Nordsvensk Brukshäst

Nu så har jag blivit medlem i FNH så nu får jag väl inse att nästa häst blir en nordsvensk. :love:

Helst skulle jag vilja ha en skimmel, men de är såklart väldigt ovanliga. I väntan på tid/råd med ny häst håller jag på och gör en lista på dräktiga ston. Det går väldigt långsamt då jag behöver lägga in många individer i min databas, men det är vansinnigt roligt.

Vad sysslar ni andra med i tråden just nu?

Nördar kring anmälda hingstar till Grevagården, det ser faktiskt riktigt lovande ut med variation i stammarna. En 3-årig skimmelhingst är anmäld. :angel:

Nordsvensk Brukshäst är en ras med lång historia. Dessutom en ras som behöver bevaras.

Det är nog väldigt lämpligt att noga studera rasens historia, innan man börjar snöa in på en färg som har föga täckning i rasens långa historia.

Skimmel är egentligen en oönskad färg.

Det är få, skimmelfärgade ston, såvitt jag vet bara en, som fått diplom - den var desto bättre. Det är ingen av de skimmelfärgade hingstar som visats de senaste 10-15 åren, som varit i närheten av att bli godkänd hingst.

Vill man avla på en historiskt sett viktig och vanlig färg, så är det brunblack som idag blivit väldigt mycket mer sällsynt än det historiskt sett varit.

Nordsvensk Brukshäst är en ras med lång historia. Dessutom en ras som behöver bevaras.

Det är nog väldigt lämpligt att noga studera rasens historia, innan man börjar snöa in på en färg som har föga täckning i rasens långa historia.

Skimmel är egentligen en oönskad färg.

Det är få, skimmelfärgade ston, såvitt jag vet bara en, som fått diplom - den var desto bättre. Det är ingen av de skimmelfärgade hingstar som visats de senaste 10-15 åren, som varit i närheten av att bli godkänd hingst.

Vill man avla på en historiskt sett viktig och vanlig färg, så är det brunblack som idag blivit väldigt mycket mer sällsynt än det historiskt sett varit.

Jag får väl köpa en Dölehäst istället då. ;)

Försöker njuta av vintern.
Albin är så himla trevlig att rida nu, för mig iallafall, han skrämmer bort eventuella medryttare 😅, tur att han har en pärla som kämpar på men han skulle behöva komma ut lite mer än han gör, han blir så rastlös och demolerar hagen.
DSC_7452.webp

Tjusig är han iallafall

Försöker njuta av vintern.
Albin är så himla trevlig att rida nu, för mig iallafall, han skrämmer bort eventuella medryttare 😅, tur att han har en pärla som kämpar på men han skulle behöva komma ut lite mer än han gör, han blir så rastlös och demolerar hagen.
Visa bifogad fil 162654
Tjusig är han iallafall

Så snygg! Jag trodde först att du menade att han var så härlig att rida att du inte ville ha nån medryttare som tog ridtid från dig, men han är alltså en liten buse med de som vill prova? ;)

Så snygg! Jag trodde först att du menade att han var så härlig att rida att du inte ville ha nån medryttare som tog ridtid från dig, men han är alltså en liten buse med de som vill prova? ;)
Ja precis, senaste som provade passade han på att springa med så hon inte fick stopp på honom🙈 ibland blir han stående som en betonggris och går ingenstans.
Samtidigt som han är jättekänslig och mjuk. Han är inte helt lätt alla gånger, det är en fin balans.
Jag önskar verkligen att jag hade ork att rida honom mer så nu är min tanke att kanske skaffa en till medryttare till min andra häst så jag kan ta ut Albin lite mer istället. Hon är betydligt enklare men också min hjärtehäst som jag inte vill förlora ridtid på 😁
Det är ett delikat dilemma.
DSC_7399.webp

Bygger sakta men säkert upp balans och muskler på min dam. Inte blivit så mycket ridning än då ridsällskapets ägare varit bortrest och jag vill inte rida för mycket på ridbanan nu i början innan hon blivit stark, det kan lätta ta på motivationen.

Tampas med envist skorv i mankammen, hon hade fått eksem i höstas vid flytt som veterinär då trodde på eventuell reaktion på insekter alternativt nedsatt immunförsvar så det boostas mycket med zink och koppar-tillskott nu inför sommaren. Klådan är borta och jag har smörjt hårbotten med lite olika lindrande och mjukgörande salvor. Men vill tvätta av och se vad som är kvar. Hoppas på mer plusgrader nästa vecka 🤞

Som tur är så är vi väldigt skonade från insekter här nere vid havet. Mest mygg, så tror inte det blir några problem denna sommaren.

Bifogade filer

• 1000011945.webp
    1000011945.webp
    675,7 KB · Visningar: 23

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 471
Senast: Whirlie
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 055
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 600
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 037
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka