig att rida nu, för mig iallafall, han skrämmer bort eventuella medryttare 😅, tur att han har en pärla som kämpar på men han skulle behöva komma ut lite mer än han gör, han blir så rastlös och demolerar hagen.
DSC_7452.webp

Tjusig är han iallafall

Försöker njuta av vintern.
Albin är så himla trevlig att rida nu, för mig iallafall, han skrämmer bort eventuella medryttare 😅, tur att han har en pärla som kämpar på men han skulle behöva komma ut lite mer än han gör, han blir så rastlös och demolerar hagen.
Visa bifogad fil 162654
Tjusig är han iallafall

Så snygg! Jag trodde först att du menade att han var så härlig att rida att du inte ville ha nån medryttare som tog ridtid från dig, men han är alltså en liten buse med de som vill prova? ;)

Så snygg! Jag trodde först att du menade att han var så härlig att rida att du inte ville ha nån medryttare som tog ridtid från dig, men han är alltså en liten buse med de som vill prova? ;)
Ja precis, senaste som provade passade han på att springa med så hon inte fick stopp på honom🙈 ibland blir han stående som en betonggris och går ingenstans.
Samtidigt som han är jättekänslig och mjuk. Han är inte helt lätt alla gånger, det är en fin balans.
Jag önskar verkligen att jag hade ork att rida honom mer så nu är min tanke att kanske skaffa en till medryttare till min andra häst så jag kan ta ut Albin lite mer istället. Hon är betydligt enklare men också min hjärtehäst som jag inte vill förlora ridtid på 😁
Det är ett delikat dilemma.
DSC_7399.webp

Bygger sakta men säkert upp balans och muskler på min dam. Inte blivit så mycket ridning än då ridsällskapets ägare varit bortrest och jag vill inte rida för mycket på ridbanan nu i början innan hon blivit stark, det kan lätta ta på motivationen.

Tampas med envist skorv i mankammen, hon hade fått eksem i höstas vid flytt som veterinär då trodde på eventuell reaktion på insekter alternativt nedsatt immunförsvar så det boostas mycket med zink och koppar-tillskott nu inför sommaren. Klådan är borta och jag har smörjt hårbotten med lite olika lindrande och mjukgörande salvor. Men vill tvätta av och se vad som är kvar. Hoppas på mer plusgrader nästa vecka 🤞

Som tur är så är vi väldigt skonade från insekter här nere vid havet. Mest mygg, så tror inte det blir några problem denna sommaren.

Bifogade filer

• 1000011945.webp
    1000011945.webp
    675,7 KB · Visningar: 47
Albin är så himla trevlig att rida nu, för mig iallafall, han skrämmer bort eventuella medryttare 😅
Nu har jag också fått prova på hans hyss😅😅 men det gick att avstyra ganska lätt och utan att jag blev rädd så jag är nöjd.
Verkar dessutom ha hittat en till medryttare som både Albin och jag trivs med så han ska få komma ut mer framöver. Det blir toppen.

Jag gillar verkligen att ha det här fluffet som utsikt
DSC_7517.webp

Har börjat gå igenom de nygodkända treåringarna. Så roligt att det gick igenom en skimmel!

Några tankar från er som var på plats? Jag kommer definitivt åka nästa år när jag har en bättre bil. :)
Jag har varit på plats.

Skimmeln är Stor, men exteriört värd sina poäng, mamman är ju också väldigt högt bedömd.

Men man ska aldrig avla baserat på färg utan på en hingst som kompletterar stoets nackdelar, och som förärver bra, däe ststammen har svagheter.

Varje år, så förlorar rasen en hingstlinje eller ett par, och en eller flera stostammar dör ut.

Det allra viktigaste man kan göra för rasen, är betäcka sitt sto, så att fler Nordsvenskar föds.
Vi ska inte i princip inte välja bort något nu levande sto, efter allt genetiskt material behövs för framtiden.

Jag har varit på plats.

Skimmeln är Stor, men exteriört värd sina poäng, mamman är ju också väldigt högt bedömd.

Men man ska aldrig avla baserat på färg utan på en hingst som kompletterar stoets nackdelar, och som förärver bra, däe ststammen har svagheter.

Varje år, så förlorar rasen en hingstlinje eller ett par, och en eller flera stostammar dör ut.

Det allra viktigaste man kan göra för rasen, är betäcka sitt sto, så att fler Nordsvenskar föds.
Vi ska inte i princip inte välja bort något nu levande sto, efter allt genetiskt material behövs för framtiden.

Jag tänkte mer generella tankar kring de hingstar som visats. :)

Men tack för input om skimmeln. Om jag inte missförstått är det ett års avel innan ny visning. Inom fjordhäst (som har två år) faller många av de unga ifrån när det sen krävs bruksprov.

