Ni som inte rider för tränare?

Sv: Ni som inte rider för tränare?

Jag rider varken dressyr eller hoppning för tränare. Jag har lovat mig själv att komma igång med det till våren när det är lättare att köra transport.
Jag och en kompis i stallet turas om att ha lektioner för varandra ibland. Jag förstår ju att det inte ens går att jämföra med en tränare, men att ha en kompis som påminner om yttertygel, sits, halvhalter och framåtbjudning är också ganska bra (iallafall i den utbildningsnivån jag är i ;)) När hon dessutom kommer med ridövningar som är helt toppen blir jag nästan glad över att jag rider för henne och inte en tränare som tar 200kr/timmen..

Men om man inte tävlar är det ju inte aktuellt att rida en häst med sporrar som inte klarar av det. Min häst går inte att rida med spö, varför rida med spö då, jag tävlar ju ändå inte.

Men om man inte tävlar är det ju inte aktuellt att rida en häst med sporrar som inte klarar av det. Min häst går inte att rida med spö, varför rida med spö då, jag tävlar ju ändå inte.

Du får inte ens ha spö på tävling :cool:

Jo, på hopptävling men inte dressyr. Principen är detsamma, skall man inte tävla så behöver man inte rida med spö eller sporrar om man inte behöver det.

Hmm. Motsägelser.
Kan man rida hästen fjäderlätt utan sporrar ska man inte behöva använda sporrarna när man har dem på sig.

Jag ser inga motsägelser. Ju högre skolad hästen är desto fler impulser i form av hjälper behöver den klara av att ta. Eftersom sporren är en mer precis hjälp anser jag att den hjälper hästen att förstå exakt vad det är just den hjälpen innebär. Därmed inte sagt att sporren är något som används konstant.

Jo, på hopptävling men inte dressyr. Principen är detsamma, skall man inte tävla så behöver man inte rida med spö eller sporrar om man inte behöver det.

Såvitt jag vet så är vi på dressyrforumet och då skiter jag i vad man får och inte får använda på hoppning, fälttävlan , western, islandstävlingar eftersom det är fullkomligt ointressant i sammanhanget. Dessutom behöver man inte använda varken spö eller sporrar på hopptävling vilket gör den diskussionen om möjligt ännu mer ointressant.

Sporrar ska användas för att kunna ge små, fina hjälper. När man börjar rida högre klasser behövs en hjälp som kan förstärka vad du vill och då hellre en touch av en sporre än ett bank av en häl.

Fast inte ska man behöva banka med hälen på en välskolad häst?
Fina hjälper ska man kunna ge med eller utan sporrar. Tävlar man ska man ha sporrar så då är det bara att som ryttare lära sig använda dem rätt, dvs så lite som möjligt och bara med avsikt. En häst som reagerar bra för skänkeln behöver ju inte alls känna av sporren om den sitter på utan att användas. Å andra sidan om man behöver förstärka eller förtydliga skänkeln kan sporren visa rätt med lite större precision.

Jag rider utan sporrar till vardags, men med på träning och tävling. Då kan ju tränaren vara på mig om jag hanterar den fel och hästen hålls uppmärksam på skänkeln till vardags men möjligen snäppet mer alert till träning och tävling.

I högre grad av samling har iallafall jag lärt mig att som Zanzan skrev signalera i varje steg, då gör jag det med vaderna något bakåt och varje impuls från skänkeln betyder mer energi bakifrån, medan sätet fångar upp. Det blir mycket drivning under ett pass. När man vill visa hästen att drivningen betyder något annat kan sporren förtydliga det, utan att för den skull användas hårt. Om man t ex går från halvhalt till öppna, ändras skänkelläget, bl a, om missförstånd uppstår kan man peta nätt med sporren, för tydlighetens skull. Där skänklarna något bakåt betyder "mer samling" betyder en ensidig skänkel "flytta sidled" och inner skänkel vid sadelgjorden betyder galopp för att skilja galopp-hjälpen från hjälperna till sluta eller förvänd galopp från förvänd öppna. Iallafall anser min tränare att det är bästa sättet att undvika förveckling.

Sedan är det ju inte så att man ska sitta och nöta med skänkeln (och än mindre sporren) i varje steg. En signal framåt ska svaras med rörelse framåt och då hästen svarar ska skänkeln sluta trycka. Det är när man samlar mer som det krävs mer, just nya impulser i varje steg, men det sitter man ju inte och gör långa stunder i taget (om inte både ryttare och häst är superstarka).

Sitsen är natrligtvis det viktigaste, men man är ju långt ifrån perfekt och sitshjälperna för alla olika rörelser skiljer sig inte heller så mycket att man kan undvika missförstånd helt.

Jag får en sån himla ångest när jag inte hinner rida efter skolan :crazy:

*KL*
Det är nu två månader sen jag red för tränare eftersom min tränare flyttat och jag ännu inte hittat någon ny.
Jag håller med det som en del innan skrivit att det är ganska bekvämt att rida själv (det är sällan jag är skakig i benen när jag sitter av), men att man dels inte går framåt lika snabbt och dels förstärker sina fel.
Jag rider nog mer omväxlande när jag rider själv för att inte jag själv eller hästen ska tröttna, men jag kommer inte riktigt ÅT honom när jag rider själv.
Imorse var det tydligt då syrran hade skrattat åt att han såg stelopererad ut i höger bak när jag gjorde bakdelsvändning. Hon satt upp och stackars lille hästen protesterade vilt när han för första gången på länge behövde SÄTTA UNDER SIG.

Det jag tycker är viktigt med en tränare är att h*n:
* under ett pass hela tiden påpekar ens svaga sidor (sitt rakt över hästen, långa ben etc)
* ser hur hästen rör sina ben så att de kan säga om den verkligen trampar bra i bakdelsvändningen, har en bra tvärning och ställning i sluta, gör rena byten etc
* pressar både ryttare och häst att jobba LITE mer än de egentligen orkar för att hela tiden få mer kondition och mer muskler.
* kommer med tips om vilket som är nästa steg i utvecklingen och när det är dags att gå vidare (eller gå tillbaka)

De två första punkterna kan kanske en duktig person i ens närhet hjälpa till med, den andra punkten kan jag själv kolla när jag tömkör, och den sista punkten kanske man kan läsa sig till i en bok. Men jag tror ändå att jag inte vill att det ska gå för lång tid innan jag har en tränare igen, för det är bara av en tränare jag verkligen kan kräva att h*n gör alla punkter.

Nu har jag inte varit inne på bukefalos på en tid, men jag ser att det är så många som har svarat! :idea: - lampan

Tycker att det är jätteroligt att så många ville skriva i tråden. ;)

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men tänkte bara tala om för er som läst mina inlägg att jag har nu har tränat för första gången och det gick suveränt! Min häst går bättre än någonsin nu när vi rider själva och jag ska träna imorgon igen! :D Så det löste sig och all ångesten försvann på två röda!

Men nu ska jag läsa klart alla inlägg. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 579
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar