Nordsvensk Brukshäst

Och så vår tredje häst, Elly (hon heter något mer men just nu står det still, kanske Bobäckens Elly?), hon flyttade hit så sent som förrförra sommaren. Vi lånade först in henne som "tant" i en hage med unghästar när jag fixade ungstobete så Wilda skulle avvänjas ordentligt från Löva.
Sedan gick det som det brukar, Elly hade ingenstans att vara efter sommarbete och hyrdes först in över vintern, men det gick rätt fort för min yngsta dotter att bli väldigt fäst vid henne och efter lite diskussioner fick hon köpa Elly av förra ägaren för 100;-.

Elly är lite reserverad, hon kommer inte fram I hagen men det är inga problem att gå in och hämta henne, särskilt inte om du har godis. Hon är rätt överviktig (fortfarande) och vi kämpar med betesreducerare året runt.

Hon är lat att rida och tyvärr lite "stotjurig", och dottern kan inte rida henne själv, men pysslas med av dottern älskar hon. Vi får se hur det blir.

Fin är hon, 15 år I år och lär ska ha fått ett föl.
20250325_205407.webp

Sådär, det är de tre nordsvenskar vi har här hemma. Sommartid har vi även en shettis.

Dags för nästa presentation:
Lugnets Wilda. (Om jag skriver ihop det är det tillräckligt få bokstäver så att precis gick att registrera.

Wilda har jag fött upp själv, hon är e.Tittut, u. Löva och ue. Bark. Hon blev 3 år I årsskiftet och är mitt stora dåliga samvete, hon är hanterad och "pillad" med sedan dag 1 och är oerhört snäll, nyfiken och gossjuk, precis som mamma Löva. Men hon är inte inkörd och jag har inte börjat rida henne ännu. Jag har heller inte lyckats ta mig iväg på visning med henne trots att hon är jättefin exteriört och jag verkligen hade velat vara iväg med henne. Men så är livet.

Tanken är hon ska börja både köras in och ridas in under våren. Fortsätter jag att må så pass dåligt fysiskt som jag gjort så kommer jag att leja bort inkörningen till en jag verkligen litar på kommer göra ett bra jobb. Men det är så surt för jag har sett fram emot att göra det själv.

Både Löva och Wilda kommer alltid fram i hagen, gosknular båda två!
Visa bifogad fil 164479
Wilda tycker om att gosa med husse!

Husse ser inte lika förtjust ut. 😄

Och så vår tredje häst, Elly (hon heter något mer men just nu står det still, kanske Bobäckens Elly?), hon flyttade hit så sent som förrförra sommaren. Vi lånade först in henne som "tant" i en hage med unghästar när jag fixade ungstobete så Wilda skulle avvänjas ordentligt från Löva.
Sedan gick det som det brukar, Elly hade ingenstans att vara efter sommarbete och hyrdes först in över vintern, men det gick rätt fort för min yngsta dotter att bli väldigt fäst vid henne och efter lite diskussioner fick hon köpa Elly av förra ägaren för 100;-.

Elly är lite reserverad, hon kommer inte fram I hagen men det är inga problem att gå in och hämta henne, särskilt inte om du har godis. Hon är rätt överviktig (fortfarande) och vi kämpar med betesreducerare året runt.

Hon är lat att rida och tyvärr lite "stotjurig", och dottern kan inte rida henne själv, men pysslas med av dottern älskar hon. Vi får se hur det blir.

Fin är hon, 15 år I år och lär ska ha fått ett föl.
Visa bifogad fil 164481

Sådär, det är de tre nordsvenskar vi har här hemma. Sommartid har vi även en shettis.
Rosaunderläppsklubben 😊
DSC_3367.webp

Är glad åt att Bonnson gick etta bland 3-åringarna, väldigt komplett och välvisad hingst.

Stammässigt är jag glad åt att Solan och Rospigg gick igenom, besviken över att Laban inte gjorde det men han höll inte kvaliteten så tycker det var korrekt.