Får sätta mig nån kväll och läsa på i reglementet. :)

Men tack för input om skimmeln. Om jag inte missförstått är det ett års avel innan ny visning. Inom fjordhäst (som har två år) faller många av de unga ifrån när det sen krävs bruksprov.

Får sätta mig nån kväll och läsa på i reglementet. :)
Skimmeln gjorde ett väldigt bra bruksprov, med raden 981064=44 p, samt ett mer ordinärt FKP.

Alla gokända hingstar är ju bra.
Den som verkligen stack ut bland 3 åringarna, var Bonnson med 44 poäng ext. och ett FKP med 44444=20.

Bland 4-årshingstarna, var det toppen att Rospigg 2164 klarade sig genom nålsögat. Han bär viktiga linjer i rasen, både på faderssidan och moderssidan som när han blev godkänd vi får en möjlighet att bibehålla om han används tillräckligt.

I annan ras, Russen, så visades två Vinland-russ hingstar (import USA), som båda blev godkända. Oerhört viktig för rasen!

Senast ändrad:
Jag är sent ute i den här tråden, anmälde intresse min första nordsvensk för 9 år sedan, då var hon inte ens tillverkad. Jag brukar skämtsamt kalla henne för min 40-års kris. Jag har alltid önskat mig en nordsvensk Brukshäst trots att jag egentligen inte har någon tidigare erfarenhet inom rasen. Men jag träffade hennes mamma, Lycka, innan hon ens blev betäckt och med det namnet kan ju fölungen inte bli annat än perfekt. 😉 Pappan Bark är ju dessutom vackert som en dag!

Så min Löva (fick inte välja namn själv och lyckades inte ändra det till något annat tilltalsnamn när hon kom hit som 4 månaders föl) flyttade hit 2016. Givetvis följde mamma Lycka med med och bodde här tills Löva var ca 10 månader.

Löva var i stort sett ohanterad när hon kom, hade inte ens haft grimman på sig, men jag har lyckats både rida och köra in henne. Eftersom jag är otroligt körrädd efter en körolycka i min ungdom så är jag tyvärr dålig på att få ut mig själv att köra och Löva hann inte bli färdig så hon kunde gå körprov vare sig sin 3 eller 4- åring. Men Löva är säker att köra och rolig att rida, hon vill hellre ut i terrängen än följa vägar och stigar.

Något hände när hon var var 3 år och trots att jag miljötränat och tränar massor så har hon fått en variant av sadeltvång och om det blir långt mellan gångerna hon får på sig sadel eller sele kan hon reagera kraftig. Vi kämpar vidare med godis och beröm!

Löva är utställd och har som mest fått 41 poäng.
20240708_105909.webp

Med Löva är målsättningen att fortsätta utbilda inom ridning och fortsätta köra henne så jag slutar vara rädd. Tyvärr ställer min fibromyalgi-kropp till det och jag orkar inte alls så mycket som jag skulle vilja.
Får fortsätta i ett nytt inlägg i morgon för att presentera min 45-års kris, Lövas dotter Wilda!

Är glad åt att Bonnson gick etta bland 3-åringarna, väldigt komplett och välvisad hingst.

Stammässigt är jag glad åt att Solan och Rospigg gick igenom, besviken över att Laban inte gjorde det men han höll inte kvaliteten så tycker det var korrekt.

Imponerad över norrmännen som alltid kommer med välkörda, välvisade hingstar i bländande skick.

Förvånas över att Bjässe fick en 8 på HHB när korset var helt platt och att Tibast mättes till 150 cm, när jag tyckte att han såg jättestor ut.

Lättnad att veterinären inte hade något att anmärka gällande mugg och rasp på hingstarna, det har annars varit en följetong.

Kändes fint att Trygg och Bozz som visades för höjning var i ett så fint skick, trots många år i aveln.

Dags för nästa presentation:
Lugnets Wilda. (Om jag skriver ihop det är det tillräckligt få bokstäver så att precis gick att registrera.

Wilda har jag fött upp själv, hon är e.Tittut, u. Löva och ue. Bark. Hon blev 3 år I årsskiftet och är mitt stora dåliga samvete, hon är hanterad och "pillad" med sedan dag 1 och är oerhört snäll, nyfiken och gossjuk, precis som mamma Löva. Men hon är inte inkörd och jag har inte börjat rida henne ännu. Jag har heller inte lyckats ta mig iväg på visning med henne trots att hon är jättefin exteriört och jag verkligen hade velat vara iväg med henne. Men så är livet.

Tanken är hon ska börja både köras in och ridas in under våren. Fortsätter jag att må så pass dåligt fysiskt som jag gjort så kommer jag att leja bort inkörningen till en jag verkligen litar på kommer göra ett bra jobb. Men det är så surt för jag har sett fram emot att göra det själv.

Både Löva och Wilda kommer alltid fram i hagen, gosknular båda två!
20240708_105902.webp

Wilda tycker om att gosa med husse!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 499
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 210
Senast: Ceta
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 220
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 862
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka