Du har säkert redan sett det här, men här finns kortfattad info om vad som gäller för skimmel inom rasen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har säkert redan sett det här, men här finns kortfattad info om vad som gäller för skimmel inom rasen.
Nu så har jag blivit medlem i FNH så nu får jag väl inse att nästa häst blir en nordsvensk.
Helst skulle jag vilja ha en skimmel, men de är såklart väldigt ovanliga. I väntan på tid/råd med ny häst håller jag på och gör en lista på dräktiga ston. Det går väldigt långsamt då jag behöver lägga in många individer i min databas, men det är vansinnigt roligt.
Vad sysslar ni andra med i tråden just nu?
Nördar kring anmälda hingstar till Grevagården, det ser faktiskt riktigt lovande ut med variation i stammarna. En 3-årig skimmelhingst är anmäld.![]()
Nordsvensk Brukshäst är en ras med lång historia. Dessutom en ras som behöver bevaras.
Det är nog väldigt lämpligt att noga studera rasens historia, innan man börjar snöa in på en färg som har föga täckning i rasens långa historia.
Skimmel är egentligen en oönskad färg.
Det är få, skimmelfärgade ston, såvitt jag vet bara en, som fått diplom - den var desto bättre. Det är ingen av de skimmelfärgade hingstar som visats de senaste 10-15 åren, som varit i närheten av att bli godkänd hingst.
Vill man avla på en historiskt sett viktig och vanlig färg, så är det brunblack som idag blivit väldigt mycket mer sällsynt än det historiskt sett varit.
Försöker njuta av vintern.Vad sysslar ni andra med i tråden just nu?
Försöker njuta av vintern.
Albin är så himla trevlig att rida nu, för mig iallafall, han skrämmer bort eventuella medryttare, tur att han har en pärla som kämpar på men han skulle behöva komma ut lite mer än han gör, han blir så rastlös och demolerar hagen.
Visa bifogad fil 162654
Tjusig är han iallafall
Ja precis, senaste som provade passade han på att springa med så hon inte fick stopp på honomSå snygg! Jag trodde först att du menade att han var så härlig att rida att du inte ville ha nån medryttare som tog ridtid från dig, men han är alltså en liten buse med de som vill prova?![]()
Bygger sakta men säkert upp balans och muskler på min dam. Inte blivit så mycket ridning än då ridsällskapets ägare varit bortrest och jag vill inte rida för mycket på ridbanan nu i början innan hon blivit stark, det kan lätta ta på motivationen.Vad sysslar ni andra med i tråden just nu?