Imponerad över norrmännen som alltid kommer med välkörda, välvisade hingstar i bländande skick.

Förvånas över att Bjässe fick en 8 på HHB när korset var helt platt och att Tibast mättes till 150 cm, när jag tyckte att han såg jättestor ut.

Lättnad att veterinären inte hade något att anmärka gällande mugg och rasp på hingstarna, det har annars varit en följetong.

Kändes fint att Trygg och Bozz som visades för höjning var i ett så fint skick, trots många år i aveln.

Håller med @thoora

Som värmlänning är jag väldigt glad över treåringarna. Bonnson är en mysig en, som växt till sig kroppsligt, hade inte trott att han skulle slå kompisen Tibast. Tibast är inte så stor, men kanske något mer än 150 cm.

Det där samtalet man inte vill ha när man inte är hemma. Eller rättare sagt, aldrig vill ha, "Dina hästar är på vägen"

Fick lite ont i magen av bilden en förbipasserande:
Messenger_creation_F597A27D-1A4A-4377-B94A-B61ADB32B3F4.webp

Åkte hem i flygande fläng och hämtade grimmor, åkte till grannens stora lägda (dit de hade förflyttat sig), ropade på unghästen och underbara Wilda ba: " Åh, där kommer min mys- och godismänniska!"
Och kom springande till mig! ❤️
Och då ville ju inte hennes mamma vara sämre/ missa godiset så hon kom också fram. Och Elly ba: "Gud vad dumma ni är, nu blir ni ju fasttagna men jag vill inte stanna här själv så jag kommer väl jag också" och så var det bara att gå hem och laga hagen.

Det där samtalet man inte vill ha när man inte är hemma. Eller rättare sagt, aldrig vill ha, "Dina hästar är på vägen"

Fick lite ont i magen av bilden en förbipasserande:
Visa bifogad fil 165652

Åkte hem i flygande fläng och hämtade grimmor, åkte till grannens stora lägda (dit de hade förflyttat sig), ropade på unghästen och underbara Wilda ba: " Åh, där kommer min mys- och godismänniska!"
Och kom springande till mig! ❤️
Och då ville ju inte hennes mamma vara sämre/ missa godiset så hon kom också fram. Och Elly ba: "Gud vad dumma ni är, nu blir ni ju fasttagna men jag vill inte stanna här själv så jag kommer väl jag också" och så var det bara att gå hem och laga hagen.
Usch vad läskigt, tur att det gick bra.
Min lilla skrotnisse brukar tack och lov bara gå till grannen.

Idag var jag och köpte årets hingstkatalog. Passade på att kika på lite hästar, bland annat den här godingen e. Rospigg. :love:

IMG_6914.webp

Jag blev ju hastigt och lustigt utan fjordhäst, så jag ville få lite känsla för nordsvenskens storlek. Tror absolut att en mindre modell kan passa mig, men det blir inget köp i år iaf.

Håller med @thoora

Som värmlänning är jag väldigt glad över treåringarna. Bonnson är en mysig en, som växt till sig kroppsligt, hade inte trott att han skulle slå kompisen Tibast. Tibast är inte så stor, men kanske något mer än 150 cm.
Bonnson är verkligen fantastisk! Även bohus- och dalslänningarna är nog lite stolta över honom :) Personligen tycker jag också att det var roligt att Krokens Solan (äntligen) gick in. Tillsammans med Berje Modig som gick in i Luleå (väl?) är det nu tre hingstar godkända efter Björkhagens Modig som är lite av en personlig favorit (samma mor som ynglet på min profilbild. Hon är dock inte i min ägo längre, men ändå). Ska bli intressant att se hur det går för Bjh Helge på Wången också. Även han är brorson till profilbildshästen, men där är fadern istället Bjh Bele.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 483
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 525
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 412
Senast: Ceta
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka