Ni som inte rider för tränare?

Sv: Ni som inte rider för tränare?

Och om du nu är så duktig och i balans så att du inte tillfogar din häst något obehag, så grattis.

Men det är just det som de flesta av oss försöker förklara för dig. Nämligen att det krävs kunskap och skicklighet för att kunna rida en häst på ett korrekt sätt med sporrar. Därför är det ett krav i dressyrtävlingar i högre klasser. Man skall visa att man kan rida korrekt med sporrar och att hästen är så pass utbildad så att den klarar av det.

Det finns folk som missbrukar sporrar på precis samma sätt som det finns folk som missbrukar NH.

Mvh

Tora

Men det är just det som de flesta av oss försöker förklara för dig. Nämligen att det krävs kunskap och skicklighet för att kunna rida en häst på ett korrekt sätt med sporrar. Därför är det ett krav i dressyrtävlingar i högre klasser. Man skall visa att man kan rida korrekt med sporrar och att hästen är så pass utbildad så att den klarar av det.

Det finns folk som missbrukar sporrar på precis samma sätt som det finns folk som missbrukar NH.

Mvh

Tora

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Allvarligt om du nu aldrig har ägt eller ens ridit med sporrar hur kan du då veta hur det känns när man rider med dem på ett korrekt sätt?

Förstår nu varför det har kännts som du inte har helt koll på sporrbiten. Du saknar helt enkelt kunskap och erfarenhet om saken i fråga.

Mvh

Tora

Kolla lite längre fram på mitt första inlägg

Mvh

Tora

Så att alla hästar man kan se på TV på internationella tävlingar som sparkar mot sporren är inte tillräckligt utbildade?

Nä tacka vet jag de som rider utan skarpa bett o sporrar och ändå kan hålla sig kvar på den internationella toppen.

De hästar som jag har sett på TV som sparkar mot sporren är inte tillräckligt utbildade antingen kan inte deras ryttare använda de korrekt.

Mvh

Tora

Jag har inte intresse eller lust att hålla på att leta efter några kryptiska saker som du i din okunskap har skrivit. Du får vara tydligare om du vill att folk skall ta dig på allvar. Skriv ordentligt och tydligt vad det är du menar.

Det som jag nu vet om dig är att du som vare sig ägt eller ens har ridit med sporrar har väldigt starka åsikter om saker och ting (åsikter som dessutom tyder på stor okunskap).

Det är alltid tröttande att diskutera något med någon som tror att det har kunskap om något.

Det kommer alltid finnas folk som missbrukar hjälpmedel, men det som vi diskuterar här är den korrekta användningen och den som jag ,och antagligen fler här, strävar efter.

Mvh

Tora

Du kommer med ett direkt angrepp om hur jag använder sporren.

Kan du kanske börja förstå att jag inte rider med sporrar och aldrig har gjort eller ägt några.
Har ridit på mycket olika typer av hästar temperamentmässigt och raser.
Om du tycker att du förfinar något med spetsen från sporren så får du väl tycka det.

Och om du nu är så duktig och i balans så att du inte tillfogar din häst något obehag, så grattis.

Jag förstår att du inte rider med sporrar. Jag tolkar också dina svar som att du inte förstår vad tanken med sporrar är.

Jag har inte någonstans skrivit att jag rider med sporrar öht., endast om varför och hur sporren används.

Jag har inte intresse eller lust att hålla på att leta efter några kryptiska saker som du i din okunskap har skrivit. Du får vara tydligare om du vill att folk skall ta dig på allvar. Skriv ordentligt och tydligt vad det är du menar.

Det som jag nu vet om dig är att du som vare sig ägt eller ens har ridit med sporrar har väldigt starka åsikter om saker och ting (åsikter som dessutom tyder på stor okunskap).

Det är alltid tröttande att diskutera något med någon som tror att det har kunskap om något.

Det kommer alltid finnas folk som missbrukar hjälpmedel, men det som vi diskuterar här är den korrekta användningen och den som jag ,och antagligen fler här, strävar efter.

Mvh

Tora

Jag får säga detsamma

Suck! Det känns som om det skulle kunna vara trollvarning på det här. Kanske dags att sluta mata trollet. Synd på en för övrigt intressant diskussion (om man behöver tränare eller inte alltså, sporrdiskussionen känns mer eller mindre meningslös och på sandlåde nivå).

Mvh

Tora

Suck! Det känns som om det skulle kunna vara trollvarning på det här. Kanske dags att sluta mata trollet. Synd på en för övrigt intressant diskussion (om man behöver tränare eller inte alltså, sporrdiskussionen känns mer eller mindre meningslös och på sandlåde nivå).

Mvh

Tora

Okej då avslutar vi.

Som vanligt finns det väldigt olika uppfattningar ang hästens utbildning o skötsel.

Så att alla hästar man kan se på TV på internationella tävlingar som sparkar mot sporren är inte tillräckligt utbildade?

Nä tacka vet jag de som rider utan skarpa bett o sporrar och ändå kan hålla sig kvar på den internationella toppen.

vilka är det? i GPdressyr är det nämligen krav på både kandar och sporrar.

Jag ser det snarare så att häst och ryttare är så pass duktiga och välskolade att de klarar av att rida/ridas med sporrar och senare även kandar.

Mvh

Tora

Ja jag anser själv att ryttaren ska kunna rida hästen lika bra med sporrar som utan, men jag förstår inte vitsen med att man ska vänja hästen vid sporrar om det fungerar utan.
Det var det jag reagerade på.

Däremot så anser jag inte att välskolning = kandar o sporrar :p

Pontevecchio skrev:
Så menar jag med.

Och nej, jag anser inte att sporrar är en hård hjälp. Kan man inte rida sin känsliga häst med sporrar bör man träna på sin koordination och hjälpgivning.

Vi tänker nog från olika sätt.

Jag reagerade som sagt på det med att vänja hästen vid sporrar.
Att ha sporrarna på sig ska ju inte behöva innebära att man ska behöva använda dem = den känsliga hästen ska inte märka av dem, eller reagera på dem.

Jag tycker det är självklart att en sporre är en finare hjälp än en skänkel. Om du kan rida hästen med fjäderlätta hjälper utan sporrar borde det vara enkelt att överföra samma fjäderlätthet med sporrar. Eftersom anläggningsytan är mindre blir hjälp med sporre mer precis.

Hmm. Motsägelser.
Kan man rida hästen fjäderlätt utan sporrar ska man inte behöva använda sporrarna när man har dem på sig.

en häst måste ju kunne ridas med sporrar. och ryttaren måste också kunne rida med sporrar! det innebär en stilla och stadig skänkel med sänkt häl så att inte sporren inte kommer i närheten av hästen om man inte väljer att ge en hjälp med sporren.

rider själv nästan aldrig med sporrar, dels av lathet, dels för att det inte behövs.. men sätter jag på dom är det aldrig problem.

anser att om hästen sparkar mot sporren så använder man dom fel/för hårt.

KL

Men oj vilken debatt det blev för att ett fullblod från täby sparkade mot en sporre för sådär 20 år sen:rofl:

Det vara bara en parentes, hästen var oerhört vig, kvick och känslig så jag skulle vilja se den ryttare som lyckats introducera sporren där utan stark reaktion:rofl::rofl::rofl: Jag tyckte det var roligt gjort och skickligt, kom plötsligt bara ihåg det. Att träffa sporren mitt i ett galoppsprång utan att ens rubba takten:bow::bow::rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 579
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar